22 March 2013

Mat Tompel Pekan pun boleh jadi PM...


Nazir Tun Razak CEO CIMB, menyokong supaya kerjaya abang nya Najib sebagai PM diteruskan. Mengapa tidak mau sokong? Nazir mendapat gaji RM1.2 juta sebulan.

Orang2 nya ada berjumpa dengan parti pembangkang untuk bertanya masa depan nya bila PR memerintah. Maka apabila dia menyokong abang nya, ini menggambarkan dia bimbang akan masa depan nya sendiri. Kalau dia hebat dan handal,ttidak ada apa yang perlu dikhuatiri.

Saya yang sudah bertemu dengan dia beberapa kali boleh mengesahkan bahawa dia seorang yang kuat berkerja. He is a workaholic, datang ke CIMB pada hari Ahad pun. Plus dia budak cerdik. No one is taking that from him. Tapi saya juga berkata, kalau saya mendapat gaji RM1.2juta sebulan, saya akan berumah di CIMB.

Tapi bila Nazir kata Najib harus disokong sebagai PM- maka saya mahu mencadangkan Mat Tompel di bandar Pekan Pahang jadi PM juga. Semua orang Pekan tahu siapa Mat Tompel- kecuali tentulah Najib,kerana jika Mat Tompel diberi kuasa dan wang, dia akan memberi wang tersebut kepada mereka yang berhak menerima nya dan dia mengenali rakyat Pekan.

Bila saya tulis artikel mengenai Lim Kit Siang, ada pembaca penyokong UMNO rasuah dan pembelot bangsa Melayu yang mengamuk. Sedangkan perenggan yang diperuntukkan kepada Lim Kit Siang hanya sedikit berbanding dengan penghujjahan saya mengenai kesan Kit Siang kepada ketidak-relevenan MCA dan sumbangan langkah stratejik Kit Siang kepada ketewasan UMNO/BN.

Tapi bantahan apa yang boleh penyokong UMNO berikan selain dari mencarut dan memaki hamun? Ini semua mainan minda yang dangkal yang membudayai politik UMNO. Mengapa perlu bangsa Melayu menggantungkan masa depan kepada parti UMNO yang malang ini?

Jika saya enggan memuji Najib, itu adalah kerana saya tidak nampak apa2 luar biasa yang Najib boleh lakukan yang tidak boleh dilakukan oleh orang lain. Hendak buat macam mana? Saya ada fikiran yang demikian. Tak bagus kena cakap tak bagus.

Yang memberi komen ini mustahil mempunyai pengalaman lansung seperti saya berinteraksi dengan najib bukan? Sedikit sebanyak saya boleh mendakwa bahawa saya lebih mengenali Najib dari mereka yang lain. Ini termasuklah AJK UMNO bahagian Pekan. Bila2 masa kita boleh berdebat mengenai kepimpinan Najib. Jadi berhentilah dari cakap bohong supaya saya tidak bercakap yang benar mengenai kamu.

Orang UMNO memang jahat. Dari ketua nya sampai ke anak buah nya. Semua jahat belaka. Beberapa hari yang lalu saya terima text sms yang mengajak pergi menonton video special di Kelab K Melawati. Text itu menyatakan bahawa sesiapa yang mempunyai roh perjuangan mesti tonton filem ini.

Inginlah saya menyatakan bahawa jika seseoarng itu mempunyai roh perjuangan yang didirikan diatas keyakinan dan kepercayaan- (1) mereka tidak merakamkan video (2) tidak menyunting sebuah video aib (3) tidak akan mengajak orang lain (4) yang ada roh perjuangan akan enggan melanggani perjuangan lucah yang menjijikkan.

Apa yang Wan Azizah dan anak Anwar Ibrahim telah lakukan kepada kamu? orang Melayu apa yang tergamak melakukan demikian. Saya berjumpa dengan seorang peguam India yang menyatakan dia tidak kira jika Anwar is a bloody fucker, tapi dia tidak dapat menerima kezaliman yang diperlakukan keatas keluarga Anwar.

Demikian juga, saya ada seorang rakan jutawan India yang hairan melihat ibu nya mendoakan Anwar Ibrahim. Lantas dia bertanya- mengapa mahu mendoakan Anwar sedang Anwar terpalit dengan pelbagai tuduhan yang mungkin benar atau mungkin palsu? Ibunya menjawab kerana dia tidak dapat menerima pemerintah menzalimi keluarga Anwar Ibrahim. Hanya orang Melayu UMNO yang jahat yang tergamak melakukan demikian.

Kamu boleh mengaibkan Anwar Ibrahim sedangkan perkara yang serupa boleh dilabelkan kepada Najib. Najib pun hero dalam bab penyundalan ini. Semua rakyat Pahang pun tahu. Tapi saya tidak ada masa untuk menghuraikan mengenai perilaku ‘murni’ Najib Tun Razak. Ianya tidak releven kepada matlamat membina sebuah kerajaan yang baik.

Dalam bab ini, saya kira Najib gagal. Sebagai pemimpin dia gagal memimpin. Nokhtah. Najib gagal membentuk kerajaan yang baik bahkan rakyat hidup dalam keadaan dimana rule of law musnah sama sekali.

Mana ada undang2 jika kerajaan yang berkuasa membiarkan suatu golongan rakyat mengkasari, mengugut, mencedera sebahagian rakyat yang lain? Dibawah Najib dan menteri dalam negeri yang bodoh, kita sekarang sedang menyaksikan the breakdown of law and order.

Saya mintak maaf kerana tidak dapat memuji Najib. Sebab saya percaya dan tahu, dia seorang yang lemah dan dangkal wawasan nya. Penerimaan orang kepada pemikiran nya bukanlah disebabkan nilai intrinsic pemikiran tersebut. Tapi disebabkan ianya datang dari pemikiran PM, maka kita segera menerima nya secara mutlak.

Tidak ada keaslian pun dalam pemikiran Najib. Semua nya boleh disaingi oleh pemikiran orang lain. Bukanlah geliga sangat otak Najib ini. Kelebihan yang dia ada ialah dia ada kuasa dan duit. Sebab itu dia menabur duit untuk melembutkan hati semua orang. Fakta nya, ini adalah rasuah kepada rakyat. Sesiapa yang ada duit dan mahu menggunakannya boleh melakukan apa yang Najib lakukan.

Kalau nak dihitung keberkesenan nya mengagihkan duit, seorang yang dikenali sebagai Mat Tompel di Pekan boleh melakukan lebih baik dari Najib. Sebab Mat Tompel mengenai lebih ramai rakyat Pekan dari Najib. Dan anak jati Pekan kenal siapa Mat Tompel yang saya katakana sini . Berikan duit kepada Mat Tompel dia akan beri kepada yang miskin dan dhaif. We love Mat Tompel! - Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol ak47



CIMB chief Nazir throws weight behind brother Najib...

Nazir Razak, head of Malaysia’s second largest bank, is speaking out for his brother to be returned as prime minister amid concern the ruling alliance could lose more seats in polls that must be held within weeks.

forbes conference nazir razak 140911"The present prime minister has a very clear path forwards in terms of the transformation of the economy," CIMB Group Holdings Bhd chief executive officer Nazir (right) said in a Bloomberg Television interview.

"If there’s a change there, it would disappoint investors and they would have to re-look at their view of Malaysia."

Elder brother Najib Abdul Razak is facing the most competitive general election in Malaysia’s history after BN won the last poll in 2008 by its narrowest margin in more than five decades.

The opposition, campaigning on an anti- corruption platform, is heading for victory, its leader Anwar Ibrahim, said this month.

The benchmark FTSE Bursa Malaysia KLCI Index has fallen 3.7 percent after closing at a record on Jan 7, the worst performing major gauge in Southeast Asia this year, according to data compiled by Bloomberg. The ringgit has slumped two percent this year.

CIMB has been Malaysia’s biggest debt arranger and most prolific underwriter of initial public offerings for the past four years since Nazir’s brother became prime minister, according to data compiled by Bloomberg

The stock more than doubled in value between Najib’s inauguration in April 2009 and the end of 2012. It has since slumped six percent as polls approach, the worst performing lender on the KLCI, Bloomberg data show.


CIMB as 'election proxy'

"CIMB is seen as a direct election proxy because of the relationship of the CEO to the prime minister," Alan Richardson, a Hong Kong-based fund manager who helps oversee about US$110 billion for Samsung Asset Management Co, said by phone.

"If the election result is seen as comfortable for Najib and Barisan Nasional, that stock will go up."


NONEThe Kuala Lumpur-based lender helped arrange the country's three biggest share-sales last year. Palm oil producer Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) raised US$3.3 billion, IHH Healthcare Bhd sold $2.1 billion of stock and Astro Malaysia Holdings Bhd issued US$1.5 billion of shares.

Malaysia's IPO market grew to become the world’s fifth largest last year, up from 14th in 2011, according to data compiled by Bloomberg. It overtook more established financial hubs, raising US$6.8 billion, the data show.


Najib, 59, has streamlined bureaucracy and opened up more industries to foreign investors. Private sector spending has tripled since 2009, with government revenue at a record last year and the budget deficit shrinking, according to a government report released this week.

Najib’s National Front coalition is seeking re-election after holding power for more than five decades in the face of a resurgent opposition led by Anwar. The prime minister took over mid-term after Abdullah Ahmad Badawi stood aside to take responsibility for the 2008 election result. The premier must dissolve parliament by April 28 for vote to be held within 60 days.

Anwar’s Pakatan Rakyat has promised to clamp down on corruption, abolish monopolies and bring down living costs if it comes to power, according to its manifesto.

"If there’s a change in government, it’s actually an opportunity for investors to gain more in the long term," Ong Kian Ming, an opposition election strategist, said by phone.

"In the short term, yes, there would be some jitters. Significant structural reform would lead to better economic policies that would make the country more competitive in the long run.-malaysiakini


Bos CIMB mahu abangnya kekal jadi PM

Others say...

rick teo - Hahha, wat you expect brother Nazir to say? He knows his position is in jeopardy if B.N loses. Razak brothers all benefit from their father's legacy . If not they will be roti canai or nasi lemak seller by the roadside.

Plainly - Thanks for the reminder, Nazir. Almost forgotten that your brother is the PM of Msia or rather .... bread an dbutter, no ?

TehTarik - Nothing surprising. Blood is thicker than water. It is alleged that a significant proportion of CIMB income is derived from its close association with Najib. I will not be surprised if Maybank and RHB bankers rejoice at the change of government.

Roar - Hey Brother, I help you, you help me. "He ain't heavy, He's my Brother" - sung by The Hollies.

Nipah - He is afraid that all his dealing and investment will be exposed and go to the drain.

YF - Weight? What weight? Nazir is not a politician so what weight? Are you saying that every CIMB staff must now vote for UMNO crooks as well or they get fired? Tell that to NUBE.

Zulimran Nasution Abdullah Omar -Mana fakta pelabur kecewa jika BN tumbang? Sebaliknya empat negeri Pakatan Rakyat paling cemerlang tarik pelabur luar negara dan audit kewangan paling baik di Malaysia! Dah bodohkan staf sendiri janganlah bodohkan orang luar, malu beb!

Lee Larry - Apa punya tokeh bank, lu sokong pm umno yg menaikan hutang Negara melebihi rm500 billion ke?....kalo lu bikin ini mcm sama CIMB, aku ingat lu dah awal2 bungkus la.....ada akai pakailah sikit.
 

Hafiz Hashim - Aku tak pelik kalau adik mintak abg jadi PM lagi tp aku teramat pelik bila Che Det mintak Buku Rosmah jad bahan rujukan kat Sekolah..nak kata nyanyuk kan kasar sangat..tp rasa pelik tur sampai sekarang tak hilang hilang...

 

Siri Jelajah Merdeka Rakyat Anwar Ibrahim
P- Tanjong Malim (Perak) & P- Selayang (Selangor)

22 Mac 2013 (Jumaat)

1) 9.00-12.00 mlm – Ceramah Perdana Pakatan Harapan Rakyat
Lokasi: Lot 466, Kg Batu 8, Behrang Ulu, Tanjong Malim, Perak

2) 9.00-12.00 mlm – Ceramah Perdana Merdeka Rakyat
Lokasi: Puteri Central Park, Bandar Tasik Puteri, Rawang,

3) Barisan Penceramah

a.YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
b.YBhg Dr Mohd Nur Manuty
c.YB Dato’ Ngeh Kor Ham
d.YB William Leong Jee Keen
e.YB Zuraida Kamaruddin
f.Jeneral (B) Dato’ Abdul Ghafir Abdul Hamid
g.Brig. Jeneral (B) Dato’ Najmi Ahmad
h.Brig. Jeneral (B) Dato’ Abdul Hadi Abdul Khattab.
i.Laksamana Pertama (B) Imran Abdul Hamid
j.Mejar (B) Kamal Badri
k.YBhg Mustafa Kamil Ayub
l.YBhg Chua Yee Ling








cheers.

1 comment:

Anonymous said...

blood is thicker than water!!