12 April 2017

Tak Sedar Kena Rogol Sehingga Hamil...

rogol

Bagi seorang gadis, Lin (bukan nama sebenar), 24, mengakui dia teraniaya oleh rakan lelaki yang mengajaknya keluar untuk makan malam.

“Saya tidak menyedari bahawa rakan lelaki saya meletakkan pil khayal dalam minuman ketika saya ke tandas.

“Selepas minum, saya tiba-tiba berasa pening dan rakan lelaki itu terus membawa saya ke sebuah rumah kosong. Saya tidak menyedari apa yang dia lakukan terhadap saya,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia.

Lin yang bekerja di sebuah kedai baju mengakui, dia tidak mengetahui langsung akan mengandung kerana tiada mengalami sebarang perubahan fizikal.

“Saya hanya menyedari berbadan dua ketika mengangkat kotak semasa bekerja dan merasakan ada sesuatu bergerak di dalam perut. Saya buat pemeriksaan di klinik dan doktor sahkan saya hamil lima bulan,” katanya.

Lin yang merupakan anak ke-10 daripada 13 adik-beradik takut untuk memberitahu keluarganya namun, terpaksa memaklumkan kepada kakak serta abang kandungnya.

“Saya hanya memberitahu mereka berdua kerana mahu berbincang tentang kehamilan saya dan abang menyarankan saya ke tempat perlindungan ini.

“Ketika memasuki pusat perlindungan ini, saya sudah hamil lima bulan dan sekarang sedang menunggu masa untuk bersalin,” katanya yang sehingga kini, ibu dan keluarganya di kampung tidak mengetahui tentang perkara itu.

Lin merasa kecewa dengan kejadian tersebut dan pernah terfikir untuk mengugurkan kandungannya tetapi tidak berjaya.

“Saya makan nenas bersama cuka untuk menggugurkan kandungan namun, kandungan masih baik sehingga sekarang,” katanya.

Menurutnya, kakak dan abangnya tidak membenarkan dia berjumpa dengan lelaki tersebut dan tidak membuat sebarang laporan polis kerana khuatir keluarga di kampung mengetahui perkara berkenaan.

“Kakak dan abang saya pesan jangan beritahu sesiapa kerana tidak mahu menyusahkan keluarga di kampung,” katanya. - mybuletin

Nik Aziz, ulama unik 
keluarkan PAS dari tempurung...

Sebagai anak muda yang menjadi petugas DAP pada 2000, saya pernah membawa 2 rombongan pengundi bukan Melayu dari kawasan Seputeh melawat Kelantan dan Terengganu yang ketika itu di bawah pentadbiran PAS. Kami gembira kerana Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sudi menerima kehadiran kami. Sudah tentu keadaan politik pada masa itu amat berbeza daripada sekarang.

Pada pilihan raya umum 1999, DAP kalah teruk sehinggakan Lim Kit Siang dan Karpal Singh tewas kerusi Parlimen yang mereka tandingi di Pulau Pinang. Sebaliknya PAS menang besar di 27 kerusi Parlimen, serta mendapat majoriti besar di Dewan Undangan Negeri Kelantan dan Terengganu.

Apabila saya sekali lagi ke Kelantan, ia merupakan tugas saya sebagai seorang akademik. Saya bersama Wong Chin Huat mewawancara Tok Guru pada 2005. Temuramah itu disusun oleh Hu Pang Chaw.

Bagi saya yang dilahirkan dan dibesarkan di kawasan bandar, walaupun bukan daripada keluarga kaya, apabila saya menziarahi rumah Tok Guru yang amat sederhana di Pulau Melaka yang di sebelahnya ada sebuah masjid dan sekolah agama, ia adalah satu pelajaran baru untuk saya.

Tok Guru tidak tinggal di kediaman rasmi JKR 10 di Kota Bharu, sebaliknya memilih untuk menetap bersama masyarakat setempat di mana beliau merupakan tokoh utamanya.

Untuk wawancara itu, sebenarnya saya dan Chin Huat terlebih dahulu tiba di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) pada waktu pagi setelah lebih 10 jam menaiki keretapi dari Kuala Lumpur. Oleh kerana Tok Guru sibuk pagi itu, kami berjumpa di Pulau Melaka selepas tengah hari.

Apa yang menarik perhatian kami adalah kata-kata seorang kakitangan di Pejabat Menteri Besar.

Menurutnya, pada Selasa itu, exco sedang mengadakan mesyuarat “pre-council” sebagai persediaan untuk mesyuarat rasmi exco pada Rabu esoknya. Oleh kerana wakil lantikan istana (Setiausaha Kerajaan Negeri dan Bendahari Negeri) dan kerajaan pusat (Penasihat Undang-Undang Negeri) turut menjadi ahli rasmi mesyuarat exco, maka exco PAS perlu mengadakan “pre-council” terlebih dahulu sebelum mesyuarat rasmi. Ini kebijaksanaan Tok Guru dalam keadaan yang bukan mudah.

Ulama yang unik

Hari ini PAS merupakan rakan de facto Umno. Oleh itu, adalah penting untuk kita tidak melupakan bagaimana Kerajaan Nik Aziz berhadapan dengan pelbagai cabaran dan halangan daripada kerajaan pusat dan istana. Dalam keadaan sedemikian, kerajaan Kelantan bersatu hati dan berjaya mengatasi pelbagai tekanan selama lebih 2 dekad.

Apa rahsia kejayaan ini? Sumbangan besarnya datang daripada rasa hormat rakyat Kelantan terhadap kepimpinan moral Nik Aziz di samping pragmatisme dan kemampuannya menangani keadaan yang sukar.

Sememangnya Nik Aziz adalah seorang ulama yang unik. Baca seterusnya...

Photo published for Analyst: No way PAS will win more seats in GE14
Kelantan sukar bagi PAS,inikan pula 80 kerusi Parlimen
Story kat SINI dan SINI   

Why shouldnt non-Muslim MPs 
be allowed to debate RUU355...

A Parti Amanah Negara (Amanah) lawmaker has said that non-Muslim lawmakers should be allowed to question amendments to the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act (RUU355).

Speaking at the “Pakatan Harapan live debate on RUU355” on Facebook Monday, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa said it was against democracy if non-Muslims were denied an opportunity to comment on the issue.

“If someone poses a question about RUU355 or asks to debate about it, it does not mean they are anti-Islam. In accordance with the constitution, people should be allowed to voice their criticisms without being discriminated,” he said.

The Parit Buntar MP said this in his reply to Kapar MP G.Manivanan, who had said that non-Muslim lawmakers were being criticised for debating PAS president Datuk Seri Abdul Hadi Awang’s Private Member’s Bill.

“Even Muslims are labelled as kafir  (non-believers) when we question the amendments.

“PAS under the leadership (of Abdul Hadi) appears to be obsessed with only allowing Muslims and Malays to comment on this issue. It should not be that way,” said Mujahid.

Shah Alam MP Khalid Samad also agreed with the views of the former PAS lawmaker, saying that the late leader Datuk Nik Aziz Nik Mat would have always been open to non-Muslims debating Islamic matters.

Mujahid said the current PAS leadership was obsessed with enhancing the powers of the Syariah courts by imposing stiffer penalties.

“They are seeking to increase the three-year sentence to 30 years, increasing six lashes to 100 and increasing fines up to RM100,000. But with the current state of the Syariah courts and its management, do you think effective enforcement is possible?” added Mujahid.

He said if RUU355 was really about improving the Syariah courts, the focus should also be on having enough enforcement officers and enough well-paid Syariah judges.

Debates on Abdul Hadi’s Bill were  deferred to the next session in July. - MC

Malacca cops spooked by self-opening glas doors in 'haunted' station...

Three policemen on duty on the graveyard shift couldn’t believe their eyes when two glass doors at the Bandar Hilir police station opened by themselves.

The spooky incident at 4.21am last Thursday was captured on CCTV. One of the doors broke in the recording that went viral on the social media.

Watch the video footage below:

Melaka Tengah OCPD Asst Comm Shaikh Abdul Adzis Shaikh Abdullah said police haven’t received a report on the incident, but was shocked at how the CCTV footage went viral on the internet.

“I have confirmed that the doors in the police station opened and one broke but I have not received any reports just yet. The incident may be affected by wind pressure, and I am still waiting for the reports from the policemen present at the scene,” he said.

Investigations are being carried out to find out how the recordings of a CCTV footage in a police station became viral on social media.- MC

Story kat SINI SINI dan SINI 
Dia maki orang boleh. Tapi jangan orang maki dia. 
Nanti geng pak lebai kumpul depan opis...
"Kalau DAP butir tahi,PAS pula adalah lalat yang pernah hinggap di tahi tersebut."


Mama sedang memerhati hangpa...



cheers.

No comments: