12 December 2019

Ini mesti kerja Atok...

Image may contain: 3 people, text
Dalam tulisan aku beberapa hari lepas.. terutama tulisan aku pasal Rafizi dan Azmin..ada sahabat komen, " Ini mesti kerja Atok".. " Korang tak kenal lagi Atok " ..bagi aku mudah.. Kita kena letak kepercayaan kepada seseorang itu, sebelum kita melihat tanda yang jelas mereka itu khianat sepertimana yg dilakukan Azmin dan Zuraidah..

Dari semalam ramai yang cuba mengaitkan kononnya Peguam Hanif Kathrie dengan Tun Mahathir.. Aku sendiri tak mempercayai hanif Kathrie.. Tapi aku cenderung tidak mengaitkan dengan Tun M..bagi aku kita jangan cepat sangat berprangsangka..

Aku baru mendengar petikan Ucapan Zuraidah di Malaysiakini.. Bagi aku Ucapan dia sendiri sekarang jelas cuba melaga-lagakan Tun M dan Ds Anwar.. Motif nya jelas, Ucapan dari orang yg gagal merancang sesuatu, tetapi masih berusaha melagakan Tun M dan Ds Anwar.. Jadi kita berhati hatilah dari rencana Jahat ini..Aku cenderung untuk mengatakan Tun M tidak terlibat..
Bagi aku kalau ada rencana Jahat itu bukan soal Tun M, boleh jadi dari kelompok si kitol dalam PKR ini dan Pembangkang yang berusaha Mengekalkan Tun M dan menghalang Ds Anwar menjadi Perdana Menteri.. Kalau ada pun dari kalangan Tun M, mereka adalah watak yg sama sepertimana fitnah Liwat 02 yang melibatkan Saiful Bukhari.. Kelompok ini mereka mempunyai hasrat yang sama seperti PAS dan Sebahagian UMNO...

Kalau dilihatkan dari bicara Zuraidah, bagi aku depa ni tak pernah langsung rasa bersalah untuk berbuat jahat...apalagi menghina ds Anwar..Aku hari ini pun sangsi, Apakah fitnah liwat melibatkan Saiful Bukhari itu sendiri datang dari orang dalam PKR ? pasti ada peranan orang dalam yang meletakkan Saiful bukhari disitu.. 

Kita sendiri pun tahu bagaimana Keputusan Ds Anwar di Mahkamah rayuan berubah menjelang langkah Kajang, Dan siapa yg dapat manfaat dari keputusan itu dalam Langkah Kajang.. dan Siapa yang bermain kayu tiga dalam peristiwa langkah Kajang itu dengan UMNO dan PAS.. Malah sebelum PRU 14 lagi jelas Siapa yg bertegas mahu bersama PAS, dan memboikot gerak kempen Pakatan Harapan.. cerita pengkhianatan ini bukan baru..sudah lama..
Image may contain: 2 people, people sitting

Kerja menghantar peguam untuk kerja Politik ini bukan baru..Tak hairan lah, Masa Anwar dipenjara... Hanya 2 Peguam ini terlibat berkomunikasi dengan Ds Anwar.. Latheefa Koya dan Surendren, Kita tahu mereka dari kem mana...dari Penjara ini lah dulu kononnya keluar warkah yang Ds Anwar mahu PAS bersama PH..

Bak ucapaan lama Ezam dulu.. ada yang mahu berkuasa di dalam PKR..dan ada yang mahu terus Ds Anwar dipenjara... Depa ini tidak menjangkakan PH boleh menang di Putrajaya..rencana mereka, selepas PRU 14, mereka akan menguasai PKR dan menjatuhkan Wan Azizah..

Cuma usaha mereka gagal, Bila strategi Rafizi berjaya mengalahkan regim UMNO dan Najib... hari ini satu persatu kejahatan dan rencana jahat mereka terdedah.. Selepas Haji Hadi, InsyaAllah.. Allah akan zahirkan wajah pengkhianat dan wajah Sikitol seterusnya..- Ipohmali

Image may contain: 3 people, people smiling, people standing
Liwat 3?

Sorry. Mana ada liwat. Tapi gangguan seksual. Mangsa tak dakwa diliwat tapi cuma disentuh kemaluan dan diminta berbuat seks luar tabii. Selain diberikan ugutan. Secara amnya, kes ini susah untuk dibuktikan. Sebab tak mungkin perlakuan itu dilakukan di hadapan orang ramai. Jadi, apabila sukar dibuktikan, kenapa masih dibuat tuduhan?

Jelas, tuduhan ini bukan untuk mensabitkan DS Anwar hingga masuk ke penjara seperti dahulu. Tapi cukup setakat membina persepsi negatif terhadap DS Anwar. Sebagaimana sukar untuk dibuktikan, begitu juga ia sukar untuk dinafikan. Jadi setidaknya, ia boleh menimbulkan keraguan dalam pemikiran sebahagian besar rakyat.

Manakala rakyat yang memang sedia ada keraguan, akan terus meyakini perkara ini benar. Harus faham, sekarang DS Anwar berada dalam kerajaan. Dikatakan bakal PM. Sudah tentu akan ada suara jahat kata DS Anwar kawal polis dan mahkamah sekiranya beliau didapati tidak bersalah.

Itulah yang diperlukan. Ingat, matlamatnya adalah membina persepsi negatif terhadap DS Anwar. Supaya sebahagian rakyat dan ahli Keadilan yakin yang DS Anwar bukan pemimpin yang baik. Ada yang tanya, kerja Tun M ke? Sejujurnya, aku tak tahu. Haniff Katri memang ada yang kata peguam Tun M. Tapi kena ingat, dia memang suka ambil kes pelik. Termasuk tegakkan hak perokok hendak merokok di kedai makan.

Mungkin bukan Tun M. Mungkin 'orang dalam' Keadilan yang mahu tamatkan riwayat DS Anwar sebagai presiden, supaya mudah untuknya melangkau. Aku tidak tahu siapa di sebalik rancangan jahat ini. Tapi yang aku tahu, tuduhan ini bukan untuk masukkan DS Anwar ke dalam penjara. Ia hanya untuk menjatuhkan kredibilit DS Anwar. Itu sahaja. - f/bk


Sidikit pasai Rafizi...

Apabila Rafizi Ramli mengumumkan berihat daripada politik ramai yang terkejut dan juga rasa sedih. Rafizi antara nama yang diletakkan untuk mewarisi politik masa depan dan menjadi ikon kepada generasi muda.

Beliau seorang yang cerdik, berani sanggup melakukan apa sahaja, berpidato dengan fakta dan dalil untuk menegakkan keadilan. Dia salah seorang pemimpin masa depan.

Rafizi sudah ada track record tersendiri dalam politik. Ironis menimpa dirinya, apabila PH menang beliau seakan tidak mendapat apa-apa? Masalah yang diterima kerana perjuangan tidak siapa peduli. Dia membela diri sendiri apabila berhadapan dengan mahkamah dan pintu penjara.

Kalau ada yang bersolidariti dengannya hanya pengikut bawahan yang nipis kuasa dan kedudukan. Itu mungkin faktor kenapa dia mengambil keputusan berundur daripada politik. Apa pun sebab sebenarnya ada pada dirinya.

Bagaimanapun dalam hal ini saya melihat ada dua masalah besar menjadi penghambatnya. Pertama beliau kecewa kerana tidak dipedulikan, tidak ada pembelaan atas apa yang beliau lakukan dan hadapinya.

Tidak ada insurance buat dirinya sebagai pejuang politik. Saat orang mengirai sayap di Putrajaya beliau berjalan sendiri ke mahkamah. Jawatan sebagai naib Presiden Keadilan tidak mencukupinya buat seorang yang tewas di jawatan timbalan presiden.


Selain itu beliau seakan mencemuhi dengan proses peralihan kuasa daripada Mahathir kepada Anwar. Sebagai seorang akademik dan professional beliau tidak pandai menilai dan menterjemahkan politik dolak dalik. Beliau tidak betah menghadapi suasana itu semua.

Sejak awal saya melihat Rafizi berpolitik secara lurus dan mengikut teori akademik bukan teori politik Machiavelli seperti ramai diamalkan. Inilah konflik dihadapi Rafizi menyebabkan dia mengambil keputusan untuk tumpu kepada perniagaan dan membina kerjaya.

Sedikit sahaja saya nak nasihat Rafizi, jika beliau kekal dengan prinsip dan cara membawa dirinya dalam politik  100% menggunakan acuan akademiknya beliau akan kecewa. Selain itu beliau tidak perlu jadi terlalu manja. Dalam politik dan hatta perjuangan apa pun tidak ada siapa akan membela kita bila berdepan dengan kesusahan. Lumrah pejuang akan dijulang bila menang dan diperlukan, dan akan ditinggalkan bila hajat sudah diperolehi.

Apabila Rafizi mengambil keputusan itu kerana kercewa, seperti juga Nurul Izzah Anwar, sesungguhnya mereka tidak layak untuk bermain dalam dunia politik. Tidak melampau kalau saya katakan, belajarlah daripada beberapa orang sahabat saya yang tetap istiqamah dan terus menggilai politik walaupun mereka tidak disanjung dan kadang-kadang dilupai langsung. Siapa mereka, tanyalah saya bila berjumpa nanti.

Agaknya apa yang saya kata sebelum ini, Rafizi akan jadi senasib dengan Hang Nadim nampak ada kebenarannya. Pun begitu apa diharap oleh rakan saya Ahmad Lutfi Othman agar Rafizi akan kembali semula ke dunia politik selepas berihat menjadi kenyataan. - mso

My friend Rafizi...

My dear friend Rafizi Ramli has officially announced that he will retire from politics and will focus fully on his start up. Other than politics, there are many ways a person can help others. By setting up Adnexio, a job portal to match jobs for unemployed youths, Rafizi will continue his goal to help shape a better society.

In short, I don't blame him for choosing this new path. Politics is very tough. It is unforgiving. It doesn't pay you enough financially, unless you aspire to be corrupt. You do get little thanks, but you are more likely to get criticised and trolled daily. You neglect your family, you neglect your health, and you neglect your mental state.

There are upsides, like fame, which is actually a double edged sword, because you lose your privacy. You also have to start to second guess who your real friends are, as opposed to "happy times" friends.

If you are an honest politician, the best upside you gain is a sense of purpose. A mission to reform, a mission to bring greater democracy, a mission to help the poor. Some enjoy the chance to be a "hero" and do something you can be proud of, to find a meaning or a calling to life. Some succeed.

However most will soon learn that not all your colleagues are on board with the same mission. Then you have to politically negotiate, just to get half of what the original mission was. If you negotiate too much, then politics becomes a game, where drawn redlines are crossed and then redrawn. There will be mornings you cannot even remember what the original mission was.
Image may contain: 3 people, people sitting, table and indoor

In the case of Rafizi, and this is not from him, but from my personal observations; I believe that the period after GE 14 has been most difficult and unkind to him, more than what most of us will ever have to endure.

He was a major contributor to the PH victory. Brilliant, hard working and yet blunt, he inspired us and in the same breath stoked fears in the corrupt. He worked at least three times harder than me. I observed that he was travelling all the time all over the country in his Honda Accord. I recall him telling me that he will be lucky to get to see his wife and young son, a day in a week.

I had a small hand in getting the ball started on invoke. He did most of the work. I made the connections, but he assembled the team, raised money, and implemented actions. Invoke helped about 70 PH candidates for GE14, of which many won their seats.

However, when he was acquitted from the BAFIA case, I counted less than 10 MPs congratulated him in the PH whatsapp group. Not turning up for his trial to support him is forgivable but unwilling to type a simple message to congratulate Rafizi for his acquittal, for fear of upsetting powerful politicians, is a new low.
Image may contain: 3 people, people smiling, people standing and suit

Did we not march on the streets together as brothers and sisters before GE14? Chanting Reformasi and facing teargas together. Did we not look to Rafizi for leadership when Anwar was in jail? I think a valid reason for his departure from politics, is to rid himself of the company of ungrateful opportunists.

Since GE14, when others were celebrating their positions, he had to endure multiple civil court cases. These cases drained his already low personal finances. On top of that, he had to trim invoke to a smaller team. Imagine Rafizi telling the youths that helped us win GE14, that they have to now get new jobs due to downsizing. He struggled to keep invoke alive with his own limited funds for a year. A few of his closest friends, including myself took up shares to keep invoke alive.

Politically, he was also attacked after GE14. Many of you vilified him (and also me, for defending him) when he spoke out against Dr Mahathir in mid 2018. Some people say he is arrogant. Some people say he is too clever for his own good. Say whatever you want, to me, he is one of a handful of genuine reformists that Malaysia truly needs.

I don't think he wants a reward, but to be recognised and thanked for his momentous work is fair. While he could not contest in GE14 as an MP due to his BAFIA conviction, he was nevertheless not appointed, to a senator post. Many who contributed almost nothing compared to him, have taken up cosy ministerial posts.

With no political recognition, he also had to face continued criminal prosecutions, albeit the cases started during BN time. Whereas a few PH politicians had their criminal cases dropped immediately, the PH government continued to hound him for another year and a half. Bear in mind that in the BAFIA case, Rafizi benefited absolutely nothing financially and had in fact acted as a courageous whistle-blower.

So when Rafizi publicly announced his retirement from politics today, I did not try to dissuade him. He came over to my home for dinner last week. He was relaxed and happy, he has more time for his family, his company is finally stabilising and the future looks cautiously brighter.

The calls from party members still come in but have lessen substantially in the last few months. He is now blissfully immune to criticisms levelled on the PH government. He is glad he doesn't have to deal with the divas in my party. He laughs and yet sympathise at my predicament, my fixation with policy reforms, holding on to hope beyond hope.

If he was an MP, we would be in the same boat. We were both professional corporate guys before politics. It is with true happiness and support to see Rafizi take another boat now, a new course, away from politics. I wish him all the very best in his new endeavours.

Yet I can't help to feel a tinge of sadness to see the best and most hardworking politician of this generation, leave the political stage. Bravo my dear friend! May fate brings us on the same path again someday. - Wong Chen,MP Subang


Masa  Mak Cik tu bagi gelang emas dia utk tolong jamin Najib,dia cakap "inilah perjuangan" Ya perjuangan menggalakkan Najib berbelanja mewah utk diri sendiri dan utk bininya. Jam tangan saja dekat 1/2 juta,lagi mahal dpd perjuangan Mak Cik...Rosmah pun tak gadai jam 1/2 juta tu utk jamin Najib. Bangang betoi kaum bani Melayu ni nak jaga hati pemimpin konon,tapi pemimpin kaki penyamun buat dont know saja dan bertambah balun lagi...
Image may contain: 4 people, people smiling, text

Image may contain: 2 people, people smiling, closeup and text

cheers.

No comments: