30 December 2013

Polis menyalak pada dahan yang salah...


 Rafizi kesal polis tidak ambil tindakan terhadap blogger UMNO...

Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli akan mengambil tindakan undang-undang ekoran tuduhan mengaitkan beliau dengan perancangan letupan bom pada malam 31 Disember ini.

Beliau turut kesal dengan tindakan polis yang memanggil beliau untuk diberi keterangan sedangkan perkara itu jelas disebarkan oleh blogger Barisan Nasional (BN).

Rafizi menyifatkan tindakan polis itu sebagai tidak adil kerana tidak memanggil pihak yang bertanggungjawab dalam sebaran berita terbabit.

“Tuduhan itu jelas rekaan dari blogger Umno, saya sangat kesal dengan pihak polis yang berat sebelah memanggil saya untuk memberi keterangan.

“Sedangkan yang sepatutnya dipanggil atau memberi keterangan dan disiasat ialah blogger Umno kerana mereka bertindak menjejaskan ketenteraman awam dengan menyebarkan berita palsu,” katanya kepada Selangor Kini ketika ditemui di Program Advokasi Anti Pemerdangangan Manusia, di Pangsapuri Intan, di sini.

Rafizi turut mempersoalkan tindakan polis yang sebelum ini tidak pernah menyoal siasat blogger Umno walaupun pelbagai fitnah dilemparkan berunsurkan jenayah.

“Kalau perkara itu orang biasa, sudah lama polis letak mereka dalam penjara.

“Tapi blogger Umno, sampai sekarang bukan mereka yang disiasat sedangkan mereka yang lakukan segala fitnah dan menjejaskan ketenteraman awam, sebaliknya orang macam saya yang kena tuduh.

“Oleh itu, saya kesal dengan tindak tanduk polis, jika polis bertindak melampaui batas, saya tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang,” katanya.

Difahamkan, Rafizi dipanggil memberi keterangan di Balai Polis Dang Wangi, pada 11 pagi,hari ini.

Sebelum ini, beberapa blogger mengeluarkan satu lampiran yang kononnya dipintas masuk ke e-mail milik Rafizi berhubung letupan bom di lima kawasan sekitar Kuala Lumpur pada 31 Disember.

Rafizi sebelum ini, menafikan penglibatan Pakatan Rakyat dalam bantahan yang akan diadakan ekoran kenaikan harga barangan pada 31 Disember ini di Dataran Merdeka.-selangorku


Rafizi anjur pertandingan emel palsu, hadiah RM1,000


Najib perlu jelas kondo RM110 juta milik anak tirinya...

PKR hari ini meminta Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan pembelian sebuah unit kondominium berharga AS$33.5 juta (RM110 juta) di New York oleh anak tirinya, Riza Shahriz Abdul Aziz, seperti dilaporkan sebuah portal berita baru-baru ini.

Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli berkata Najib mempunyai tanggungjawab moral untuk memberi penjelasan kerana ia berkaitan tentang ketelusan dan akauntabiliti.

"Perdana Menteri harus memberikan penjelasan kerana ia merupakan piawaian ketelusan dan akauntabiliti negara yang mengamalkan politik matang.

 "Pihak yang terlibat dengan dana awam menjadi tanggungjawab kepada mereka menjelaskan dan membuktikan sumber dana itu sah dan tidak berkaitan dengan dana awam," kata beliau kepada pemberita di Petaling Jaya hari ini.

Sabtu lalu, portal berita Sarawak Report mendakwa Riza membeli sebuah kondominium tujuh bilik pada 19 November tahun lalu di West 63rd Street di Park Laurel, New York.

Riza merupakan anak kepada isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor hasil perkahwinan sebelumnya.

Rafizi berkata dengan pendapatan Riza Shahriz yang pernah berkhidmat dalam beberapa firma sebelum ini tidak akan mampu membeli kondominium berharga RM110 juta.

"Jika gajinya beberapa juta ringgit sebulan barulah dia boleh kumpul wang sebanyak itu dan umurnya sama dengan saya. Kita tahu berapa pendapatan pegawai bank. Beliau pernah berkhidmat dengan firma audit KPMG dan HSBC di London.

“Pendapatannya kira-kira £8,000 sebulan, ditolak dengan cukai 40% dan insurans 11%. Pendapatan yang tinggal hanya £4,000 sebulan. Saya pernah tinggal di London, £4,000 sebulan ditolak perbelanjaan kereta dan kos sara hidup lain, jumlah yang boleh disimpan £3,000 sebulan atau £36,000 setahun bersamaan RM150,000,” katanya.

Ahli Parlimen Pandan itu berkata berdasarkan laporan media, Riza Shahriz menceburi pelaburan bidang perfileman menggunakan wang pelabur dari Asia dan Asia Tengah.

“Kita nak tahu siapa pelabur yang mempunyai wang sebegitu banyak. Mengikut laporan, dana yang disalurkan tidak mengikut cara biasa memerlukan sokongan bank dan jaminan. Sebab itu lebih cepat kerana mempunyai dokongan pelabur yang tidak diketahui.

"Saya pasti itu bukan wang simpanannya. Biarpun simpanan daripada kecil seperti ibunya. Saya jamin tak cukup sebanyak itu,” katanya yang mendakwa penerangan daripada Riza Shahriz akan menghapuskan kecurigaan awam dan menolak tanggapan wang itu datang daripada bantuan keluarga.

Selepas sidang media tersebut, Rafizi membuat laporan di Balai Polis Tropicana, Petaling Jaya kepada empat blog Umno yang bertanggungjawab menyebarkan berita dan emel palsu untuk mewujudkan suasana huru-hara.

Katanya, penyebaran berita palsu itu boleh menjejaskan ketenteraman awam dan mewujudkan suasana panik yang jelas melanggar undang-undang dan berbahaya.

“Sebelum ini, Polis Diraja Malaysia (PDRM) selalu menangkap anak muda yang sering menulis di Facebook yang tidak disenangi pemerintah. Jika PDRM tegas dalam perkara kecil seperti komen di

Facebook, mengapa mereka tidak memanggil blogger Umno yang secara terang melanggar undang-undang.

“Jika PDRM hanya menyiasat saya dan bukan dalang di sebalik emel palsu, jelaslah polis hanya menjadi alat Umno bagi tujuan politik mereka,” katanya yang turut menyebut plot menggulingkan kerajaan hanyalah taktik Barisan Nasional menutup kemarahan rakyat akibat kenaikan harga barang.-tMi


Jho Low dapat lapangan terbang Sg.Besi

 
Police barking up wrong tree, says Rafizi...

The police are barking up the wrong tree for refusing to cross him out as a bomb threat, PKR’s Rafizi Ramli said today.

As a counter-measure for what he yesterday dubbed as “a bad play”, the PKR director of strategy will not only pay for a fake email contest but also today made a police report against four pro-Umno blogsites for first publishing a malicious email.

The email, that Rafizi said was circulated among PKR leaders, talked of a bomb threat on New Year’s Eve and was taken seriously by the police, who hauled Rafizi up for questioning on the matter yesterday.

“I am capable of many things but certainly not bombs, which have escaped my skills,” Rafizi, the MP for Pandan, said.

“I am still officially under suspicion of planting bombs... the police have refused to rule me out as a suspect.”

Rafizi said he lodged a police report against the pro-Umno bloggers, The Unspinners, The Flying Kick, bidaman.blogspot.com, and badurakyat.blogspot.com to give them some real work.

These pro-Umno websites first published the alleged ‘bomb threat’ email, he said.

Also, Rafizi gave more details about a contest to hand out RM1,000 (from his own pocket) for the best fake email to be sent to the prime minister, home minister and inspector-general of police (IGP).

'Extremely dangerous to fabricate email'

He said this was meant to tell the police that if they try to fool the public, the public can also do the same.

Rafizi then went on to point out that it is an "extremely dangerous" matter for anybody to fabricate email that is intended to mislead the people and cause havoc.

But in the case of the email for which he was being hauled up for, he charged the police with acting with bias for not checking the veracity of the email before hauling him up.

"It doesn't take a genius to figure out which email is genuine and which is a threat," Rafizi said. "It is not about public safety but they were creating the perception of a bomb plot."

At the Dang Wangi district police headquarters yesterday, he said, PKR lawyer and MP N Surendran pressed the police to state whether he was being called up as a witness or as a suspect, but the investigators refused to rule on that.

He admitted that his police reports against the four pro-Umno blogs was his test to see if the police would now do their leg work without "double standards". And as a MP, he would also kick up a fuss in Parliament on shoddy police work.

"You mark my words, I can be quite crazy," Rafizi said.

"Until and unless these four bloggers are called up for questioning and actions are taken against them and they are charged in court... I will spend every hour during the Question Time in Parliament after this matter."

Elaborating on his "fake email" contest, Rafizi said it would last for a week from today until Jan 6.2014.


The winning email, which will be judged on humour and its grounding in current affairs, will be announced on Jan 10.

The email, he added, should be addressed to: najib@pmo.gov.my;
ahmadzahid@moha.gov.my and abkhalid@rmp.gov.my, with CCs to pertandinganemail@gmail.com


The emails sent will also be published at http://emailpalsu.blogspot.com - malaysiakini


For further info go to - emailpalsu.blogspot.com/



Disclose funds and clear your name, Rosmah's son told...

For sake of public interest, Prime Minister Najib Abdul Razak's stepson should disclose the angel financiers behind his rise in Hollywood and how he is able to afford a RM110 million New York penthouse, PKR says.

Doing his own calculation based on his similar working experience, Rafizi Ramli said it was illogical for Rosmah Mansur's son Riza Shahriz Abdul Aziz to afford a RM110 million penthouse in New York, and more so, bankroll a major Hollywood movie.


"Therefore, we want to know who his very generous investors are," Rafizi, who is PKR’s director strategy and the MP for Pandan, told reporters at the party headquarters in Tropicana, Petaling Jaya, today.

"Knowing where the money comes from can (help clear) the public suspicion that the money comes from the family."


Rafizi noted that based on the news article filed by Sarawak Report, even the manner in which Riza's company, Red Granite, financed the Leonardo DiCaprio-starrer ‘The Wolf of Wall Street’ as "unconventional". 


It was a concern to many Malaysians as people cannot otherwise comprehend how the families of public officials could live beyond their means, while they struggle with price hikes of basic goods.

The 36-year-old son of Rosmah from her earlier marriage is reported to have bought the seven-bedroom property on Nov 19 last year at 63rd Street in Park Laurel, New York

“His age is about the same as mine. I, too, have a condo but a cheaper condo,” Rafizi said, to laughter in the room.


'Savings may amount to RM150,000 a year'
 

Giving the standard estimate that an investment banker may earn up to £100,000 a year, Rafizi said that after taxes and expenses, Riza’s savings may amount to a maximum of RM150,000 a year, even if he was a prudent saver.

Over eight years, he may have saved up a million ringgit, Rafizi said. The cost of the New York penthouse is therefore 100 times over.

Riza, according to Sarawak Report, began a banking career after graduating from the London School of Economics in 2000.

The report said Riza had worked with consultancy firm KPMG until 2002 and later at HSBC London until the financial crash of 2008.

“Riza claims they have backing of very supportive financiers from the Middle East and Asia. If they have nothing to hide, then they should really disclose who these financiers are,” he said.- malaysiakini


Apabila RM12,000 Sebulan Masih Tidak Cukup untuk Hidup Senang di Malaysia


If u get arrested and if u need medical support,dial hotline...


cheers.

No comments: