04 October 2019

Cakap terus terang mau jadi PM sampai matikah...


Difficult or not,Mahathir has to go and he knows that...

Image may contain: one or more people and night

Image may contain: meme and text
Kisah beruk tepok kambing buta...

Tergelak sendiri saya mendengar kisah penglipur lara disampaikan oleh Tok Dor Hadi bagaimana muafakat di antara beruk tepok dengan kambing buta. Menarik kisahnya disebabkan kedua hewan itu cedera, beruk tepok (tempang) manakala kambing buta maka tidak dapatlah mereka cari makan seperti lazimnya. Lalu timbul hidayah kepada mereka berpakat demi hidup.

Kambing rela belakangnya dirukuh oleh beruk. Beruk pula dengan berada atas belakang kambing bolehlah dia mencari ulat di daunan untuk dimakan, dia makan ulat daunan dijatuhkan untuk dimakan oleh kambing.

Hasil muafakat itu kedua hewan itu gemuk gedebuk. Satu hari ini mereka berdua bertembung dengan harimau yang kebetulan lapar. Begitu melihat kelibat kambing, harimau sedia untuk menerkamnya. Tetapi belum sempat bertindak harimau ternampak atas belakang kambing ada beruk.
Image may contain: one or more people

Harimau berasa pelik dengan keadaan itu, tidak pernah jumpa binatang bertubuh kambing dan berkongsi kepala dengan beruk. Lalu harimau terkejut ketakutan lari lintang pukang.

Terselamatlah beruk dan kambing.

Menyimpulkan kisah penglipur lara itu kata Tok Dor Hadi, maufakat Pam dengan Umno bukan muafakat seperti beruk degan kambing itu, sebab katanya parti itu bukan binatang tetapi diuruskan oleh manusia, dia dan Zahid Hamidi.



Benar dan betul kata Tok Dor Hadi itu, Pam dan Umno bukan beruk dan kambing tetapi bila Tok Dor mengambil teladan daripada cerita beruk tepok dan kambing buta itu maka dapatlah difahami bahawa Umno kini dalam keadaan tepok selepas kalah, manakala Pam pula kambing buta kerana sudah tidak tahu membaca arah dan kompas perjuangan lagi.

Pandai Tok Dor buat cerita penglipur lara berdasarkan pengalaman sendiri. Cuma apa yang orang tidak berapa faham, siapa atau puak manakah yang jadi harimau bongok itu, apakah ianya PH atau DAP? - mso

Don't be 'kurang ajar' 
towards the national anthem...

Don't be 'kurang ajar' (ill-mannered) towards the national anthem.

The issue surrounding some Malaysians not standing up in attention when our beloved nation's national anthem, Negaraku, was sung has drawn various criticisms for and against.

Some even say it is a freedom of expression!

Let us think, act and feel Malaysian. Our hundreds of years of struggles and successes cannot be dismissed for these pains, sacrifices and hopes that made Malaysia today.

"I will not stand and sing Malaya national anthem," kata Shaow Tung Leong.

Maka macai UMNO PAS mula lah maki hamun
"Cia DAP hina lagu Negaraku!"
"Cina DAP sudah naik toncang!"
"Melayu kene bangkit lawan Cina DAP!"
"Melayu kene halau Cina DAP balik lah Tongsan!" 
Rupa-rupanya....

Whatever your grouse, whatever your point of contention is, the Negaraku is sacred to our nation.

Our ethnic cultures would deem the act of not respecting the national anthem as kurang ajar.

The national flag and national anthem is what makes Malaysia and us, Malaysians.

Let us grow up. Let us ensure that this is the last time such incidents happen. 

Sebelum ni bukan main rancak pembangkang mainkan sentimen kaum dan agama dalam isu segelintir Cina yang tak berdiri hormat lagu "Negara ku "..Kononnya Cina DAP, asal cina jer, mesti DAP..  Kini depa senyap sunyi sebab apa ? Sebab terbukti yang hina lagu Negara ku itu Penyokong BN, Jelas ada bukti dia penyokong parti komponen BN di Sarawak.. Dah depa pun dah mengaku.. Sebab depa tak berdiri, sebab marahkan Kerajaan pusat di Semenanjung.. Marahkan Tun M...

We, the senior citizens can relate with the sentiment, honour and pride of the national anthem and the country's flag.

We knew what it was like during the British rule, the communist infiltration and the Japanese presence in the early days.

The pain, agony and torture of having to salute to a foreign nation's flag has taught us the significance, pride and honour of our own national anthem and flag. Period.  - JD Lovrenciear 


Image may contain: 2 people, people playing sports and text
Image may contain: text
Image may contain: 1 person, meme, beard and text
Image may contain: text
Image may contain: 3 people, people standing
cheers.

No comments: