06 December 2015

Hudud - PAS ditipu oleh UMNO hidup-hidup...


Hudud Mana Hudud? PAS Kelihatan Bangang Setelah Ditipu UMNO Berkali-kali...

Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa mendakwa Umno jelas menipu Pas apabila tidak memberi laluan kepada parti itu untuk membentangkan pindaan Akta 355 di parlimen bagi membolehkan hudud dilaksanakan di Kelantan. 

Berucap selepas Majlis Pelancaran Buku Peringatan Orang Terpedaya di Gelanggang Seni, di sini, malam tadi, Adun Salor itu berkata, kegagalan Pas itu disebabkan sikap pimpinannya yang terdahulu melanggar keputusan mesyuarat mengenai perkara itu. 

“Kita boleh ditipu sebab kita tak pakai keputusan mesyuarat, kita telah tetapkan tidak boleh bawa sendiri (Rang Undang-undang Persendirian) Akta 355, sebab kalau kita bawa bukan Islam akan ‘celik’ mata, Majlis Raja-Raja masih masih tidak lulus lagi.

“Kita juga nak ahli parlimen semua sokong khususnya BN yang mempunyai banyak kerusi, jadi jika dah bincang dengan BN, biarkan dia bawa (usul), tetapi kita gatal nak bawa sendiri, lepas tu jadi ke tidak sekarang?,” soalnya di hadapan kira-kira 1,000 penyokongnya. 

Husam yang juga bekas Exco Kanan Kerajaan Kelantan turut mendakwa, jika sebelum ini Pas begitu bersemangat untuk melaksanakan hukuman ini, tetapi kini pimpinannya senyap apabila rang undang-undang itu gagal dibentangkan.


“Tak jadi kenapa senyap semua, dulu ceramah seluruh Kelantan, pinda enakmen hudud, dum dum dicanang sana sini, lepas itu bawa bulan April kena tipu, bawa bulan Jun, kena tipu, bawa bulan Oktober ghaib, bulan November habis, Disember senyap, 

“Kalau begini, macam mana nak hadapi pilihan raya, kita hanya boleh bagi tahu kepada rakyat kita nak buat sahaja,”katanya. 

Husam berkata demikian sebagai merujuk kepada sidang Dewan Rakyat yang berakhir Khamis lalu yang menyaksikan Pas sekali lagi gagal membentangkan Rang Undang-Undang Persendirian Akta 355 atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) bagi membolehkan perlaksanaan hukuman hudud berjalan di negeri Kelantan. 

Sebelum ini, Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob yang mempertaruhkan jawatannya bagi memastikan hukuman itu dilaksanakan sebelum menukar keputusannya. 

Ahmad berkata, beliau tidak meletak jawatan kerana sudah berusaha supaya hukum hudud dilaksanakan di negeri itu. -SH 

Persidangan Parlimen Malaysia telah tamat semalam untuk tahun 2015, Private Bill "HUDUD" yang dijanjikan langsung tak dibentangkan. Hadi Awang hilang entah kemana,sesi bajet wajahnya tak nampak,kes 2.6 bilion Najib,bayangnya tak kelihatan; khabarnya dia amat sibuk berbahas di Parlimen Turki hingga terlupa hadir bentang HUDUD di Parlimen Malaysia... 

 Tun Dr Mahathir Mohamad membidas tindakan Putrajaya yang mengambil masa hanya 3 minit membuat penjelasan berhubung wang derma RM2.6 bilion dalam akaun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat sebelum ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 5 Disember, 2015.
Isu RM2.6 bilion serius, penjelasan 3 minit buat malu saja...

Tun Dr Mahathir Mohamad membidas tindakan Putrajaya yang mengambil masa hanya 3 minit membuat penjelasan berhubung wang derma RM2.6 bilion dalam akaun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat sebelum ini.

Bekas perdana menteri itu menyifatkan hal tersebut sebagai suatu yang serius dan sewajarnya penjelasan dibuat secara terperinci.

"Itu menunjukkan beliau tidak menghiraukan ketidakpuasan hati orang ramai.

"Ia hal yang serius, jadi kamu sepatutnya jelaskan dengan baik, bukannya (dalam masa) 3 minit," kata Dr Mahathir pada sidang media selepas menghadiri program Wacana Anak Muda Negeri Sembilan di Senawang hari ini.

Pada Khamis, penjelasan yang dinantikan di Dewan Rakyat berhubung wang yang disalurkan ke akaun bank peribadi Najib menjadi hambar apabila perdana menteri menyerahkan perkara itu kepada timbalannya.

Ahli Parlimen bukan sahaja tidak dibenarkan mengemukakan soalan kepada Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, atau membahaskan jawapan yang diberikan, malah penjelasan itu keseluruhannya hanya mengambil masa 3 minit.

Dr Mahathir berkata, seluruh dunia mengetahui mengenai wang RM2.6 bilion dalam akaun Najib itu, sambil mengulangi gesaan supaya nama penderma yang dikatakan menyumbang wang untuk tujuan politik itu didedahkan.

"Satu dunia tahu mengenai wang RM2.6 bilion dalam akaun Najib. Kita nak tahu siapa penderma itu. Siapa dia dan datang dari mana?" soalnya.


Lebih mengecewakan Dr Mahathir, pada perhimpunan agung kali ini perwakilan dilarang bercakap isu sensitif seperti RM2.6 bilion dan juga 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

"Yang hanya boleh berucap adalah presiden. Timbalan presiden tidak boleh berucap.

"Perwakilan juga dilarang daripada sentuh isu tidak disenangi presiden, contohnya isu RM2.6 bilion dan 1MDB," katanya.

Beliau berkata, situasi ini tidak mencerminkan demokrasi yang sudah lama wujud dalam Umno sehingga pelbagai sekatan dibuat.

"Ini keadaan sekarang, tidak ada demokrasi. Ahli dan wakil tidak boleh bercakap. Kalau sokong Najib sahaja boleh bercakap," katanya.

Hari ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengesahkan menemui Najib bagi merekodkan kenyataan beliau mengenai SRC International Sdn Bhd (SRC) dan wang RM2.6 bilion yang didepositkan ke dalam akaun peribadinya.

Beliau juga ketika ini berdepan tindakan saman bekas ahli Wanita Umno, Anina Saadudin, yang memfailkan saman terhadapnya dan Setiausaha Kerja Umno Datuk Ab Rauf pada 28 Ogos lepas.

Anina antara lain menuntut pembayaran RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan Najib ke dalam satu akaun bank bukan milik Umno di Singapura. – tmi


Mahathir slams Zahid’s 3-minute explanation on RM2.6b...

Deputy Prime Minister Ahmad Zahid Hamidi’s three-minute explanation on the RM2.6 billion issue in Parliament shows that he does not have regard for people’s unhappiness.

Former prime minister Dr Mahathir Mohamad stressed that the issue is an important one which therefore needs more time to be explained properly.

“That shows that he doesn’t have any regard for the unhappiness of the people.

“It is a very serious matter, so you should explain properly, not in three minutes,” Mahathir said in a press conference in Senawang today.

Anticipation had built over the weeks on Prime Minister Najib Abdul Razak’s answer on the issue. But the event was anticlimactic when it was Zahid who addressed the matter.

And even then, he gave the explanation in a record three minutes.

On another matter, asked why he was going to the Umno general assembly when he himself had branded Umno as “Najib’s party”, Mahathir (photo) said it is because he has to exhaust as many avenues as possible.

Pointed out that he would not be able to speak, Mahathir said regardless of that, he will still attend the assembly.

“I can’t speak, but I’ll go. I want to see what happens,” he said, simply.

Mahathir was also asked on the possibility of the Umno AGM turning into an event like the 'Nothing2Hide' dialogue.

“I don’t know, that happened because of Ali Tinju, ask Ali Tinju. He was arrested but then he was freed.

“Khairuddin (Abu Hassan) didn’t do anything but he was arrested until he had to go to court.

“Ali Tinju was freed just like that. He and (Sungai Besar Umno division chief) Jamal (Md Yunos),” he said.

The 'Nothing2Hide' dialogue was meant for Najib to answer questions related to 1MDB.

However, the forum, held in June, was cancelled when Mahathir turned up at the venue. He was also stopped by police from speaking 10 minutes into his speech.

Mahathir had blamed Malay Armed Forces Veterans Association president Mohd Ali Baharom - better known as Ali Tinju - for purposely creating a scuffle to give Najib an excuse not to attend the event. - mk

Din has begun fighting back...
Story kat SINI dan SINI  

Cuba tanya macai2 UMNO,mengapa? Pokoknya Melayu bodoh ditipu oleh UMNO selama 50 tahun...

cheers.

No comments: