21 March 2019

La ni baru nak tanya pasai kos ECRL, dulu jadi setan bisu...



Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan kenapa pembangkang baru tidak membangkitkan isu berkaitan kos berkaitan projek projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) ketika menjadi kerajaan sebelum ini.

Katanya perkara itu sudah terlambat kerana persetujuan telah ditandatangani.Kerajaan, kata perdana menteri, terpaksa merunding semula perjanjian RM81 bilion dengan China Communications Construction Company Ltd (CCCC).

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Ketua Pembangkang Ismail Sabri semasa sesi soal jawab parlimen hari ini.

Beliau juga bertanya kembali kenapa Ismail tidak membangkitkan berkaitan kos rundingan dan pemilikan tanah untuk projek itu sebelum ini.Mahathir juga berkata projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) akan diteruskan pada skala yang sesuai apabila rundingan semula projek itu dengan China dimuktamadkan.

Image may contain: 3 people, people smiling
Dr. Wan Azizah terpesona... 

Semasa lawatan kerja ke ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Hal Ehwal Sains, Pendidikan dan Kebudayaan (UNESCO) di Paris, Perancis semalam, Timbalan Perdana Menteri, Dr Wan Azizah Wan Ismail tersenyum dan tertawa terus terpesona dengan sosok wajah seorang jejaka yang amat-amat dikenalinya.

Jejaka yang dimaksudkan tidak lain tidak bukan tentunya suami tercinta, Anwar Ibrahim yang fotonya terpamer kemas semasa menjadi Presiden persidangan pertubuhan antarabangsa itu dari tahun 1989 hingga 1991.

Ternyata ketokohan dan kredibiliti Anwar mengetuai badan berpengaruh di peringkat antarabangsa perlahan-lahan mula mengalir kepada isterinya sendiri setelah dilantik ke jawatan kedua paling berkuasa di Malaysia itu pada 25 Mei 2018.

Related image

Image may contain: 1 person, smiling, text and closeup
Hari tudung dan azan disiarkan 
melalui radio dan TV Jumaat ini...

Jumaat ini diisytihar hari TUDUNG, azan akan disiarkan melalui radio dan TV New Zealand waktu seruan Jumaat dan rakyat diminta bertafakur dua minit.

Sesi bertafakur selama dua minit (two-minute silence) akan diadakan Jumaat ini di New Zealand sebagai memperingati mangsa yang terkorban dalam tragedi serangan di dua masjid di Christchurch, minggu lalu.

Memetik laporan portal TVNZ, selain itu laungan azan juga akan disiarkan menerusi televisyen dan radio di seluruh negara itu.

Perdana Menteri New Zealand, Jacinda Ardern berkata, ia merupakan tanda sokongan kepada umat Islam di sana untuk kembali ke masjid.


"Saya tahu ada banyak pihak mempunyai hasrat untuk menunjukkan sokongan kepada masyarakat Islam untuk kembali ke masjid, terutama hari Jumaat.

"Bagi menghebahkan kegiatan bertafakur dua minit pada hari Jumaat. Kami juga akan menyiarkan laungan azan ke seluruh negara di TVNZ dan RadioNZ," katanya dalam satu sidang media pada Rabu.

Menurut Ardern, masa untuk sesi bertafakur serta penyiaran azan itu akan ditentukan tidak lama lagi.

Ardern juga mengucapkan terima kasih kepada mereka yang pantas bertindak dalam membantu mangsa pada hari insiden tersebut yang mengorbankan 50 nyawa itu.

Image may contain: 2 people, people standing, motorcycle and outdoor
Singapore gets to see the ugly face 
of  UMNO  and how Noh Omar 
thought he was being smart...

Dewan Rakyat Speaker Mohamad Ariff Md Yusof said his Singapore counterpart, Tan Chuan Jin, was “in the wrong place at the wrong time”, following a commotion in the House today.

Ariff assured Tan and his delegation that it was not an everyday scene in Malaysia’s Parliament.

“I can assure you, Mr Tan, and the rest of your delegation, that it doesn’t happen daily. You were, as they say, in the wrong place at the wrong time.

“But, it gave you an idea of how the Malaysian Parliament could look like, which could give the speaker a hard time sometimes,” he said in a speech at the Speaker’s Lecture Series: Governance in Singapore – A Parliamentary Perspective, held in the Parliament building.

A shouting match had erupted between Pakatan Harapan and Barisan Nasional MPs over Tanjung Karang lawmaker Noh Omar’s three-day suspension.– Bernama


Image may contain: 3 people
UMNO MPs  will only obey 
Malay Speakers,is it?...

BN lawmaker Noh Omar has accepted Dewan Rakyat speaker Mohamad Ariff Md Yusof’s decision to uphold his three-day suspension by deputy speaker Nga Kor Ming earlier.

The Tanjong Karang MP had challenged Nga’s ruling issued at the start of today’s proceeding on the grounds that it was made in his absence.

He had entered the Dewan Rakyat shortly before lunch break at 1pm and raised an objection with deputy speaker Mohd Rashid Hasnon who was presiding over the session.

Ariff, who presided after the Dewan Rakyat resumed at 2pm, noted Noh’s objection and gave the Umno lawmaker a chance to defend himself against Nga’s ruling.

“I respect the decision made by the current speaker under Standing Order 44.

Noh says ‘no’ to Nga suspending him, ‘yes’ to Ariff showing him the exit.

“But I don’t respect the ruling made by deputy speaker from Telok Intan (Nga) this morning because I was absent,” he told reporters at the Parliament lobby after finally accepting his suspension order. - mc


Image may contain: 1 person, text
Image may contain: 1 person, standing and text
Image may contain: 7 people, people smiling, people sitting and text

cheers.

No comments: