30 December 2012

Bahgian 2 - Puspahanas tak siap, tapi RM 21 juta sudah disapu...

 

Saksikanlah bagaimana orang yang berpangkat dan berkedudukan menyalahgunakan kuasa mereka? 

PM, Menteri Pertahanan, Pengurusan LTAT.Boustead Holdings,salah satu bahagian LTAT yang bertanggungjawab kepada Menteri Pertahanan, kini membeli 80% kepentingan dalam Astacanggih Sdn Bhd dengan harga RM30 juta.

Apakah yang Astacanggih milikki? Ia tidak mempunyai harta. Ia tidak mempunyai rekod kerja yang cermerlang. Hutang pinjaman dengan Kuwait Finance House masih tertunggak.Itu adalah liabiliti. Di atas kertas Astacanggih sedang mengalami pertikaian yang tidak menentu tentang hak milik ke atas tanah 200 ekar ,yang masih dimiliki oleh Awan Megah Sdn Bhd

Jadi mengapa membeli Astacanggih? Di mana nilai? Mengapa tidak abaikan saja Astacanggih dan tumpukan perhatian kepada Syarikat Awan Megah yang mempunyai nilai? Astacanggih mempunyai kontrak untuk membina Pusat Penyelidikan Pertahanan bernilai RM100 juta dan hak di sisi undang-undang ke atas tanah 223 ekar di Kelang. Siapakah meraka dalam LTAT mencadangkan pembelian Astacanggih?

Jawapan kepada misteri ini adalah kerana Astacangih adalah secara majoriti dimiliki oleh Deepak atau penama2 syarikatnya itu. Deepak kini membuat PM dan bininya bermimpi ngeri. Deepak juga sudah mengheret nama baik keluarga Tun Razak. Demi menjaga nama baik Pemimpin Besar, Kim Il Najib, maka LTAT mula menggorak langkah. Langkah bodoh pun tak mengapa. LTAT membeli Deepak dengan harga RM30 juta dan Deepak sudah tidak ada kuasa lagi untuk menyaman RR (Raja Ropiaah). Maka sekarang sudah jelas; RR adalah lebih penting untuk Najib dan Rosmah dan perlu diselamatkan.

Tetapi mengapa membeli hanya 80%? Mengapa tidak keseluruhan 100%? Siapa pula yang memiliki kira-kira 20% lagi? Mungkin Raja Ropiaah atau penyangak2 dari Kementerian Pertahanan. Adalah amat melucukan mengapa LTAT tidak membeli 100%,walaupun mereka sedar sipemilik 20% boleh melakukan aksi seperti mana Deepak buat. Kecualilah kiranya sipemilik yang pegang 20% adalah dari pihak yang mesra dengan LTAT. Namun demikian kini bolehlah kita anggap LTAT memiliki 100% Astacanggih.

Kita kena menganggap bahawa Astancaggih dimiliki 100% oleh LTAT melalui Boustead Holdings. Semua sama sahaja-penyamun tarbus.

Ini menyelesaikan amaun yang Deepak telah bayar kepada Raja Ropiaah untuk mendapatkan hak ke atas sebidang tanah yang dirancang oleh MINDEF untuk membina pusat latihan pertahanan.

Pembelian Astancanggih oleh LTAT mengesahkan lagi bahawa Depak sememangnya mempunyai alasan yang lebih kukuh dalam kes pertikaiannya dengan Raja Ropiaah.

Bagaimana jumlah RM30 juta diperolehi?
 

Deepak membayar wang kepada Raja Ropiaah.

Inilah caranya : Deepak membayar RM13 juta kepada Raja Ropiaah, RM8 juta dalam bentuk sumbangan politik, RM7 juta kos kewangan dan RM2 juta dalam kos undang-undang dan pelbagai. Jumlah RM30 juta. Raja Ropiaah mendapat RM13 juta wang buta, ditambah RM8 juta untuk sumbangan politik.

Ke mana perginya RM8 juta?

 
Orang-orang UMNO di Bahagian Raja Ropiaah lebih baik periksa berapa banyak yang telah diberikan kepada Bahagian itu. SOP pemimpin UMNO,ialah apabila mereka bertemu dengan Menteri yang akan menjadi pengguna akhir pusat latihan, akan berkata "bos", saya berjanji untuk memberikan jumlah X untuk Bahagian ini. Anda tahu bahawa kita perlu membelanjakan wang untuk mengambil alih Selangor dan juga memastikan perwakilan akan datang adalah 100% sokong anda. Najib akan tersenyum dan menulis di atas kertas cadangan -"saya tidak ada halangan cadangan ini dan sila ambil tidakan dan beri saya lapuran susulan."

Amalan biasa di kalangan penyangak2 dalam UMNO,adalah mereka tak bayar apa-apa pun. Duit RM8 itu mungkin telah masuk poket si Ketua Bahagian - RR -atau diberikan kepada Menteri Pertahanan itu atau mungkin kepada orang2 MINDEF. Kemungkinan2 ini ada. Bukankah terdapat begitu banyak buaya yang ternganga dok menunggu.



Mari kita lihat bagaimana skandal ini bermula.

Satu hari, Raja Ropiaah(RR) bertemu dengan Menteri Pertahanan Najib. RR bentangkan kepada Menteri Bibir Merah dengan cadangan. Boss, kata RR, Saya telah tinjau dan terdapat sebidang tanah 223,33 ekar kepunyaan MINDEF. Tanah ini milik Kerajaan Persekutuan. Kerajaan negeri tidak mempunyai bidang kuasa ke atasnya. MB Selangor,si-penggagap tu tidak boleh berbuat apa-apa.

Tanah ini berada dalam 3 lot. Kenapa tidak saya cadang untuk membina sebuah Pusat Pertahanan Nasional bagi kerajaan berdasarkan 'cross subsidy'(subsidi silang)? Saya membina pusat bagi RM100 juta, kerajaan bayar saya sejumlah secara tunai manakala bakinya dibayar oleh tanah KEMENTAH di Klang. Tuan bayar saya wang tunai RM27 juta dan bakinya dalam bentuk tanah 223 ekar di Pelabuhan Klang- milik Kementerian Pertahanan.

Kami akan membina sebuah pusat penyelidikan nasional yang bernilai RM100 juta. Kita menamakannya Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas). Standard 1Malaysia.

Najib akan menjawab, sudahkah anda periksa dengan Bahagian Pembangunan bagi memastikan yang hakmilik tanah itu di bawah MINDEF? RR pula menjawab: - 'Saya dah periksa bos, sesungguhnya saya sudah kautim beberapa orang penting dalam Bahagian Pembangunan itu. Pasti tanah itu adalah hak MINDEF.



Oklah itu macam! Tanpa menunggu jawapan-bos,RR kata - 'saya tidak tamak, saya tidak akan mengambil semua wang itu. Saya akan sumbangkan wang kepada Bahagian dan dana khas bos.'

Muhyidin kini nampak macam harimau lapar. Kumpulannya dok asyik kempen di seluruh negara dan mungkin akan mencabar bos tahun depan. Kita perlu lebih bersedia. 


Saya akan pastikan ahli2 Wanita menyokong bos. Selain dari itu mereka suka bibir merah bos.- Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz. @ Sakmongkol AK47 blogspot



Where is our Puspahanas? (2)...

See how people in positions abused their power?  The PM, defence Minister, the management of LTAT. A division of LTAT, Boustead Holdings answerable to the Defence Minister, buys 80% of Astacanggih Sdn Bhd for RM30 million.

What does Astacanggih have? It has no property. It has no track record. It has an outstanding loan with Kuwait Finance House. That is a liability. It has an unsettled dispute over rights on a land of 200 acres that on paper, is still owned by Awan Megah Sdn Bhd.

So why buy Astacanggih? Where is the value? Why not ignore Astacanggih and concentrate on Awan Megah the company that has value? It has a contract to build a RM100 million Defence Research Center and legal rights over an estate of 223 acres in Kelang. Who the hell in LTAT recommended the purchase of Astacanggih?

The answer to the mystery is because Astacangih is majority owned by Deepak or his nominee companies. This guy is giving nightmares to the PM and his missus. He is also dragging the good name of Tun Razak’s family. It must be in the interest of the Great Leader, Kim Il Najib, that LTAT sprang into action. Stupid pun takpe. LTAT buys off Deepak for RM30 million and he has no standing any longer to sue RR (Raja Ropiaah). It is now clear; RR is more important to Najib and Rosmah and must be saved.

But why buy only 80%? Why not the whole 100%? Who owns the balance 20%? Maybe Raja Ropiaah or some Defence people. It’s funny why LTAT did not buy out 100% knowing the owner can do a Deepak stunt too. Unless that 20% is owned by friendly parties.  In which case, we might as well say LTAT owns 100% of Astacanggih now.

We will have to assume that Astancaggih is 100% owned by LTAT through Boustead Holdings. Semua sama sahaja- penyamun tarbus.

That settles the amount which Deepak paid to Raja Ropiaah to gain control of a piece of land planned by MINDEF to build a defence training center.  The purchase of Astancanggih by LTAT serves to confirm that Depak indeed has grounds over his dispute with Raja Ropiaah.

How did the amount of RM30 million come about?
 

Deepak pays money to Raja Ropiaah.
 

This is how: Deepak paid out RM13 million to Raja Ropiaah, RM8 million in political contributions, RM7 million of financial costs and RM2 million in legal and miscellaneous costs.  Total RM30 million. The lady got RM13 million buta money, plus RM8 million for political contributions.

Where is the RM8 million?

The UMNO people in Raja Ropiaah’s division better checked how much was given to the division.  The SOP of UMNO leaders is when they meet up with the Minister who will be the end user of the training center, will say- “boss, I promise to give X amount to the division. You know we need to spend money to regain Selangor and also ensure the coming delegates are solidly behind you. Najib will smile and write on the proposal paper- saya tidak ada halangan untuk cadangan ini, sila ambil tidakan dan beri saya lapuran susulan.

The actual usual practice among the thieves in UMNO is, they paid nothing to the division. The RM8 million may have been pocketed by her or may be given to the Defence Minister then or maybe to MINDEF people. Maybe. Many buayas there.



Let’s see how this scandal started.
 

One day, Raja Ropiaah met up with Defence Minister Najib. Raja presented Red Lips Minister with a proposal. Boss, said Raja Ropiaah- I have checked.  There’s this 223.33 acres plus land belonging to MINDEF. Its tanah milik kerajaan persekutuan. The state government has no jurisdiction. The stutterer MB cannot do anything.

They are in 3 lots. Why don’t I propose to build a National Defence Center for the government on a cross subsidy basis?  I build the center for RM100 million, the government pays me a certain amount in cash while the balance paid for by the MINDEF land in Klang.  You pay us cash RM27 million and the balance in the form of land. 223 acres in Port Klang- Kementerian Pertahanan punya.

We will build you a national research center valued at RM100 million. We shall name it Pusat Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas). Its 1 Malaysia standard.



Najib will say- have you checked with Bahagian Pembangunan to make sure we have title over the land? To which RR would have answered: - I have checked boss- indeed I have kautim some key people in Pembangunan. Sure the land is MINDEF’s. Ok lah itu macam.

Without waiting to be asked- boss, I am not greedy, I won’t take all the money. I will give some to the division and some to your slash fund. That Muhyidin has got the hungry look. His people are going around the country building support and will challenge you next year. 


We better get ready. I will make sure wanita members support you. Moreover they like your red lips. - Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz. @ Sakmongkol AK47 blogspot




 cheers.

No comments: