14 March 2012

Shahrizat's departure: What sacrifice...

NONEThe announced departure of Women and Family Development Minister Shahrizat Abdul Jalil could not have come a moment too soon given the depth and breadth of the Cowgate scandal which has now festered for months.

It brings relief to many who have deplored the slow reaction of enforcement authorities in acting decisively to address the unfolding mess which has focused international spotlight on gross corruption in Malaysia.

In commenting on Shahrizat's ‘resignation', Prime Minister Najib Abdul Razak disappointingly described the action as one of sacrifice in the interest of the government and the party.


Najib had justified his statement on grounds that there is "no proof so far that she had committed any offence in terms of law".


In the light of the statement by National Feedlot Corporation CEO Wan Shahinur Izmir Salleh, Shahrizat's son, admitting that the company had used funds meant for the development of a cattle business to purchase luxury condominiums, the prime minister, it would seem, has overstepped his attempts at neutrality.


If Shahrizat sacrificed for anything at all, it would be to raise some pertinent questions about the state of governance in Malaysia.


While there has been much focus on how Shahrizat's family purportedly misused a RM250 million government soft loan, much less attention has been given to how the loan was approved in the first place.


Burning questions


In regulations on corporate governance, it is clearly stipulated that family members of the managers of a public listed company are prohibited from benefitting from contracts awarded by the company to avoid a conflict of interest.


How can it be then that governance of billions in taxpayers' money can fail this simple test?


The Australian government's Commonwealth Procurement Guidelines, for instance, calls for agencies to recognise and deal with any conflicts of interest, including
perceived conflicts of interest (emphasis added).

Other burning questions arise.


In awarding the contract, has the Agriculture Ministry, as the ministry responsible, checked the background of the NFC to verify whether it has a proven track record of running a cattle business before awarding it a generous RM250 million loan to develop a national beef industry?


NONEWhat were the terms and conditions governing the issuance of the loan?

If Wan Shahinur (
left) has any ground to stand on (a claim disputed by Petaling Jaya Utara MP Tony Pua), how prevalent is this practice of using government loans not for stated national interest purposes but to purchase luxury cars and condominiums?

If a layman can spot these glaring loopholes, what then is the attorney-general doing about it?


Not exactly resigning


Shahrizat's decision to leave office can also hardly be framed as a resignation.

In fact, the minister will be staying on until the expiry of her term as senator, which means that she will only be leaving and not resigning.


By staying until her term expires, she will still be entitled to any pensions and benefits associated with her.


NONEThis brings me to my last point, which is that the decision to have Shahrizat in government was not at all the people's intention.

The Wanita Umno chief lost her Lembah Pantai parliamentary seat to opposition MP Nurul Izzah Anwar in 2008 and is therefore not an elected representative of the people.


The responsibility for her being in a position that allowed the scandal to take place should be laid squarely on those who made her minister and cabinet member.


This is a lesson to be borne in mind in the next general election.


It is one thing if a qualified professional is appointed through senatorship to high office but it is another to elevate a politician who was once an elected representative and a minister but subsequently rejected by the people.


If a government cannot choose its leaders well, it should at least listen to the people.- Yap Mun Ching,malaysiakini


Agama, bangsa dan negara: Tapi keluarga Shahrizat membawa wang rakyat keluar negara!


Agama, bangsa dan negara: Tapi keluarga Shahrizat membawa wang rakyat keluar negara! Situasi nampak kritikal untuk Pusat Feedlot Negara yang dihujani kontroversi sejak beberapa bulan yang lepas. Dengan keengganan PM Najib Razak mengambil apa-apa tindakan, pinjaman RM250 juta kerajaan itu mungkin akan hilang terus sekiranya aset luar negara para pengarah NFC tidak dibekukan, tegas pemimpin DAP Tony Pua.
Tambahan pula, bukan sahaja persoalan rasuah yang dibahaskan sekarang tetapi juga pemimpin parti Umno yang dengan bersahaja menganugerahkan projek ternakan daging lembu itu kepada keluarga Ketua Wanitanya, Shahrizat Jalil.

“Agama, bangsa dan negara’ – ini yang dilaungkan oleh UMNO, parti pemerintah apabila Tony, Ahli parlimen PJ Utara menuduh bahawa salah seorang anak Shahrizat yang ditugaskan untuk mengurus projek kebangsaan itu telah membawa wang yang berasal daripada pinjaman RM250 juta kerajaan Malaysia ke Singapura

Projek tersebut bertujuan untuk membekalkan 40% daripada bekalan daging lembu Malaysia dan membolehkan ia dijual pada harga yang lebih murah. Projek ini telah dianugerahkan kepada keluarga Shahrizat pada tahun 2006.

Pengubahan Wang Haram


Menurut Tony, anak lelaki Shahrizat yang juga salah seorang pengarah NFC; Wan Shahinur Izran Mohamad Salleh telah menjual sebuah syarikat makanan dan minuman yang diasaskan di Singapura menggunakan wang daripada projek ternakan lembu itu.

Tindakan Izran itu adalah seperti pengubahan wang haram, Tony memberi amaran seraya menyeru pihak polis untuk membekukan aset milik NFC diluar negera sementara siasatan dijalankan dan demi memastikan dana rakyat diselamatkan.

“Ini menunjukkan pengarah NFCorp sedang melupuskan aset milik mereka di Singapura atau menyembunyikannya. Kami menyeru pihak polis untuk menyiasat pelupusan aset tersebut di Singapura tetapi kami pula telah mendapat tahu berapa banyak dana telah dipindahkan ke sana sebelum ia dijual kepada pihak lain dengan jumlah yang tidak diketahui,” Tony memberitahu sidang media pada Jumaat lepas.

Najib yang tercemar sudah tersepit


Sungguhpun bukti terhadap keluarga Shahrizat sudah menggunung, mereka terus menerus menyangkal penyalahgunaan kuasa. Dan sungguhpun pihak polis mengesyorkan agar suami Shahrizat, Salleh Ismail didakwa kerana pecah amanah- Najib terus berdiam diri.

Najib sendiri berhadapan dengan kemungkinan dibongkarkan penyalahgunaan kuasa dan rasuah. Beliau mungkin juga telah menggunakan wang rakyat untuk perbelanjaan peribadi. Sebuah lagi parti pembangkang, PKR dijangka akan membongkarkan salahlaku beliau dalam sebuah sidang media pada petang ini.

Pemerhati mengatakan bahawa sebab mengapa Najib cuba mempertahankan Shahrizat adalah kerana beliau telah memberi amaran bahawa pemimpin Umno lain juga mempunyai masalah. Kenyataan ini menunjukkan bahawa beliau mungkin tidak akan teragak-agak untuk mendedahkan salah laku mereka, termasuk Najib jika keluarga beliau didakwa.

Sementara itu, menurut Tony, syarikat di Singapura yang diasaskan keluarga Shahrizat, Straits Beverages Pte Ltd pada bulam Mac 2010 dengan Izran sebagai pemegang saham sepenuhnya telah dijual kepada British Virgin Island company, Gold Index International Ltd, selepas beliau meletak jawatan sebagai pengarah pada 2 Disember 2011.

Izran, dua adik beradiknya dan ayahnya adalah pengarah NFCorp, sebuah syarikat keluarga yang menguruskan projek NFC. Menurut Accounting and Corporate Regulatory Authority, Singapura, dua orang warga negara itu, Alphonsus Wee dan Amir Mulyani Mohamed Solay telah dilantik sebagai pengarah Starits Beverages.

Menyimpan wang dalam Deposit Tetap


Selain daripada penjualan firma ini, keluarga Shahrizat juga dituduh menggunakan wang pinjaman tersebut untuk memasukkannya dalam deposit tetap di dua buah bank besar untuk mendapatkan pinjaman peribadi untuk membeli kondominium mewah dan juga mewujudkan sebuah kedai runcit mahal di Singapura.

“Mereka tidak menggunakanRM250 juta itu untuk membangunkan NFC tetapi memasukkannya dalam deposit tetap. Dengan ini, deposit tetap itu dapat juga digunakan untuk mendapatkan pinjaman lain. Jika ini yang berlaku, ia adalah baik untuk keluarga Shahrizat tetapi bukan untuk NFC,” ujar pengarah strategi PKR Rafizi Ramli kepada Malaysia Chronicle.

Sememangnya Ketua Audit Negara telah mendedahkan dalam laporan 2010 bahawa NFC mempunyai kelemahan dalam pengurusan dan ia juga jauh ketinggalan dalam target pengeluaran produk daging lembunya.

Kes klasik bagaimana pihak elit membawa wang keluar dari negara


Kes NFC dilihat sebagai kes klasik tentang bagaimana wang negara dialirkan keluar dari Malaysia oleh pemerintah kita yang tidak beretika. Sejak tahun 2000, sejumlah RM 1 trillion telah alirkan secara haram ke luar negara. Ini telah dilaporkan oleh Global Financial Integrity, sebuah badan ketelusan di New York.

Walaupun pihak GFI menawarkan untuk membantu pentadbiran Najib mengesan pengeluaran wang secara haram itu, Najib enggan menerimanya. Ini memberi kita bayangan betapa rosaknya negara ini dek aktiviti rasuah dan haram yang dilakukan oleh Umno. - Malaysia Chronicle
  
cheers.

No comments: