15 April 2015

Yang meluat UMNO tetap bersama mu, Chedet ooi...

Dr M tidak sendirian, majoriti senyap sentiasa bersama...

Tan Sri Muhammad Muhd Taib meyakinkan Tun Dr Mahathir Mohamad beliau tidak keseorangan dalam mempersoalkan kecelaruan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak, kerana katanya, majoriti senyap rakyat tetap bersama bekas perdana menteri itu.

Bekas naib presiden Umno itu, yang kini ahli PAS, berkata banyak persoalan yang masih gagal dijawab Najib walaupun kesemua sayap parti Melayu itu menyatakan sokongan kepada pucuk pimpinan.

“Dr Mahathir bukan sendirian. Majoriti besar mengikuti, dan apa yang ditanya Dr Mahathir belum dijawab, malah perdana menteri mencari penyokong untuk menunjukkan kekuatannya.

“Tak ada apa yang nak disorakkan sebenarnya. Saya rasa majoriti senyap ini memerhati dan mereka mendengar apa yang disuarakan Dr Mahathir,” kata Muhammad dalam wawancara bersama The Malaysian Insider.

Dr Mahathir menerusi tulisan di blognya semalam berkata beliau merasakan dirinya bersendirian dalam mempersoalkan pentadbiran perdana menteri terutama berkaitan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan kes pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Bagaimanapun, katanya, tidak salah beliau bertanya mengenai hal berkenaan kerana pelaburan 1MDB menggunakan wang rakyat.

“Saya sedar saya keseorangan. Tetapi jika saya juga berasa bertanggungjawab kepada rakyat salahkah? Apabila duit rakyat hilang dan ini tersembunyi dari rakyat salahkah kalau saya tanya?

“Hakikatnya wang 1MDB ada di mana masih tidak dijawab, kata Najib wang itu tidak ada di Cayman Islands. Tetapi dulu mengaku ada di Cayman Islands dan sudah dibawa balik,” katanya menerusi blognya, chedet.cc



Bekas menteri besar Selangor itu berkata, Najib dan Putrajaya perlu melihat teguran Dr Mahathir secara positif kerana terlalu banyak petunjuk yang menunjukkan negara tidak berada di landasan betul.

Katanya, selama 11 tahun di bawah pentadbiran Dr Mahathir, bekas perdana menteri itu tidak menegur secara membabi buta sebaliknya mahu melihat perubahan dan kebaikan. 

“Misalnya mata wang jatuh, sukan bola sepak kita di tangga 164, pelajaran pun jatuh. Kita patut dengar apa yang ditegur Dr Mahathir.

"Saya lama di bawah Dr Mahathir, 11 tahun. Dr Mahathir kalau dia tegur sesuatu itu punyai asas. 1MDB, cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan pelbagai lagi isu, mempunyai asas,” katanya. 

Beliau yang dilihat masih mempertahankan bekas ketuanya walaupun ketika ini di barisan pembangkang, turut menyelar tindakan Pemuda Umno yang menjulang Najib pada Isnin kerana menurutnya banyak persoalan Dr Mahathir belum dijawab.

Beliau mendakwa, apa yang dilakukan Pemuda Umno hanya lakonan kerana lebih ramai yang menyatakan bantahan dan tentangan terhadap kepimpinan Najib.

“Apa yang ramai-ramai Pemuda ini angkat perdana menteri seolah-olah kita berjaya dan pemenang. Adakah kita juara sebenar?

“Tak payah kita nak bersorak. Kita nak lihat hasil. Kalau banyak perkara tak bagus, macamana kita nak bersorak?

“Soalan Dr Mahathir belum lagi dijawab. Julanglah macam mana pun, soalan tak selesai lagi,” katanya.

Muhammad yang juga mesra dengan panggilan Mat Taib mendakwa Umno kini berada dalam sindrom penafian, sombong dan bongkak, dan ia menunggu saat kejatuhan.

Katanya, kenyataan beberapa pemimpin Umno mempertahankan Najib dan tidak menghargai nasihat Dr Mahathir adalah mengecewakan.

“Pendekatan yang dibuat terhadap Dr Mahathir mengecewakan. Sepatutnya kita berterima kasih atas teguran ini. Bekas pemimpin kita yang sangat berjaya membawa negara ke taraf perindustrian.

“Apabila beliau menegur, sepatutnya mesti diterima. Jangan ditohmah, ditangkap atau disiasat. Ini tidak akan diterima orang. Ini perbuatan yang sangat biadap,” katanya kepada The Malaysian Insider.

Beliau berkata Dr Mahathir tidak seharusnya menerima layanan sedemikian kerana Najib sendiri gagal memberikan jawapan komprehensif ketika ditemu bual TV3.

Katanya, sudah tiba masa Barisan Nasional (BN) menyerah tampuk pemerintahan kepada parti yang lebih layak dan mereka yang lebih muda menerajui negara.

“Dia (Najib) lari dari persoalan utama. Dia tak faham apa yang disoal, diisukan Dr Mahathir. Macam tak ikuti atau tak baca. Dia tak bersedia. Dia hanya jawab permukaan saja. Persoalan utama tak jawab.

“Najib kena jawab bahagian-bahagian yang tepat. Ini macam umum saja.

“Jika BN tak mampu, banyak parti lain. Kita banyak pemimpin muda berkaliber dan bersedia. Itu kena praktikal dalam ketika ini kerana pentadbiran negara perlu diteruskan. Orang yang baik perlu memerintah,” katanya. – tmi

Dr M has support of silent majority.

53% Malaysians ready to walk with Dr M if only.

Tuntut siasat Jho Low petanda ada tak kena...

Tuntutan Pemuda Umno supaya Putrajaya menyiasat ahli perniagaan Jho Low, telah mengundang persoalan sama ada beliau mempunyai peranan dalam 1Malaysia Development Bhd (1MDB), kata PKR.

Ini kerana Putrajaya sentiasa bertegas bahawa tidak berlaku salah laku dalam 1MDB dan Low tiada apa kaitan dengan syarikat itu atau perjalanan kerajaan.

Oleh itu, ia dilihat sebagai aneh apabila Pemuda Umno sekarang menuntut Putrajaya meneliti 1MDB dan Low, terutamanya selepas taklimat tertutup Perdana Menteri Datuk Najib Abdul Razak kepada pergerakan itu pada hari Isnin, kata Naib Presiden PKR, Tian Chua dalam satu sidang akhbar hari ini.

"Saya tidak tahu apa yang Najib beritahu Pemuda Umno. Mungkin, beliau beritahu mereka sesuatu yang berbeza daripada apa yang diberitahu kepada orang ramai," kata Tian Chua.

Tuduhan berkaitan pengaruh Low terhadap Putrajaya telah dicetuskan semula oleh bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, yang menulis mengenai perkara itu dalam blog beliau pada 2 April.

Edisi April Euromoney menyiarkan temu bual dengan Low, di mana beliau mendakwa beliau kini menjadi kambing hitam di atas kegagalan 1MDB dan menjadi mangsa "pakar putarbelit" Umno. - mk


Going after Jho Low signals something amiss...

Umno Youth's demands for Putrajaya to investigate businessman Jho Low has called into question whether he has a role in 1Malaysia Development Bhd (1MDB), PKR says.

This is because Putrajaya has always insisted that there are no wrongdoings within 1MDB and that Low has nothing to do with the company or the running of the government.

Thus, it is strange now that Umno Youth is demanding Putrajaya scrutinises 1MDB and Low, especially after Prime Minister Najib Abdul Razak's closed-door briefing for Umno Youth on Monday, PKR vice-president Tian Chua said at a press conference today.

"I don't know what Najib told Umno Youth. Perhaps, he told them something different from what the public has been told," Tian Chua said.

Allegations of Low's influence over Putrajaya was reignited by former prime minister Dr Mahathir Mohamad, who blogged about the matter on April 2.

What did PM tell Umno Youth?

Following this the April edition of Euromoney published an interview with Low, in which he claimed that he was now a scapegoat for 1MDB's failures and victim of Umno's "spin masters".

Low also claimed that 1MDB had consulted him on several issues, but he was never a decision maker in the debt-ridden company.

Tian Chua (centre in photo) said Umno Youth's call for Low to be investigated had contradicted Putrajaya's stand and he wondered if the instruction to do so came from Najib himself.

"Umno Youth came out and said it fully supports the prime minister and wants the authorities to go after Low.

"Does this mean all the missing money and scandals have something to do with him? Did this information came from the PM?" Tian Chua asked. - mk





cheers.

No comments: