08 September 2014

Hadi sepatutnya ‘mencermin diri’ sebelum mengata orang...

Tindakan TG Haji Hadi Awang ‘mengaibkan’ DS Wan Azizah amat bertentangan dengan prinsip keislaman. Ramai yang berkata begitu.

TG Haji Hadi tidak sepatutnya melakukan perkara sedemikian rupa, apatah lagi apa yang diperkatakannya itu tidak dapat diterima oleh ramai rakyat Malaysia.

Malah ‘musuh’ politik Pakatan pun merasakan bahawa apa yang diperkatakan oleh TG Haji Hadi amat tidak kena dengan kedudukan beliau sebagai Presiden parti yang sentiasa berlandaskan Islam sebagai wadah perjuangannya.

Antara ‘hujah’nya mengenai Dr Wan Azizah, "Kalau daripada awal lagi dia tidak ada kebolehan jawab soalan di parlimen, untuk soal di parlimen, soalan dalam DUN, nak berdialog dengan lawan dalan Dewan Negara pun tak boleh, macam mana nak jadi pemimpin…Tak boleh, tak mampu mengendali pemerintahan kerajaan negeri Selangor. Ini memerlukan seorang yang kuat untuk jaga negeri Selangor” - Malaysiakini 6 Sept 2014.

TG Haji Hadi sepatutnya ‘mencermin diri’ terlebih dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan sedemikian. Apakah beliau lupa yang beliau terbukti gagal mentadbir negeri Terengganu sehinggakan dapat ditawan semula oleh Barisan Nasional.

Dan apakah beliau juga sudah tidak ingat tentang tokoh PAS yang dipilih oleh beliau untuk menerajui Kedah juga gagal meneruskan pentadbiran sehingga dapat ditawan juga oleh BN. Dan mengenai peranan beliau sebagai ahli Parlimen juga harus disentuh.

Seingat aku tidak ada satu isu besar yang pernah diketengahkan oleh TG Hajid Hadi sepanjang beliau ‘memanaskan kerusi’ di parlimen.



Dan kebanyakan isu yang disentuh hanya berlegar di sekitar soal-soal agama dan hampir tidak ada langsung kebolehan beliau untuk berbicara mengenai soal ekonomi dan hal-hal antarabangsa.

Dengan mengeluarkan kenyataan yang merupakan satu penghinaan kepada Presiden sebuah parti PKR yang merupakan rakan perjuangan dalam Pakatan Rakyat sudah menampakkkan yang TG Haji Hadi sudah amat jauh ‘terpesong’ dari tindak tanduk sebagai seorang pemimpin sebagai sebuah parti berasaskan Islam.

Kesanggupan beliau untuk mengeluarkan kata-kata sedemikian dengan sendirinya membayangkan bahawa PAS sememangnya berhasrat untuk keluar dari Pakatan Rakyat. Membayangkan juga bahawa TG Haji Hadi sememangnya bersedia untuk ‘berkerat rotan dan berpatah arang’ dengan PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat. Hanya menunggu masa dan ketika.

Jika ditinjau tentang penglibatan TG Haji Hadi dalam Pakatan Rakyat sepanjang ‘persahabatan’nya dengan pakatan sedemikian, menampakkan seolah-olah beliau hanya ‘berlakon‘ dalam memperjuangkan sesuatu isu yang berkait rapat dengan soal keadilan bagi rakyat Malaysia. Seolah-olah TG Haji Hadi ‘hanya tidur sebantal tetapi berlainan mimpi’.

Kini sudah terserlah hasrat dan impian TG Haji Hadi yang sebenar. Jikalau dulu kita hanya melihat ‘sekilas ikan di air’ dan belum begitu jelas tentang ‘ jantan dan betina’nya. Kini hal sedemikian sudah amat jelas dan tidak ada jalan lain bagi TG Haji Hadi melainkan mengundurkan diri dari perjuangan yang belum selesai ini.

Rakyat Malaysia masih mahu meneruskan perjuangan yang telah tersedia diasaskan oleh tokoh-tokoh pakatan Rakyat yang sedar tentang erti perjuangan abad baru. TG Haji Hadi dan beberapa orang pemimpin usang lain dalam PAS harus sedar bahawa mereka tidak sesuai lagi berada dalam PAS sekiranya mereka tidak bersedia untuk mengadakan anjakan paradigma dari segi tindakan mereka.



Yang dimaksudkan dengan pemimpin usang adalah mereka yang berfikiran yang tidak selari dengan perjuangan nasional yang sedang ditunjangi oleh pemimpin-pemimpin progresif dalam Pakatan Rakyat, PAS,PKR dan DAP. Ramai pemimpin yang sudah agak lanjut usia namun masih befikiran yang sesuai dengan Kurun ini.

Sebaliknya ramai juga pemimpin muda yang masih ‘ditakuk’ lama dimana fikiran mereka sudah agak ‘usang’ dan ‘jumud’ dan amat tidak sesuai dengan perkembangan zaman. Lantas harus mengundurkan diri.

Pemimpin usang sedemikian harus sedar bahawa mereka sudah tidak sesuai berada untuk memimpin generasi kini yang sedang gigih untuk memperjuangkan nasib rakyat sesuai dengan tututan masa. Hendaknya janganlah pemimpin sedemikian masih mahu ‘berpaut’ kepada perjuangan yang sudah ketinggalan zaman terutama bagi masyarakat majmuk seperti negara kita.

Harus disedari bahawa ‘ sekali air bah sekali pantai berubah’. Dan sekiranya ada pemimpin yang masih berdegil dan tidak mahu berubah mengikut zaman, janganlah hendaknya mengharapkan rakyat untuk ‘menolak’ mereka kerana adab dan budaya masyarakat Malaysia tidak menghendakkan keadaan sedemikian.

Namun sekiranya keadaan amat mendesak dan memerlukan, tentulah rakyat tidak mempunyai pilihan lain. Masyarakat Kurun ke 21 mungkin bertindak sedemikian rupa. - Abu Hassan Adam 

Formula bodoh untuk PKR dan PAS

Sesuatu meragukan bila pemimpin pembangkang dapat tempat di TV3...

Sangat jarang pemimpin pembangkang dapat muncul dalam berita televisyen di waktu perdana di Malaysia.

Ini kerana RTM terikat sebagai agen penyiaran kerajaan yang lurus bendul dan sempit manakala stesen televisyen swasta TV3 dimiliki oleh syarikat Umno iaitu Media Prima Bhd.

Ahli politik pembangkang yang dialu-alukan oleh akhbar arus perdana juga amat sedikit kerana sebab yang sama.

Jika mana-mana ahli politik pembangkang mendapat 15 minit waktu utama itu, biasanya selepas mereka berpaling tadah kepada Barisan Nasional (BN) atau pandangan mereka merosakkan pakatan mereka sendiri.

Senarai mereka yang mendapat masa perdana dan di halaman utama akhbar sebelum ini adalah bekas ahli politik PAS Selangor Datuk Dr Hassan Ali, bekas Ahli Parlimen PKR Datuk Zulkifli Noordin, Datuk Seri Zahrain Mohamed dan Wee Choo Keong.

Jadi apa yang membuatkan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendapat 15 minit waktu perdana di Buletin Utama TV3 malam tadi?

Adakah akhbar milik Umno Utusan Malaysia menyokong pendirian beliau mengenai kebuntuan menteri besar Selangor dalam edisi Ahad hari ini? Mesti ada sebab mengapa Hadi menjadi kesayangan media BN.

Lagipun inilah ahli politik yang dicerca di waktu perdana sebelum ini kerana Amanat Haji Hadi yang dikeluarkan kira-kira 30 tahun yang lalu.

Beliau diserang habis-habisan kerana berusaha melaksanakan undang-undang jenayah Islam hudud.

Tetapi sekarang, Hadi mendapat ruang masa perdana untuk menjelaskan pendirian beliau mengenai kebuntuan pelantikan menteri besar Selangor.

Dan Utusan Malaysia membuat keputusan pandangan beliau adalah betul: Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bukan calon yang sesuai untuk jawatan tertinggi itu.



Sudah tentu Hadi harus mengambil peluang untuk menjelaskan sikapnya. Ini sebuah negara demokrasi.

Tetapi beliau perlu ingat semua yang disahkan oleh Utusan atau mendapat tempat di waktu perdana berita televisyen biasanya berakhir dengan tentangan daripada rakan mereka sendiri.

Media pro-kerajaan hanya mengambil pendapat anda jika ia menyokong agenda mereka. Dan anda akan digugurkan bak kentang panas apabila anda mengatakan sesuatu yang sukar bagi perjuangan mereka.

Tetapi Hadi sedar semua ini. Beliau bukan budak baru dalam  politik. Melainkan jika beliau fikir boleh mainkan media pro-kerajaan seperti yang dilakukan sekutunya di Selangor, beliau perlu tahu beliau bekerja dengan sekutunya daripada Pakatan Rakyat (PR).

Itu tidak wajar untuk sekutu anda sendiri. Bukan sesuatu yang kita jangka daripada pemimpin parti Islam yang keputusannya berdasarkan kepada tradisi suci Al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad.

Lagipun, Hadi hanya seorang ahli politik dan seperti kebanyakan mereka, jika tidak semua ahli politik pun, beliau percaya kepentingan yang kekal, bukan kawan yang kekal.- tmi
Something’s rotten when opposition leaders get prime-time focus...

Very few opposition leaders get to appear on prime-time news in Malaysia. Mainly because the state broadcaster RTM sticks to the straight and narrow government news while private broadcaster TV3 is owned by Umno-linked Media Prima Bhd.

And very few opposition politicians get endorsed by mainstream newspapers for exactly the same reasons, too.

If any opposition politicians get their 15 minutes of fame, it is usually after they have defected to Barisan Nasional (BN) or their views damage their own coalition.

The list of those who get the prime-time and pages treatment is not that long and includes former Selangor PAS politician Datuk Dr Hassan Ali, former MPs Datuk Zulkifli Noordin, Datuk Seri Zahrain Mohamed and Wee Choo Keong.

So what can one make of PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang who had his 15 minutes of fame on TV3's prime-time news Buletin Utama? 

Or that the Umno newspaper Utusan Malaysia has endorsed his stance on the Selangor menteri besar impasse in its Sunday edition today? There must be a reason Hadi has become the darling of the BN media.

After all, this is the politician who has been vilified on prime-time news for his Amanat Haji Hadi issued some 30 years ago. He has been demonised for seeking to implement Islamic criminal law hudud.

But now, Hadi gets prime-time space to explain his stand on the Selangor MB impasse. 

And Utusan Malaysia has decided that his views are right about PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail is not the right candidate for the top job.




Of course, Hadi should take the opportunity to explain himself. It is a democracy. But he must remember all those who have been endorsed by Utusan or on prime-time television news usually end up opposite their own colleagues.

That the pro-government media only takes your opinion if its supportive of their agenda. That you can be dropped like a hot potato once you say something inconvenient to their cause.

But Hadi knows this. He is no political greenhorn.

Unless he thinks he can outfox the pro-government media as he has done his allies in the Selangor MB impasse, he should know that he is working with the kryptonite of the Pakatan Rakyat (PR) coalition.

And that is nothing short of being evil to your own allies. Not something one would expect from the leader of an Islamist party, whose decisions are based on the Quranic traditions of Prophet Muhammad.

Then again, Hadi is just a politician and like most if not all politicians, he believes in permanent interests, not permanent friends. – tmi

Pakatan risks losses if Selangor holds snap polls, say survey, analysts 

Wujudkah alternatif yang berwibawa kepada Anwar...

Kerajaan BN-Umno sedar bahawa Anwar dan Pakatan beliau mungkin boleh menjatuhkan kerajaan pada PRU14 dan oleh itu, Anwar tidak boleh diberi peluang untuk bangkit semula.

Itulah sebab mengapa terdapatnya banyak usaha gigih dan bersepadu oleh media massa, polis, badan kehakiman yang dikawal kerajaan dan pejabat-pejabat kerajaan yang lain untuk memfitnah dan mendiamkan Anwar dan keluarganya serta ahli-ahli politik pembangkang yang lain, melalui proses undang-undang yang tidak wajar dengan melakukan pendakwaan liwat, hasutan untuk mengekalkan rejim minoriti yang dikuasai mereka, dan bukannya melibatkan dan 'menangkis' pembangkang dan pendapat orang ramai dengan bijak dan secara terbuka dengan cara yang adil, wajar dan telus.

Rakyat Malaysia dan NGO perlu memaklumkan dan mendidik rakyat bahawa keadilan terpilih kerajaan sedia ada bukannya keadilan sebenar dan perlu bangkit untuk membantah penganiayaan politik dan sivil ini, yang dijalankan tanpa mengikut proses undang-undang. – Kim Eng Ng

Lionel Lim: Mari kita hadapi kenyataan, walau tidak dikira tuduhan berkaitan dengan hari-harinya dalam Umno, Anwar adalah pemangkin yang mungkin mencetuskan harapan baru dan membawa politik baru yang segar untuk landskap Malaysia.

Adakah terdapatnya alternatif yang boleh dipercayai untuk Anwar yang cuba untuk membawa barisan bersatu yang terdiri daripada kumpulan-kumpulan yang berbeza, atau kita gembira untuk kekal dan mengekalkan status quo?

Robert Foo: Anwar adalah satu-satunya calon berwibawa untuk menghadapi BN. Kebanyakan rakyat percaya beliau bersih, jika tidak mengapa beliau hanya dituduh liwat.

Abdullah Haji Ahmad: Lelaki yang memulakan segalanya –dari tahun 2008; kebencian terhadap kerajaan, kebencian antara kaum, khususnya Cina dan Melayu, kebencian terhadap Islam dan Raja-raja, mempersoalkan dan menuntut pemansuhan hak-hak Melayu dan banyak lagi. Paling penting, memecahbelahkan orang Melayu!

Kumar Samidorai: Sebut saja namanya sudah cukup untuk membuatkan pemimpin-pemimpin Umno, khususnya bekas Perdana Menteri Dr Mahathir, demam. Itu cukup untuk menunjukkan kepada rakyat Malaysia siapa yang berasa bersalah.- theantdaily


Is there a credible alternative to Anwar...

BN-Umno government is aware that Anwar and his Pakatan coalition can probably topple their government by GE14 and as such, Anwar must not be given a chance to rise to the occasion again.

That is the reason why there are numerous relentless and concerted efforts by the government-controlled mass media, the police, judiciary and other government offices to slander and silent Anwar and his family as well as other opposition politicians through the undue process of the laws by charging them for sodomy, sedition and secession in order to sustain their minority-controlled regime instead of intelligently and openly engage and ‘rebut’ the opposition and public opinions in a fair , sensible and transparent manner.

Ordinary Malaysians and NGOs must inform and educate the rakyat that the existing government's selective justice is no justice at all and should rise to the occasion to protest this selective political and civil persecutions without due process of the laws. – Kim Eng Ng

Lionel Lim: Let’s get real, accusations relating to his days in Umno notwithstanding, Anwar is the effective catalyst that might trigger a new dawn and bring fresh new politics to the Malaysian landscape.

Is there a credible alternative to Anwar that's trying to bring about a united front comprising disparate groups or are we happy to remain as we are and maintain the status quo?

Robert Foo: Anwar is the only candidate competent to turn the table on BN.  Most rakyat believe he is clean otherwise why only charge him for sodomy.

Abdullah Haji Ahmad: The guy who started it all - way back from 2008; hatred towards government, hatred among the various races, in particular Chinese and Malays, hatred towards Islam and the Kings, questioning and demanding the abolishment of Malay rights and many more. Above all, splitting the Malays!

Kumar Samidorai: The very mention of his name creates shivers for the Umno leaders especially former Prime Minister Dr Mahathir. That's enough to show Malaysians who suffers from guilty conscience. - theantdaily



cheers.

No comments: