01 November 2007

Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris - apa dah jadi....

Berita mengenai gomen mengekalkan penggunaan bahasa ibunda dalam menjawab kertas-kertas Sains dan Matematik dalam UPSR tidak disensasikan oleh media-media tempatan,seperti Utusan Malaysia,Berita Harian,NST dan Star minggu lalu. Kenyataan Pat Lah berkenaan perkara tersebut tidak dimuatkan dalam media tempatan, kecuali dalam akhbar Cina dan Harakah Daily. Berikut diturunkan petikan-petikan daripada kedua-dua akhbar tersebut;

Hishammuddin Hussein telah menangguhkan penggunaan bahasa Inggeris sepenuhnya mata pelajaran Sains dan Matematik pada 2008. Penggunaan BI sepenuhnya dalam mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris ditarik balik kerana mereka bimbang dengan pengundi Cina yang menentang pelaksanaan itu terutama persatuan pendidik Cina yang begitu sensitif dan konsistan menentang dan memperjuangkan bahasa ibunda mereka. Parti Gerakan pun apa kurang, mereka juga lantang menentang isu ini. Disebabkan ketakutan mereka terhadap pengundi Cina maka kerajaan sanggup menarik balik dasar tersebut. Berjuta-juta ringgit wang rakyat musnah disebabkan projek tersebut, yang kaya hanyalah kroni pemimpin Umno, manakala yang derita adalah rakyat biasa. Pada kita ini adalah kerana satu petanda aras bahawa pilihan raya semakin dekat. Mereka takut jika tidak mendapat sokongan terutama daripada pengundi Cina. PAS daripada awal menentang usaha ini apabila mula dilaksanakan tahun 2003. PAS boleh mendabik dada terhadap rakyat yang khianat adalah pemimpin Umno bukan PAS.- Harakah Daily

According to a Sin Chew Daily report,seven major Clan Associations Coordination Committee Chairman Datuk Ng Teck Fong said Prime Minister Datu Seri Abdullah Ahmad Badawi’s announcement on Saturday,that the status quo will be maintain in the UPSR papers for the two subjects “is line with the wishes of the Chinese community” The initial plan was to have year 6 pupils answer their Science and Maths papers in English from next year. “UPSR candidates will continue to have the option to give their answers in the language of their choice,” he said. Asked if the committee will continue to push for the use of mother-tounge language to set UPSR Maths and Science papers, Ng said maintaining the status quos is what the community wanted. NUTP secretary-general Lim Yim Pheng said the decision was a right move.

Semalam Hishamuddin Tun Hussein telah megesahkan perkara ini dan ini apa yang dikatakannya;“It is definite – students will continue to have the option of using two languages for Science and Mathematics subjects in public examinations.” Education Minister Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein reiterated that the Government had decided to maintain the status quo.“It will remain bilingual,”

Menurut Hishamuddin Tun Hussein,masalah utama pelaksanaan dasar ialah akan berlaku jurang perbedaan yang luas di sekolah rendah bandar dan luar bandar,katanya,"If we insist on one language, there will be a major impact on these pupils and will increase the gap between those in rural and urban areas. So we will maintain the bilingual approach."

Bukankah ini macam orang gila bercakap? Bukankah dari awal orang dah bagi tahu masalah ini? Kenapa pendapat orang ramai tidak mahu diambil kira? Puncanya adalah kerana sikap sombong para pemimpin UMNO yang fikir merekalah yang paling pandai seantero dunia.

Saya sudah menduga bahawa isu yang begitu penting ini tidak akan disiarkan umum; pertama, gomen, khususnya Kementerian Pelajaran Malaysia mungkin rasa malu atas tindakannya itu dan kedua,langkah ini dibuat kerana tekanan politik,terutamanya dari MCA dan Gerakan yang takut mereka akan hilang sokongan masyarakat Cina dalam pilihanraya nanti.

Dari dulu lagi aku menentang dasar mengajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris seratus peratus. Sedangkan murid-murid Melayu merangkak-rangkak memperolehi keputusan yang baik dalam Sains dan Matematik semasa ianya dalam Bahasa Melayu,apatah lagi bila dalam Bahasa Inggeris?

Saya juga dah kata dulu, bahawa orang tidak boleh improve Bahasa Inggeris dengan hanya focus kepada belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris. Saya tidak menentang untuk belajar Bahasa Inggeris tapi saya tak percaya bahawa dengan belajar Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris seseorang itu akan mahir dan pandai dalam Bahasa Inggerisnya.

Pooorah..Cuma pemimpin-pemimpin UMNO dari Presiden sampai ke ahli-ahli UMNO bawahan saja yang percaya kepada teori itu. Sekarang baru pemimpin UMNO sedar tentang kegagalan sistem ini yang dibuat tanpa kajian yang mendalam. Nak buat apa lagi,nasi dah jadi bubur. Itulah balasan kepada mereka yang begitu bongkak dan sombong,buat sesuatu dengan tujuan hanya mahukan mengayakan beberapa ekor kroni mereka saja,tanpa memikirkan sama ada dasar itu boleh memanafaatkan anak-anak kita nanti.

cheers.

5 comments:

Maverick SM said...

Hi,

I didn't know you had a blog?

That's wonderful to know you are now a blogger.

Nice blog

Maverick SM said...

Nasi sudah jadi bubur... dan bubur pun sudah jadi nasi... apa sudah jadi bila nasi dijadikan bubur dan dijadikan nasi semula??? Nasi Lemak!!!!

Anonymous said...

Inilah akibatnya kalau dah bodoh sombong,yang rugi anak-anak melayu di luar bandar yang pandai matematik dan sains tetapi lemah dalam bahasa inggeris,akhirnya ketiga-tiga subjek lingkup,dakwat merah memanjang,pm tau apa,cucu dia hantar kat sekolah international,mana nak peduli pasal orang lain sebab berduit....

Anonymous said...

nape nak tukar subjek sains dan matamatik dalam bahasa inggeris pulak...kenapa tidak tingkatkan lagi subjek bahasa inggeris yang dah sedia ada ???apa guna subjek bahasa inggeris yang ada kat sekolah tu ????

DOBIDOOOOO said...

BAPAK BAGUSNYE. KAN SENANG LAU MATE NN SAINS DLM BM.