31 July 2020

Hari Raya Korban...

Koleksi Ucapan dan Pantun Hari Raya AIDILADHA 2020 | The Inspirasi

Takbir Al-Tashriq tahun ini bermula Khamis 30 Julai tika Fajr...

Tawaf dengan jarak sosial dilakukan oleh para Jemaah Haji...
Musa tak Aman’s ‘evil coup’ ...

In announcing the dissolution of the Sabah State Assembly, Chief Minister Shafie Apdal is unable to resist taking a dig at his predecessor Musa Aman's alleged attempt to be sworn-in instead.

"There are stories of some going to the Sabah Palace wanting to angkat sana, angkat sini (carry there, carry here) but the state assembly has been dissolved," he says in a jocular reference to Musa's attempt to angkat sumpah (be sworn-in).

"Under Sabah state law, if our assembly is dissolved for the next 60 days, I'm still the caretaker.

"I am still the chief minister in administering the state of Sabah until the time an election is announced," he adds.

Shafie says the people of Sabah can choose and they should choose wisely, be it "Musa Aman, Bung Mukhtar Radin or Shafie Apdal." He earlier revealed that the governor has agreed to dissolve the state assembly.
Image
Sabahans remember this face,
Reject him once and for all...

So 16 frogs 🐸 won't get those millions offered? Some claim that up to RM20 million was offered to each state rep to defect to Musa Tak Aman and PM Din. Hopefully it is already in their bank account. Otherwise those katak 🐸 have just to go and jump into Sungai Kinabatangan...

RM32 million a piece for 16 pairs of frog legs (a cool 512 million) lost in smoke. sorry no refund since these froggy Aduns  🐸 will be thrown out in the coming election,too smelly from being screwed depan belakang. That will teach all of them to continue buying frog legs.

Shafie's action talk louder than words, he announces dissolution first then produce official letter of DUN's dissolution by YDPN. Kiranya Shafie ni hebat juga!! Rasa tak kukuh keyakinan terus pergi mohon bubar DUN Sabah untuk pulangkan mandat kepada rakyat.

Nasib baik dia tak resign,macam interim PM kita dulu,usul nak bentuk kerajaan perpaduan,lepas tu letak jawatan. Kemundian hari berebut nak jadi PM tak mau lantik presiden PKR sebagai PM tapi janji nak tukaq calon PM macam tukaq pampers.. - f.bk

Image may contain: one or more people and people standing

Musa Aman yang menggerakan rancangan menjatuhkan kerajaan Warisan bersama 32 orang Adun. Masing-masing memegang nombor bagi menunjukkan bilangan untuk bentuk kerajaan sudah cukup.

Tengok gambar ini tak ubah macam penari kaberet yang menunjukkan nombor sebagai pengenalan diri mereka untuk dipilih oleh pelanggan bagi dibawa menari dan berjoget.
Hinanya politik lebih hina daripada wanita kaberet. - mso 

Depa kata kat Hat Yai ngan Danok ada jugak style beratoq pegang nombor macam ni dok belakang cermin.. pi pilih, taukey tu nanti suluh laser kat nombor,lalu dia keluaq mai...

No photo description available.
UMNO tarik sokongan dari PN...

Cerita dia mcm ni. UMNO sokong PN dgn harapan penyamun2 dibebaskan. Mula2 perjalanan nampak cantik dah. Riza Aziz lepas, Musa Aman lepas, Isa Samad lepas. Cantik dah tu. Sekali Najib tak lepas. Siap kena 12 tahun dgn bonus RM210juta lagi. Mau tak takut bagi yg ada kes mcm Zahid. Maka UMNO pun umum keluar PN hari ni sebagai amaran.

Kita ingatkan UMNO tarik sokongan, rupanya UMNO masih sokong PN dan takut jika PN berkubur sebab UMNO dan PAS tak settle lagi banyak benda. Antara yg belum settle ialah pembahagian kerusi Melayu dan calon PM. Kelantan dan Terengganu pun tak tau siapa nak pegang. MN pun tak berdaftar ROS. Bendera apa akan digunakan? Apa matlamat perjuangan? Semuanya kabur.
Tak sertai PN, tapi masih duduk dalam kerajaan PN, 
nak pegang jawatan Menteri dan GLC,tulah perangai UMNO...

Jadi, yang pening skrg ialah Muhyiddin. Kalau Muhyiddin tak ikut kehendak UMNO, UMNO akan terus tekan dia. Hari ni UMNO keluar PN tp masih sokong PN. Esok lusa jika Zahid pun ke dalam, kita tak tau apa akan jadi kat PN. 

Terkini Bersatu nak masuk MN pulak. Eh? Kalau dah masuk rumah orang, kena buat mcm rumah orang laa kan? Muhyiddin akan kelemasan. Kena dengar cakap tuan tanah. Kalau Muhyiddin ikut kehendak UMNO, PRU15 rakyat akan angkat PH dengan lebih besar, habis semua penyamun kena balik.
Image
Jadi, situasi skrg memang pening sebab matlamat mereka bukan untuk membela kita rakyat biasa. 5 bulan berkuasa, apa orang Melayu dapat? Yg Melayu dapat hanyalah menonton pemimpin Melayu UMNO dan PAS berebut jawatan GLC. Subsidi petrol utk majoriti org Melayu pun dah ditarik.

Matlamat mereka hanyalah utk selamatkan tengkuk perompak dan penyamun dgn memperbodohkan walaun. Tu aje. Itulah natijah sebuah kerajaan yg mengkhianati mandat rakyat. Allah bolak balikkan hati mereka. - Dr Ariff Kadir Al-Katami

Item no.4 wajib dipatuhi...

Image
Image
cheers.

29 July 2020

Padan muka hang Najib...

Kena 7 sangkut 7!.. Rasa2 kena buat kenduri 7 hari 7 malam mcmna?

Bekas perdana menteri, Najib Razak dijatuhkan hukuman penjara 72 tahun bagi tujuh pertuduhan jenayah dalam kes membabitkan SRC International Sdn Bhd. Bagi satu kes salah guna kuasa, hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali menetapkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta.

Bagi tiga kes pecah amanah, hakim menjatuhkan hukuman 10 tahun penjara bagi setiap kesalahan. Bagi tiga kesalahan pengubahan wang haram pula, anggota parlimen Pekan itu dihukum penjara 10 tahun bagi setiap kesalahan.

Semua hukuman penjara akan berjalan serentak, menjadikan tempoh hukuman penjara sebenar adalah 12 tahun.

RM 4 bilion wang KWAP, wang pencen penjawat awam disalahguna untuk SRC. RM 42 juta masuk ke akaun sendiri. Tipu rakyat kata dapat derma dari Saudi. Shopping sakan bersama Rosmah...Ingat itu adalah duit pencen Pesara Kerajaan... - f/bk

Sekiranya gagal membayar denda RM210 juta - yang merupakan lima kali ganjaran RM42 juta yang diterima oleh Najib - maka beliau akan dipenjara lima tahun lagi. Susulan itu, pihak pembelaan berhasil mengajukan permohonan penangguhan hukuman penjara dan denda sementara menunggu proses rayuan. Najib kelihatan tenang sejurus mendengar hukuman dijatuhkan terhadapnya.

Semasa mengemukakan rayuan, salah seorang peguam bela Najib, Harvinderjit Singh, memberitahu tertuduh tidak dapat membayar denda yang ditetapkan kerana sudah diarah mahkamah lain membayar RM1.69 bilion kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri.

Confident saja Makcik Kiah ni marah2 kata SRC tu pertubuhan anak yatim bagi sumbangan untuk ibu tunggal siap tahu lagi opis SRC tu kat KL Sentral. SRC tak salah Makcik Kiah ooi,yang salah tu Najib,dia rompak duit rakyat utk pergi joli anak bini - f/bk.

Peguam itu juga merujuk kepada Seksyen 311 Kanun Prosedur Jenayah yang membenarkan penangguhan hukuman sementara menunggu rayuan yang didakwanya pasti akan menyusul selepas ini.  Pada kebiasaannya, mahkamah tidak membenarkan penangguhan hukuman denda, tidak seperti hukuman penjara yang boleh diketepikan jika rayuan berjaya.

Peguam bela Mohd Shafee Abdullah menyatakan bahawa denda itu merupakan jumlah yang sangat besar dan anak guamnya tidak dapat menyelesaikannya. Ketua pendakwa raya V Sithambaram, bagaimanapun, berpendapat bahwa hakim sebaliknya dapat meminta sebagian denda itu dibayar atau setidaknya dibayar secara ansuran.
Najib bersumpah lagi dua kali di mahkamah. Dia bersumpah bahawa dia tak arah sesiapa pun untuk masukkan duit dlm akaun dia dan dia tidak tahu duit itu duit SRC, katanya. Ada tak Najib bersumpah dia tak pernah belanjakan duit itu? Takde kan? Hangpa pikiaq2 mai...

Nampaknya Najib dibebaskan juga dengan jaminan Mahkamah setelah rayuan dibuat, biarpun waktu sudah malam.. sepatutnya Najib macam mana pun perlu dibawa ke Penjara sementara memohon penangguhan dan membayar denda biarpun ianya menjadi budi bicara Mahkamah.. 

Akhirnya, Hakim Nazlan mengatakan pihak pembelaan telah membuktikan "situasi khas" untuk hukuman penjara dan denda berkenaan. Dulu Lebai Hadi kata Najib tidak bersalah sebelum mahkamah dapati dia bersalah. Harap Lebai Hadi boleh terima keputusan mahkamah dengan tenang...  - mk
Kalu Bossku dah kena, pasti Wak Jawa, Tengku Mamak Fake, Tambi Gelap semua akan masuk gol juga...

Sekarang bossku sudah didapati bersalah oleh mahkamah. Patut dia kena masuk lokap sambil tunggu sentencing nanti. Dia boleh dikenakan tempoh penjara sampai 20 tahun. Dengan kena bayar denda dan kena sebat. Tetapi sebab dia sudah tua dia akan terlepas hukuman sebat. Imagine kalau dia kena sebat. Dia akan jerit-jerit 'mama, mama, mama'.

Jadi kalau lah Malaysian Official No. 1 sudah didapati bersalah dan bakal masuk penjara, tentu sekali Malaysian Official No. Tahi Kucing yang lain pun akan masuk penjara. Sebab kes-kes mereka jauh lebih mudah ditangani mahkamah daripada kes bossku.  

Contohnya kes Wak Jawa ada bukti begitu banyak cek yang dia sign sendiri gunakan duit yayasan entah apa yang gunakan duit curi. The documentary evidence and electronic bank trails are so clear. There is no way Wak Jawa boleh terlepas daripada kebodohan dia sendiri. Begitu juga kes Tengku Mamak. Taukeh Cina itu sudah pun beri saksi dalam mahkamah bagaimana dia disuruh bayar berjuta Ringgit rasuah untuk projek itu. 
Perhimpunan bantah ICERD tiada kaitan isu perkauman | Nasional ...

