14 March 2012

Poser over funds paid under scrapped SBPA...

What happens to the money already paid as salaries and perks under the scrapped New Renumeration Scheme (SBPA) for public servants?
 

PAS vice-president Mahfuz Omar posed this question in Parliament today, but Prime Minister Najib Tun Razak ignored him.

Mahfuz, speaking to reporters afterwards, said nearly 400 senior civil servants had twice received their salaries under the SBPA, which the government announced last week that it had decided to abandon.

He said the government must ensure that the funds be returned to the public coffers.

“Will the government take effective measures to make sure that the money will be recovered?” he asked.

Mahfuz, who is the MP for Pokok Sena, said he was not reassured by a statement from the Public Service Department that it would look into the matter.

Earlier, after he had raised the question in the Dewan Rakyat and failed to get a response, several other opposition MPs joined him in demanding an answer from Najib.

Minister in the Prime Minister’s Department Nazri Aziz kept trying to cut them off. This caused some disorder in the house, but it died down after a short time.

Last week, Najib announced that SBPA, which was to have been effective on Jan 1 this year, would be cancelled and replaced with an improved version of the Malaysian Renumeration Scheme (SSM).

The announcement came after widespread complaints that the SBPA was lopsided in favour of those at the top of the civil service hierarchy.

Dzulkifly Ahmad (PAS-Kuala Selangor), who joined Mahfuz at the press conference in the parliament lobby, said the revised SSM would cost the government an additional RM3.4 billion that had not been budgeted.-FMT



 Anwar gesa Najib perjelas kos konsultan SBPA

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta penjelasan berkenaan tindakan kerajaan membelanjakan kos terlalu tinggi semata-mata mendapatkan khidmat konsultan berhubung pelaksanaan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA)  yang kini dbatalkan pelaksanaannya.

NONE“Tidak perlu dibebankan peruntukkan kewangan besar untuk mendapat khidmat konsultan kemudiaan dengan kos yang begitu tinggi, kemudian kembali untuk menangguhkannya,” katanya dipetik portal Keadilandaily di Parlimen pagi tadi.
 

Pada ucapan yang sama, Anwar turut mempertikaikan pendirian tidak tetap kerajaan mengenai pelaksanaan SBPA.

Menurutnya, keputusan melaksanakan SBPA dibuat secara tergopoh gapah sehingga menimbulkan keresahan di kalangan penjawat awam.

“Mengapa kerajaan dari awal tidak memanggil Ceupacs untuk berbincang berhubung pelaksanaan SBPA. Usul awal yang dikemukakan dahulu jelas menunjukkan cadangan ini tidak memahami hasrat pegawai awam di peringkat menengah dan rendah,” katanya.

Perdana menteri Datuk Seri Najib Razak pada 8 Mac lalu mengumumkan SBPA dimanasuhkan dan Skim Saraan Malaysia (SSM) dikembalikan dengan penambahbaikan.

Sebelum ini, SBPA menerima tentangan hebat, khususnya dari Cuepacs yang tidak bersetuju dengan penyelarasan gaji di bawah skim berkenaan dan mahu mahu gaji kumpulan yang menikmati kenaikan tinggi dikurangkan dan disalurkan kepada gred bawahan.

Bagaimanapun, Bernama melaporkan Najib berkata kerajaan telah mengadakan perbincangan dengan Cuepacs dalam merangka SBPA.

Perdana Menteri memberitahu persidangan Dewan Rakyat hari ini bahawa kerajaan telah mengadakan forum perbincangan bersama Cuepacs dan wakil persatuan itu melalui tiga Majlis Bersama Kebangsaan (MBK) yang bersidang sekurang-kurangnya tiga kali setahun.

"Mesyuarat tidak berkala lain juga diadakan antara pegawai tertinggi kerajaan dengan ahli Majlis Tertinggi Cuepacs. Kerajaan juga menerima memorandum daripada Cuepacs dengan tuntutan tertentu yang telah dikaji dan diambil kira dalam penggubalan SBPA.

"Sepanjang 2011, sebanyak 13 mesyuarat utama bersama Cuepacs diadakan merangkumi mesyuarat dengan MBK, taklimat pada Ahli Majlis Tertinggi Cuepacs dan siri perjumpaan bersama Cuepacs yang membawa kepada termeterainya memorandum persefahaman mengenai pelaksanaan SBPA antara Jabatan Perkhidmatan Awam dan Cuepacs yang ditandatangani pada 28 Dis 2011," katanya pada sesi soal jawab.

Sesi soal jawab kemudian bertukar kecoh apabila Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) mengemukakan soalan tambahan mengenai status 36 pegawai dalam Kumpulan Primier yang telah menerima ganjaran gaji dan pencen mengikut SBPA sejak 1 Jan lalu.

Menjawab soalan itu, Perdana Menteri berkata: "Nampaknya ahli yang berhormat berkenaan nak jadi juara kepada 36 orang ini. Kerajaan kita nak jadi juara kepada 1.4 juta penjawat awam."

 

Jawapan itu menyebabkan Mahfuz dan beberapa anggota pembangkang lain termasuk  Ahmad Kasim (PKR-Kuala Kedah) dan Dr Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor) tidak berpuas hati.

Perang mulut dihentikan apabila Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia masuk campur dan menegaskan mana-mana menteri boleh memilih untuk menjawab atau tidak menjawab soalan yang dikemukakan.

Jumaat lalu, sumber JPA memberitahu Bernama jabatan itu dijadual bermesyuarat minggu ini untuk mencari mekanisme yang bersesuaian bagi menyelesaikan isu penjawat awam dan pesara yang sudah memperoleh bayaran gaji dan pencen mengikut SBPA.

Pada 8 Mac, Najib mengumumkan pembatalan SBPA dan mengembalikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik yang menyaksikan penjawat awam menikmati kenaikan gaji antara tujuh dan 13 peratus berkuatkuasa 1 Jan tahun ini.- malaysiakini




Inilah perangai Najib.. tanya lain jawab lain. Tak menjawab soalan..

cheers.

No comments: