21 July 2016

Rasmi – Wang 1MDB memang dibalun kawaq2...



Peguam Negara Amerika Syarikat (AS) Loretta Lynch telah menjadikannya rasmi semalam.

Kata-katanya jelas. Sekurang-kurangnya AS$3.5 bilion milik rakyat Malaysia telah dicuri.

Biro Siasatan Persekutuan (FBI), Jabatan Keadilan AS (DOJ), dan Perkhidmatan Hasil Dalaman (agensi hasil cukai AS) telah mengetuai siasatan sangat teliti selama setahun.

Mereka membuat kesimpulan bahawa rakyat Malaysia telah dirompak. Wang rakyat dialihkan – dicuri – daripada dana kerajaan 1MDB melalui penipuan dan pengubahan wang haram.

Apa sebenarnya yang berlaku dalam 1MDB selama ini? Siapa curi wang itu? Ke mana ia pergi? Siapa bertanggungjawab benarkan perkara ini berlaku?

Inilah persoalan-persoalan yang disiasat oleh Jabatan Keadilan AS.

Kita semua tahu bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang membentuk dan mengetuai 1MDB, dan taikun ranggi Low Taek Jho yang lebih dikenali sebagai Jho Low, bekerja di belakang tabir.

Laporan Jabatan Keadilan AS menyenaraikan tiga lagi pegawai-pegawai 1MDB yang terlibat dalam penipuan ini.

Sementara nama mereka tidak disebut, jawatan mereka (CEO, dan lain-lain) dan terma-terma perkhidmatan disenaraikan.

Jadi, mudah untuk mengetahui siapa lagi pegawai-pegawai itu.

Dalam sidang media Lynch, beliau menggunakan istilan “dicuri” berkali-kali.

Lynch juga menyebut “pegawai-pegawai Malaysia yang korup dan sekutu-sekutu mereka” terlibat dalam pengubahan wang haram, sebuah jenayah antarabangsa.

Beliau juga menyebut nama “Aziz” beberapa kali. “Aziz” dikatakan antara yang terlibat dalam kecurian daripada rakyat Malaysia dan pengalihan wang daripada 1MDB.

Diperincikan juga bagaimana “Aziz” menggunakan wang yang diperoleh melalui pengubahan wang haram untuk tujuan peribadi – membeli harta tanah di New York, London dan Los Angeles – malah membikin filem Hollywood.

Berdasarkan pemfailan Jabatan Keadilan dengan mahkamah, kita dengan jelas maklum bahawa “Aziz” ialah anak tiri Najib. Mereka menyebut Aziz dengan nama penuhnya Riza Aziz.

Pemfailan jabatan itu juga merujuk Riza Aziz sebagai mempunyai hubungan keluarga dengan ‘Malaysian Official 1’, yang juga dikaitkan dengan skandal ini.

Peranan Malaysian Official 1 ini telah digariskan dalam pemfailkan Jabtan Keadilan.

Jabatan Keadilan juga berkata Malaysian Official 1, yang tidak dinamakan dalam dokumen-dokumennya, memainkan peranan penting dalam mengarahkan aktiviti 1MDB, yang kemudian membawa kepada kehilangan sekurang-kurangnya AS$3.5 bilion.

Terdapat 32 rujukan kepada Malaysian Official 1 dalam laporan Jabatan Keadilan.

Kesimpulan mudah dapat dibuat berhubung siapakah Malaysian Official 1. Berdasarkan keterangan, Jabatan Kehakiman AS sebenarnya bercakap tentang Najib.

Ke mana pula wang itu pergi?

Wang yang dicuri daripada 1MDB – atau seperti kata Lynch, daripada rakyat Malaysia – digunakan untuk membeli rumah peribadi di New York, London dan Beverly Hills.

Ketiga-tiganya didiami oleh Riza.

Menurut Jabatan Keadilan AS, sebahagian wang yang dicuri itu digunakan untuk membayar hutang judi di Las Vegas, di samping menganjurkan parti mewah. (Mereka tidak nyatakan hutang kepada siapa.)

Ia juga membiayai filem Hollywood dan membeli pegangan dalam EMI Music Publishing. Ia juga membayar AS$35 juta jet pesawat Bombardier dan lukisan Claude Monet.

Pemfailan Jabatan Keadilan juga menyebut, banyak wang mengalir kepada Malaysian Official 1, yang menerima ratusan juta dolar daripada 1MDB ke dalam akaun peribadinya.

Kerajaan AS telah menjejak aliran wang-wang itu. Ia melalui banyak “cut-outs” kepada putera Arab Saudi, yang kemudiannya menghantar wang itu kepada Najib.

Mungkin ini akan menjelaskan dakwaan kerajaan Malaysia bahawa wang itu datang dari seorang putera Arab Saudi. Akhirnya, ya, ini betul.

Dia seorang putera, satu daripada ribuan putera di Arab Saudi.

Tetapi menurut Jabatan Keadilan AS, wang itu – wang curi yang Malaysian Official 1 terima dalam akaun peribadinya daripada putera itu – sebenarnya berpunca daripada 1MDB.

Ini yang kerajaan AS – Jabatan Keadilan, FBI dan Perkhidmatan Hasil Dalaman – simpulkan. Dan ini apa yang membuatkan mereka berani bersuara keapda awam, tidak kira apa kesannya terhadap hubungan AS-Malaysia.

Ini bukanlah pengakhiran. Kerajaan AS meneruskan siasatan jenayah terhadap pengubahan wang haram, penipuan 'wire' dan halangan pada proses keadilan.

Saya pasti sudah tentu akan ada pendakwaan jenayah di masa depan terhadap individu-individu secara khusus, bermula dengan “Aziz” dan “Jho Low”.

Buat masa ini, “Malaysian Official 1” akan dinamakan sebagai “dalang bersama konspirasi yang dituduh” pada masa depan.

Tetapi ketika beliau melangkah keluar daripada tampuk kuasa, beliau mungkin dituduh di mahkamah AS.

Kerajaan-kerajaan asing lain di seluruh dunia yang menyiasat rasuah 1MDB sekarang akan menjadi lebih “cerdas” dan mempercepatkan siasatan mereka. Lebih banyak pendakwaan, di banyak negara, akan tiba.

Bagi Najib, beliau akan berdepan dengan seluruh kekuatan FBI dan Jabatan Keadilan AS.

Mereka tidak dapat diganggu. Mereka tidak dapat ditangkap. Mereka tidak dapat dituduh menghasut. Mereka tidak dapat dibuli.

Apa yang Najib akan buat? - John Mallot,mk

It’s official - the 1MDB money was stolen

Story kat SINI dan SINI   

Bagaimana Amerika jumpa bukti tapi Malaysia tak?

Why US can find so much evidence on 1MDB,when Malaysia failed to do?

persempadanana pilihanraya
SPR didakwa pindah 5,590 pengundi ‘senyap-senyap ke Kuala Kubu Baru...

Seramai 5,590 pengundi dipercayai telah dipindahkan melalui taktik persempadanan semula secara haram ke kawasan pengundian baru tanpa pengetahuan mereka.

Pemindahan pengundi secara haram itu dikenalpasti berlaku dalam Parlimen P094 Hulu Selangor melibatkan dua buah Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu DUN Kuala Kubu Baru dan DUN Batang Kali.

Dalam sidang media di ibu pejabat DAP pagi ini, Pengarah Pilihanraya Dr. Ong Kian Ming, berkata SPR tidak berhak menjalankan persempadanan semula secara tidak sah tanpa melalui prosedur yang menepati peruntukan undang-undang.

“Merujuk kepada Perkara 113 (2) Perlembagaan Persekutuan, jika SPR mahu mengubah semula sempadan kawasan pilihanraya bagi mana-mana kerusi melalui persempadanan semula, ia perlu mematuhi prosedur dan peruntukan yang terkandung dalam Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan,” jelasnya.

Prosedur itu antara lain termasuklah memaklumkannya kepada Speaker Dewan dan Perdana Menteri selain menerbitkan pemberitahuan berkenaan persempadanan itu dalam Warta dan di dalam akhbar.

Ahli Parlimen Serdang itu menjelaskan, walaupun SPR mempunyai hak untuk mewujudkan daerah pengundian baharu dan memindahkan pengundi ke daerah pengundian lain, badan itu tidak mempunyai sebarang kuasa dan hak untuk memindahkan pengundi ke suatu kawasan yang lain sama ada di peringkat negeri mahupun persekutuan.



Dalam persempadanan semula yang berlaku dalam Parlimen Hulu Selangor itu, seramai 5,590 pengundi dipindahkan ke DUN Kuala Kubu Baru dari DUN Batang Kali secara manakala wujud penukaran seramai 56 pengundi dari DUN Kuala Kubu Baru ke DUN Batang Kali.

“Kami mempunyai sebab yang kukuh untuk percaya bahawa apa yang berlaku ialah persempadanan semula secara senyap-senyap,” kata Kian Ming.

Maklumat ini jelas beliau diperolehi melalui dokumen setebal 486 mukasurat Warta Kerajaan Persekutuan, Notis Bagi Daerah Mengundi dan Pusat Mengundi Bagi Bahagian-Bahagian Pilihan Raya Persekutuan dan Negeri, Bagi Negeri-Negeri Tanah Melayu yang dikeluarkan pada 26 April 2016.

“Ini merupakan satu contoh jelas persempadanan semula yang dijalankan oleh SPR bagi kerusi negeri Kuala Kubu Baru di bawah parlimen Hulu Selangor.

“Kita mengesyaki ini merupakan strategi yang digunakan Barisan Nasional untuk menawan semula Selangor dan saya mendesak SPR untuk membatalkan semula persempadanan haram ini,” katanya.

Menurut Adun Kuala Kubu Baru Lee Kee Hiong yang turut hadir dalam sidang media terbabit, persempadanan dan pemindahan pengundi tersebut turut melibatkan pemindahan kawasan pengundian Adun Batang Kali Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan.

“Saya rasa beliau pun tidak tahu dipindahkan. Nanti saya akan jumpa beliau dan minta beliau undi saya,” kata Kee Hiong. – Roketkini.com

DAP mulls suing EC over 'illegal' redelineation exercise

Is the 14th general election around the corner?

Najib's Stepson At Center of Multi-Million Dollar Criminal Asset Seizure...
  
The Americans are moving to seize assets (houses, apartments, art works, corporate assets, properties etc) worth hundreds of millions of US Dollars which they have identified as having been bought with money stolen from the Malaysian taxpayers via 1MDB.

Assets held by Red Granite co-founder Riza Aziz and close associate Jho Low are expected to be cited in a major civil lawsuit being filed Wednesday by the Department of Justice, linking them to a $7 billion Malaysian corruption scandal.

Red Granite, the embattled production company behind The Wolf of Wall Street, is expected to be named as part of one of the largest asset seizures in history when the Department of Justice launches civil lawsuits on Wednesday, multiple sources confirmed to The Hollywood Reporter. The Wall Street Journal was first to report the news.

The banner is alleged to have become embroiled in a major corruption scandal stemming from Malaysia, understood to involve in excess of $7 billion dollars that was diverted from a sovereign wealth fund called 1MDB into lavish purchases around the world between 2009 and 2015. As much as $238 million is alleged to have been funneled into Red Granite since it launched with a splash in 2011, of which approximately $100 million went to produce The Wolf of Wall Street.



No details of what assets will be seized are available, but the WSJ reports, citing people familiar with the matter, that the value will exceed the record-breaking $850 million seized in assets in 2015 involving three telecom companies in an unrelated case.

The seizures could include the assets of Riza Aziz, the CEO and co-founder of Red Granite (and stepson of Malaysian prime minister Najib Razak, at the center of the scandal) and Jho Low, a Malaysian financier and close associate of Aziz and prime minister Razak and believed to be among the chief architects of the 1MDB fund, which was ostensibly set up to drive investment into Malaysia.

Aziz reportedly owns a 11,000-square-foot mansion in Beverly Hills, bought for more than $17.5 million, and a $33.5 million duplex in New York's Park Laurel tower overlooking Central Park. Both of these properties were already under investigation by the FBI, which was looking into whether they were acquired using misappropriated 1MDB funds, and were both initially acquired by Low (before being sold to Aziz via a shell company).



Sapa "Malaysian Official 1"? - Anwar or Guan Eng or...

Even more valuable, however, are the assets of Low, who after announcing himself on the scene in the U.S. at the turn of the decade with a series of notorious celebrity and champagne-soaked million-dollar parties, is now believed to be living between Taiwan and Shanghai, avoiding extradition to either the U.S. or Malaysia.

The flamboyant businessman owns a penthouse apartment in Manhattan's Time Warner Center, formerly home to Jay-Z and Beyonce, which he bought for $31 million in cash in 2011. He also reportedly paid $39 million for the famed final home of Ricardo Montalban in the exclusive Bird Streets neighborhood of the Hollywood Hills, near Leonardo DiCaprio. - Alex Ritman

Poser over 'Malaysian Official 1' in US lawsuits


Indeed the summer holidays are coming to an end. Quite soon the Swiss will also be back from yodelling in the Swiss Alps. Singapore is moving too. The NOOSE has indeed been tightening.

(By the way, yesterday I heard from an ex banker with connections in Frankfurt that the Germans are laughing at Singapore and Switzerland for being manipulated so easily by the 1MDB crooks. I hope the MAS of Singapore does take note.)


Talk is the recalcitrant movie maker son is back and has gone into serious hiding here in KL. Has anyone seen him? With these asset seizures I think he may ponder plastic surgery.


Once the Americans begin seizing assets, they will go after the owners' of those assets.  Dont mess with the Yanks. Or with Preet Bharara, their Punjabi Public Prosecutor.  


In America their jail terms can be lengthy and difficult.  Imagine being locked up in Sing-Sing with Abdool Jamal Mandingo or Alejandro Jesus Santa Maria as your cell mate.  Mommy ! ! 


About the news that a Senior Commissioner Rajagopal plus two other Policewomen (from Singapore or India) met with Jho Low in Hong Kong to take a statement.That is very special treatment for a bloody crook, dont you think? Why travel all the way to Hong Kong to take a statement from a crook? Why not just issue an arrest warrant for the crook? 


Anyway lets see what the cat drags in tomorrow folks. - syedsoutsidethebox 

JusticeNow - While IGP is sleeping, the DOJ is hard at work. Soon the spin masters will have a hole too big to cover and 1MDB will be the biggest name in financial scandal and money laundering in the history of the world. The staggering and sinful amount involve will make every name linked to 1MDB and its cover up go down the hall of shame. The shame they bring to keluarga, bangsa dan negara is beyond expression. The untold suffering that it bring to the Rakyat is unforgivable, and should be brought to account.

Abasir - They say that the office of the US President is the most powerful in the world. But now it is clear that Obama is less powerful than The Chosen One. The US President clearly has no control over the United States Justice Department unlike Malaysia where The Chosen One decides who investigates, when investigations should stop, who to charge, who to dismiss, who to appoint, when to charge and which incriminating document to be declared a state secret.

Story kat SINI dan SINI 




cheers.

No comments: