16 March 2013

Najib mengarahkan Cecil merangka SD2 tanpa pengetahuan mendiang Bala...


Peguam Americk Singh Sidhu(kanan) mendakwa, peguam Cecil Abraham memberitahunya bahawa beliau menyediakan akuan bersumpah kedua (SD) untuk bekas penyiasat persendirian P Balasubramaniam atas arahan perdana menteri.

Americk, bekas peguam kepada mendiang Balasubramaniam atau lebih dikenali sebagai PI Bala dikatakan mendedahkan perkara ini semasa mesyuarat agung tahunan Bar Malaysia di Kuala Lumpur hari ini.

Peguam Sivarasa Rasiah melaporkan perkembangan itu melalui pesanan tweet semasa AGM, yang sedang berlangung ketika laporan ini ditulis.


AGM membahaskan usul untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa bebas untuk menyiasat siapa yang telah merangka SD kedua.

"Cecil bertemu saya dan mengaku dia yang merangka SD kedua tanpa arahan Bala. Sebaliknya arahan itu datang dari Najib," beliau berkata demikian dalam mesyuarat tertutup.

Beberapa orang peguam ketika ditemui di luar tempat AGM memberitahu Malaysiakini bahawa mereka boleh menyokong kenyataan Americk, sambil berkata mengesahkan bahawa Americk telah bertemu Abraham dua minggu lalu.

Buat masa ini, AGM masih membahaskan usul itu, salah satu daripada enam usul dibentangkan untuk AGM.

Abraham bagaimanapun enggan mengulas mengenai perkara itu apabila ditanya oleh Malaysiakini pada bulan Januari.



Najib perlu respon

Dalam reaksinya, Ahli Parlimen Puchong Gobind Singh Deo menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib, yang merupakan timbalan perdana menteri pada masa SD dua dikeluarkan, untuk menjawab dakwaan Americk.

Beliau turut membidas Majlis Peguam kerana tindakan mereka yang agar lembab.

"Majlis Peguam juga perlu memberitahu kita mengapa terdapat kelewatan dalam siasatan ke atas aduan ini.

Tuduhan bahawa SD kedua Bala, dibuat untuk menarik balik SD pertamanya di mana ia membabitkan Najib dalam kes pembunuhan jurubahasa Mongolia,Altantuya Shaariibuu, atas arahan pihak atasan.

Sekumpulan peguam telah mencadangkan usul pada AGM hari ini untuk menyeru kepada Majlis Peguam untuk menyiasat peguam yang terlibat dalam penyediaan SD kedua.


Americk ketika ditemui selepas AGM berkata beliau telah semalaman tak tidur memikirkan hal ini dan mengaku telah melanggar janjinya dalam mendedahkan hal berkenaan di dalam mesyuarat.


Bagaimanapun, beliau berkata beliau mahu untuk meneruskan usaha Balasubramaniam mencari keadilan dan ini bukan untuk dirinya sendiri tetapi juga untuk wanita Mongolia yang mati (Altantuya Shaariibuu) yang mana penyiasat persendirian itu pernah bertemu secara ringkas.


Kira-kira dua minggu lalu, Americk telah bertemu dengan Cecil di sebuah restoran berhampiran pejabatnya. Pertemuan itu telah diatur oleh seorang peguam lain.

"Cecil mengaku kepada saya bahawa dia adalah orang yang merangka SD kedua dan dia lakukan ini atas arahan Najib. Cecil memohon maaf kepada saya dan saya menerima permohonan maaf beliau," katanya.
 

Americk juga berkata dia maklumkan AGM yang dia tidak berminat untuk mengemukakan aduan kepada Lembaga Tatatertib Peguambela dan Peguamcara kerana ini bukan agenda beliau.

Beliau juga menegaskan bahawa selama ini mereka telah berkata bahawa Koperal Sirul (Azhar Umar) dan Ketua Inspektor Azilah Hadri telah bertindak atas arahan orang tertentu.


Americk berkata bahawa Sirul dan Azilah telah bertindak di bawah arahan kerana "tidak ada sebab sama sekali bagi mereka untuk membunuh seseorang yang mereka tidak kenali."


"Jika anda melihat pada 112 kenyataan berhemah oleh Sirul dia secara terus terang berkata mereka telah ditawarkan RM50, 000 hingga RM100,000 untuk menghapuskan wanita Mongolia tersebut.

"Persoalannya di sini siapakah yang mengarahkannya? Mengapa rangkaian arahan tersebut tidak dibangkitkan di mahkamah? Mereka ada Musa Safri(bekas pembantu Najib), Pegawai atasan mereka, tetapi dia(Musa Safri) tidak pernah diperkenalkan sebagai saksi.

"Itu adalah agenda hari ini, bawa hal ini kepada pengetahuan orang ramai. Ia bukanlah sesuatu bukti 'khabar2 angin' seperti dinaklumkan kepada saya oleh Cecil dan dia tidak menafikannya.


"Saya tidak mempunyai apa2 agenda terhadap Cecil dan saya tidak akan meneruskan perkara ini. Saya telah capai apa yang saya terpaksa capaikan ia itu untuk mengetahui siapa dalang disebalik merangka SD kedua itu," katanya.


 Americk berkata beliau telah melanggar janjinya dan telah mendedahkannya dalam AGM itu dan dia tidak bangga atas perbuatannya itu.

"Saya telah memberitahu Bala sebelum dia meninggal dunia bahawa Cecil telah mengaku dan Bala agak gembira tentang hal itu.


"Saya memberitahunya biarlah masa menentukannya. Bala bersetuju dengan saya dan saya perlu meneruskan usaha ini untuk Balasubramaniam," tambah beliau.


Ditanya mengenai apa pilihan yang ada kepada Majlis Peguam ketika ini, dia berkata bahawa siasatan mereka adalah berterusan dan terdapat saksi-saksi yang lain, seperti Deepak Jaikishian, yang telah memfailkan saman.

Americk berkata butiran saman Deepak merintiskan bahagian kedua peristiwa yang membawa kepada akuan berkanun kedua(SD).
-malaysiakini

Ini orangnya yang kita cari...



Najib instructed Cecil on SD2, Bar AGM told...

Senior lawyer Cecil Abraham has allegedly admitted acting on Najib Abdul Razak's instructions to prepare the late private investigator P Balasubramaniam’s controversial second statutory declaration (SD).

Bala's lawyer Americk Sidhu revealed this during the Malaysian Bar annual general meeting (AGM) today in Kuala Lumpur.

The AGM was debating a motion on setting up an independent committee to investigate who had drafted the second SD.

lawyer americk sidhu bar council agm 2"Cecil met me and admitted to drafting the second SD without Bala's instructions. The instructions came from Najib," he had said at the closed-door meeting.

The revelation has set cyberspace abuzz, with some lawyers tweeting the matter and reporting that Americk (right) had received a standing ovation for his disclosure.

Several lawyers when met outside the AGM venue told Malaysiakini they can corroborate Americk’s claim, saying the latter met Abraham two weeks ago.

At press time, the AGM was still debating the motion, one of six motions tabled for the AGM.

Abraham however refused to comment on the matter when asked by Malaysiakini in January.

'Najib must respond' 

In an immediate response, Puchong MP Gobind Singh Deo called on Prime Minister Najib, who was deputy prime minister at the time the two SDs were issued, to answer to Americk’s allegation.

He also slammed the Bar Council for its sluggish actions.

“The Bar Council should also tell us why there has been a delay in the probe into this complaint.

NONE“The Bar Council is obviously unusually slow in its probe of this matter,” said Gobind in a statement today. 

It has been alleged that Bala's second SD, made to retract his first SD that implicated Najib in the case of the murdered Mongolian interpreter Altantuya Shaariibuu, was on the order of higher-ups.

A group of lawyers had proposed a motion at the AGM today to call on the Bar to probe the lawyer involved in the preparation of the second SD.

In a dramatic turn of events, Bala passed away yesterday, reportedly from a heart attack.

Lawyers at the AGM today also made donations to Bala's family and the total RM18,500 in collections was passed to Americk to be given to Bala’s widow.

Sleepless night, broken promise

Americk when met after the AGM said he had spent a sleepless night yesterday and admitted to breaking a promise in revealing what he had at the meeting .
 
However, he said he wanted to carry on with Balasubramaniam's quest for justice and this is not for himself but for the dead Mongolian woman (Altantuya Shaariibuu) who the private investigator had met briefly.


"I informed the AGM after much torment of a sleepless night". 


Approximately two weeks ago he had a meeting with Cecil at a restaurant near his office. It was a mutual meeting, arranged by another lawyer.

"Cecil admitted to me that he was the one who drafted the second SD and that he was under Najib's instructions to do so. Cecil apologised to me for it and I accepted his apology," he said.

Americk  also said he told the AGM he was not interested in lodging a complaint with the Advocates and Solicitors Disciplinary Board as this was not his agenda. 


He pointed out that they had been saying all along that Corporal Sirul (Azhar Umar) and Chief Inspector Azilah Hadri were acting under orders.

Americk said that Sirul and Azilah were acting under orders as there was "no reason at all for them to murder someone they never knew."

"If you look at Sirul's 112 cautioned statements he categorically had said that they were offered RM50,000 to RM100,000 to get rid of this woman. 



"The question here is who ordered it. Why the chain of command was not brought up in court. We have Musa Safri (Najib's former aide de camp) ,their superior officer, but he was never introduced as a witness.

"That is the agenda today, bring this up to everybody. It is not hearsay evidence as I was told this by Cecil and he cannot deny it.

" I have no agenda against Cecil. I will not pursue this matter. I have achieved what I had to achieve that is to find out who was behind the second SD," he said.


 Not proud to have broken his promise 

Americk said he had broken his promise and admitted at the AGM that he was not proud of revealing it and had balanced the situation with what Balasubramaniam was fighting for.

In Balasubramaniam's memory, he said that he had to do this (to reveal what had transpired) so it was necessary for him to press on with his quest.


cecil abraham“I told Bala before he died that Cecil (left) had confessed to it and he was quite happy about it. 

"I told him to let nature takes its course. He agreed with me and I have to continue with this for Balasubramaniam,” he added.

Asked on the options available to the Bar, he said that their investigations were on-going and there were other witnesses, such as carpet trader Deepak Jaikishian, who had filed a suit.

Americk said Deepak’s suit details the second circumstances of events leading to the second statutory declaration.-malaysiakini

 
NONE

 



 Jelajah Merdeka Rakyat Anwar Ibrahim Ke Semenyih(Selangor) & Rembau (Negeri Sembilan)...
 

16 Mac 2013 (Sabtu)
 

1) 8.30–12.00 mlm – Ceramah Perdana Pakatan Harapan Rakyat

Lokasi: Padang MPKJ Semenyih – Hulu Langat, Selangor

 

Penceramah:

a.YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
b.YB Dr Che Rosli Che Mat
c.YB Zuraida Kamaruddin
d.YB Amiruddin Shari
e.YB T. Chandra Mohan


2) 8.30-12.00 mlm – Ceramah Perdana Merdeka Rakyat

Lokasi : Markaz PKR Kg Pedas Tengah, Rembau- Negeri 9


Penceramah:

a.YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
b.Jeneral (B) Tan Sri Md Hashim Hussein
(Mantan Panglima Angkatan Tentera Darat)
c.YB Dato’ Kamarul Baharin Abbas
d.YB Anthony Loke Siew Fook
e.YB Mohd Taufik Abdul Ghani



 


cheers.

No comments: