23 October 2011

Bila rakyat dah terlalu meluat kpd.pemimpinnya...



Hadith : Dari Abu Sa’id al-Khudri r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Apabila kamu melihat jenazah, maka berdirilah! Sesiapa yang turut mengiringkannya ke kuburan, jangan duduk sampai jenazah itu diletakkan orang."


(Orang yang meninggal hendaklah disegerakan pengkebumiannya. Mengikut ajaran Islam, mayat perlu dimuliakan dan dihormati sehinggalah jenazah selesai dikebumikan. Kaum lelaki digalakkan menghantar jenazah hingga ke kubur, sebaliknya kaum wanita tidak begitu digalakkan kerana dikhuatiri akan meratapi kematian tersebut sedangkan tangisan dan ratapan yang berlebihan diharamkan di dalam Islam.)


Wallahua’lam.





Nafas terakhir: Sepucuk pistol dihalakan ke arah Gaddafi yang berlumuran darah ketika dia diletakkan di dalam ambulans. Tidak lama kemudia dia dilihat sudah mati dihadapan khalayak ramai.



Saat kematiannya: Imej- imej ini diambil dari video yang baru dikeluarkan, Gaddafi nampaknya memegang kerongkongnya ketika pistol ditekan di kepalanya.




(Kiri)Pistol yang ditujukan ke bahu Gaddafi meningkatkan kemungkinan beliau telah ditembak di sini untuk kali pertama.
(Kanan) Pistol itu kemudian ditujukan ke arah kepala diktator yang ketakutan.





Detik terakhir: Gaddafi dipalingkan untuk menghadap tanah, satu tanda jelas yang biasa dijalankan untuk mengelakkannya daripada melihat mata si pembunuh.




Terbunuh: Klip kedua yang dirakamkan di lokasi yang sama dan dengan teriakan suara di belakang kini menunjukkan Gaddafi sudah pun mati.





Kepala Gaddafi dipalingkan sedikit ke kiri. Dipercayai ia dilakukan untuk menyembunyikan lubang peluru di kepalanya.
Jenazah bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi (depan) dan anak lelakinya, Mutassim dipamerkan di dalam sebuah bilik sejuk beku di bandar Misrata, Libya semalam.

Imej-imej di atas ini menolak dakwaan kerajaan baru Libya kononnya bekas pemimpin itu telah dibunuh tembakan curi semasa di dalam perjalanan ke hospital. Sebaliknya, ia menunjukkan bahawa pelaksanaan hukuman bunuh yang penuh kegilaan ini semasa Gaddafi dikelilingi oleh pemberontak yang bersorak.


Gaddafi di dalam ambulans: Pemandu ambulans berkata diktator sudah mati ketika itu dan dia tidak cuba untuk memulihkan dia.
Pemandu ambulans, Ali Jaghdoun, berkata Gaddafi telah mati ketika dia melihatnya dan kemudian keluar dari bandar Misrata.

'Saya tidak cuba untuk merawatnya kerana dia sudah meninggal'.


Pemangku Perdana Menteri Mahmoud Jibril berkata hari ini bahawa siasatan ke atas siapa yang menembak Gaddafi akan diteruskan. Dia telah memberikan pandangannya sendiri peristiwa-peristiwa yang mungkin membawa kepada kematian bekas pemimpin Libya itu.


Laporan tengah malam semalam memaklumkan bahawa Majlis Peralihan Negara akan menyerahkan mayat diktator ini kepada ahli-ahli keluarganya.

source:reuters/al-jazeera

Muammar Ghadafi lebih hebat urus ekonomi drp NAJIB..

Berakhirnya Gaddafi satu teladan buat Najib, Dr. M dan para pembesar UMNO

Al-Fatihah.

1 comment:

Anonymous said...

Rakyat Malaysia tak meluat kat pemimpin2 rasuah yang adakah?