Kepada ahli UMNO - janganlah tunggu sampai mahkamah masukkan mereka semua dalam penjara. Orang Melayu pun sudah meluat melihat gelagat penyamun dan penyangak ini. Kalau UMNO nak hidup, ahli parti UMNO perlu tongsampahkan pemimpin pencuri dan penyamun ini dengan serta merta. Buatlah usul khas (oleh jawatankuasa disiplin contohnya) dan batal saja keahlian penyamun yang sudah pun di hadapkan di mahkamah.

Sepertimana Khairy kata (video lama itu) kes-kes ini akan meleret dan berlanjutan selama dua atau tiga tahun.  UMNO yang akan tanggung malu setiap kali penyamun ini terpaksa hadir dalam mahkamah. Dan bila bossku didapati bersalah maksudnya kuat lagi kedudukan Tan Sri Muhyiddin Yassin. Bila Tengku Mamak, Tambi Gelap, Wak Jawa dan lain-lain itu turut masuk penjara, lagi kuatlah Tan Sri Muhyiddin Yassin dan geng-geng dia.

Lebih baik ahli UMNO sedar diri dan tongsampahkan saja geng-geng korup ini. Jangan membuang masa. Dulu sampai sekarang, tuan-tuan ahli parti yang kerja macam lembu dan kaldai berjuang untuk parti. Tapi yang menjadi kaya adalah geng-geng penyamun ini. Mereka sapu  duit berjuta-juta. Tuan-tuan dapat apa? Dapat selfie dengan bossku ??

Mamak ex KSN pun sekarang terpaksa hadir di mahkamah.  Dia kena panggang hidup-hidup oleh lawyer dalam mahkamah. Malu lah dia. Geng penyamun sudah sapu duit berbillion. Dia dapat apa? Sedikit jawatan. Itu saja.  Maruah tuan-tuan sudah sumbat di mana?  Takkan sudah berkongres maruah pun masih tak ada maruah lagi?  - OSTB
Najib sentenced to 12-year concurrent 
prison term, RM210m fine...

Kuala Lumpur High Court Judge Mohd Nazlan Mohd Ghazali has sentenced Najib Abdul Razak to a total of 72 years in jail for the seven criminal charges related to SRC International Sdn Bhd.

For the abuse of power offence, he was slapped with a 12-year jail term and fined RM210 million. For the three criminal breach of trust charges, the jail term is 10 years for each offence. For the money laundering charges, the jail term is 10 years for each offence. No fines were imposed for the money laundering charges.

However, the former premier would only have to serve 12 years in prison as the judge ordered that the sentences run concurrently.  In the event of a default on the RM210 million fine - which is five times the RM42 million in gratification received by Najib - then he would be jailed five more years.

Following this, the defence succeeded in applying for a stay of execution on the both the jail term and fine pending the appeal process. Normally, the courts do not allow a stay of execution on fines, unlike jail terms which can be rendered meaningless if a stay is not granted and an appeal is successful.
Image
7 down, another 35 to go...

Defence counsel Mohd Shafee Abdullah submitted that the fine constituted an enormous sum and his client was unable to settle it. Jailing him in default, he argued, could be prejudicial. Therefore, he appealed to the judge to err on the side of caution and liberty.

Lead prosecutor V Sithambaram, however, argued that the judge could instead ask for part of the fine to be paid or at least paid in installments. Eventually, Justice Nazlan said the defence had proven "special circumstances" for a stay on both the jail term and the fine. - mk

Image may contain: one or more people and crowd, text that says 'KLUSTER NAJIB Mana penjarakan sosial? Mana SOP?'

This type of crowded gathering endangers everyone's lives.  There are many people here who are not covering their faces adequately. There were also massive amounts of handshaking - thus spreading all sorts of germs among themselves. I will not be surprised at all if a Bossku Cluster develops from this type of stupidity. The judge has read some of the guilty verdict. Some of the judge's reasoning is beyond simplicity. So obvious.

For example the judge said that surely before writing all those cheques the moron (my words) must have checked if there was sufficient money in the accounts. Everyone does this. Even if you write a RM100 cheque you always check to make sure there is enough money in the account. More so when you write a cheque for RM100,000, RM200,000, RM1.0 million or more.

To fall back on the "I did not know" defense is simply more evidence of stupidity. Low IQ.  As I said before this "I did not know" defense strategy has really nailed him to the wall.  It was and is a really stupid defense strategy. Indeed the whole village is infected with stupidity. Look at the picture again. - OSTB


Image
Image
cheers.

27 July 2020

Rambut dari hitam sampai beruban MCA tolak RUU355...

Itu ketika PAS masih pembangkang dulu dan kini PAS sebagai  ahli gomen dah 
ragu2 tentang pembentangan RUU355 pula. MCA lagi naik tocenglah...

No photo description available.
Sekarang lebai dah tahu bercakap pasal perlembagaan...
PAS akhirnya tiru jawapan DAP dalam isu RUU355.Kena lihat dari sudut perlembagaan dulu.Dulu org bagi alasan ada halangan perundangan, kamu kafir munafikkan depa. Kini kamu guna alasan sama, kenapa tak kafir dan munafikkan diri kamu sendiri..Maknanya tetap kena ikut perlembagaan penjajah lah kan. Yang berhimpun usung orang kampung tu apahal?ape sebab nak kapirkan orang takat nak pinda Undang2 penjajah..bukan kah untuk Politik ? - f/bk
Innalillahi wainna ilaihi raji'un RUU 355...

Baru rkyt sedar. RUU 355 hanya senjata politik PAS dptkan kuasa dan jatuhkan PH. Wajah PAS sbg penunggang agama ada dlm jwpn Timb Menteri Agama PAS di atas itu!  Boleh tahan jawapan Timb. Menteri Agama kjaan Melayu Islam ni! Haram tak ada usaha nak buat pun bila dah jadi kerajaan,sudah2lah dok kena TIPU dgn PAS tak babis2... 

Dulu-masa jadi pembangkang-lantang "menjerit" dan berkata bahawa meminda Akta 355 adalah wajib.Maka beribu-ribu berkumpul di Padang Merbuk sehingga ada yang naik basikal untuk datang ke Padang Merbuk. Ramai yang hadir di Padang Merbuk itu " berfatwa" bahawa adalah wajib sokong pindaan kerana pemimpin kata ianya wajib.
Image

Tapi itu dolu, masa tak ada kuasa. Sikalang dah ada kuasa. Sikalang dah ada beberapa orang menteri dalam Gomen Tebuk Atap termasuk Menteri yang kata pinda Akta 355 itu wajib dan menteri yang pernah bentang pindaan RUU 355 di Parlimen tapi tak pernah bahas jauh sekali lulus dan ada Menteri MEWA yang jadi orang nombor dua dalam parti cap bulan. Malahan ada duta khas PM gomen tebuk atap lagi yang kerap ponteng parlimen.

Kesian lah kat Makcik dan pakcik hat mati di Memali disebabkan taksub dengan Amanat Haji Hadi.. Kalau lah dari dalam kubur depa boleh nampak Haji Hadi berpeluk dengan UMNO hari ini, Menjunjung Undang2 Penjajah.. rasanya depa mahu minta dihidupkan kembali.. kalau roh dia boleh keluar mau dia pi cari dan cekik Haji Hadi sebab menipu depa hidup hidup..
Image may contain: 1 person, outdoor, text that says 'INSYAALLAH JIKA PERJUANGKAN RUU355 NANTI PAKCIK AKAN DAPAT BIDADARI YG CANTIK DI SYURGA. 355 HUDUD NYAWA PAS YER YER. ..!! SAYA NAK BIFADARI SECANTIK SAJAD USTADZ.. SAYA AKAN KAYUH BASIKAL LAJU2..!'

Inipun kita tak tau..apa nasib Pakcik hat datang dari Baling naik basikal..Pakcik  di atas yang berbasikal dari Kedah lagi sedih...kesian pakcik ni kena tipu hidup2 dgn PAS...tolong bagitahu pakcik RUU355 dah arwah...

Takkan nak guna alasan Perlembagaan pula sekarang ni? Kan dulu masa kata pindaan Akta 355 itu wajib dan masa berhimpun sakan dengan pakai jersey ungu , masa tu pun Perlembagaan Persekutuan yang kamu sebut sekarang ni pun duduk kekal Perlembagaan itu juga- yang sama dan tidak berubah...
Image may contain: 13 people, crowd and outdoor

Susah sangatkah nak pinda,dulu maki hamun orang kerana tak pinda. Takkan nak biarkan roh perhimpunan keramat di Padang Merbuk sekadar hanya jadi ruh berpesta himpunan jersey ungu semata-mata!

Memang jadi kerja sia2 sapa2 yg berhimpun di Pdg Merbok dulu....Hat makcik hat mati kemalangan sebab nak pi himpunan RUU355.. rasa teruk depa dipermainkan oleh watak penunggang agama ini..
Image may contain: one or more people and text
Maka benarlah sejak dulu ianya ditentang oleh Sheikh Karpal Singh yang konsisten dengan ijtihadnya dengan mengatakan, Ianya bertentangan dengan perlembagaan.. tapi dia dituduh anti Islam.. -f/bk
Image
Hari ni Selasa bukan hari saman WSJ tapi hari keputusan SRC!!! 
Selamat berhari Selasa,Bosskurr. Dont forget to bring your check-in baggage.
Ini kalilah!!!...


Return of US$3.9B,
proof of 1MDB fraud...

The return of US$3.9 billion (RM16.6 billion) from Goldman Sachs is proof of wrongdoing in 1Malaysia Development Bhd, said the Pakatan Harapan presidential council. Even though a settlement has been reached on the matter, the process to attain justice is not yet completed and must be continued, it said.

Clearly, this is the best proof that money had indeed been stolen by the previous Najib administration. In the same breath, the settlement also proves that contrary to Najib’s years of lies that no money was missing from the 1Malaysia Development Berhad funds, at least US$4.5 billion (RM19.1 billion) had indeed been siphoned, plundered and misappropriated.

It said individuals identified by the US Justice Department as playing a part in the fraud, like “MO1” and Low Taek Jho, better known as Jho Low, must be put on trial. MO1, which stands for “Malaysian Official No. 1”, is widely believed to be Najib. “They cannot be allowed to go free just like that,” said the statement. Najib is already on trial for allegedly siphoning off 1MDB funds, while Low has yet to be arrested.
Din vomited on Najib in less than 5 yrs, he is now licking all of it back; licking from 
head to toe, incl the asshole,can this guy be a PM supported by Najib and his 40 thieves.?-f/bk

The council said it was only under the PH government that the process to have the money returned began in earnest. It said the PH administration rejected Goldman Sachs’ initial offer to return only US$1.75 billion of the full claim amount of US$7.5 billion.

Malaysia reached a US$3.9 billion settlement with the investment bank over the latter’s role in the 1MDB scandal, in exchange for the country ending all criminal proceedings against the Wall Street titan. The billions plundered from the state investor bankrolled a global spending spree on artworks, real estate and a luxury yacht, among others.

Goldman Sachs came under scrutiny over US$6.5 billion in bonds it helped arrange for 1MDB, with Malaysia saying large amounts were misappropriated in the process. The settlement between Putrajaya and the bank comprises a cash payment of US$2.5 billion and a guarantee that at least US$1.4 billion in assets bought with the misappropriated funds will be recovered. – TMI

Malaysiakini
Now we know what Dr M 
had in mind for 'transition'...

PKR president Anwar Ibrahim said he had always believed Dr Mahathir Mohamad would hand over the premiership to the former. "It's true. Now we know. At the time we didn't know. (We thought he was a) man of honour. You gave a commitment publicly, we believed you.

"Somehow or rather, he says 'no, no, no... that is not what I meant. You (have to) prove (majority support) yourself'," said Anwar (above, left) in an interview Sin Chew Daily published today.

Mahathir (above, right), on behalf of Bersatu, had signed an agreement on January 2018 which nominated him as Pakatan Harapan's candidate for prime minister. That agreement stated that he would make way for Anwar to succeed him, but no date was set. The transition became a focal point of much of the Harapan government's 22-month rule, coming to a head in mid-February this year.

Following the collapse of the Harapan government in late-February, Mahathir has publicly said many times that he would have stepped down as prime minister after November. But at no point did he state he was committed to ensuring that his party would support Anwar as his successor.

During the interview, Anwar accused Mahathir of being fully aware of the plot by Bersatu leaders to withdraw from Harapan to form a new government, but did nothing to stop it. Anwar said this was evident from the leaked audio recordings of Bersatu meetings.

According to Bersatu supreme council member Wan Saiful Wan Jan (above), who was part of many such meetings, Mahathir had never wanted to hand over the reins to Anwar and was open to cooperating with Umno and PAS instead of DAP and PKR.

Wan Saiful claimed that Mahathir had instructed Hamzah Zainuddin to initiate talks with Umno and PAS in 2019 to explore cooperation. Mahathir has yet to respond to these allegations.

Anwar said that despite now knowing Mahathir's true feelings and intentions, he was still open to cooperating with the latter but will not support him as prime minister again. "Forgiveness is a virtue. This is what Confucius once said and it is in line with Islamic teachings," said Anwar.

On Mahathir's claim that DAP secretary-general Lim Guan Eng had mooted Warisan president Mohd Shafie Apdal as a possible prime minister candidate, Anwar said he believed this narrative to be untrue. "That is Mahathir's version. I believe Lim," said Anwar.

After the May 18 Dewan Rakyat sitting, Warisan, MPs loyal to Mahathir, DAP, and Amanah began mulling the possibility for forming a new government, initially proposing Mahathir as their prime ministerial candidate.

PKR refused to entertain the suggestion, following which Mahathir then announced that Shafie was the new candidate. PKR again refused to commit to this plan.

On whether Anwar "hated" his former deputy Mohamed Azmin Ali (above) - a key figure in the collapse of the Harapan government - the former said: "I just smiled at him yesterday."

He was referring to the chance meeting with Azmin and Hishammuddin Hussein in Parliament on Thursday. Photographs of the exchange, where all three figures appeared candid and cordial, were widely shared on social media. 

Asked for his thoughts on Azmin, Anwar replied: "Azmin has made mistakes. I don't agree with some of his policies... Let the people decide." - mk
Image
Image
cheers.

24 July 2020

Sabah Deputy CM Post For Sale - RM15,000,000 cash...



Seorang ahli Parlimen Sabah hari ini membaca pesanan teks yang kononnya membuktikan bahawa usaha sedang dilakukan untuk menarik wakil rakyat di negeri itu untuk menyokong Perikatan Nasional (PN) Azis Jamman (Warisan-Sepanggar) mengatakan, pesanan teks itu dikirim kepada anggota parlimen Kota Belud, Isnaraissah Munirah Majilis dan laporan polis telah dibuat mengenai perkara itu...



Several Sabah DAP elected representatives have claimed they were offered deputy chief minister posts and up to RM15 million in cash to defect to Perikatan Nasional (PN) and form the government. In a press conference today, the elected representatives shared their experiences of being supposedly “shopped” by middlemen to the federal government, in the hopes of toppling the Warisan-led state government.

“Efforts have been going on for months now, and in some cases, they have intensified. I’ve been contacted by at least seven different people now and they have even come to my office. They ask me how much it will take to jump and said they can give me a deputy chief minister post,” said Likas assemblyman Tan Lee Fatt.

Sabah Youth and Sports Minister Ginger Phoong also said he was called by a young Chinese man and was offered the deputy chief minister’s post. “He said I could be offered the post because I already have a minister’s post. He also said he could directly link me to Tan Sri Muhyiddin Yassin, but of course, I am not stupid, and I didn’t believe him.

Phoong said that Sri Tanjung assemblyman Jimmy Wong had also told them of his experience, and he too was offered the same post. Wong, however, could not attend the press conference today, as he was recovering from an illness. His son, Jack, had sent a message to the party informing them of his father’s condition.

Other DAP representatives who were approached were Kapayan assemblyman Jannie Lasimbang, who said three men came to her house in Penampang last night on the pretext of being her constituents.

“They said that the state government would not survive, and they asked me to join them. I was so insulted and offended that I cursed them and told them to stop disrupting the government from doing their work. It is so wrong for them to come to my house, where my children and I live and proposition me like this,” she said.

Lasimbang lodged a police report and hoped that the police would take action against the men, who she said identified themselves as representatives of a former senior Sabah Umno politician’s son.

“The same men, one of them who is familiar to me, also visited my sister, Moyog assemblyman Jenifer Lasimbang with offers of a minister post and money. It is unlawful and corrupt, and this culture needs to be stopped,” she said.

Elopura assemblyman Calvin Chong said that a man dropped by his house at 6am this morning after calling him at 5am. “I was shocked that he knew exactly where I lived. I fear for my safety and that of my family now. How can they go to such lengths? Please leave me alone. I am loyal to the party struggle and to the Warisan government,” he said.

Kota Kinabalu MP Chan Foong Hin and Tenom MP Noorita Sual also said they had been approached by people in the past.

“This culture of shopping for Aduns and MPs need to stop. This is not a shopping mall and we are not for sale. It is immoral and unethical,” he said.

Sabah DAP chairman Frankie Poon said that they wholeheartedly condemned the culture of buying assemblymen and would not bow to the pressure.

Most of Sabah DAP’s elected representatives attended the press conference in person today aside from Wong, and appointed assemblyman Ronnie Loh. Phoong said Loh was replying to messages so they have “no reason to be suspicious.”

Poon said today’s press conference was in response to the increasingly blatant moves by the Opposition amidst fresh rumours of a state government toppling.

Several leaders like Kota Kinabalu MP Chan, Tenom MP Noorita and Sandakan MP Vivian Wong, and also Elopura assemblyman Chong were present at the press conference via Zoom.
Court dismisses Musa Aman's appeal in 'rightful Sabah CM' case | The Star

A report in The Star Online claimed the state Opposition, led by former Barisan Nasional state chairman Tan Sri Musa Aman (above) is close to securing a simple majority following the purported agreement by several elected representatives to align themselves with it.

Rumours have been rampant on social media of defections and a new state government with Musa at the helm.

Warisan’s secretary general Loretto Padua Jr was reported denying rumours and said the party was still intact.

The state Opposition, comprising Umno, PPBM, STAR and PBS need about 13 more seats to attain a simple majority in the 65-seat state assembly. – MMO


Image may contain: text

Persetujuan itu tidak mengubah tuduhan jenayah terhadap Jho Low dan pihak-pihak lain. Dengan pembayaran ganti rugi ini, Goldman Sachs mengaku penglibatannya dalam skandal kewangan terbesar di dunia itu.Tapi ramai orang Melayu-Islam termasuk geng pak lebai yang percaya Najib dan Jho Low adalah mangsa fitnah dan mereka tak bersalah...f/bk

Bila Jin pakai toceng...sebelum lebai telan dedak... 


Hobi ‘mencarut’ di Parlimen dan DUN...

Wakil rakyat atau pemimpin negara adalah orang yang memimpin komuniti, atas dasar mereka dipilih oleh rakyat itu sendiri. Atas nama mereka sebagai pemimpin, mereka seharusnya sedar dan dapat merasakan apakah bentuk keadaan dunia yang sedang dihadapi kini, serta persiapan dan tindakan yang harus dipersiapkan kepada rakyat di negara ini. Mereka sebagai wakil rakyat yang berperanan sebagai pemimpin seharusnya tahu arah dan matlamat yang ingin dituju demi kebaikan bersama.

Rakyat masih boleh memaafkan sekiranya ramai wakil rakyat kita yang kurang membaca ataupun tidak pernah langsung ketemu dengan pandangan-pandangan baru melalui pembacaan. Masih dikira ‘tak apa’. Tetapi rakyat merasa gusar kini apabila terdapat agak ramai wakil rakyat yang tidak dapat meletakkan diri sebagai wakil rakyat menepati erti kata sebenarnya. Pendek kata rakyat amat tidak ‘selesa’ apabila berhadapan dengan tindakan wakil rakyat yang memalukan.

Walaupun tidak ramai yang berkelakuan tidak senonoh, namun rakyat akan melabelkan tindakan wakil rakyat tersebut memalukan. Seekor kerbau (atau lembu) yang membawa lumpur maka pastinya semua terpalit. Disebabkan dua tiga ‘ekor’ yang melakukan tindakan tidak wajar sebagai seorang wakil rakyat, maka rakyat sedikit sebanyak akan menuduh bahawa kebanyakan wakil rakyat adalah bersikap demikian.

Orang tua-tua dahulu selalu berkata, ‘sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga’. Peribahasa ini membayangkan sesuatu perkara buruk itu pasti tidak dapat dilindungi dan lambat laun akan diketahui juga. Itu dulu. Kini setelah kemunculan media sosial yang begitu meluas, tentulah apa saja perkara yang membabitkan wakil rakyat akan diketahui dengan cepat oleh rakyat. Apatah lagi yang berkaitan dengan perkara-perkara buruk seseorang wakil rakyat itu.
Akhir-akhir ini terdapat wakil rakyat sama ada wakil parlimen atau Adun yang mengeluarkan kata-kata tidak sepatutnya diucapkan oleh seorang wakil rakyat. Seolah-olah tidak memikirkan terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kata-kata. Ramai antara wakil rakyat yang memiliki hobi ‘mencarut’ sebagai budaya mereka di parlimen dan di DUN. Hal ini membayangkan keadaan sedemikian sudah menjadi budaya yang sentiasa diamalkan mereka setiap hari samada di rumah atau pun apabila berada di majlis-majlis. Sesetengah wakil rakyat juga ada yang ‘tidur’ semasa parlimen bersidang.

Rakyat biasanya mengharapkan sesuatu yang murni daripada seorang wakil rakyat, sama ada dari segi tingkah lakunya, percakapannya ataupun cara mereka berhubung dengan rakyat. Sekiranya seseorang wakil rakyat itu tidak menampakkan penonjolan nilai-nilai murni dalam diri maka pastinya mereka tidak akan mendapat penghormatan daripada rakyat. Rakyat kadang-kadang tertanya dan agak ‘bingung’ melihatkan tingkah laku wakil rakyat yang kononnya berkelulusan tinggi tetapi cara hujah dan penyampaiannya di parlimen tidak menggambarkan langsung sebagai seseorang berkelulusan tinggi.

Tidak berapa lama dahulu telah timbul gelaran ‘Profesor Kangkung’ yang diberikan kepada para profesor di universiti kita. Ini kerana mereka tidak langsung menampakkan diri mereka sebagai seorang profesor berbanding sesetengah profesor yang mendapat penghormatan tinggi dari rakyat. Profesor Ungku Aziz misalnya terus menerus mendapat penghormatan rakyat. Ini kerana kemampuannya meletakkan dirinya sebagai seorang profesor sebenar.

Begitu jugalah dengan keadaan wakil rakyat yang tidak dapat menempatkan diri mereka sebagai seorang wakil rakyat, yang tugasnya adalah merangka undang-undang negara dan membawa suara rakyat di parlimen. Rakyat pastinya mempersoalkan kredibiliti mereka sebagai wakil mereka, dan rakyat sendiri masih merasakan mereka belum begitu layak untuk diberikan pengiktirafan.
Bising,melompat2 macam nilah!!!

Sepatutnya apabila menjelang abad ke-21, tidak ada lagi wakil rakyat kita yang bersikap seperti sesetengah wakil rakyat sewaktu tahun-tahun selepas mendapat kemerdekaan dahulu. Rakyat boleh memaafkan wakil rakyat berkenaan, atas dasar mereka sememangnya golongan yang tidak mendapat pendidikan agak sempurna berbanding dengan sekarang. Ramai yang hanya berkelulusan Darjah 5 atau Darjah 6 sekolah Melayu sahaja dan tentu rakyat dapat memaafkan. Kini sudah ramai wakil parlimen kita yang berkelulusan tinggi, tetapi tidak menampakkan kemampuan untuk ‘menggalas’ status lulusan tinggi mereka. Tentu keadaan ini malang sekali.

Antara faktor yang menyumbang kebanyakan wakil rakyat bersikap tidak sepatutnya adalah: Kurang membaca. Mereka telah tidak diketemukan dengan fakta dan maklumat yang terkini yang sedang berlegar di dunia. Mereka mungkin tidak melibatkan diri mereka dalam the knowledge society kini. Lantas mereka agak ketinggalan dan tidak berapa tahu apa yang berlaku dalam dunia sekarang.

Mereka hanya bertemu dengan watak-watak ‘yes man’ yang sentiasa mengangguk apa saja yang diperkatakan oleh mereka, walaupun fakta yang diperkatakan tidak munasabah. Hujah seseorang wakil rakyat itu menjadi tidak berasas sama sekali. Lantas wakil rakyat sedemikian adalah sentiasa dalam keadaan ‘syok sendiri’. Sentiasa berada di kawasan ‘zon selesa’.

Berjuang hanya untuk diri sendiri. Menjadi wakil rakyat atau pemimpin hanya untuk populariti dan keuntungan diri semata-mata. Lupa yang menjadi wakil rakyat tujuannya adalah untuk berbakti dan menyumbang pada masyarakat. Bercakap besar. Kata-kata yang dikeluarkan sesetengah wakil rakyat hanya ‘dilepaskan’ tanpa memikirkan sensitiviti masyarakat. Agama dan moral diketepikan. Menjadi wakil rakyat atau pemimpin tetapi lupa nilai-nilai murni yang sepatutnya diamalkan apabila menjadi seorang pemimpin.

Kesimpulannya, wakil rakyat dan pemimpin seharusnya peka dengan suara masyarakat semasa. Peranan mereka bukan sahaja dapat dilihat oleh rakyat Malaysia, tetapi memberikan gambaran dan imej yang akan diperhatikan oleh seluruh dunia. Jika mereka berkhidmat dengan baik, rakyat juga akan senang hati dan memberi sokongan penuh kepada kepimpinan mereka. Mandat yang diberi oleh masyarakat bukan untuk kepentingan diri sendiri, tetapi untuk menyumbang dan berbakti demi masa depan masyarakat dan juga negara. - Muhammad Effendi Ismail
Image
Image
Image
cheers.

22 July 2020

Bolehkah Menteri Agama PN ulas cikit pasai TH...


Silakan...keputusan di tangan Menteri, asalkan bebas, ada T.O.R dan panggil semua pihak termasuk PWC, EandY, JAN dan Bank Negara...kita tengok saja siapa yang akan menyesal nanti!!!

Maaf cakap Menteri Agama PN ni lebih macam Ketua Dewan Ulama parti pak lebai. Kenapa? Sebab isu yang beliau bercakap sejak mula jadi Menteri Agama di JPM hingga hari ini nampak sangat "very limited".

Sudah tentu kita mengharap sebagai Bapak Menteri yang antara lain urusan Tabung Haji di bawah bidangkuasa beliau, bapak menteri ini akan bercakap lah sikit pasai isu Tabung Haji yang panas di Dewan Rakyat beberapa hari ini.

Mungkin Bapak Menteri boleh bagi sedikit pencerahan , dengan andaian beliau sudah khatam membaca dan memahami laporan PricewaterhouseCoopers ( PwC ) , tentang pendedahan PwC bahawa Tabung Haji membayar dividen/hibah guna duit simpanan para pendeposit (duit kebanyakan dari kita semua ) untuk FY 2017 yang dikatakan bercanggah dengan Akta Tabung Haji 1995. Hibah/dividen patutnya kena dibayar dengan guna wang yang dijana atas dasar keuntungan syarikat.
Image may contain: 1 person, hat and indoor
Jika diandaikan Bapak Menteri terlalu sibuk dengan urusan transgender dan tak sempat lagi baca laporan PwC , dengan hormat , saya nak ingatkan laporan PwC itu diberi nama " Financial Position Review of TH". Nak tanya sikit " andaikata laporan PwC itu fitnah dan tak betul, YB tak mahu ke suruh YB Baling dan LTH saman PwC?"

P/S masih teriyang iyang lagi dalam minda apa yang mantan PM -Tun-sebut masa mesyuarat pasca Kabinet JPM tentang isu ini. Saya yang hampir setiap masa duduk amat berdekatan dengan PM dalam meeting itu seram sejuk bila dengar apa yang Tun kata. - YB Hanipa Maidin

*KOHILAL ni Jangan kata Dividen, Modal pendeposit dan Pelabur Kohilal lebih RM 45 juta pun hilang lesap.. tinggal Sijil jer buat kenang2an..Ini baru betul dinamakan gadai, jual Aset orang Islam..* - f/bk
Image
Poteng mahkamah,pi Parliment...tidoq!!!

Image may contain: 2 people, text

Apabila Mahathir bangun bercakap saja dlm parlimen, kompom dia diserangan bertalu2 MP dari UMNO. Dia tak mampu nak tangkis sbb dia tiada kekuatan dan jati diri. Soalan paling mudah ditanya oleh MP dari UMNO iaitu, " Kenapa Tun letak jawatan?", itu pun dia tak boleh nak jawab dengan betoi. 

Jawab sajalah, " Saya letak jawatan sbb saya tak mahu Anwar jadi PM dan saya mahu bantu kamu jatuhkan kerajaan PH". Susah sangat ke nak jawab ?
Berbeza dengan Anwar. Bila dia bangun berbahas, sesiapa dari belah kerajaan pintu belakang mahu ganggu dia, kena fikir banyak kali, tak betul cara kena batang hidung sendiri. 

Sebab itulah amat jarang ucapan Anwar diganggu kerana dia bercakap dgn fakta, dia menegur benda yg betul dan dia buat apa yg dia cakap. Bila kita ada prinsip dan integriti, jangan takut dgn sesiapa. - Wfauzdin Ns

Bukan kurang tepat tapi mungkin rompakan dibelakang tabir...

So many hands on the knife: 
Who will backstab PN?...

Perikatan Nasional (PN) would have survived by the skin of its teeth had a vote of confidence been taken at the sitting of the Dewan Rakyat. It would have probably mustered just two or three votes more to stay in power.

Its glaring weakness was there for all to see when it removed speaker Mohamad Ariff Md Yusof and his deputy Nga Kor Ming by a mere two-vote majority (111-109). The message is clear and unequivocal: the PN government is clinging to power by its fingertips.

Like a sick patient, PN is limping on crutches supplied by its partners Umno and PAS. It hobbles here and there, not knowing when it will fall and take so hard a knock that it will not be able to rise again.

Every feeble step it takes will be painful because the long knife twisting behind its back is moving deeper and deeper into its political innards. The hands clutching the knife are many, but PN doesn't know who these back-stabbers are.

The friends-traitors could be Umno, which still cannot accept the fact that power is in the hands of Bersatu, an unwelcome party in the public mind. Umno, having tasted power for over 60 years, thinks it has a proprietary right to the country and must return to Putrajaya by hook or by crook.

Umno should have been buried after its ignominious electoral defeat in 2018. But it was resuscitated when it teamed up with PAS under the so-called Muafakat Nasional charter, which aims at closer political cooperation between the two heavyweights.

Umno thinks its fortune has revived and that it deserves to get the lion's share of seats when the 15th general election is called. It doesn't think much of Bersatu, which is heading PN after the turmoil that left Pakatan Harapan in tatters and out of power.

PN's biggest fear is being betrayed by Umno at the last minute. Such treachery can throw a spanner in the works of PN in its bid to obtain its own mandate from the people.

If Umno is the serpent in the grass, PAS is another viper waiting to sting Bersatu into unconsciousness if it gets the slightest opportunistic chance to do so in the race to Putrajaya.

PAS has its own extremist agenda, which is to paint the whole country green in its undisguised pursuit for an Islamic system of government, which gives short shrift to the concept of unity in diversity or parliamentary democracy.

Its strident doctrine of political Islam, a lethal combination of race and religion, gives hardly any space to citizens of other races and faiths as the party doesn't believe in sharing the political pie with non-Muslims.

PAS can impose its Islamic model unchallenged only if it has absolute power at the federal level, and that means it cannot share federal power with Umno or any other fringe parties.

So, PAS waits in the sideline for signs of more weaknesses in PN that will give it an opening to ditch the coalition and set out on its own journey to glory.

Since Umno's reputation has been tarnished by the brush of corruption, PAS can claim the moral high ground and go into the campaign with solid Islamic credentials. It doesn't need any partners to rewrite a new, terrifying chapter in the political history of the country.

PN must also be feeling anxious about the loyalty of the other insignificant mosquito parties like MCA and MIC, which only breathe on the oxygen supplied by Umno and PAS.

MCA and MIC have become largely irrelevant after suffering massive setbacks on the electoral battlefield. MCA can only boast two MPs while MIC has been reduced to having just one miserable MP.

The other partner, a coalition of parties in Sarawak called Gabungan Parti Sarawak, carries very little clout outside of the state. But PN needs them to keep its head above the water.

All these coalition parties are tiny insects that can easily be squashed, but for the protection of the two bigger brothers. Still, their loyalty to PN is brittle and they can bolt from the stable if PN hits rock bottom.

PN has a massive headache to keep the coalition intact in the face of a strong opposition bloc. It desperately needs every hand on deck to steer its wobbly ship into safe harbour.

Traitors are lurking at every dark corner, closely watching for the right moment to strike. Bersatu might taste its own medicine - betrayal - and that would sound the death knell for its ailing coalition. - Philip Rodrigues,mk


Image
Image
Image
cheers.