14 January 2016

Hadi Awang dah sanggup pikoi biawak hidup...


Berita dalam tahun 2010
PAS (kecuali Hadi Awang) menolak untuk kahwin politik dengan biawak hidup...

Dalam tahun 2010, Hadi Awang dengan lantang berkata PAS tidak akan mengambil kekuatan dengan parti yang berpenyakit dan menganggap bekerjasama dengan UMNO adalah laksana memikul biawak hidup.

Tetapi selepas memenangi kerusi Presiden parti PAS dengan menang bergaya di dalam tahun 2015, Hadi Awang seakan sanggup memikul ‘biawak hidup’ apabila ucapan-ucapan beliau lebih condong ke arah mempertahankan Presiden UMNO.

Malah kadangkala, ramai ahli-ahli PAS menggaru kepala apabila mendengar Hadi Awang berkata bahawa Presiden UMNO yang sudah banyak terpalit najis akibat skandal RM2.6 billion dan 1MDB itu tidak perlu meletakkan jawatan. Lagi pula, PAS memang tidak mahu memegang kuasa!

Ahli ahli PAS yang sudah berdekad lamanya bertungkus lumus (bersama parti parti pembangkang yang lain) melawan UMNO kerana ingin mengambil alih pemerintahan kerajaan boleh pening kepala mendengarnya. Nampaknya Presiden PAS mereka lebih taksub menyokong Presiden UMNO dari sesetengah ahli Umno sendiri!

Ahli ahli UMNO pun pening kepala melihat gelagat komedi Presiden mereka yang tidak tahu malu untuk masih menduduki kerusi Perdana Menteri walaupun siasatan rasuah sedang berjalan ke atasnya.

Pemimpin lain lain negara sudah pasti akan meletakkan jawatan, tetapi Najib Razak bukanlah pemimpin yang berjiwa besar.

Di dalam bulan Disember 2015, Najib Razak dan Hadi Awang telah membuat upacara merisik antara satu sama lain dan dijangka ‘perkahwinan politik’ mereka berdua akan menjadi kenyataan.


Tanggapan ini diperkuatkan lagi apabila terdapat para pemimpin UMNO yang sudah berjinak-jinak menukar pakaian seragam mereka untuk menjadi mirip pakaian seragam pemimpin PAS.

Lega sekali apabila masih ada pemimpin melayu yang tahu membezakan apa yang baik dan apa yang buruk. Timbalan Presiden PAS secara berani mengingatkan tuan Presiden beliau sendiri akan kata kata yang pernah dilafazkan di dalam tahun 2010.

Amat malang bagi Najib Razak apabila mesyuarat Majlis Syura minggu lepas menetapkan bahawa PAS tidak akan bekerjasama dari segi politik bersama UMNO. Mereka menetapkan:


 nmxz

“Dalam Mesyuarat Majlis Syura Ulamak PAS baru-baru ini telah dibuat keputusan untuk kekal dengan keputusan lama iaitu tidak menyertai BN atau bersama UMNO. Dalam mesyuarat itu turut dibincangkan perkara yang kita tidak boleh kerjasama (dengan UMNO) iaitu perkara melibatkan dosa dan melanggar hukum syarak.”

Apakah perkara-perkara yang melibatkan dosa dan melanggar hukum syarak yang telah dibuat oleh pemerintahan Najib Razak? Seperti Tuan Ibrahim Tuan Man sebut di atas, ianya meliputi – rasuah, salahguna kuasa, penyelewengan, salah urus tadbir dan politik wang.

Ini sekaligus mematikan hasrat sesetengah pihak dari UMNO untuk mencuri undi dari ahli-ahli PAS di dalam pilihanraya akan datang. UMNO kehilangan banyak sokongan dan semakin nazak akibat perbuatan presidennya. Kini mereka ingin menangguk di air keruh dengan cubaan bekerjasama dengan PAS.

Tetapi ini memberi banyak tekanan kepada parti-parti komponen lain di dalam Barisan Nasional. Semangat toleransi dan kesederhanaan (moderation) yang diamalkan oleh Barisan Nasional sedang diuji kerana UMNO ingin berkahwin dengan parti yang terkenal dengan sikap fanatikal di dalam hal ehwal keagamaan.

Persoalannya sekarang, mengapa Hadi Awang mahu bekerjasama dengan Presiden UMNO yang banyak terlibat di dalam pelbagai skandal? Dan mengapa Najib Razak mahu membelakangkan Barisan Nasional dan berkahwin politik dengan PAS?

Barisan Nasional sudah hidup tanpa PAS sejak turun temurun. PAS pernah menganggotai Barisan Nasional di dalam tahun 1974 akan tetapi perkahwinan politik tersebut berakhir dengan perceraian talak tiga di dalam tahun 1978.

UMNO di dalam Barisan Nasional selepas itu amat kuat tanpa PAS dan telah memenangi kesemua pilihanraya umum dengan mudah dengan majoriti dua pertiga. Pembangunan Islam di Malaysia berjalan dengan pesat dan mengikut acuan UMNO yang mengamalkan konsep toleransi, kesederhanaan dan perkongsian kuasa bersama parti-parti komponen yang lain.

Amat malang apabila kuasa politik makin goyah, Presiden UMNO menjadi terdesak dan dengan tiba-tiba mempelawa PAS untuk bekerjasama.

Sebenarnya para pemimpin UMNO dan PAS dahulu amat bijak di dalam percaturan politik mereka. Sebagai kelangsungan kuasa politik Melayu, parti PAS sememangnya dibiarkan menjadi pembangkang sejak dari tahun 1978.

Untitled1

PAS dianggap sebagai insurans kepada kuasa politik Melayu. Ini kerana mereka bertindak sebagai pengimbang kepada kuasa politik bukan Melayu di dalam mana mana gabungan parti pembangkang. Dengan itu, walaupun ditakdirkan barisan pembangkang menjadi kerajaan, parti PAS yang mewakili bangsa Melayu masih boleh menjadi sebahagian dari kerajaan Malaysia.

Oleh kerana percaturan politik bodoh pemimpin UMNO dan PAS, tidak semena-mena PAS telah keluar dari barisan pembangkang dan berjinak-jinak dengan UMNO. Kerana UMNO tidak lagi popular dan undi protes akan mewarnai pilihanraya akan datang, situasi di mana UMNO akan kalah lebih banyak kerusi parlimen pasti menjadi kenyataan.

Parti-parti komponen bukan Islam di dalam Barisan Nasional mungkin akan keluar dan bergabung dengan pakatan pembangkang jika terdapat ‘hung parliament’. Dengan itu, kita akan menghadapi situasi di mana UMNO dan PAS (iaitu parti-parti fanatikal Melayu) menjadi pembangkang manakala parti-parti liberal melayu dan bukan melayu (DAP+PKR+PBB+MCA+MIC) bergabung menjadi kerajaan.

Di manakah kuasa politik Melayu ketika itu? UMNO bersama-sama kumpulan samseng baju merahnya dan PAS akan menjadi bangsat ibarat melukut di tepi gantang. Hidup segan, mati tak mahu.

PAS sudah sekian lama menjadi insurans kuasa Melayu. Mengapa pemimpin-pemimpin Melayu sekarang amat cetek ilmu politiknya dan sanggup mencagarkan kuasa Melayu cucu cicit generasi akan datang hanya demi kuasa peribadi? Jiwa apabila terlalu kecil, maka buruklah perangainya.

Yang lebih penting, kenapa ada orang Melayu mahu memikul biawak hidup? Dan siapakah biawak hidup tersebut? - jebatmustdie

The Courting of Abdul Hadi Awang 

Keith Williams from Penygroes discovered he was the first born son of a Malaysian sultan

The swindler blames the truth teller for spoiling his scheme...
1MDB's Arul Kanda blames the Opposition...

1MDB president Arul Kanda Kandasamy said the state-owned company that he leads could have obtained better deals in the sale of its assets had not the opposition scared investors away.

In an interview with New Straits Times, Arul Kanda said many local and foreign investors were interested in 1MDB's assets but had to walk away as the issue was deemed too hot to handle.


Anonymous_1389801797 - This Arul is right,without opposition's whistle-blowing,the crooks would have gotten a better steal...Sigh!

“Arguably, we could have got better value for Edra Energy, Bandar Malaysia and the land in TRX and I would say yes, we would not have this problem if it had not been for the opposition which politicised this issue,” he is quoted as saying.

However, Arul Kanda said the worst is over for 1MDB now, following the sale of its assets.

This includes a RM16 billion debt-asset swap with International Petroleum Investment Company (IPIC), the RM9.83 billion sale of Edra Energy to China General Nuclear Corp and the RM7.41 billion sale of a 60 percent stake in Bandar Malaysia to a consortium comprising Iskandar Waterfront Holdings (IWH) and China Railway Engineering Corporation (CREC).


The Mask  - Arul, the question remains. Without getting into any business, how did 1MDB get into such a shitty debt. We want to know the source of the problem, and not how you solve it. The way you solve it, even I can do it, and do it better. Imagine buy cheap from the govt. and sell it at jack-up prices. We dont need your brains to do that, do we?

“Although there are still noises out there from the opposition and certain segments of the media, to me there are no more issues for 1MDB,” Arul Kanda is quoted as saying.

'Cash flow mismatch addressed'

Following the sale, he said 1MDB's cash flow mismatch issue would be addressed.

"It means the company has the ability to meet the requirements needed to pay the interest and principal debts upon maturity. So, from that aspect there should not be any more criticisms," he is quoted as saying.

In the interview, Arul Kanda also admitted that the weak ringgit meant that 1MDB's initial debt of RM42 billion had grown as the loans were taken out in US dollars.


1malaysia2perak3katak  - Yes if not for opposition more billions will be in Najib accounts and lined the pockets of cronies. Blame it on Tony Pua/Rafizi not the BN gomen. This year only less then 2 weeks the clowns and the circus has got even more funnier I guess hats off to Najis

However, he said, this was not a serious issue as many of the debts are only due in 2022 and 2023.

"In a few years, the position of the ringgit would strengthen and this would no longer be an issue. So, for us to take into account the value of the debt in ringgit at any one time would not pose an issue for the company.


Bamboo - The hanky panky of 1MDB deals are known far and wide. Any investors with some sense would not touch 1MDB with a ten foot pole. Chinese buy up 1MDB assets for the reasons we don't know of. Maybe Chinese will rule Malaysia one day and save us from the clutches of incompetent and corrupt UMNO.

"What is most important is that when the debts mature, in this case in 2022 and 2023, we would have a solution then and these solutions are made up of the three aspects that we have discussed earlier," he said. - mk

RCZ -  Did arul kanda make a slip ? Did he mean 1 MDB could have gotten off if not for the opposition instead of could have gotten a better deal? We will forever thank the opposition for opening our eyes to the biggest heist of the century and shall forever curse kanda for being deceitful and a traitor to Malaysia. Even though he may have received good rewards for his work, kanda will forever be remembered that way.



dan tambah sekoq lagi...



cheers.

No comments: