05 December 2015

Malaysia menuju negara diktator, dakwa PKR...




PKR hari ini merakamkan perasaan kecewa dengan lulusnya Rang Undang-undang Majlis Keselamatan Negara (MKN) 2015 oleh parlimen semalam. 

Menurut Syed Ibrahim Syed Noh, Ketua Penerangan PKR berpendapat bahawa Malaysia tidak memerlukan Rang Undang-undang sebegini, apatah lagi telah wujudnya pelbagai undang-undang keselamatan yang lain. 

"PKR percaya ini merupakan suatu percubaan terang-terangan oleh Perdana Menteri ke arah pemusatan kuasa bagi dirinya dan boleh membawa Malaysia terjerumus sebagai negara diktator," katanya dalam satu kenyataan media.

Tambahnya, walaupun Rang Undang-undang berkenaan membawa implikasi besar dalam konteks prinsip demokrasi, kedaulatan negara dan hak asasi manusia, namun ia telah dibawa dengan tergesa-gesa oleh Kerajaan Perseketuan di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) pada hari terakhir sidang parlimen dan diluluskan dengan majoriti mudah. 

Syed Ibrahim turut memberi beberapa faktor menyatakan Rang Undang-undang berkenaan memberi kesan yang buruk kepada rakyat Malaysia.

Beliau menegas bahawa dengan adanya MKN, Perdana Menteri boleh merampas kuasa Yang Di-Pertuan Agong yang diperuntukkan di bawah Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan. 

"Perdana Menteri juga diberikan kuasa tanpa had untuk mengisytiharkan mana-mana kawasan di Malaysia sebagai 'kawasan keselamatan' dan kuasa yang luas diberikan kepada pasukan keselamatan untuk mengabaikan hak-hak asasi manusia, kebebasan dan perlindungan untuk seorang warganegara biasa dalam 'kawasan keselamatan', hak jaminan perlindungan kepada seorang warganegara biasa dicabuli," katanya.

Tambahnya, terdapat peruntukan yang membolehkan penggunaan kekerasan munasabah dan “perlu” sedangkan 'kekerasan perlu' tidak dijelaskan.

"Terdapat juga kuasa untuk mengetepikan inkues (siasatan kematian) terhadap anggota pasukan keselamatan dan orang yang dibunuh dalam kawasan keselamatan selagi Majistret berpuas hati bahawa orang itu telah terbunuh dalam kawasan keselamatan akibat daripada operasi yang dijalankan oleh pasukan keselamatan untuk tujuan menguatkuasakan mana-mana undang-undang bertulis," jelasnya lagi.

"Secara Keseluruhan undang-undang bersifat terlalu umum, tidak jelas dalam kebanyakan takrifannya, serta bidang kuasa yang amat luas diberikan kepada Majlis Keselamatan Negara untuk menentukan sesuatu sebagai isu keselamatan,"ujarnya.

"Rang Undang-undang ini melindungi ahli-ahli Majlis Keselamatan Negara dan jawatankuasanya daripada apa-apa jenis tindakan prosiding sivil dan jenayah. Justeru menyebabkan mereka tidak dipertanggungjawabkan atau boleh didakwa di atas tindakan mereka," tambahnya lagi.

Semalam, Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang Majlis Keselamatan Negara 2015 yang memperuntukkan 15 kuasa khas bagi penubuhan MKN serta pasukan keselamatan mengawal dan menyelaras operasi berkaitan keselamatan negara, diluluskan oleh Dewan Rakyat, Khamis malam.

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Ismail Mohamed Said ketika mengumumkan perkara itu, berkata undang-undang itu diluluskan berdasarkan undian suara dengan lebih ramai yang menyokong berbanding yang membantah.

Bagaimanapun, rang undang-undang itu tidak melalui jalan mudah pada peringkat dasar apabila dibahaskan panjang lebar sebelum diluluskan, melalui undi belah bahagian dengan 107 anggota Dewan Rakyat menyokong manakala 74 lagi menolak.

Pada peringkat dasar, rang undang-undang itu dibahaskan selama lebih empat jam oleh kira-kira 20 anggota Parlimen bermula kira-kira 4.30 petang dengan anggota Parlimen pembangkang mendesak supaya rang undang-undang itu ditarik atau ditangguhkan.- berita daily

The NSC Bill: A Prelude to Dictatorship

Kepimpinan UMNO Masakini Amat Bangang...

Saya selaku bekas naib ketua umno bahagian merasa amat malu dengan kepimpinan umno pada hari ini yang telah memimpin parti seolah-olah ianya hak 'bapa' mereka punya!!

Parti umno telah menjadi bahan tertawa satu dunia kerana buat kali pertama dalam sejarah kepimpinannya seorang timbalan presiden umno tidak dibenarkan merasmikan perhimpunan agung sayap-sayapnya serta tak diberikan hak bagi membuat ucapan penggulung pada sesi penutup perhimpunan agung umno.

Apakah kehadiran timbalan presiden umno hanya sekadar 'pak pacak' dan 'tunggul' saja sepertimana yang diperkatakan oleh yabhg tan sri muhyiddin yassin?!

Sampai bila kepimpinan hari ini nak perbodohkan keseluruhan ahli-ahli umno?! Apakah ahli-ahli umno akar umbi nak peluk tubuh melihat gelagat kepimpinan bangang ini yang sedang membuatkan umno semakin tidak popular?! Puak-puak ahli majlis tertinggi umno kini adalah kaki bodek minda lemah otak udang!!

Secara jujur saya ingin sarankan kepada keseluruhan ahli-ahli umno untuk menentang sekeras-kerasnya keputusan mesyuarat majlis tertinggi yang lepas yang amat tidak adil kepada yabhg timbalan presiden umno.

Parti umno semakin 'gila babi'!! Ini petanda jelas kalangan kaki bodek minda lemah otak udang yang menduduki kerusi-kerusi majlis tertinggi adalah di antara yang sedang merosakkan parti ini!!

Kita tidak seharus takut pada golongan bangang ini!! Semua keputusan bodoh mereka mesti ditentang!! Ini penting untuk selamatkan masa depan parti umno yang kita sayangi!!

Namun, saya senantiasa berdoa agar keseluruhan ahli-ahli majlis tertinggi umno yang dapat diibaratkan seperti 'lembu dicucuk hidung' disepak keluar mengikut saluran perlembagaan umno kerana mereka ini tidak layak untuk memimpin!!

Setiap ahli-ahli umno di peringkat akar umbi jangan memberikan walaupun satu undi kepada mereka pada musim pemilihan akan datang sekiranya kita mahu jaminkan parti umno terus relevan di hati sanubari rakyat!! - Khairuddin Abu Hassan-f/bk 

Emperor Najib Razak
PM Najib Razak Is Now “Emperor” Najib Razak...

All the predictions and statements by pro-Najib bloggers about the Malaysian prime minister’s bravery haven’t materialized. It’s true that it’s extremely hard to force Najib son of Razak into early retirement, thanks to former premier Mahathir who had fortified the position before he retired in 2003.

Najib, his advisers and his band of bloggers knew that as long as FLOM Rosmah Mansor hasn’t gotten herself boring with Putrajaya, nobody can boot them out. What Najib and Rosmah needed to do is to play dumb and pretended everybody loves them, the same way President Barack Hussein Obama did. And they have been doing that marvellously.

It’s easier said than done though, because not everyone possesses such skills and elements – thick skinned and shameless. But this is a game of politics that comes with mouth watering perks – RM42 billion mismanagement in the form of 1MDB scandal and RM2.6 billion in the form of private donation money, just to name a few.

People would willing to kill and sell their daughters for a million bucks, let alone billions of dollars, so for Najib to pocket this retirement fund in exchange for being thick-skinned and shameless is a small price to pay for. But what Najib, his advisers and his band of bloggers cannot take is the label that the prime minister is a “coward”.


1MDB Najib 700 Million Donation - Obama and Staffs Laugh At Arab Morons

You can call Hitler thick-skinned or Obama shameless but to call them a coward is an insult to the highest degree. And Najib is no exception. To be called a coward is an insult worse than being called a eunuch. Of course, Najib is no eunuch because together with Rosmah, they still play marbles once every blue moon (*grin*).

With few tools left to force a thick-skinned and shameless Najib to resign, Mahathir’s mouthpiece – former News Straits Times group editor-in-chief Kadir Jasin – has chosen to personally insult the son of Razak, by telling all and sundry that he has never seen the prime minister this “afraid” in his entire life, essentially calling Najib a bloody coward.

But isn’t it a well known fact that 30 million Malaysians and 7 billion world population know that Malaysian Prime Minister Najib Razak is a freaking coward? From MH370 to #Nothing2Hide to IACC conference to RM2.6 billion explanation in the Parliament, he never once found his courage to confront the issues heads on. Continue reading...

papagomo
Court orders Papagomo to pay Anwar RM800,000
Story kat SINI dan SINI   




Org tak makan dah janji2 palsu BN...

Dengar khabar harimau UMNO nak bangun? Kita lihat nanti...

cheers.

No comments: