12 April 2016

Anggota polis main kulom2 dengan tahanan...


Polis hisap kemaluan tahanan...

Pada 10/04/2016 jam lebih kurang 1.00 pagi, seorang pelajar berusia 15 tahun yang merupakan tahanan di Lokap Bersepadu Jinjang (mangsa) telah diarahkan oleh seorang anggota polis (suspek) untuk menyapu sampah di luar sel. Kemudian mangsa telah diberi rokok dan suspek arahkan mangsa menghisap rokok di lorong pili air.

Sewaktu mangsa menghisap rokok, suspek telah datang dan terus memegang kemaluan mangsa. Suspek kemudian melutut dan menghisap kemaluan mangsa dan turut menelan air mani mangsa. Kerana takut, mangsa membiarkan sahaja perlakuan suspek.

Setelah selesai, mangsa disuruh kembali semula ke dalam lokap. Mangsa kemudian menceritakan kejadian ini kepada Pegawai Penyiasat kesnya dan disuruh membuat laporan polis.

Hasil siasatan awal polis, terdapat lagi dua mangsa lain yang hampir sama kejadian seperti ini melibatkan suspek yang sama. Namun dua mangsa lain itu hanya disuruh melakukan onani di hadapan suspek.

MyWatch menggesa PDRM segera menahan suspek yang terlibat kerana tindakannya langsung tidak ada dalam SOP. Malah tindakannya mencemarkan integriti PDRM. 

Juga sekalung syabas kepada Pegawai Penyiasat yang memberikan kerjasama kepada mangsa dan menasihatkan mangsa membuat laporan polis. Ketelusan Pegawai Penyiasat sebegini wajar mendapat pujian. - f/bk Malaysian Crime Watch
Guan Eng sedia debat Rahman 16 April, minta Menteri itu jangan lari...

Menteri UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan tidak patut lari daripada debat mengenai isu tanah di Taman Manggis dengan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng memandangkan pelbagai pihak termasuk RTM dan TV3 bersedia menyiarkan sesi itu secara langsung.

Menurut Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, beliau terperanjat apabila Rahman yang sebelum ini seperti tidak sabar mahu berdebat dengannya berhubung isu itu, menyatakan bahawa beliau akan berangkat ke luar negara dan hanya akan pulang pada 15 April depan.

“Rahman telah mencabar saya berdebat pada hari Rabu lalu. Saya menyahut cabaran beliau itu pada hari Khamis, kemudian pada hari Jumaat beliau dengan begitu teruja mengatakan beliau tidak sabar-sabar lagi.

“Tiba-tiba, beliau memberitahu akan berangkat ke luar negara dan hanya akan pulang pada 15 April. Ini menimbulkan rasa curiga, seolah-olah beliau cuba melepaskan diri daripada debat yang dicadangkan oleh beliau sendiri,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Sehubungan itu, Guan Eng mencabar Rahman untuk meneruskan debat berkenaan isu tanah Taman Manggis itu dengannya selepas Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional (BN) itu pulang dari luar negara pada 15 April.

“Saya beri tempoh seminggu sehingga malam 16 April untuk menguji keikhlasan dan komitmennya untuk meneruskan debat tersebut.

“Memandangkan beliau akan pulang pada 15 haribulan, tidak ada sebab untuk beliau cuba melepaskan diri dan tidak berdebat dengan saya pada malam 16 April,” katanya yang juga Ahli Parlimen Bagan.

Guan Eng berkata, walaupun beliau menghormati pendapat beberapa pihak yang berharap sesi debat itu dibatalkan, beliau yakin debat itu wajar diteruskan dalam semangat demokrasi yang sihat dan atas kepentingan mencari kebenaran berasaskan fakta.

Sebelum ini, Rahman yang juga Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan menuduh Guan Eng ada kaitan dengan penjualan tanah di Taman Manggis kepada pihak ketiga.

Beliau turut mendakwa kononnya tanah itu telah dijual secara tidak langsung melalui pegangan saham syarikat.

Bagaimanapun, dakwaan itu dibidas Guan Eng apabila dokumen Suruhanjaya Syarikat Malaysia tidak menunjukkan sebarang kewujudan pertukaran saham kepada pihak ketiga. – Roketkini.com


When someone demands the truth to be revealed on the scandals implicating the PM, that someone gets to be investigated. But the person who is implicated in the scandal is not being investigated nor called to give a statement. Rather, he is protected by the very agencies that are suppose to investigate.- f/bk
Story kat SINI dan SINI   


Najib-FT
Najib, a “disastrous” PM for Malaysia...

The Financial Times has said that Najib Razak has turned out to be a “disastrous” prime minister for Malaysia, having plunged the country into international disrepute while deepening the trust deficit towards him and his administration among the people at home.

The news portal noted that Najib being absolved by the Attorney-General (AG) of any wrongdoing for personally receiving RM2.6 billion from a Saudi donor was only part of the dissatisfaction with him. More unsettling was the premier’s “attitude” in dismissing the controversy as an “unnecessary distraction for the country”.

“Far from being a distraction, the questions raised by the transfer and the dealings of 1MDB (1Malaysia Development Berhad) are pivotal to Malaysia’s future,” the Financial Times said, adding that at stake was whether Malaysia could maintain its equilibrium as a “prosperous, free-market democracy” that adhered to moderate Islam and an internationally recognised legal system.

The news portal also noted that Tim Leissner, a senior Goldman Sachs banker who dealt with 1MDB, had taken “personal leave” and returned to the US.

It said that while Najib and 1MDB have maintained that all deals have been above board, the lack of any clear accounting was giving the impression that democracy in Malaysia was being “shredded by a self-serving Malay elite”.

Najib’s preferred use of authoritarianism, the Financial Times also remarked, was unsettling investors in Malaysian stocks and bonds and applying extra pressure on the ringgit.

It cited the jailing of former Opposition leader Anwar Ibrahim, the muzzling of critics within his own party Umno, as well as the dismissing of former AG Gani Patail, who was leading investigations into alleged corruption by Najib and 1MDB, as instances of the PM’s authoritarianism.

The trust deficit among the people, the news portal said, was felt most acutely by the Chinese and Indians who it said were feeling alienated and thus had become “increasingly vocal in their dissatisfaction”, with this situation that had in turn led to a severe “brain drain” in the country.

“Malaysia’s ruling elite should realise that they stand at a critical juncture. Many may wish for a more accomplished leader, but the problem runs deeper than personalities,” the Financial Times said, adding that Umno needed to rule equally and democratically on behalf of all Malaysians and not just the rural Malays who have become their main loyalists.

It also said cronyism among Umno’s Malay business people must come to an end for the sake of the country.- Financial Times






cheers.

No comments: