31 August 2013

Kongsi gelap dan ahli politik - Polis pun bluuur...


Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menafikan dakwaan terdapat ahli politik ternama menyokong kumpulan kongsi gelap, seperti dilaporkan media.

Polis mengakui VIP mungkin terlibat dalam kumpulan samseng...

Polis telah mengakui bahawa VIP mungkin terlibat dalam kumpulan-kumpulan yang didedahkan oleh Kementerian Dalam Negeri pada Rabu.

Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata, walaupun ini boleh jadi benar, namun pengesahan yang tepat diperlukan oleh kementerian.

"Kementerian sentiasa mengemaskini senarai.

"Penjenayah ditangkap semasa operasi masih akan dihukum ikut undang-undang yang sedia ada di negeri ini, tanpa mengira ketiadaan Akta Pencegahan Jenayah 1959 di Sarawak," The Star memetik beliau sebagai berkata di Kuching semalam.

Polis sebelum ini telah mengenal pasti beberapa kumpulan yang bekerja untuk parti-parti politik dalam pilihan raya umum. Mereka didakwa pergi di sekitar mengancam penyokong parti dan orang ramai untuk mengundi calon-calon tertentu.

Bakri, yang merupakan ketuan jenayah Jabatan Siasatan Persekutuan pada masa itu,berkata, bahawa satu pasukan petugas telah ditubuhkan untuk memantau jenayah am yang berkaitan dengan pilihan raya, terutama samseng.-TMI

 

Cops admit VIPs may be involved in gangs...

Police have admitted that VIPs could possibly be involved in the gangs revealed by the home ministry on Wednesday.

Deputy Inspector-General of Police Datuk Seri Bakri Mohd Zinin said while this could be true, a proper verification is needed by the ministry.

“The ministry is constantly updating the list.

“Criminals arrested during the operations will still be punished to the full extent of existing laws here in the state, regardless of the absence of the Prevention of Crime Act 1959 in Sarawak,” The Star quoted him as saying in Kuching yesterday.



Police had earlier identified several gangs which were working for political parties during the general election. They allegedly went around threatening party supporters and the public to vote for certain candidates.

Bakri, who was Federal Criminal Investigation Department chief at the time, had then said that a task force had been formed to monitor general election-related crimes, especially gangsterism.-TMI


Seorang ketua kumpulan kongsi gelap berusia 37 tahun ditembak mati dihadapan ahli keluarganya ketika sesi upacara sembahyang di sebuah kuil di Gelang Patah dekat sini pada Jumaat.



 

cheers.

No comments: