25 September 2014

Jubah dan sepender terlondeh dalam kemelut MB S'gor...

Makna dan Tanda...

Pada tahun 1952 – saya baru lahir. Jadi apa yang saya tulis ini hanyalah apa yang saya kutip 20 tahun kemudian. Surah yang saya tulis ini surah saheh. Tok Perawinya amat ramai - semuanya orang Arab. Maka saya tidak akan mempertikaikan sanadnya.

Pada satu ketika dahulu Mesir dibawah pemeritahan Raja Farouk – Raja Mesir dan Sudan. Mesir menjadi wilayah rebutan kuasa kolonial Peranchis dan Britain. Mesir kaya dengan sejarah kuno. Negara ini satu-satunya negara Arab yang ramai penduduk, pertanian subur dan berpotensi untuk menjadi kuasa besar di Afrika dan Timur Tengah.

Sesudah Perang Dunia Kedua - muncul Free Officer Movement – gerakan nasionalis anti penjajah dibawah pimpinan Gamel Abdel Naseer dan Muhamad Naguib. Mereka melakukan rampasan kuasa. Raja Farouk dinaikkan keatas kapal dan dihantar ke Itali. Mesir menjadi Republik Mesir. Naguib menjadi Presiden dan Naseer menjadi Perdana Menteri.

Raja Farouk ini adalah raja akhir untuk Mesir. Zaman Firaun dan zaman raja di Mesir tamat pada tahun 1952. Raja Farouk ini pernah berkata : akhirnya dalam dunia ini hanya tinggal 5 raja, Raja England, Raja Lekok, Raja Daiman, Raja Kelawar dan Raja Sepit. 

King Farouk had once been reported as saying: ‘There will soon be only five kings left: the kings of England, diamonds, hearts, spades and clubs.’

Surah ini diketahui oleh semua warga Arab. Ketika saya berkelana di Timur Tengah – dari Libya ke Baghdad – surah ini sering saya dengar apabila saya berkesah kepada anak-anak muda Arab tentang Malaysia yang memiliki ramai raja.

Kelmarin kita membaca bahawa seorang Menteri Besar baru telah muncul di Selangor. YB Azmin Ali telah dipilih oleh Istana untuk menggantikan Khalid Ibrahim. Kemuculan Azmin Ali ini bukan menjadi berita pelik tetapi menjadi berita benar.

Adalah adil bagi saya untuk menambah surah ini dengan memberikan latar politik yang telah berlaku di Selangor. Saperti Tun Seri Lanang yang mengkitabkan Salalatus Salatin untuk anak cucu cicit – saya juga bersurah agar anak cuci cicit kita dapat mengetahui apa yang telah berlaku pada tahun 2014 di Selangor.



Parti Keadilan Rakyat telah lama hilang keyakinan terhadap Khalid Ibrahim. Maka Langkah Kajang diwujudkan dengan niat untuk menobatkan Anwar Ibrahim sebagai MB Selangor. Rancangan ini gagal. Deep State atau Daulah Terpendam telah bergerak dan berjaya mengenepikan Anwar Ibrahim. Masuk Dr Wan Azizah – Presiden Parti Keadilan Rakyat sebagai ganti untuk menjadi calon N25 Kajang.

Wan Azizah bukan sahaja menang malah undi sokongan bertambah berganda. Ertinya Langkah Kajang mendapat sokongan. Tetapi Khalid Ibrahim – bekas peniaga - yang bijak mencongak jual beli tetapi gagal membaca politik. Khalid menayangkan sikap enggan berundur.

Kengganan Khalid atau lebih tepat lagi kalau saya katakan kedegilan Khalid ini telah mebuka ruang untuk ' hantu dan polong' merancang dan memasang lukah. Memang ramai hantu dan polong menunggu peluang untuk merembat harta kekayaan Selangor.

Surah ini akan menjadi tempang dan lopong jika saya tidak sebutkan peranan Haji Hadi Presiden PAS dalam pergolakan politik Selangor. Sikap klik klok yang diambil oleh Haji Hadi juga membuka satu lagi pintu untuk polong dan hantu memasang lori dan trailer untuk menawan pasir Selangor.

Peralihan MB – dari Khalid Ibrahim ke Wan Azizah ini menjadi bisul yang menakutkan para politikus. Apa yang mereka takuti ialah proses 'menunggu MB' akan membosankan orang ramai. Sokongan kepada Pakatan Rakyat akan pudar dan hilang. Ini juga merosakkan ketrampilan imej Pakatan Rakyat yang telah berjaya menambah kerusi Dun dan Parlimen sesudah PRU13.

Menunggu Khalid 'celah dan blah' ini telah menimbulkan pelbagai bentuk krisis dalaman. Dalam PKR kita membaca bagaimana Azmin Ali telah merancang senyap-senyap kentut halusnya untuk menawan kerusi MB. Dalam PAS pula kita terbaca, kita terdengar dan kita diberitahu bagaimana kepimpinan Hadi semakin kluk klik. Gohed gostan Hadi ini memeranjat ramai orang. Malah para penyokong setia parti PAS juga terperanjat beruk.

Hadi Awang pada satu ketika dahulu adalah protaganis utama politik Islam di Malaysia. Tetiba kedegilan Khalid Ibrahim untuk berundur telah membuka jubah Hadi. Tok Guru yang dahulunya seorang Islamis-Internasionalis kini menjadi jaguh Melayu dari Kampong Rusila.



Gohed gostan Hadi Awang ini juga telah membuka satu lagi pintu. Kali ini bukan polong tetapi kemunculan satu gerakan Islam progresif – sebuah NGO yang dipanggil PASMA. NGO ini adalah wadah anak-anak muda yang merasa mual, loya dan tidak berpuas hati dengan garis politik Hadi Awang.

Kalau di Indonesia ada PDIP – Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan. PASMA – di Semenanjung walau pun bukan sebuah parti politik tetapi sentimen sambutan dan aura para protoganis gerakan ini dilihat berkemungkinan menjadi wadah perjuangan sebuah parti politik.

Umum mengetahui bagaimana Wan Azizah telah mendapat 30 Akuan Bersumpah dari Adun Selangor termasuk dua dari Adun PAS yang menyokong Wan Azizah untuk menggantikan Khalid. Umum juga tahu bahawa PKR dan DAP telah mengajukan hanya satu nama – Dr Wan Azizah Wan Ismail – kepada Istana. Umum juga tahu bahawa nama Azmin Ali tidak dicadangkan oleh PKR , oleh DAP atau pun oleh PAS.

PAS dikatakan telah menghantar 3 nama – kesemuanya adalah Adun dari PAS. Kesahehan dan nama YB yang mana telah diajukan kepada Istana hanya Haji Hadi seorang, atau mungkin Din Ayam menantunya sahaja yang mengetahui.

Kelmarin diumumkan bahawa YB Azmin Ali dari Gombak telah dipilih oleh Istana. Saya ulangi : dipilih oleh Istana. Istana telah mengambil langkah yang amat pelik lagi memelikkan. Biasanya nama bakal MB ini akan diketahui berhari-hari lebih awal sebelum angkat sumpah. Kali ini Istana telah melakukan serangan mendadak. Semua ini dilihat gajil lagi pelik. Semua ini menimbulkan persoalan yang diwajib di tanyakan untuk kurun ini.

Dalam kenyataan resmi PKR – secara terbuka dan terang telah menyatakan bahawa tindakan Istana itu salah. Perlantikan MB yang baru ini tidak berlandaskan suara majoriti. Azmin Ali TIDAK mendapat sokongan dari mana mana parti dalam Pakatan. Mengikut kenyataan PKR lantikan ini adalah bersalahan dengan Undang-undang Tubuh Selangor. Kenyatan yang sama juga telah dikeluarkan oleh DAP.

Ketika saya menggarap tulisan ini – saya belum terbaca kenyataan dari PAS atau dari Tuan Haji Hadi Awang.

Apa sebenarnya yang dapat kita baca dari Langkah Kajang-selain dari berundurnya Khalid Ibrahim. Wajib untuk kita semua mengumpul pengalaman dan mendewasakan pemahaman politik. Selain dari memberi ingatan pada anak cucu cicit.



Pertama: Tindakan Istana ini membuka banyak implikasi. Jika Istana boleh memilih MB – maka apa perlunya diadakan pilihan raya. Apa perlunya diadakan Dewan Rakyat atau Dewan Negara atau Dewan Negeri. Apa gunanya ahli Parlimen diundi dipilih. Selamatkan dana dari membazir mengadakan pilihan raya.

KeduaApa yang berlaku di Selangor ini akan menjadi precedent – rujukan - kepada negeri lain. Apakah mustahil lima tahun dari hari ini tetiba Sultan Kelantan mahu Ibrahim Ali jadi Menteri Besar. Atau Sultan Kedah tetiba mahu Mahfuz Omar menjadi MB Kedah menggantikan cucu Iskandar Kutty.

Ketiga: Dalam Kes Perak 2009 – suara majoriti – tanpa Akuan Bersumpah telah menobatkan Zambry Kadir untuk menggantikan Nizar Jamaluddin. Kenapa suara majoriti ini tidak di nobatkan di Selangor? Ada dua hukum – satu untuk memenangkan United Malays National Organisation dan satu lagi untuk mengalahkan Pakatan Rakyat.

Krisis Selangor ini telah membuka banyak seluar dalam dan jubah. Secara makro - hubungan antara PAS dan PKR kelihatan renggang. Ini akan mengambil masa yang lama untuk diubat baik. Secara mikro pula kita melihat wujudnya kelompok-kelompok yang tidak segaris wujud dalam PAS dan dalam PKR.



Keburukan ini pasti ada baiknya. Pada hemat saya satu yang amat positif muncul dari Politik Selangor ini ialah kemuculan jalur garis politik dalam PAS dan PKR. Jalur-jalur ini bertingkah-tingkah. Adalah satu kesilapan jika dibaca bahawa jalur ini adalah perbezaan pribadi antara sosok dengan sosok. Untuk saya ini silap. Dibelakang sosok-sosok ini adalah garis politik. Sosok-sosok ini mewakili satu jalur pandangan.

Dalam pertempuran politik akan muncul pelbagai jenis manusia. Ada yang merancang secara gelap-gelap dalam gua, ada yang terbuka menyatakan pandangan, ada yang pasang janji pasir sana dan pasang janji air disini. Ini adalah perjalanan politik. Ini realpolitik. Kaum orpotunis, kaum kelentong dari pelbagai genre membiak dalam suasana sademikian. Dalam masa yang sama juga dalam krisis melahirkan pemimpin baru dan menguji yang lama.

Akhirnya kita kembali sekali lagi kepada surah Raja Farouk. Apa yang dilafazkan dalam surah Raja Farouk itu adalah kebenaran.

Apa yang dilakukan oleh Istana dengan tidak menghormati suara majoriti akan mendekatkan kita semua kepada Raja Farouk. Apabila Istana memungut nama Azmin Ali maka ianya memungut Raja Kelawar.- tukar tiub

azmin punch card a
Between Devil 'n' Democracy, The Devil Got Chosen...

Selangor, the richest and most developed state in Malaysia is getting a new Menteri Besar (chief minister) – Azmin Ali. The “Operation Kajang” is coming to its end. We were hoping for the drama to enter its second episode with traitor Hadi Awang’s chosen PAS candidate – Iskandar Samad – selected and accepted the powerful post. Sadly, it didn’t happen otherwise Selangorians would get to see how a no-confidence motion is being tabled.

It would be a huge embarrassment for PAS and the palace if their chosen Menteri Besar becomes the shortest serving chief minister in the state’s history – due to a no-confidence vote from PKR and DAP plus two additional “heroes” from PAS itself. But we guess God is cruel, unfair and never likes to see mankind enjoy themselves (*grin*) to some toys of their own creation. Well, that’s provided you actually believe in the existence of God.

Outgoing Menteri Besar Khalid Ibrahim was always treated as an angel while the incoming Menteri Besar Azmin Ali was always portrayed as the devil. If Khalid was Abrahim Lincoln then Azmin was Adolf Hitler. Didn’t street wizard Raja Petra Kamarudin once wrote how the evil UMNO preferred Khalid over Azmin as the Selangor Menteri Besar because it would be easier to wrestle the rich state from Khalid’s hands?

If the Selangor Menteri Besar fiasco is any indication, Azmin Ali could become the most powerful chief in the history of the state administration, and it’s not hard to see why. If lame duck Khalid could put up such a tough fight against his own PKR party, imagine what would it take to remove Azmin in the future, after he’s sworn in today. You basically need at least a battalion of U.S. Navy SEALS to remove Azmin, literally speaking.

So, in the childish game of “you don’t give me face, then neither will I” Menteri Besar candidate between PKR and the palace, have they actually chosen a devil instead of democracy? It is reasonably believed so, considering “Mother Theresa” Wan Azizah lost her candidacy to Adolf Hitler, despite securing the majority support of the state assemblymen, written in black and white – Statutory Declaration.



It seems in the land of the blind, the one-eyed racist and extremist Ibrahim Ali would be preferred over a two-eyed Margaret binti Thatcher as the prime minister, simply because of Iron Maggie’s menstruation problem and the palace reluctance to accept the first woman prime minister. To hell with democracy – Malaysia is now a confirmed democracy wannabe country, at best. Long live the monarchy.

If the lovely Khalid could get himself tainted with RM66.67 million deal, the devil Azmin could easily pull a rabbit ten times bigger out of hat. But that would not be PKR or DAP problems anymore. When that time comes, and it will, social media archives will be revisited on who actually choose the devil to the throne. Yes, in this case, PKR-DAP have no other better choice but to endorse Azmin as the new Menteri Besar.

And they did the clever thing by repetitively hinted it was not their fault should the devil Azmin plunders all the RM3 billion from the state coffer. Azmin Ali is a politics animal who could give both PM Najib and Anwar combined a run for their money. Depending on whether Azmin chooses to serve loyally to PKR and Selangorians, or as double agent to UMNO, one side will prosper while the other suffers.

Yet, the interesting part will be Azmin’s next move about the coalition partner – traitor PAS. On the surface, Azmin will most likely sweet-talk PAS not to break away from the PKR-DAP-PAS alliance, at least for now. Still, there’s a secret agreement between Azmin Ali and Anwar Ibrahim together with his wife Wan Azizah, before the endorsement to let Azmin takes the throne. Will Azmin able to check-mate PAS in order to strengthen PKR-DAP before the next 14th general election?

If Azmin is still as smart as he was in rejecting Hadi’s secret offer to betray his own party in exchange for the state’s Menteri Besar, he should be smart enough to use the RM3 billion effectively if he wants to become the country’s youngest Deputy Prime Minister (*tongue-in-cheek*). With less than four years away from the next general election, Azmin does not have the luxury of time for rhetoric like President Obama.

Knowing Najib administration may call for a snap election earlier than 5 May, 2018, it’s paramount to have an alternative to PAS. Simply put, the present PAS leadership tainted by Hadi Awang is toast not only in Selangor but also in other states primarily Perak and Johor. Considering PAS have 6 parliamentary seats and 24 state seats combined in Selangor, Perak and Johor courtesy of non-Malay votes primarily, the chances of losing all of them are very high, if Hadi Awang’s team is not neutralized.


PAS Hadi Awang

Hadi Awang has openly reveals his displeasure about working with the PKR-DAP coalition any longer. Heck, he did it so blatantly that he’s literally begging his party to be sacked so that he can send his invoice to Putrajaya for all his hard work done in breaking up the strong coalition. It’s almost impossible to heal the wound. It is like Auntie Rosy was caught bonking and giving blowjob to Putin but still gave her middle finger to her hubby (*grin*).

Amusingly, some so-called politics analysts still think the “Operation Kajang” was a failure. How could it be a failure when the hidden objective was to catch a “tilapia” but instead ended up with a nice lobster? Now that Hadi Awang’s betrayal is exposed and is asking for stronger rope to hang himself, Azmin can easily swing other Hadi’s supporters using the same bait – money. What, you really think those PAS scumbags fear God more than money?

While Azmin is the biggest devil that the opposition parties can produce, you need such talent to fight another devil from the evil Barisan Nasional. The next 44-month, or less if snap election is called, will be crucial to see if Azmin is an acceptable devil or another ex-UMNO corrupt Menteri Besar. Either way, he’s the choice of the palace, not PKR or DAP. And considering Anwar would be in the prison soon, Selangor and PKR are essentially belong to the new chief.- financetwitter

Tangkap saya? Teruskan, kata Mahathir...

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, beliau sedia ditahan oleh pihak polis ekoran laporan terhadapnya yang dibuat oleh seorang anggota parlimen DAP hari ini.

“Saya cuma rakyat biasa sekarang, jika saya sepatutnya ditahan mengikut undang-undang, teruskan,” katanya ketika ditanya kemungkinan polis akan menyiasatnya.

Beliau juga berkata, sebagai ahli politik, beliau tidak menjangkakan layanan baik orang ramai terhadapnya pada setiap masa.

“Saya boleh petik kenyataan lebih ekstrem oleh sesiapa pun, tetapi saya tidak mahu lakukannya, sebagai ahli politik saya tidak harap dilayan baik setiap masa,” katanya.

Beliau diminta mengulas berhubung laporan Lim Lip Eng (Segambut) berhubung kenyataan sebelum ini dan gesaan supaya Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi melayan sama rata laporan polis yang dibuat.



Ini undang-undang saya yang buat, saya mana boleh kena, hanya rakyat saja yang kena, jika anda tak percaya, kita tengok PDRM ada ambil tindakan tak setelah MP DAP buat laporan mengenai hasutan Mahathir, Najib dan Zahid.

Berikutan ikrar Zahid bahawa laporan polis mengenai hasutan akan disiasat dalam tempoh 24 jam, Lip Eng hari ini membuat laporan terhadap Mahathir dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Lip Eng (kanan) membuat laporan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Sentul pada tengah hari berkaitan dakwaan Mahathir terhadap pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang semasa kempen pilihan raya umum lepas.

Lip Eng juga mendakwa Najib mengucapkan kenyataan yang berunsur hasutan semasa Perhimpunan Agung Umno 2010.

Desakan supaya tokoh BN itu disiasat turut dibuat Kit Siang hari ini yang tidak puas hati terhadap kenyataannya Mahathir ketika beliau bertanding di Gelang Patah dalam pilihan raya umum lalu.

Kit Siang mendakwa Mahthir berkata, beliau bertanding kerusi itu keana mahu orang Cina di Gelang Patah dan Johor “menolak bekerjasama dan berkongsi dengan orang Melayu” selain “membenci orang Melayu”.

'Pemimpin mesti tegas'


Sementara itu, Bernama melaporkan Mahathir sebagai berkata, seorang pemimpin mesti tegas, berani dan beriltizam dalam mengambil tindakan untuk menangani krisis sekalipun keputusan yang dibuat tidak popular.

"Dalam krisis kewangan, sesetengah orang memanipulasi wang dan ini boleh mencetuskan krisis," beliau dipetik sebagai berkata dalam ucap utama bertemakan “Kepimpinan dan Pengurusan Krisis” pada Forum CEO 2014 keenam anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana di Kuala Lumpur.

Beliau berkata sistem perbankan sangat penting kerana ia membekalkan modal yang diperlukan oleh perniagaan untuk pertumbuhan ekonomi.

"Jika sistem ini disalah guna, maka ini akan membawa masalah seperti yang dihadapi oleh dunia semasa krisis kewangan ini," katanya seperti dilaporkan agensi berita nasional.

Dr Mahathir berkata kerajaan harus bersedia campur tangan dan menghapuskan amalan buruk dan ia menuntut kepimpinan kuat bagi mengekang penyelewengan sistem perbankan.- mk


Mahathir: Go ahead and arrest me if I'm wrong...

In his trademark fashion, Dr Mahathir Mohamad said that he has no qualms being arrested if he has broken the law.

He was commenting on a police report lodged by a DAP lawmaker this afternoon, accusing the former premier of sedition.

"I can quote many more extreme statements by everybody, but I don't want to do that. As a politician, I don't expect people to please me all the time but (to) condemn...," he said.

Asked what if police launched an investigation, he replied: "Well, I am just an ordinary citizen now. If I am supposed to be arrested under the law, then go ahead."

In his report, Segambut MP Lim Lip Eng said Mahathir made seditious remarks against DAP veteran Lim Kit Siang during the last general election campaign.

Earlier today, Kit Siang asked Home Minister Ahmad Zahid Hamidi if his vow to launch a probe within 24 hours into sedition reports applied to Mahathir as well.

Kit Siang was referring to the remarks made by the former premier when the DAP leader contested for the Gelang Patah parliamentary seat in the last general election.

He quoted Mahathir as saying that the DAP leader was contesting the seat because he wanted the Chinese in Gelang Patah and Johor to "reject working together and sharing with Malays", "to dislike and hate Malays" and to create "conflict and antagonism between the races".

Kit Siang raised this issue following PKR's revelation yesterday that Opposition Leader Anwar Ibrahim is being probed under the Sedition Act over remarks he made during a political rally three years ago.

Meanwhile, Lip Eng's police report also named Prime Minister Najib Abdul Razak with regard to the latter's remarks during the 2010 Umno general assembly on defending Putrajaya till the end.

'Better to held under ISA than dead'

Meanwhile, on a related issue, Mahathir admitted that he had used the Internal Security Act against opponents. 


The man who governed the country for 22 years, however, defended his move by saying that at least ISA detainees are not killed.
 
"We only detained people under ISA, but they still alive, (we) don't pass judgement on absentee criminals and decide that criminals should be killed and executed.
 
"Nowadays, they have drone and sent it to kill people. I think that is worse than our record of keeping all our opponent in jail.
 
"During my time, I jailed everyone. This is what people are saying about me," he said jokingly.
 
Denying accusations of his iron grip in his trademark sarcasm, Mahathir said he had the "privilege of being a dictator" as it meant easier crisis-management.

"I normally line them up against the wall and kill them," he quipped.
 
Mahathir (right) was sharing his view on crisis management in a speech at 'CEO Forum: Surviving The Next Global Financial Crisis'.
 
On a more serious note, Mahathir said his training and practice as medical doctor prepared him for the non-medical crisis in the country.
 
As an example, he cited the 1997 financial crisis. 

"I would have punch (currency speculator George) Soros in the nose.

"I did say nasty things about him. It's very unfair to an emerging country which our currency devalued," he said.- mk

What is Rosmah is doing in New York? Here is the evidence...

Above and below : Rosmah greeting Pertama Pintar students after witnessing the signing of the memorandum of understanding between Petronas and Yayasan Permata in New York. — Bernama

Why fly another 50 Permata kids and their handlers all the way to New York for a presentation ceremony? Why not do it here in KL? So everyone gets a free trip to New York? At whose expense?

Photo: payah betul soalan dia ni..
tolong jawab jab ah..

Photo: Anak-anak warga Pengkalan Kubor, pakat-pakat baliklah mengundi.

#Vote4TokWanDi
#BersamoPakatePakohBule

UMNO bagi pitis kita ambik...
UMNO bagi gula kita kacau...
UMNO bagi kain kita pakai...
UMNO suruh undi, Kita undi PAS...


cheers.

No comments: