04 December 2011

Lembu punya susu, Mami 'lembu' Sharizat jadi haru biru...

"Siapa yang mengenalinya dari Adam?" seorang wakil dilaporkan memberitahu The Malaysian Insider merujuk kepada suami Shahrizat, Salleh Ismail, yang telah diberikan RM250 juta NFC bagi projek ternakan lembu.

"Ayuh, mereka faham. Dia suami kamu, jadi apa maksudnya ia tiada kaitan dengan kamu? Jika kamu bukan seorang menteri kamu fikir suami kamu akan mendapat projek itu? "

Shahrizat di kongres Wanita menerima sokongan kegembiraan dari perwakilan wanita. Sudah tentu, beliau mengelilingi dirinya dengan penyokong setia yang jelas kaku dalam pembelaan ketua mereka.

Tetapi hakikatnya kekal, Shahrizat hanya satu langkah sahaja daripada dipaksa untuk meletak jawatan. Dakwaan-dakwaan rasuah ke atas bagaimana Salleh dan anak-anak beliau telah salah urus projek NFC, membazirkan dana awam pada 2 kondominium super mewah di Bangsar, Mercedes Benz CLS350 yang mewah, tanah kediaman di bahagian termewah di Putrajaya telah mengejutkan negara.

Wang itu bertujuan untuk disimpan dan mengembangkan projek, yang bertujuan untuk memastikan rakyat Malaysia mendapat akses kepada daging lembu murah. NFC telah diberikan kepada keluarganya pada tahun 2006 oleh Perdana Menteri ketika itu, Abdullah Badawi, yang berat sebelah kepadanya dan menyokong cabaran lalunya terhadap bekas Ketua Wanita Rafidah Aziz.

Jika Wanita boleh mengusir Rafidah, yang berjuang seperti singa betina, Shahrizat yang lebih 'lembik' (lembut) seperti Badawi akan lebih mudah," naib presiden PKR, Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle.

"Ingatlah, sebilangan besar ahli-ahli Wanita akan mahu Shahrziat berhenti dan motif utama mereka adalah cita-cita peribadi mereka. Ya, kesempatan politik ada di mana-mana. Ia merupakan satu kitaran ganas tetapi ini adalah Umno dan manakala Wanita Umno mungkin lebih halus, tetapi sama sahaja bercita-cita tinggi seperti sayap lelaki.

Menurut beberapa pemimpin kanan Wanita yang ditemuramah oleh The Malaysian Insider, Shahrizat telah menjadi "liabiliti" kepada Umno dan perlu keluar dari perhatian sebelum skandal NFC "memusnahkan kita semua".

"Beliau menggunakan Wanita Umno untuk melindungi dirinya tetapi isu NFC bukanlah isu Wanita tetapi satu isu peribadi yang melibatkan beliau dan keluarganya. Sebagai ahli Wanita Umno, saya amat kecewa. Banyak di antara kita yang kecewa ... mengapa seret Umno ke dalam isu ini? " kata seorang perwakilan Wanita dari Perak.

"Jangan lupa, orang pertama yang mendedahkan isu mengenai kelemahan NFC adalah Ketua Audit Negara, bukan pembangkang. Jadi mengapa serang pembangkang untuk menyembunyikan kelemahan anda sendiri? "

Artikel sepenuhnya di sini

"Who knows him from Adam?": Knives start to come out for Shahrizat and hubby

Reconsider resignation calls, Bung urges Shahrizat

Bung Moktar ulang gesa Shahrizat letak jawatan

source:malaysia chronicle




cheers.

No comments: