16 February 2015

UMNO jangan dok mimpi kerjasama ngan PAS...

nik aziz umno pas2
UMNO Jangan Cepat Mimpi Kerjasama, Pas Tak Mungkin Khianati Nik Aziz

UMNO nampaknya terdesak benar mahu berbaik dan bekerjasama dengan Pas. Perginya Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim menghuni penjara untuk tempoh lima tahun dan meninggal dunianya Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat cuba dijadikan batu loncatan ke arah mencapai tujuan itu.

UMNO ketika ini sedar kedudukannya sedang merudum. Pemenjaraan Anwar menjadikan semakin meluas golongan yang menyimpan simpati dalam diam.

Oleh itu, UMNO merasakan hanya menjalinkan kerjasama dengan Pas saja dapat memberi harapan kepada masa depannya, sekaligus juga menjadikan PR terus tempang.

Bermula dengan pujian dan sanjungan sebahagian besar pemimpin UMNO sebaik tersebarnya berita kematian Nik Aziz sehinggalah pengkebumiannya sedangkan Tok Guru inilah yang dikata dan dicerca macam-macam semasa hidupnya, UMNO meneruskan lagi pengiktirafannya dengan kemungkinan tidak meletakkan calon dalam pilihanraya kecil DUN Cempaka pula.

DUN Cempaka sejak sekian lama diwakili oleh Nik Aziz dan berikutan kematiannya, pilihanraya kecil mesti diadakan dalam tempih 60 hari.

Selepas Pengerusi UMNO Kelantan, Mustapha Mohamad menyuarakan kemungkinan itu, beberapa pemimpin UMNO termasuk KJ, Shahrizat dan lain-lain turut berpandangan sama.

Selain banjir yang baru melanda Kelantan dijadikan alasan dan kini dikatakan tempoh untuk bekerja membantu mangsa-mangsa banjir, alasan lain ialah kononnya sebagai penghormatan kepada Nik Aziz yang baru meninggal dunia.

Hahaha...sejak bila UMNO berperangai sedemikian kepada pemimpin parti lain? Ikhlas dan dari hati yang jujur lagi suci kerana Allahkah semua perbuatan itu?

UMNO tidak perlu pura-pura bahawa mereka sebenarnya sangat terdesak ingin berpeluk cium dan "ya hanana" dengan Pas. Semua tindakan yang dilakukan oleh pemimpin UMNO ketika ini tidak lain ialah untuk menunjuk baik kepada Pas supaya lebih terbuka di ruang hati para pemimpinnya untuk menyambut kerjasama itu.

Sebelum ini, bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa    ada menyatakan kematian Nik Aziz mungkin membuka ruang semula kepada kerjasama itu yang tertangguh sejak 2008 lagi. Tetapi belum ada pemimpin Pas yang bercakap secara terus-terang mengenainya, cuma kerenggangan hubungan Pas dalam PR dan dengan DAP dilihat memungkinkan ke arah kerjasama dengan UMNO itu.

Tetapi yang kuat menentang kerjasama Pas dengan UMNO sebelum ini ialah Nik Aziz sendiri, malah pernah membuat kenyataan akan meludah sesiapa yang berani bercakap dengannya mengenai perkara itu.

Nik Aziz juga berulangkali menyatakan Pas hanya sedia bekerjasama jika UMNO bersedia membuang perjuangan assabiyah atau kebangsaan yang didokongnya dan menukar seratus peratus kepada Islam.

Pendirian kukuh Nik Aziz dalam menentang UMNO ini secara umumnya dikongsi oleh majoriti ahli di seluruh negara serta pelbagai peringkat kepimpinannya. Nik Aziz juga berulangkali kecewa dengan UMNO dan kerajaan Pusat yang menafikan royalti minyak untuk rakyat Kelantan.

Yang terpana dengan silau dan sinar yang sesekali kelihatan di wajah UMNO dan para pemimpinnya hanyalah segelintir pemimpin Pas saja.


Walaupun golongan ini yang dipanggil "kelompok UG atau "Unity Goverment"  cuba juga mengeluarkan kenyataan atau pendirian yang lebih condong kepada UMNO dan kerajaan Pusat, tetapi Nik Azizlah yang kuat membentengi usaha-usaha ke arah kerjasama itu.

Kadang-kadang disebabkan Nik Aziz yang begitu dihormati dan kukuh pendiriannya itu, kelompok dalam Pas yang terhegeh-hegeh mahu berbaik dengan UMNO turut malu sendiri untuk lebih kerap bercakap soal kerjasama dengan UMNO itu.

Begitulah kuatnya pengaruh Nik Aziz dalam Pas. Beliau bukan saja kukuh dengan pendirian Pas bersama PR, malah tidak pernah goyang keyakinan dengan Anwar Ibrahim sejak daripada awal lagi.

Kini Nik Aziz sudah meninggal dunia dan Anwar pula di dalam penjara. Apakah semudah itu Pas mahu bekerjasama dengan UMNO dan melupakan pendirian yang dipegang Nik Aziz semasa hayatnya?

Tidakkah jika Pas sedia bekerjasama dengan UMNO bererti parti Islam itu mengkhianati perjuangan Nik Aziz selama ini?

Memang UMNO terdesak untuk bekerjasama dengan Pas ketika ini, sebutlah atas nama Islam atau Melayu sekali pun, tetapi hakikatnya kerjasama itu tidak lain ialah menyelamatkan kuasanya yang semakin rapuh.

Pemenjaraan Anwar, selain pengundi muda semakin menjauhkan diri, pengundi bandar, separa bandar dan bukan Melayu juga menjadi semakin kukuh dengan PR atas nama perubahan.

Harapan UMNO yang tinggal hanyalah pengundi Melayu dan luar bandar yang boleh diperkukuhkan lagi jika kerjasama dengan Pas dapat dijadikan kenyataan.

Namun, UMNO janganlah terlalu cepat bermimpi. Walaupun Nik Aziz sudah tiada, pengaruh dan ajarannya tetap kukuh di hati majoriti ahli dan pimpinan Pas sendiri. Tidak semudah menukar baju bagi Pas untuk bercerai dengan PR dan bercanda-candaan dengan UMNO.

Memuji-memuji dan menyanjung pemergian Nik Aziz, termasuk tidak bertanding di DUN Cempaka tidak mungkin menjadikan kerjasama sebagai kenyataan. Lainlah jika UMNO serta-merta menukar perjuangannya kepada Islam dan sepantasnya juga melunaskan royalti minyak untuk Kelantan. - shahbudindotcom

Bekas timbalan presiden Pas beri bukti tentang projek Unity Government

UMNO told not to dream of unity with PAS...

Umno is mistaken if it expects Nik Aziz’s death to pave the way for its political cooperation with PAS, according to analyst Shahbudin Husin.

The majority of PAS members share their late spiritual leader’s loathing of Umno, Shahbudin says in his latest blog posting.

He says only a small minority of PAS leaders – those belonging to the so-called Unity Government Group – are sometimes “dazzled” by Umno. The term “Unity Government Group”, or its abbreviation “UG”, has become a term of disparagement in PAS.

He points out that this group was often shamed into silence by Nik Aziz’s dismissal of any notion of cooperation with Umno.

“Such is the strength of Nik Aziz’s influence in PAS. He was ever firm in his support of PAS’ continued membership of Pakatan Rakyat and was never shaken in his trust in Anwar Ibrahim.

“Now that he has passed away and Anwar is in prison, is it so easy for PAS to forget what Nik Aziz stood for? If PAS is now willing to cooperate with Umno, doesn’t it mean that it is betraying him?”

Shahbudin, whose blog is largely devoted to analysing Umno politics, says it is obvious that Umno is desperate to keep the political power that is slipping from its hands and that this is the only reason it tries to entice PAS to its fold, even as it speaks of Malay or Muslim unity.

“Umno shouldn’t be too quick to dream,” he writes. “Although Nik Aziz has gone away, his influence and his teachings are etched in the hearts of the majority of PAS members and leaders. It’s not so easy for PAS to change clothes and divorce from Pakatan.”

He noted the apparent outpouring of grief from Umno leaders over Nik Aziz’s demise and their effusion of praise for him, but questioned their sincerity.

Referring to statements to the effect that Umno may not contest for the state seat left vacant by Nik Aziz “out of respect” for him, Shahbudin writes, “Ha! Ha! Ha! When has Umno ever behaved that way towards a leader of any party?”

He points out that Nik Aziz was against Umno’s nationalistic agenda and was bitter about the government’s denial of oil royalty to Kelantan.

“Extolling Nik Aziz’s virtues and declining to contest for the Cempaka state seat will not bring about a PAS-Umno cooperation,” he says. “The situation may change if Umno suddenly changes its struggle to an Islamic struggle and just as promptly gives Kelantan its oil royalty.” - fmt

Bekas peguam negara Tan Sri Abu Talib Othman berkata keputusan kes Liwat II membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah muktamad dan ketua pendakwa raya Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah tidak perlu mengulas lagi. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 16 Februari, 2015.
Gani perlu gugurkan Shafee sebagai pendakwa raya...

Tan Sri Abdul Gani Patail perlu mempertimbangkan pengguguran peguam Umno, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sebagai timbalan pendakwa raya, ekoran sabitan hukuman melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata bekas peguam negara, Tan Sri Abu Talib Othman.

Abu Talib yang menjadi peguam negara dari 1980 hingga 1993, berkata keputusan sebulat suara panel hakim Mahkamah Persekutuan terhadap rayuan Anwar pada 10 Februari lalu adalah muktamad dan komen lanjut tidak wajar dibuat.

"Mungkin sudah tiba masanya peguam negara (Gani) batalkan pelantikan Shafee kerana sebarang komen lanjut tidak diperlukan," katanya kepada The Malaysian Insider.

Abu Talib berkata, keadilan sudah diberikan kepada tertuduh, Saiful dan juga masyarakat ekoran keputusan mahkamah tertinggi itu.

"Ulasan lanjut yang dibuat Shafee akan menimbulkan persepsi Anwar didakwa atas sebab politik dan ini tidak benar," katanya.

Katanya, kes ini perlu dilihat seperti kes jenayah lain.

Talib berkata, Anwar diadili mengikut prosedur dan hukum perundangan yang sesuai selain diberikan peluang membela diri.

"Beliau diwakili kira-kira 20 peguam yang cekap," katanya.

Shafee, yang pernah menjadi timbalan pendakwa raya sebelum berpindah ke sektor swasta, dilantik Gani pada 11 Julai mengetuai barisan pendakwaan dalam kes Liwat II.

Anwar bebas daripada dakwaan Mahkamah Tinggi pada awal 2012 dan pasukan pendakwa ketika itu diketuai peguam Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin. Mahkamah Rayuan pada 7 Mac tahun lalu mengenepikan keputusan itu, dan menjatuhkan hukuman lima tahun penjara.

Disebabkan tarikh awal persaraan Yusof, Shafee diberi peluang mengetuai pendakwaan.

Anwar pernah tiga kali cuba menggugurkan Shafee daripada barisan pendakwaan atas alasan tidak layak, konflik kepentingan dan melanggar etika, tetapi tidak berjaya.

DAP semalam menggesa Gani menyatakan sama ada Pejabat Peguam Negara membiarkan serangan dan kritikan terhadap pesalah, ekoran kritikan Shafee terhadap ahli Parlimen Permatang Pauh itu.

Pengerusi Biro Perundangan DAP, Gobind Singh Deo berkata, Gani sepatutnya menasihati Shafee supaya tidak membuat sebarang komen atau kritikan terhadap Anwar.

Katanya, tindakan Shafee itu mencalar imej Pejabat Peguam Negara.

Shafee dibidas beberapa peguam apabila menyatakan Anwar cuba menyembunyikan sesuatu kerana enggan memberi keterangan di kandang saksi, sebaliknya hanya berbuat demikian dalam kandang tertuduh .

Anwar menyenaraikan 13 saksi termasuk isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, tetapi peguamnya semasa perbicaraan membuat keputusan tidak menggunakannya sebagai pembelaan atas alasan kemungkinan ada antara mereka diganggu.

"Saya rasa dia boleh pengsan dalam kandang saksi kerana tidak mampu menjelaskan banyak perkara, seperti kenapa dia senaraikan saksinya sebagai alibi dan kemudian tarik balik," kata Shafee dipetik laporan News Straits Times pada Jumaat lalu.

Shafee menyeru orang awam merujuk penghakiman bertulis yang disiarkan dalam laman web kehakiman bagi memahami bagaimana Mahkamah Persekutuan membuat keputusan, mengatakan semuanya berdasarkan fakta dan bukan pendapat yang direka pembangkang dan Majlis Peguam.

Shafee juga mencabar mana-mana pihak yang mahu membahaskan keputusan hakim, sambil berkata beliau sudah melakukan yang terbaik menyabitkan Anwar dengan niat yang jujur dan yakin sepenuhnya ketua umum PKR itu benar-benar bersalah.

Beliau juga dilaporkan sanggup bersumpah di tanah suci Mekah bagi membuktikan Anwar bersalah, katanya dalam laporan Mingguan Malaysia hari ini.

Khamis lalu, bekas presiden Majlis Peguam, Datuk S Ambiga berkata tidak pernah berlaku sebelum ini seorang pendakwa raya menyalahkan tertuduh selepas mahkamah membuat keputusan.

Peguam Ramkarpal Singh juga membidas Shafee kerana cuba mengelirukan orang ramai dengan berkata mendiang Karpal Singh pernah menuduh Anwar mengamalkan seks songsang pada tahun 1997. – tmi

Former attorney-general Tan Sri Abu Talib Othman says any attack on Datuk Seri Anwar Ibrahim after his sodomy conviction will lend credence to the perception that the case was political motivated. – The Malaysian Insider file pic, February 16, 2015.
Revoke Shafee’s appointment as prosecutor for attacks on Anwar, says former A-G...

Umno lawyer Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah should have his deputy public prosecutor's licence revoked for his continued attacks on Datuk Seri Anwar Ibrahim after the opposition leader's sodomy conviction and sentencing by the Federal Court, a former attorney-general said.

Shafee's disparaging remarks about the PKR de facto leader after the case was settled are inappropriate, and also lend credence to the perception that Anwar's case was politically motivated, said Tan Sri Abu Talib Othman.

Talib, who was attorney-general from 1980 to 1993, said Anwar's appeal had come to a close following the unanimous judgment of the Federal Court on February 10 and any further remarks were inappropriate and unnecessary.

"Maybe the time has come for the A-G (Tan Sri Abdul Gani Patail) to revoke the appointment of Shafee as further comments will not be necessary," he told The Malaysian Insider, referring to Shafee's attacks against Anwar.

"Further comments by Shafee will give credence to the perception that Anwar was prosecuted for political reasons, which is not true," he added.

The Federal Court bench led by Chief Justice Tun Arifin Zakaria last Tuesday dismissed Anwar’s final appeal against his conviction for sodomising his former aide Mohd Saiful Bukhari Azln and maintained the five-year jail term imposed by the Court of Appeal on March 7 last year.

The appellate court had reversed the High Court finding which acquitted Anwar.

Talib said justice had been done to the accused, Saiful, and society following the pronouncement of the apex court.

He said Anwar was judged in accordance with the applicable laws and procedure and he was given every opportunity to defend himself.

"He was represented by about 20 competent lawyers," he added.

At the trial stage in 2012, the prosecution was led by Solicitor-General Datuk Mohd Yusof Zainal Abidin.

Following Yusof's early retirement, Shafee was given a licence to prosecute the case. He was appointed by Gani on July 11, 2013 to lead the prosecution team.

A former deputy public prosecutor before going into private practice, Shafee is most prominent as a lawyer for cases involving Umno, the lead party in the ruling Barisan Nasional (BN) coalition.

Anwar had made three unsuccessful attempts to disqualify Shafee on grounds that he was not a fit and proper person to prosecute the case, citing reasons of conflict of interest and breach of ethics.

Yesterday, DAP’s Gobind Singh Deo asked if Gani condoned attacks and criticism of convicted people, following Shafee's diatribe against the Permatang Pauh MP.

Gobind, who is the party’s legal bureau chairman, said Shafee’s conduct against Anwar was embarrassing and shameful to the A-G's office.

Shafee also came under fire from lawyers for saying that Anwar "hid behind a skirt" by choosing to give an unsworn statement from the dock when ordered to enter his defence at the trial stage of his sodomy case.

An unsworn statement cannot be cross-examined.

In an interview with the Umno-controlled The New Straits Times (NST) on Friday, the Umno lawyer said if Anwar had taken the stand, the torrent of questions would have been so unrelenting that Anwar would have "fainted in the witness box". 

On Thursday, former Bar Council chairman Datuk Ambiga Sreenevasan said that it was unprecedented for Shafee to attack an accused person after the court delivered its verdict.

Yesterday, Shafee again commented on Anwar in an interview with Mingguan Malaysia, saying that he was willing to swear to Anwar's guilt in a mosque on in Mecca.

Shafee also said Ambiga should be charged with contempt of court for criticising the judiciary and equating the courts with BN.

Ambiga had said BN made a "terrible mistake" in jailing Anwar. 

Yesterday, she said she was not intimidated by the threat of being charged with contempt. "Let the truth emerge," she said in response to Shafee. – tmi

Tuan Guru Nik Aziz yang dikenali...




cheers.

No comments: