15 October 2012

Empat Negeri Pakatan Rakyat Terima Pujian Audit Negara...

Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang dikeluarkan hari ini menunjukkan pengurusan fiskal yang baik oleh semua empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah dari segi perolehan pendapatan.

Keempat-empat negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat itu terus mendapat pujian Ketua Audit Negara, Ambrin Buang berdasarkan petunjuk imbangan perolehan dan mengawal kadar hutang di samping berusaha meningkatkan pendapatan kerajaan negeri masing-masing.



Pulau Pinang yang diterajui DAP terus mendahului senarai dari segi pungutan hasil negeri, mencatatkan peningkatan sebanyak RM192.19 juta atau 46.8% berbanding dengan RM410.70 juta yang dicatat pada tahun 2010 manakala Selangor, negeri terkaya di Malaysia pula meningkat sebanyak RM62.50 juta atau 4% untuk tempoh yang sama.

Bagaimanapun, dalam pada itu, Kedah menyaksikan penurunan lebihan apabila ia mencatatkan peningkatan dalam perbelanjaan operasi kerajaan negeri walaupun meningkatkan hasil, tetapi laporan itu menyatakan bahawa pimpinan PAS, kerajaan negeri telah lebih atau kurang mengekalkan lembaran imbangan "memuaskan".

Tetapi negeri jelapang padi itu dianggap sebagai salah satu negeri paling miskin, masih jauh daripada mencapai had hutang yang dibenarkan, kata laporan itu.

"Komitmen kerajaan negeri untuk baki hutang awam kini berada pada RM2.60 bilion berbanding dengan RM2.61 bilion pada tahun 2010, ia adalah masih tinggi," ia membaca, sambil menambah bahawa Kedah mesti berusaha lebih untuk meningkatkan kutipan hasil.

Negeri yang kaya dengan sumber petroleum, Kelantan, juga mendapat prestasi memuaskan disebabkan oleh peningkatan dalam dana yang disatukan sebanyak RM86.17 juta atau 58.1% kepada RM234.47 juta berbanding dengan RM148.30 juta yang diperolehi pada tahun 2010.

Negeri yang dikuasai PAS ini juga menyaksikan pelaburan meningkat pada tahun 2011 iaitu peningkatan sebanyak RM95 juta daripada RM16.33 juta pada tahun 2010 kepada RM111.33 juta pada tahun 2011.

Prestasi penyata kewangan secara keseluruhan di negeri ini, di mana perolehan berbanding jumlah pengurusan dan perbelanjaan pembangunan bagi tahun 2011, mencatatkan peningkatan daripada defisit berjumlah RM171.70 juta pada tahun 2010 kepada RM141.53 juta pada tahun 2011.

Tetapi laporan Ketua Audit Negara menekankan pengurusan hutang yang longgar di Kelantan.

"Hutang awam meningkat sebanyak RM27.85 juta daripada RM1.11 bilion pada tahun 2010 kepada RM1.14 bilion pada tahun 2011. Tunggakan pembayaran balik hutang kepada kerajaan persekutuan juga meningkat daripada RM121.57 juta pada tahun 2010 kepada RM179.81 juta pada tahun 2011.

" Sementara itu, laporan itu menyatakan peningkatan yang ketara dalam prestasi agensi kerajaan negeri dengan kebanyakan undian "cemerlang" berbanding dengan 2010, walaupun Ketua Audit mencadangkan Kelantan dan Kedah untuk menyediakan lebih banyak latihan untuk pegawai bagi tujuan peningkatan kualiti sistem penyampaian.

Selangor dan Pulau Pinang telah dipuji kerana inisiatif mereka untuk meningkatkan prestasi pengurusan kewangan mereka.


 
 AG report - Nazri praises Pakatan led states...

Nazri Aziz PakatanAfter receiving praises from the Auditor-General (AG) for managing their state finances well, a federal minister also congratulated Pakatan Rakyat-led states.


“It’s good for them. There are good Pakatan and BN managed states. I congratulate them,” said Minister in the Prime Minister’s Department Nazri Aziz, at a press conference held at the Parliament lobby today.

Earlier, it was reported that the AG had praised Selangor and Penang for collecting a revenue of RM62.50 million and RM192.19 million respectively.

Both states recorded an surge of 46.8% and four percent respectively as compared to the previous year.

The AG report also praised Kedah and Kelantan for their revenue collection but said that the states needed to improve their debt management system.

Nazri said that the AG report proved that the Barisan Nasional (BN) government has no bad intention against their political rivals as accused by some quarters.

“If we wanted to hide facts, we would have hidden all the praises meant for Pakatan led states,” he said.

On accusations that the AG report was “filtered”, Nazri dismissed the claims outright saying it was baseless.

“How can we ‘filter’ the report? Besides, we have no ability to hide anything. People these days are too advanced,” said the Padang Rengas MP.

On related matter, Nazri said that the report was delayed for two weeks in order to allow Budget 2013 to be debated first at the Dewan Rakyat.

“All ministries will wrap up their debate on Budget 2013 this week. So MPs will have a week to study the AG report and raise issues next week,” he said.-FMT


 

Nazri: Laporan audit puji Pakatan Rakyat...

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata laporan Ketua Audit Negara yang memuji peningkatan hasil negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat membuktikan kerajaan tidak ada "niat jahat" untuk menyembunyikan fakta dalam laporan tersebut.

"Kalau kita nak menyembunyikan fakta, kita sepatutnya mencari jalan untuk menutup pujian (Ketua) Audit Negara yang diberikan kepada Pakatan. Itu sahaja (sudah) membuktikan kita tidak ada niat (jahat).

"Ini membuktikan ada negeri Pakatan yang bagus dan ada negeri yang diperintah BN yang bagus... Mana yang bagus kita mengucapkan tahniah," katanya dalam satu sidang media di bangunan Parlimen hari ini.

Beliau menjawab soalan pemberita berhubung laporan audit negara yang dibentang hari ini memuji kenaikan hasil di negeri yang ditadbirkan Pakatan Rakyat.

Nazri juga berkata kenaikan hasil kerajaan merupakan hasil usaha yang dilakukan agensi badan kerajaan termasuk pihak kastam dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

"Sejambak bunga kita boleh berikan (kepada mereka), bukan kepada menteri-menteri kerana yang buat kerja adalah mereka semua (badan kerajaan)," katanya Nazri.

MP Padang Rengas itu berkata tujuan laporan itu dibentangkan hari ini – selepas dua minggu Bajet 2013 dibentangkan – untuk membolehkan ahli parlimen memfokuskan kepada perbahasan bajet terlebih dahulu.

Ahli dewan juga mempunyai masa seminggu untuk meneliti laporan tersebut memandangkan minggu ini adalah minggu para menteri menggulung perbahasan, katanya.

"Sebab itulah kita mengeluarkan laporan audit hari ini. Itulah alasan kita. Kalau dituduh hendak menyembunyikan sesuatu, lebih baik tak usah bentang langsung.

"Tapi akhirnya kita bentangkan juga... kerana alasan tadi. Dan ia tidak menyalahi apa-apa peraturan Dewan Rakyat," katanya.

Ditanya mengenai dakwaan ahli parlimen Indera Mahkota Azan Ismail bahawa laporan audit itu disaring sebelum dibentangkan, Nazri berkata dakwaan tersebut "tidak berasas".

"Dalam pengurusan kewangan negara, tidak ada kemampuan bagi kita untuk menyembuyikan apa-apa kerana rakyat sekarang sudah canggih.

"Saya kira dia cakap demikian kerana saya kira, kalau dia dalam kerajaan, dia nak buat macam tu kot?... Jadi orang yang jahat sahaja memikir perkara yang jahat," katanya.

Sehubungan itu, perkara tersebut "tidak perlu diambil berat" memandangkan dakwaan itu dibuat tanpa bukti kukuh.- malaysiakini




 AG report: Top marks to Pakatan states...

The 2011 Auditor-General’s report indicates good fiscal management by all four Pakatan Rakyat-controlled states with revenues improving.

 

DAP-held Penang led the way in terms of revenue collection, recording a RM192.19 million or 46.8% increase compared with the RM410.70 million made in 2010 while Selangor, Malaysia’s richest state, increased by RM62.50 million or 4% for the same period.

Kedah, on the other hand, saw its surplus drop when it recorded an increase in operating expenditures despite boosting its revenue, but the report noted that the PAS-led state government had more or less maintained a “satisfactory” balance sheet.

But the rice-bowl state, considered as one of the country’s poorest, is still far from achieving its debt target, said the report.

 

“The state government’s commitment to the remaining public debt now stands at RM2.60 billion compared with RM2.61 billion in 2010; it is still high,” it read, adding that Kedah must do more to improve its revenue collection.

Oil-rich Kelantan, too, was rated satisfactory due to the increase in its consolidated fund by RM86.17 million or 58.1% to RM234.47 million as compared with the RM148.30 million recorded in 2010.

 

The PAS-conrolled-state also saw investments in 2011 increase by RM95 million from RM16.33 million in 2010 to RM111.33 million in 2011.

The state’s overall financial performance statement, whereby revenue as compared to total management and development expenditures for 2011, recorded an increase from total deficit of RM171.70 million in 2010 to RM141.53 million in 2011.

But the AG report highlighted poor debt management by Kelantan.

 

“Public debts increased by RM27.85 million from RM1.11 billion in 2010 to RM1.14 billion in 2011. The arrears of debts repayment to the federal government also increased from RM121.57 million in 2010 to RM179.81 million in 2011″.

Meanwhile, the report noted marked improvements in the performance of state agencies with most rated “excellent” compared to 2010, although it recommended Kelantan and Kedah to provide more training for its officers to improve.

Selangor and Penang were praised for their initiatives to bolster their financial management performance.- FMT


Talam: Kalau penakut, jangan marah orang berani...


Rasanya sudah lama tidak mendengar YB Chua Tee Yong 'berkokok' (maaf) tentang isu Talam. Tahu-tahu sahaja pada minggu lepas,  pemilik rumah PKNS telah berdemonstrasi untuk menuntut agar Kerajaan Negeri Selangor (KNS)  ‘mengambil alih hutang perumahan mereka’. Menurut mereka, kalau KNS boleh ‘mengambil alih hutang Talam’, mengapa KNS tidak boleh ambil alih hutang mereka?

Tatkala mendengar hujah semudah itu, tahulah kita bahawa mungkin YB Chua & pimpinan BN lainnya telah insert maklumat yang mengelirukan kepada pemilik-pemilik rumah ini. Namun sebenarnya bukanlah susah untuk YB Chua ‘kelentong' pemilik-pemilik rumah ini. Kerana penstrukturan semula hutang Talam merupakan kaedah yang agak kompeks.


Bahkan ianya satu kaedah baru yang diperkenalkan oleh KNS untuk ‘memaksa’ pihak yang berhutang untuk membayar balik hutang, tanpa melaksanakn pendekatan bailout yang sering diamalkan oleh kerajaan Barisan Nasional selama ini. Justeru, sememangnya mudah untuk pemilik-pemilik perumahan ini di’kelentong’ oleh YB Chua & konco-konconya.

(Chua yang cuba menjadi hero isu Talam)

Sebelum merenung lebih lanjut berhubung isu ini, eloklah kiranya kita memahami dengan lebih mudah berhubung isu Talam ini di pautan pada laman web www.keadilanselangor.net seperti berikut:-

9 Oktober 2012: Pemilik rumah PKNS sekali lagi berdemonstrasi bagi menuntut Kerajaan Negeri Selangor (KNS) mengambil alih hutang perumahan mereka. Asas tuntutan ini adalah tindakan KNS menstruktur semula hutang Talam Corporation.

Hakikatnya, mereka di perdaya oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dengan memberikan maklumat yang palsu dan mengelirukan! Pihak yang tidak bertanggungjawab ini mendakwa KNS mengkhianati wang rakyat Selangor dengan mengambil alih hutang Talam.

Namun kenyataannya, tindakan KNS telah menyelesaikan kemelut hutang tersebut serta berjaya mengutip keseluruhan hutang tersebut yang bernilai RM392 juta dan secara langsung dapat memanfaatkan wang itu melalui Geran Selangorku kepada seluruh rakyat Selangor.

Masalah ini berpunca kerana umum tidak memahami isu sebenar Talam, oleh itu penulis akan menjelaskan isu Talam ini dengan penjelasan yang paling mudah agar seluruh rakyat Selangor memahami dengan tepat serta dapat memberikan penerangan kepada mereka yang masih keliru dan menganggap KNS bersalah.

Hakikatnya, semua pihak perlu berterima kasih kepada MB Tan Sri Khalid kerana berjaya menyelesaikan masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh 3 MB di bawah pemerintahan rejim UMNO-BN.


Memahami Kes Talam


Kes Talam memang nampaknya mengelirukan. Walaubagaimanapun, dengan sedikit sebanyak kesabaran dan huraian yang jelas, kes ini sebenarnya  mudah difahami.

Artikel ini akan membincangkan asal-usul kes ini, bagaimana Selangor berjaya mengutip semula hutang Talam serta bagaimana kes ini berbeza dengan kes-kes ‘bailout’ yang dilihat pada peringkat persekutuan.


Latar belakang

Cerita ini bermula dalam tahun lapan puluhan dan sembilan puluhan, dengan seorang jurutera bernama Chan Ah Chye yang bekerja di syarikat milik kerajaan Selangor, PKNS. Chan mengasaskan Talam Corporation, dan mungkin hasil hubungan rapat dengan pemimpin-pemimpin tertentu seperti Menteri Besar waktu itu Muhammad Muhammad Taib , berjaya menjadi antara pemaju-pemaju utama di Selangor.

Banyak tanah di Selangor diperuntukkan ke Talam secara percuma! Tanah ini dicagarkan kepada bank untuk mendapatkan pinjaman-pinjaman besar yang membiayai projek-projek Talam.

Pembaca boleh teka sendiri siapa yang dapat berkongsi untung dari projek-projek ini.

Tauke-tauke zaman itu sentiasa berpendirian bahawa berniaga dengan wang yang dipinjamkan adalah lebih baik daripada menggunakan wang sendiri. Oleh itu, pinjaman-pinjaman Talam dari bank terus meningkat.


Krisis ekonomi, projek terbengkalai!


Akhirnya, krisis ekonomi sekitar tahun 1997 melanda Talam. Akibat tidak berupaya untuk membayar balik pinjaman-pinjaman besar, kedudukan kewangan Talam semakin merosot dan projek-projek semakin terbengkalai.

Malangnya, Talam dan sekutu-sekutu politiknya gagal insaf atau bertaubat. Pada 2001, di bawah Menteri Besar BN Khir Toyo, tiga bidang tanah diperuntukkan kepada anak syarikat Talam Maxisegar Sdn Bhd sebagai pembiayaan pembinaan kampus induk UNISEL dengan kos pembinaan RM 750 juta!

Projek ini akhirnya turut terbengkalai dan pada September 2006, Talam diklasifikasikan sebagai “Affected Company” menurut amalan Practice Note 17 (PN 17) akibat kedudukan kewangannya yang parah.


Reformasi di Selangor

Pada 2008, apabila Khalid Ibrahim menyandang jawatan Menteri Besar, beliau mewarisi masalah ini di mana Talam berhutang besar kepada kerajaan negeri serta anak-anak syarikatnya.

Ada cerita bahawa apabila Talam diminta menjelaskan kenapa mereka tidak pernah memulakan proses membayar balik hutang, jawapan malu-malu mereka adalah: “Tiada sesiapa yang pernah minta.”

Untungnya untuk rakyat Selangor, wujudnya Menteri Besar yang baru. Khalid Ibrahimbukan setakan berpengalaman kuat tetapi memang pakar dalam bidang kewangan korporat. Beliau memulakan usaha dengan segera untuk menyelesaikan masalah ini dan mengutip balik hutang Talam kepada rakyat Selangor.

Rancangan yang akhirnya dipilih berasaskan prinsip yang mudah: menggunakan aset-aset Talam yang masih ada untuk menjelaskan hutang tersebut.


Meneliti pengstrukturan semula

Proses kutipan hutang memang rumit dari segi teknikal.

Rumusannya: Pertama, hutang Talam disahkan dan direkod dalam akaun (sesuatu yang tidak dibuat sebelum 2008). Selepas disahkan semua pihak, hutang ini dipindahkan kepada Menteri Besar Incorporated (MBI) yang akhirnya bertanggungjawab mengutip hutang dalam bentuk tanah dan wang tunai.

Bahagian seterusnya menjelaskan proses secara terperinci.


Walaupun rumit dan mungkin membosankan, proses disenaraikan untuk sesiapa yang ingin tahu dan untuk menegakkan nilai-nilai ketelusan.


1.    Talam berhutang RM 392 juta kepada tiga anak syarikat Selangor: KHSB, PIYSB, dan  PNSB.
 

2.    Setelah hutang ini dipersetujui, disahkan dan direkodkan, satu lagi anak syarikat Selangor,Selangor Industrial Corporation (SIC), membeli hutang tersebut daripada tiga syarikat itu. 

3.    SIC mengambil pinjaman RM 392 juta dari CIMB untuk membeli hutang tersebut.


4.    Pada November 2009, Exco Negeri serta Dewan Negeri meluluskan geran RM 392 juta kepada MBI yang menggunakan dana tersebut untuk membeli dan mengambilalih hutang -hutang dari SIC.


5.    SIC kemudiannya mengguna dana tersebut untuk membayar balik pinjaman
daripada CIMB.

Proses rumit, objektif mudah - tanpa sebarang perbelanjaan tinggi, Talam kini berhutang jumlah yang sama kepada satu sahaja anak syarikat Selangor, bukan lagi tiga yang asal.


Hutang dijelaskan sepenuhnya

Kita harus memerhatikan bahawa tidak wujud pada bila-bila masa atau mana-mana peringkat transaksi sebarang pemindahan dana kerajaan kepada Talam. Pemindahan dana hanya berlaku dari satu saku kerajaan negeri kepada saku yang lain.

Ini adalah perbezaan yang amat ketara berbanding syarikat-syarikat seperti Indah Water Konsortium, MAS, atau Putra/Star LRT, di mana duit rakyat dimasukkan terus ke dalam syarikat-syarikat yang kelihatan hilang beratusan juta ringgit melalui penyalahgunaan kuasa, rasuah dan ketirisan.

Pengstrukturan semula hutang Talam berjaya mengesahkan hutang Talam dan membuka jalan untuk Talam membayar balik hutang tersebut ke satu sahaja anak syarikat negeri.

Ceritanya masih belum habis.

Satu lagi pencapaian yang amat penting adalah bahawa MBI telah pun berjaya kutip semula jumlah sepenuhnya hutang Talam, iaitu RM 392 juta.

Kepada sesiapa yang ingin tahu, kutipan ini wujud dalam 2 bentuk:


1. RM 340.88 juta dikutip dalam bentuk tanah dan aset:

•    1,322.44 ekar tanah di Bukit Beruntung                     (RM 150.28 juta)
•    2,263.53 ekar tanah di Bestari Jaya                           (RM 105.30 juta)
•    400 ekar tanah di Ulu Yam & 60% saham di  Ulu Yam Golf & Country  Resort (RM 22.20 juta)
•    134.2 ekar tanah di Danau Putra                               (RM 52.10 juta)
•    5-unit pejabat di Menara Pandan                               (RM 11.10 juta)


2. RM 51.12 juta pula dikutip dalam bentuk tunai:

•    Jualan 2 ekar tanah di Puncak Jalil                              (RM 12 juta)
•    Penyerahan tunai dari EON                                         (RM 5 juta)
•    Baki bayaran kerjatanah (earthwork) dari UNISEL          (RM 7.68 juta)
•    Jualan 25.94 ekar tanah Bkt Beruntung kpd. PKNS         (RM 9.04 juta)
•    Jualan 218 ekar tanah Bestari Jaya                              (RM 17.4 juta)


Fakta jadi bukti

Apakah yang kita boleh rumuskan?

Lebih satu dekad bawah BN, satu syarikat berhutang ratusan juta kepada kerajaan negeri Selangor.

Dalam setahun dua sahaja mentadbir di Selangor, Khalid berjaya kutip semula hutang ini, dan meningkatkan dana yang boleh dibelanja untuk membiayai program-program kebajikan di seluruh Selangor.


Skandal?

Ya, skandalnya adalah cara Talam dibiarkan sahaja dan tidak diminta pun untuk bayar balik hutang ini bawah BN, dan skandalnya adalah kita terpaksa tunggu 50 tahun sebelum mengangkat pemimpin yang berupaya mereformasikan amalan-amalan kotor ini.

Chua Tee Yong pun semakin ketandusan kredibiliti. Hari pertama kata RM 1 billion. Hari kedua RM 260 juta. Hari ketiga RM 42 juta pula.

Mungkin Chua ingat dia setaraf dengan Rafizi Ramli. Malangnya, beliau gagal faham bahawa pendedahan Rafizi ini bukan setakat adakan sidang media besar dengan melaungkan nombor-nombor. Di belakang setiap pendedahan adalah usaha berjam-jam membuat penyelidikan terperinci.

Cubalah buat kerja rumah sebelum ingin berdepan dengan tokoh korporat berintegriti seperti Menteri Besar Selangor, terutamanya jika dari pihak BN - janganlah sampai mengata dulang, paku serpih.

Setelah jelas latar belakang masalah & kaedah yang digunapakai oleh KNS ketika menuntut semula pembayaran hutang kepada Talam, maka pastinya kita akan tertanya-tanya mengapa Barisan Nasional begitu marah dengan keadaan ini.

Kalau kita lihat pada fakta diberikan, KNS secara sistematik telah berjaya ‘memaksa’ Talam untuk membayar hutang tersebut secara aset & tunai secara terus pada KNS. Di sinilah punca kemarahan juak-juak pimpinan Barisan Nasional. Pembayaran balik hutang secara aset & tunai itu telah dilihat seolah-olah ‘merampas hak’ mereka yang terlibat. Di bawah ini kita sertakan sekali lagi aset-aset & kaedah tunai yang terlibat dalam proses pembayaran semula hutang Talam kepada KNS.

1. RM 340.88 juta dikutip dalam bentuk tanah dan aset: 

·  1,322.44 ekar tanah di Bukit Beruntung  (RM 150.28 juta)
·  2,263.53 ekar tanah di Bestari Jaya    (RM 105.30 juta)
·  400 ekar tanah di Ulu Yam & 60% saham di Ulu Yam Golf & Country Resort    (RM 22.20 juta)
·  134.2 ekar tanah di Danau Putra     (RM 52.10 juta)
·  5-unit pejabat di Menara Pandan       (RM 11.10 juta)

2. RM 51.12 juta pula dikutip dalam bentuk tunai: 


·  Jualan 2 ekar tanah di Puncak Jalil    (RM 12 juta)
·  Penyerahan tunai dari EON     (RM 5 juta)
·  Baki bayaran kerjatanah (earthwork) dari UNISEL    (RM 7.68 juta)
·  Jualan 25.94 ekar tanah Bkt Beruntung kpd. PKNS       (RM 9.04 juta)
·  Jualan 218 ekar tanah Bestari Jaya     (RM 17.4 juta)

Jika dilihat pada aset-aset & jualan aset yang terlibat, rata-ratanya mencatatkan kepentingan kroni yang bukan sedikit. Kerana itu kita tidak pelik apabila puluhan tahun Barisan Nasional di Selangor masih gagal untuk mendesak agar Talam membayar hutang dengan kaedah ini. Jika digunapakai, pasti ada kalangan kroni-kroni, baik dalam parti, mahupun di luar parti, yang akan‘mengamuk’.

Dan puluhan tahun ketakutan BN untuk mengambil kembali hak rakyat Selangor yang telah dirampas rasanya sudah terjawab. Kalangan kroni yang terlibat dengan kawasan-kawasan aset & jualan aset berkenaan mungkin boleh mengangguk bersetuju bahawa merekalah punca BN selama ini takut untuk menyentuh aset-aset Talam yang nilainya ratusan juta ini.

Dan ketika KNS berani untuk bertindak ke atas hutang Talam, wajarnya puak-puak yang penakut ini berterima kasih banyak pada KNS kerana mereka tidak 'diamuk' kerana yang bertindak ialah KNS sendiri. 

Bukan apa, jika mereka terus 'meroyan' & bising-bising tidak tentu hala, takut-takut nanti ada yang akan berkata, “Dah namanya BN, sudahlah penakut, jaga kroni, bila dah setel, berkokok banyak pulak!”- syed junaidi,FMT


cheers.

No comments: