29 November 2015

Kira2 200 cawangan UMNO suruh Najib belah...



Gabungan Ketua Umno Cawangan Malaysia yang mendakwa mewakili kira-kira 200 cawangan Umno, mencabar presiden parti itu, Datuk Seri Najib Abdul Razak supaya mengadakan pemilihan Umno tahun depan.

Mewakili mereka, Ketua Cawangan Kampung Railway, Mohd Said Midon berkata, cabaran itu adalah sebahagian daripada agenda mereka, selain mendesak Najib berundur daripada memimpin parti itu.

Jun lalu, Najib mengumumkan pemilihan parti itu yang sepatutnya berlangsung tahun depan, ditangguhkan selama 18 bulan untuk mengukuhkan parti.

“Kalau dia (Najib) bijak, buat pemilihan pada (perhimpunan agung Umno) 2016, itu yang terpenting sebelum menghadapi pilihan raya.

“Sekarang ini desakan kita ialah untuk Najib undur dan adakan pemilihan parti pada 2016 untuk jalankan pemutihan seperti parti PAS buat, kerana macam itulah akan kembalinya keyakinan Umno itu sendiri dan juga orang ramai,” katanya.

Mohd Said menegaskan demikian dalam sidang media di majlis 'Mendemokrasikan Umno' lewat malam tadi yang menurutnya dihadiri ketua-ketua cawangan dari seluruh negara.

Mohd Said berkata, pemilihan parti perlu diadakan sebagai proses pemutihan di dalam parti bagi memastikan Umno terus kekal relevan.

Bagaimanapun, ketua-ketua cawangan yang terlibat malam tadi tidak akan menolak sekiranya di dalam pemilihan akan datang, Najib terus dipilih untuk kekal memimpin Umno.

“Itu kuasa Alalh dan kami terima (jika Najib menang dalam pemilihan), tetapi pemilihan itu mestilah dijalankan dengan cara baik dan jujur. Dia bertanding dan menang, kami terima, tetapi dengan syarat kena berubahlah, jangan terus jadi macam ini (merosakkan kepercayaan akar umbi dengan tindakan yang tidak relevan).



“Kalau tak berubah, PRU14 nanti akan menghancurkan,” kata Mohd Said lagi.

Dalam perkembangan yang sama, Ketua Umno Cawangan Bandar Puteri, Mohd Shukor Mustaffa berkata ahli Umno berada di dalam keadaan kecewa.

Sebelum ini, Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilaporkan mendakwa kumpulan yang menentang Najib sebagai mereka yang kecewa.

“Saya nak jawab, sebenarnya memang kami kecewa... yang teramat sangat kalau boleh nak menangis. Sebab apa, tangan kita yang memangkah ini dan amanah yang kita bagi pada pemimpin ini tidak dapat dilaksanakan, kami amat kecewa,” jelas Mohd Shukor mengulas kenyataan Ismail itu.

Susulan itu, Gabungan Ketua Umno Cawangan Malaysia ini berkata bahawa mereka akan tetap mempertahankan Umno dan terus berjuang bagi memastikan parti itu berada pada landasan perjuangan yang asal.

Malah, kumpulan itu tidak menolak dan akan mendukung penuh kepimpinan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin sekiranya beliau menggantikan Najib sebagai presiden.

“Kami akan sokong, sebab itu memang tradisi kami, ikut hirarki parti... tiada masalah jika sesiapa pun yang ganti presiden,” kata Ketua Umno Cawangan Taman T.K.K, Kamarul Azman Habibur Rahman.

Turut hadir di dalam perjumpaan tertutup tersebut ialah bekas ketua Wanita Umno Bahagian Gopeng, Datuk Hamidah Osman yang baru dipecat dari parti itu atas alasan lantang mengkritik kepimpinan Umno dan melanggar disiplin parti. - mk

UMNO branch leaders form movement to oust Najib...

new1
Charles no coward, remember PI Bala...

Lawyer Americk Singh Sidhu has dismissed a police description of his client Charles Morais as “a coward” by giving a reminder of another time when a sworn statement was made with explosive allegations about the Altantuya Shaariibuu murder.

“Charles is not a coward. Charles is not stupid […] if the IGP remembers what happened to P Balasubramaniam,” said Americk, who also represented Bala at the time.

Bala, a private investigator, had linked Najib Razak, then deputy prime minister, to the Altantuya case but later recanted and fled into hiding in India. He returned in 2013 and vowed to expose the truth but died of a heart attack weeks later.

This morning the Inspector-General of Police said Charles Morais was “a coward” for having left the country the same night after producing a sworn statement at a press conference, alleging a high-level conspiracy in the murder of his brother Kevin Morais, a government prosecutor.

Kevin has been linked to a draft criminal charge that was purportedly to be issued against the prime minister, Najib Razak, in the investigations concerning 1Malaysia Development Bhd.

Americk said Charles Morais had been in Malaysia for two months to arrange for a second post-mortem on Kevin’s body but another brother had claimed the body from the mortuary and there was no longer any reason for Charles to be here.

“He (Charles) is a businessman. He’s been here for two months, he has businesses to run in America. So how can the IGP criticise him for leaving? He’s been here long enough,” Americk said, according to Malaysiakini.

Richard Morais, younger brother to Charles and Kevin, had claimed Kevin’s remains on Monday after more than two months.

Police have said Charles was being investigated under Section 124L of the Penal Code for attempted sabotage, to which Americk said: “Why are they (the police) going after the whistleblower again? Why don’t they investigate what Charles has said in his statutory declaration. Don’t you think that is the first thing they should be doing?” - fmt

How is 1MDB debt reduced by Edra sale?
Story kat SINI , SINI dan SINI   

Former Umno leader Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan says Datuk Seri Anwar Ibrahim can provide check and balance as opposition leader. – The Malaysian Insider file pic, November 28, 2015.
Khairuddin gesa Anwar dibebaskan...
Story kat SINI dan SINI  

Najib yang jual aset elektrik kepada syarikat China itu,
yang mengancam keselamatan negara bukan Waze...

Guan Eng bikin ribut lagi...

cheers.

No comments: