12 May 2016

Bekas MP dari Melaka,skandal dengan bini orang...



Bekas Ahli Parlimen dari Melaka bergelar Datuk didakwa mempunyai hubungan sulit dengan isteri seorang pegawai kanan sebuah agensi penguat kuasa di negara ini.

Difahamkan hubungan terlarang itu bermula sejak lebih setahun lalu dan berterusan sehingga wanita berkenaan mendirikan rumah tangga dengan pegawai kanan terbabit pada November 2013.

Wanita berusia 44 tahun itu yang turut terlibat dalam politik, dikatakan 'diikat' Datuk berkenaan dengan pelbagai kemewahan seperti duit mencecah puluhan ribu ringgit setiap bulan, selain turut dihadiahkan sebuah kereta mewah jenis Mercedez Benz.

Menurut sumber, perbuatan curang wanita itu yang juga seorang pemilik sebuah syarikat pembekal, berjaya dihidu suaminya selepas hampir sebulan mereka berkahwin.

Menurutnya, isteri pegawai terbabit kerap menyimpan telefon bimbit dan tidak membenarkan suaminya menyentuh, melihat sebarang mesej atau menjawab panggilan.

"Tindak-tanduk wanita itu semakin hari semakin mencurigakan dan seolah-olah menyembunyikan sesuatu. Apabila ditanya, dia akan beri pelbagai alasan yang tidak munasabah seperti bimbang maklumat atau rahsia sulit berkaitan politik terdedah.

"Isterinya kerap 'outstation' ke Melaka kononnya ada mesyuarat atau urusan politik. Sepanjang berada di sana, wanita itu langsung tidak menjawab panggilan," katanya.

Sumber berkata, perbuatan wanita itu terbongkar selepas suaminya ternampak mesej melalui aplikasi 'WhatsApp' antara isterinya dan Datuk terbabit pada 27 Januari lalu ketika ke pusat beli-belah di Ampang lapor Sinar Harian - suarakamiibaru

SB pantau saya,saya bukan pengganas...

Tengku Mahkota Johor (TMJ) mendakwa beliau kini dipantau anggota polis cawangan khas (SB).

Tanpa mengetahui alasan di sebalik tindakan itu Tunku Ismail Sultan Ibrahim berkata beliau juta tidak faham mengapa polis juga "perlukan fail" mengenai beliau dan ayahandanya di Bukit Aman.

"Saya tidak faham mengapa telefon saya dicuri dengar. Saya tidak faham mengapa mereka perlukan fail mengenai saya dan ayahanda saya di (Ibu Pejabat Polis) Bukit Aman," katanya melalui kemas kini di Facebook sebentar tadi.

Kenyataan itu dibuat melalui akaun Johor Southern Tigers.

Menafikan sebagai seseorang yang boleh dianggap berbahaya atau pengganas, Tunku Ismail berkata beliau adalah seorang pemimpin yang prihatin terhadap rakyat Johor.

"Saya tidak berbahaya. Saya tidak pernah membunuh sesiapa kecuali bola sepak Malaysia," jelasnya dalam nada sinis. Baca seterusnya

Jelaskan alasan SB pantau TMJ, kata DAP


TMJ claims his phone is tapped, movements monitored by SB

Awat rakyat kena tanggung bayaran faedah bon 1MDB...

Timbalan Menteri Kewangan Johari Abdul Ghani perlu menjelaskan kepada rakyat Malaysia sama ada mereka perlu  menanggung bayaran faedah dengan kegagalan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) membayar bagi bond kedua bernilai USD1.75 bilion.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata demikian, selepas Johari dilaporkan berkata bahawa penglibatan 1MDB dengan pemegang bon dolar AS adalah satu langkah yang baik ke arah mengembalikan keyakinan di pasaran.

Walau bagaimanapun, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu berkata Johari mesti 'hidup di planet yang berbeza', menunjukkan bagaimana 1MDB di ambang kegagalan untuk membayar bayaran faedah bagi bond kedua bernilai USD1.75 bilion.

Pua berkata, 1MDB telah dipaksa untuk melibatkan diri dengan pemegang bon untuk menghadkan kerosakan kewangan kepada kedua-dua syarikat dan pemegang saham - Kementerian kewangan (MoF).

"Dan lagi, di bawah keadaan yang mengerikan itu, Johari boleh (katakan) semuanya 'hunky-dory', 'penglibatan 1MDB dengan pemegang bon mendenominasi dolar AS adalah satu langkah yang baik.

"Ini mesti menjadi salah satu kenyataan paling tidak bertanggungjawab oleh Timbalan Menteri Kewangan yang baru dilantik, yang menggantikan Ahmad Maslan," selar Pua.



Beliau juga kesal sikap angkuh MOF dalam kemelut ini apabila mendakwa bahawa ia tidak mahu campur tangan kerana ia adalah di antara dua entiti korporat untuk menyelesaikan masalah mereka.

Walaupun perjanjian dijamin oleh International Petroleum Investment Corporation (IPIC), Pua menegaskan bahawa Kementerian Kewangan telah menyediakan tuntutan ganti rugi untuk IPIC bagi kerugian dan kerosakan yang dialami oleh IPIC.

"Jika ia adalah semata-mata 'pertikaian' antara 'dua entiti korporat', maka mengapa Kementerian Kewangan bersetuju untuk memberi ganti rugi untuk IPIC dalam lembaran ditandatangani antara IPIC dan 1MDB pada Mei tahun lepas?"soalnya.

Bagi 1MDB, yang dipaksa untuk melibatkan diri dengan pemegang bon untuk 'memulihkan keyakinan pasaran' dan 'mengelakkan panik', Pua mempersoalkan bagaimana pula, bagi pembayar cukai Malaysia yang kini bertanggungjawab ke atas bailout.

"Tidakkah  Johari melihat ia perlu untuk 'memulihkan kembali keyakinan' dan 'mengelakkan panik' oleh rakyat Malaysia?" Soal beliau.

Pua berkata, Johari telah berjanji di Parlimen tahun lalu bahawa 1MDB akan menyelesaikan 'isu hutang dan aliran tunai dengan lebih cepat, tanpa bantuan daripada kerajaan.

"Adakah jaminan ini masih sah?"



"Kedua-dua Perdana Menteri Najib Abdul Razak dan Presiden 1MDB Arul Kanda telah bercakap bahawa rasionalisasi itu telah berjaya dan selesai. Adakah kedua-dua mereka berbohong kepada rakyat Malaysia untuk menyediakan kenyataan palsu untuk 1MDB?

"Jika jawapan kepada soalan-soalan di atas adalah atas Johari, maka dia mesti memujuk bosnya, Najib yang juga Menteri Kewangan, untuk menjelaskan berkaitan 1MDB kepada rakyat Malaysia," kata Pua.

Semalam, 1MDB mengumumkan telah melantik Alvarez & Marsal Asia Ltd (A & M) sebagai penasihat kewangannya setelah memulakan proses rundingan dengan pemegang bon susulan keingkaran ke atas nota USD1.75 bilion dengan kadar tetap 5.75 peratus yang matang pada 2022 dan diterbitkan oleh 1MDB Energy (Langat) Ltd (Nota Langat).

1MDB turut melantik D.F. King Ltd, 'Orient Capital Company' (D.F. King), atau "Ejen Pengenalan dan Maklumat", untuk terus melaksanakan proses pendaftaran dan pengenalan pemegang bon.

Menurut 1MDB, pertemuan bagi semua pemegang bon yang menggunakan mata wang dolar AS akan diadakan pada 23 Mei ini.- malaysiadateline

Should M'sians have to foot bill for 1MDB's defaults, asks Pua

UAE’s IPIC says paid interest after 1MDB default...
Story di SINI dan SINI  


Untitled1


cheers.

No comments: