20 February 2015

Makcik Felda Pun Dah Faham....


UMNO kini seperti telah terperangkap dengan jeratnya sendiri. Setelah selama ini bermati-matian menafikan tiada konspirasi politik dalam kes liwat melibatkan Anwar Ibrahim dengan Saiful Bukhari Azlan, kini segala-galanya bagaikan terdedah satu persatu.

Jika sebelum ini, bermula dengan kunjungan Saiful ke rumah Najib Razak untuk mengadu diliwat sebelum membuat laporan polis dan perlantikan Shafee sebagai timbalan pendakwaraya sudah pun dikaitkan dengan motif politik, namun selepas Anwar dijatuhkan hukuman penjara selama lima tahun, unsur politik itu semakin tidak mampu disembunyikan lagi.

Kesediaan Shafee mengiklankan dirinya dan bercakap secara terbuka serta terperinci mengenai kejadian liwat yang didakwa berlaku antara Anwar dengan Saiful setelah hukuman dijatuhkan, akhirnya menyedarkan rakyat bahawa itulah antara tujuan utama perlantikannya.

Sudah tentu jika pasukan daripada Jabatan Peguam Negara yang mengetuai pendakwaan kes liwat itu, adalah mustahil mereka boleh terus bercakap dengan media atau tampil di forum anjuran parti politik sebaik kes berakhir dan hukuman sudah dijatuhkan.

Mereka pasti akan tutup buku dan menumpukan kepada kes yang lain pula. Tetapi kerana Shafee yang yang dilantik, semuanya jadi berbeza. Beliau melakukan apa yang tidak mungkin dilakukan jika Gani Patail misalnya mengetuai pendakwaan.

Setelah mengadakan pelbagai temubual dengan media dan bercakap di forum anjuran Pemuda UMNO, Shafee juga bersetuju untuk turun ke seluruh negara bersama Pemuda UMNO untuk terus bercakap lagi mengenai keburukan Anwar.

Sebagaimana yang beliau bercakap dalam dialog anjuran AKHI tempohari, yang dikisahkannya dalam jelajah itu nanti tentunya lebih kepada cerita-cerita dalam seluar yang semata-mata bertujuan memburuk-burukkan peribadi serta untuk mengasingkan lagi Anwar daripada sokongan rakyat.

Tidakkah ia sebenarnya bersifat politik?



Tidak cukup dengan itu, Shabery Cheek pula tampil menyatakan kesediaan RTM menyediakan ruang di televisyen bagi forum terbuka atau debat yang melibatkan Shafee itu. Sudah tentu tujuannya ialah supaya lebih ramai dapat mengetahui cerita-cerita sensasi yang didakwa melibatkan Anwar dan Saiful.

Sekali lagi, pastilah tujuannya untuk manfaat politik UMNO juga.

Kenapakah ketika ini RTM pihak begitu pemurah dan ghairah mahu memberi ruang kepada agenda membelasah Anwar sedangkan beliau sudah pun dihukum penjara?

Tidak cukup lagikah kejayaan memenjarakannya selama lima tahun itu?

Tetapi dengan AJK Pas Pusat, Hanipa Maidin sudah menyahut cabaran untuk ikut serta dalam forum atau debat itu, kita tentu ingin mengetahui sama ada ruang di RTM itu masih terbuka atau sebaliknya.

Di sisi yang lain, jika UMNO selama ini mengatakan kes liwat ini adalah hal peribadi antara Anwar dengan Saiful, kenapakah setelah beliau dipenjara dan tidak mampu melawan lagi, serangan dan belasahan yang bertujuan mengaib dan memburuk-burukkannya lebih dahsyat dan tersusun lagi?

Bukankah ia sepatutnya dibiarkan berakhir seadanya saja? Apa lagi yang mahu dibuktikan kepada rakyat dengan pemenjaraan itu?

Kalau alasan adanya pertikaian banyak pihak mengenai hukuman yang diterima Anwar menjadi sebab perlunya Shafee terus diheret dan dijadikan "model produk iklan", pembebasan Razak Baginda daripada tuduhan bersubahat membunuh Altantuya juga dipertikaikan?

Dalam masa yang sama, hukuman mati yang diterima Azilah Hadri dan Sirul Azhar Umar atas tuduhan membunuh model Mongolia itu sedangkan tiada motif diketahui dan siapa yang memberi arahan juga masih misteri, turut menjadi pertikaian ramai?

Kenapa tiada program jelajah atau penerangan ke seluruh negara mahu diadakan?

Berbuih sekali pun mulut pemimpin UMNO berhujah mengatakan tiada unsur politik dalam kes Anwar ini, tetapi yang nyata dan makin difahami oleh ramai orang adalah sebaliknya. Semuanya tersingkap satu demi satu oleh perjalanan masa.

Tidak ada sesiapa lagi, termasuk makcik Felda atau pengundi tua di hujung kampung yang tidak memahami bahawa kepentingan politik adalah segala-galanya kerana setelah jasad Anwar dipenjara, rupa-rupanya pengaruh politiknya juga yang ditakuti.- Shahbudin Husin

anwarcon2
Conspiracy against Anwar seen as confirmed...

Umno’s continuing vilification of Anwar Ibrahim makes it clear to even the most uneducated person that there is a political conspiracy against the jailed opposition leader, according to analyst Shahbudin Husin.

“Umno is caught in a trap of its own making,” he says in a blog entry criticising the party’s programme of explaining Anwar’s conviction to the public. Lawyer Shafee Abdullah, who served as prosecutor in the case, has been enlisted as the main speaker at events associated with the programme.

In the first place, Shahbudin says, the Attorney-General’s decision to appoint Shafee, a private lawyer, to take his place in the case already smacked of a political motive and bolstered the conspiracy theory already given credence by Saiful Bukhari’s meeting with Prime Minister Najib Abdul Razak before he made the police report alleging that Anwar had sodomised him.

He points out that Umno tried for years to deny the conspiracy theory and has not achieved much success from that tremendous effort. Now, he says, it looks like it won’t be able to deny it anymore with its continued campaign against Anwar even as he lies in prison.

“Shafee’s current willingness to speak in public and to give details of the alleged sodomy has convinced the public that this was the real purpose of making him the prosecutor in the case,” he writes. 



“If it had been the Attorney-General himself who had led the prosecution, we would not expect him to continue making media statements and speaking at political forums about the case after it is done with.”

Shahbudin expects Shafee to continue giving sensational speeches full of obscene details in the planned Umno Youth road show that he is participating in.

“The purpose is to denigrate Anwar and isolate him from public support. Isn’t that politics?”

Shahbudin also notes that Information Minister Shabery Cheek has offered a time slot on RTM for a forum or debate on Anwar’s case, with Shafee as the potential star.

“Certainly,” he says, “the purpose is to spread the sensational stories further afield. And certainly it is with Umno’s political gain in view.

“However, now that Hanipa Maidin of the PAS Central Committee has answered the challenge to a debate, we will have to wait and see whether the offer of air time is still open.”- fmt


From left: Anwar and Khairy
Apa perlunya jelajah untuk ‘buktikan’ Anwar bersalah...

Maka ia pun bermula. Sebuah drama menampilkan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dan peguam parti itu Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah.

Matlamatnya – untuk meneruskan usaha merosakkan reputasi Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini di penjara.

Mungkin kita merasakan usaha menohmah Anwar akhirnya tamat jua, dengan terhumbannya Anwar ke dalam penjara yang menamatkan karier politiknya.

Namun jelas, bagi Umno, ia masih belum berakhir.

Menteri Belia dan Sukan itu dilaporkan berkata, Barisan Nasional (BN) akan mengadakan jelajah seluruh negara untuk menjelaskan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes Liwat 2.

Katanya, jelajah itu perlu dibuat memandangkan Umno telah dihentam dan dituduh kerana membuat konspirasi politik terhadap Anwar, sejak ia pertama kali didakwa pada tahun 2008.

“Selama enam tahun kita berdiam diri kerana perbicaraan masih berjalan, dan menghormati mahkamah. Kita menunggu selama enam tahun,” kata Khairy dalam satu sesi dialog di Petaling Jaya 17 Februari lalu, seperti dipetik The Malaysian Insider.

Malaysiakini juga melaporkan bahawa Shafee, dalam usahanya untuk meyakinkan hadirin, telah menerangkan secara terperinci tentang “percumbuan” antara Anwar dan bekas pembantunya Saiful Bukhari Azlan.

Saya hanya ada satu soalan kepada mereka – apa benda yang anda berdua ingin capai sebenarnya?

Apakah belum cukup penderitaan yang telah ditimpakan terhadap Anwar dan keluarganya, dengan menyumbatnya ke dalam penjara selama lima tahun?

Dengan pemenjaraannya, Anwar tidak mungkin lagi menjadi ancaman kepada kerajaan sekarang dan Umno. Bukankah aspirasinya untuk menguasai Putrajaya telah ditamatkan dengan sabitan itu?

Jadi, apa perlunya untuk terus merosakkan reputasinya? Andai kata beliau sememangnya bersalah meliwat, bukankah hukuman penjara terhadapnya sudah memadai?

Mengapa sehingga perlu menganjurkan “jelajah” untuk membuktikan beliau bersalah?

Jika sabitan dakwaan itu kuat dan kukuh, mengapa perlu berbuat sebegitu rupa hanya untuk membuktikannya?

Shafee, misalnya, perlu mula berkelakuan seperti seorang peguam senior berbanding primadona yang dahagakan publisiti.

Beliau barangkali merupakan satu-satunya orang lama dalam bidang undang-undang di dunia ini yang merasakan dirinya perlu, secara bersungguh-sungguh, “menjelaskan” sabitan berprofil tinggi yang dilakukannya, dan pada masa sama mencemarkan imej VIP yang terlibat.

Dan Khairy pula, adakah anda sudah tidak ada kerja lain –misalnya mengurangkan bilangan anak muda Melayu yang terbabit dengan dadah, ragut, rompak, dan yang terpengaruh dengan ideologi Islamic State (IS)?

Usaha-usaha tersebut pasti akan membawa kebaikan, berbanding berkhutbah tentang Rakan Muda dan program kecergasan anjuran kementeriannya di Twitter. Setiap masa.

Jelajah untuk “menjelaskan” sabitan terhadap Anwar hanya menguatkan tanggapan rakyat Malaysia selama ini – Umno adalah pembuli besar yang sanggup melakukan apa sahaja dan sedaya upaya, untuk merosakkan dan mencemarkan pembangkangnya. - theantdaily


Why the need for a roadshow to ‘prove’ Anwar's guilt...

So it has begun. The drama, featuring Umno Youth chief Khairy Jamaluddin and party lawyer Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, has commenced. 

The goal – to drag the reputation of jailed Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim further through the mud.

One would have thought the mudslinging would stop, and the last blood drawn,with throwing Anwar behind bars, ending his political career for good. 

But, clearly for Umno, it is not over yet. 

Khairy, who is also Youth and Sports Minister, was reported as saying that Barisan Nasional (BN) would be going on a nationwide road show to explain the Federal Court judgment on Anwar's sodomy case, now that the judiciary process has ended. 

He said this was necessary as Umno has been accused and criticised for orchestrating a political conspiracy against Anwar since he was first charged in 2008.

"We have kept silent for six years because the trial was in progress, fearing that we would be in contempt. We waited for the case to be over," Khairy was quoted by the Malaysian Insider as saying at a dialogue session held in Petaling Jaya on the night of Feb 17. 

News portal Malaysiakini also reported that Shafee, in his bid to convince the gathered crowd, went X-rated – describing the "foreplay" between Anwar and his former aide Saiful Bukhari Azlan.

I only have one question for these two – what the heck are you two trying to achieve?

Have you not caused enough damage to Anwar and his family, by putting him away for five years?

With his imprisonment, there is no way for Anwar to continue being a threat to the current administration and Umno. His aspirations to be in Putrajaya has been dashed by the conviction, hasn't it?

Then why the need to further damage his reputation? Assuming he was indeed guilty of sodomy, wouldn't jailing him for the offence suffice? 

Why the need to organise a freaking roadshow to prove his guilt?

If the prosecution's conviction was strong and airtight, why the need to go to such extent to prove your point?

Shafee, for one, should start acting more like a senior lawyer than a publicity hungry prima donna.

He is probably the only senior lawman in the world who takes it upon himself to go all the way to "explain" a high profile conviction he had worked on, tarnishing the image of the VIP involved in the process. 

As for Khairy, have you got nothing better to do – like fixing the number of Malay youths involved in drugs, snatch thefts, robberies, and buying into the Islamic State (IS) ideology?

Doing so would go a long way, rather than being on Twitter, preaching about Rakan Muda and fitness programmes organised by his ministry, all the time.

The roadshow to "explain" Anwar's conviction only reinforces the idea that most Malaysians had all along – that Umno is a big bully which would go to any extent to discredit and tarnish its opposition, with all its might.- theantdaily

Story kat SINI dan SINI  




cheers.

No comments: