08 February 2017

Lompat Zaid lompat...


Umum jarang peduli dengan kemasukan orang biasa-biasa ke dalam parti politik. Apatah lagi DAP. Bila peniaga gerai, buruh kasar, anak muda main gitar tepi sawah isi borang DAP; tidak ada sesiapa peduli pun mahu bertanya ‘Apa yang awak boleh sumbang kepada DAP?’ Kita pakat-pakat faham bahawa kemasukan itu sekadar untuk menyatakan sokongan. Tiada rencana panjang mahu memperoleh pengaruh dan kuasa.

Justeru tidak hairan apabila sosok seperti Datuk Zaid Ibrahim hari ini menghantar permohonannya untuk ikut bergabung dengan DAP, habis semuanya resah dan gelisah tentang apa tujuan sebenar bagi Zaid untuk menyertai parti tesebut.

Zaid sudah bertukar parti politik dari UMNO, ke Parti Keadilan Rakyat, kemudian meninggalkan parti itu untuk menubuhkan partinya sendiri yang dinamakan KITA, dan kemudian kini beralih menuju DAP. Lebih hairan lagi, beliau memilih DAP, ketimbang parti baru Tun Mahathir.

Sebagai mukadimah sembang-sembang kami sehari sebelum Zaid mengumumkan masuk DAP, beliau menegaskan bahawa beliau tidak meninggalkan UMNO.

“Itu jauh berbeza. Saya dipecat dari UMNO, disebabkan pendirian saya tentang ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri). Saya tidak keluar dari UMNO”

“Tapi ya, saya meninggalkan PKR,” ujarnya, sambil menambah bahawa hubungan beliau dengan Datuk Seri Anwar dan rakan-rakan parti tersebut masih baik seperti biasa.

Bagi beliau, menyertai DAP ertinya menyumbang kepada koalisi besar pembangkang dalam Pakatan Harapan menjelang Pilihanraya Umum ke-14 yang bakal tiba tidak berapa lama saja lagi.

“Saya pasti akan bercakap dengan orang Melayu bahawa DAP ialah sebuah parti yang bagus.

“Ia sebuah parti yang moden dan progresif. Saya akan pasti cuba untuk memujuk sokongan orang Melayu terhadap DAP. Mungkin sebahagian akan ikut menyertai parti,” katanya sambil menyaksikan persiapan untuk sidang media khasnya.

Sidang media yang sepatutnya berlangsung di sebuah kelab, akhirnya terpaksa dipindah ke kediaman beliau sekeluarga pada saat akhir. Zaid mengandaikan terdapat campur tangan UMNO dalam perpindahan tergesa-gesa itu lantaran ketakutan parti tersebut terhadap peningkatan sokongan Melayu kepada DAP.

“DAP sentiasa konsisten melawan rasuah, dan itu sangat bagus,” tambahnya.

“Negara kita sedang berhadapan masalah rasuah. DAP lebih terkedepan dan sentiasa konsisten dalam penentangannya terhadap rasuah dan salah guna kuasa.”

Selama meninggalkan PKR dan kemudian menubuhkan parti sendiri, Zaid sentiasa diperlihatkan sebagai ahli politik yang tidak serius dan banyak main-main. Persepsi negatif itu dilanjutkan oleh UMNO dalam rangka membingkaikan Zaid sebagai watak jahat yang bertentangan dengan parti itu dan agendanya.

“Tetapi saya memang ahli politik yang serius. Saya bukan macam Tunku Aziz. Saya tidak memburukkan parti yang saya tinggalkan. Itu beza antara saya dengan Tunku Aziz.

“Sepatutnya orang menilai saya berasaskan prinsip yang saya pegang. Lihat kepada pendirian dan kepercayaan saya, bukan kerana saya meninggalkan PKR.”

Bagi beliau, tindakannya meninggalkan parti itu adalah perkara lampau, dan tidak ada masalah peribadi antara beliau dan pimpinan.

“Saya bertanding, tetapi tidak bermakna dia musuh saya,” katanya merujuk kepada Datuk Seri Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR yang pernah ditentangnya dalam pemilihan parti tersebut pada tahun 2010.

Baginya juga, kedudukan dan jawatan bukanlah perkara utama.



“Siapa yang meletakkan jawatan sebagai menteri dalam negara ini atas sebab prinsip? Hanya saya sahaja dalam sejarah negara ini. Jadi apa lagi yang mesti saya buktikan?”

Bagi beliau, propaganda UMNO telah berlanjutan untuk satu tempoh masa yang sangat panjang, dan ia memberi kesan kepada mentaliti politik orang Melayu. Mentaliti tersebut harus ditentang dengan berkomunikasi dengan mereka yang telah membina persepsi masing-masing tanpa sebarang asas.

“Kadang-kadang mereka mempunyai pendirian tentang satu-satu hal, tanpa tahu sebabnya atau kerana mereka sekadar diberitahu begitu.

“Menjadi tanggungjawab kita untuk bercakap dengan mereka, terutamanya untuk meyakinkan orang Melayu,” kata beliau, yang telah meninggalkan kerjaya guaman tujuh tahun lalu.

Bagi beliau yang kini beusia 65 tahun, parti masa depan untuk Malaysia ialah parti yang jujur dan bersih, pentadbirannya bertanggungjawab dan adil kepada semua. Ini prinsip asas urus tadbir yang baik.

“Apa yang dimainkan sekarang ialah politik ketakutan, dan atas sebab itu, kita mesti turun dan memujuk hati orang ramai.”

“Bukan baru sekarang saya mula untuk memujuk ketakutan orang Melayu (terhadap kaum dan agama), bukan hanya sebab saya masuk DAP.

“Saya sudah sebut benda ini selama bertahun-tahun. Politik ketakutan langsung tidak membantu orang Melayu,” tegasnya.

Baginya kedua-dua PAS dan UMNO, yang kini nampak bahagia bersama, sedang menggunakan idea-idea lapuk. PAS menggunakan tafsiran agamanya sendiri, untuk memupuk ketakutan.

“Mereka tidak ada perancangan ekonomi atau pendidikan. Mereka tidak peduli tentang kebajikan masyarakat. Parti yang semacam itu tidak berguna kepada orang ramai. Ia tidak akan membantu orang Melayu dalam jangka masa panjang.

“UMNO juga sama tak guna kerana amalan politik wang dan salahguna kuasa.

“Mereka mengaku pembela bangsa Melayu, tetapi bagaimana mahu membela bangsa jika merompak harta mereka?” soalnya tegas.

Kedua-dua parti katanya akan menjadi tidak relevan dalam beberapa masa lagi, dan menjadi tugasnya untuk menjelaskan pandangan dan pendapat alternatif bagi politik orang Melayu dan rakyat Malaysia.

Namun menurut Zaid, keadaan politik parti-parti pembangkang kini sedikit serabut, ekoran kegigihan Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk cuba mendekati PAS. Pun begitu beliau percaya bahawa Tun Mahathir mempunyai pendapat yang lebih kuat bahawa kita tidak boleh lagi mempercayai PAS, malah PAS sendiri pun tidak mahu kepada Tun M.

“Adalah lebih baik untuk kita mengetahui siapa sebenarnya kawan dan lawan dan mencari platform sepunya. Dengan PAS, kita akan mendapat masalah.”

Melihat kepada kedudukan parti baru Mahathir yang kian mengisi vakum kepimpinan Melayu, Zaid merasakan kemasukan beliau ke dalam DAP akan tambah memperkuatkan pengaruh politik pembangkang terhadap pengundi Melayu yang kian menolak UMNO.

“Saya boleh bekerjasama dengan para progresif dalam Bersatu dan Amanah, dan bersama-sama kita akan mampu mendapatkan undi Melayu.” – Roketkini.com

A 'Malay tsunami' in the making...

Petrol prices have gone up by 20 cents again while government hospitals have increased their charges. This means the general election is unlikely to be held in April, because the ruling coalition does not have sufficient time to create the "feel good" atmosphere within such a short period of time.

Besides, the Umno divisional and branch meetings will be held earlier than scheduled, and the government will need time to manage the Felda issue.

As such, if GE14 is to be held this year, it will very likely be in September, after the country celebrates its 60th anniversary of independence.

Another reason the GE will not be held in April is that Umno is still trying to consolidate its Malay vote bank as the party faces intimidation from both PAS and Bersatu.

After the thumping victory in the twin by-elections in Sungai Besar and Kuala Kangsar last year, Umno seems to have found the formula of retaining its grip on the federal administration, i.e. by creating three-cornered fights with a little help from PAS that will give Umno more seats than what it won in 2013.

Not surprisingly PM Najib announced in the Umno general assembly last December that the federal government was prepared to take over PAS president Hadi Awang's private bill RUU355 in a bid to secure the goodwill of PAS.

All things looked set until January 27 when Najib said after officiating the Umno Supreme Council meeting that the cooperation with PAS was only confined to Muslim and Islamic issues, and had not involved politics.


Image result for hadi's ruu335

Najib also fell short of announcing whether Umno would take part in PAS' rally in support of RUU355 on Feb 18. Such an ambiguous stand has frustrated the Islamist party.

On Feb 1, PAS had a closed door meeting with Bersatu leaders over the cooperation between the two parties. PAS deputy president Tuan Ibrahim and his Bersatu counterpart Mukhriz Mahathir issued a joint statement after the meeting that the two parties had agreed to set up a joint technical committee to follow up on their political cooperation.

Apparently PAS is adopting a "please all" strategy. By working with Bersatu, it aims to warn Umno that if you are not serious about helping us amend RUU355, we'll go with your rivals!

While PAS has reached some consensus with Bersatu over the political cooperation to bog down BN, its leader Hadi Awang claimed they only met on Bersatu's invitation and no agreement on fighting BN together had been achieved.

Meanwhile, Hadi was absent from the ceremony to send off the humanitarian ship for the Rohingyas on Feb 3, saying he was in hospital for medical examination. Hadi's refusal to join Najib in the event might be meant to deliver a certain message, even though Najib was still heard chanting "Muslim solidarity" in his speech.

As a matter of fact, there is disagreement within PAS whether to work with Umno and help it retain the federal administration. While there are chances Umno will help PAS push through its hudud agenda, some in the party worry PAS could be washed out altogether in the election.

Analysis shows that the support of Umno in rural areas has declined to 40%, more than 30% for PAS and about 20% for Bersatu. A three-cornered fight will only benefit Umno at the expense of PAS. 


Related image

As such, there are some within PAS who feel that the party should instead take advantage of a weakened Umno to set its sights on Putrajaya. 

If PAS cannot even keep Kelantan, it will be powerless to implement hudud in the state even if RUU355 amendment gets the go.

In PAS, Hadi is seen as more pro-Najib while his deputy Tuan Ibrahim is on the other side. Will Umno give up Kelantan and Terengganu in exchange for PAS' consent to create three-cornered fights in the coming general election? 

And will all quarters within PAS come together and agree on such a tie-up with Umno? These are the two questions that will determine whether the two parties will eventually work together.

Both PKR and Bersatu will never risk giving up PAS. Although Bersatu can make steady inroads into the rural areas and Felda settlements alone, it still needs a hand from PAS.

In the meantime, DAP is making adjustments to its attitude on Islamic issues in order to make significant breakthroughs among the Malay voters.

To the opposition, the upcoming general election will see a "Malay tsunami". But, will the hushed reactions among the majority Malays now signal a calm before the storm? - mysinchew

Image result for Crossing Borders Illegally
Crossing Borders Illegally...
SAD HUMOUR

It's all about crossing the right border .... 

If You Cross The North Korean Border Illegally
You get 12 years Hard Labour.

If You Cross The Iranian Border Illegally
You Are Detained Indefinitely.

If You Cross The Afghan Border Illegally 
You Get Shot.

If You Cross The Saudi Arabian Border Illegally
You Will Be Jailed.

If You Cross The Chinese border Illegally
You May Never Be Heard Again.

If You Cross The Venezuelan Border Illegally
You Will Be Branded A Spy And Your Fate Will Be Sealed.

If You Cross The Cuban Border Illegally
You Will Be Thrown Into Political Prison To Rot.

If You Enter Britain Illegally
You Will be Arrested, Prosecuted And Deported

If you enter Iraq or Syria illegal
You will be beheaded.

If You Are a Muslim from any country ....
AND ILLEGALLY CROSS THE MALAYSIAN BORDER, YOU'LL GET ...


MyPR (Permanent Residence / Pemastautin Tetap)
A Driving License,
Voting Rights
Job Reservation,
Special Privilege to be Consider as Bumi,
Credit Cards,
Subsidized Rent Or A Loan To Buy A House,
Free Education,
Free Health Care,
and if you join UMNO, you can be a Menteri Besar or even Prime Minister! 

Oh Malaysia, what a great country!! - adapted from steadyaku47

Image may contain: 1 person, text
Story kat SINI, SINI dan SINI  



Image may contain: 7 people, meme and text

cheers.

No comments: