11 October 2019

Adun,Exco dan LTTE...


Hari diberitakan 2 pemimpin DAP yang juga adun dan Exco ditahan PDRM dalam kaitan dengan LTTE.. keduanya dari Melaka.. pelik lah juga, nama yang yang dipetik sebagai penyokong LTTE di Pulau Pinang, tapi yang ditangkap di Melaka.. Biarlah pihak polis membuat siasatan..

2- Walaupun aku bersetuju mereka yang masih cuba mempromosikan atau membawa perjuangan LTTE di Malaysiaia ditahan, bagi aku takda keperluan untuk menahan pemimpin Kerajaan dibawah SOSMA, PDRM boleh saja memanggil mereka untuk soal siasat..

3- SOSMA ni macam ISA lah.. Penahanan mereka ole pihak berkuasa bertujuan mengambil langkah awal bagi menjaga keselamatan Negara.. samalah dulu Mokhtar Senik pernah ditahan ISA sebab dikaitkan dengan gerakan Al-Maunah, anak almarhum Tok Guru Nik Aziz dengan Kumpulan Mujahidin(KMM),

Dan ramai dikalangan pemimpin PAS hari ini termasuk kepimpinan Ulama PAS Perak yang balik dari Pakistan.. Ramai dari kalangan senior aku yg belajar di Pakistan ada diantara mereka yang menyertai Mujahiden di Afganistan dengan mengangkat senjata..

4- Aku tetap berpendirian, LTTE bukan lah pertubuhan pengganas, mereka adalah pemimpin haluan kiri ataupun gerakan pemisah, bukan pemimpin DAP saja berpandangan LTTE bukan pergerakan pengganas, malah pemimpin MIC pun mempunyai pandangan yg sama sebagaimana disuarakan ketua pemuda MIC di Parlimen..

5- Jika ummat Islam tak kira PAS dan UMNO suatu ketika dulu ada kecenderungan menyokong puak pemisah, gerakan/harakah Al muqawamah, atau gerakan Islam seperti PLO,Hamas, Hizbullah, PULO di Selatan Thailand dan MNLF di Filipina, dan kita bersedia menjadi orang tengah kepada perdamaian dan Konflik mereka, begitu jugalah bagi kaum Tamil, Masyarakat India ada kecenderungan menyokong etnik Tamil yang ditindas di Sri Lanka..

Gerakan Islam ini juga diisytiharkan sebagai pertubuhan pengganas oleh banyak Negara termasuk Saudi, walaupun ada yang kita tak setuju..

Sebagaimana kita mengkritik penindasan dan ada kecenderungan menyokong hak etnik minoriti Islam, sebagaimana China Etnik Uighur di Xinjiang China, Kahsmir di India dan Pakistan, begitu juga etnik Rohingya di Myanmar..

6- Jika ada serpihan kumpulan LTTE yang bertindak ganas, ada ada kaitan dengan keganasan, ia juga wujud dalam mana mana pertubuhan dan fahaman.. Hatta Kerajaan Bangladesh pernah kaitkan pengaruh pengikut Zakir Naik dengan serangan keganasan di sebuah Cafe di Bangladesh, dan Kerajaan bertindak mengharamkan semua kaitan Zakir Naik disana termasuk Peace TV..

Begitu juga Kerajaan mesir yang cuba menuduh Ikhwanul Muslimin disebelik serangan berani mati keatas gereja koptik di Kaherah Mesir, dan beberapa bulan lepas serangan kelompok Salafi di Gaza..
Image result for ltte prabhakaran
Velupillai Prabhakaran pemimpin LTTE

7- Walaupun ramai dari sahabat tak bersetuju dengan aku dalam isu LTTE..aku tetap berpandangan yg sama, Mereka adalah puak pemisah, masyarakat India ada hak menyokong gerakan al Muqawamah dikalangan Bani Tamil, sebagaimana kita ada kecenderungan kepada gerakan Islam..

Jika kita pernah menyanjung Revolusi Iran, Ayatullah Khomeini, Pemimpin seperti Hassan nasrallah, dan Sheikh Ahmad Yasin yang mati di bom Israel, begitulah masyarakat Tamil dengan pejuang bangsa depa ikon mereka Prabakaran..

8- Kecenderungan setengah pemimpin DAP terutama masyarakat tamil dengan LTTE , tiada kaitan dengan DAP.. Samalah kaitan peristiwa pemberontakan di memali, Almaunah, walaupun ramai dari kalangan mereka ahli dan epmimpin PAS, Hatta Pemimpin Dewan Ulama Kedah, Mohd Lotfi yang mati di Syria kerana mengangkat senjata menyertai Pemberontak di Syria...

9- Cuma aku tak setuju, kerajaan perlu bertindak sebarang ketaksuban kepada apa apa gerakan, bukan hanya pemisah Tamil, hatta fahaman Komunis, Syiah, Wahabi atau apa apa bentuk perjuangan dan fahaman yg tidak sesuai dengan konteks Malaysia..- Ipohmali


No photo description available.
Kawaq Bani Melayu UMNOPAS 
terpancut sebelum klimax...

Depa dok ingat dengan Kongress Maruah Melayu tu.. PH akan berpecah.. maka depa pun aturklan program dengan juak juak anti Ds Anwar dalam pentadbiran PH.. Semua kerusi dah diatur dikalangan pemimpin Bani Melayu.. Walaupun Ds Anwar kata dia mendapat jemputan saat Akhir.. Tapi bagi aku tindakan Ds Anwar tidak hadir dalam kongress Maruah Melayu itu tepat..

Semua dijemput kecuali Ds Anwar..Jadi Mereka jemput Tun Mahathir untuk dijadikan pahlawan Ashabiyah Melayu.. malangnya ramai bani Melayu hari itu rasa dipermainkan Tun Mahathir bila Mahathir lebih banyak kritik Bani Melayu berbanding kaum dan Agama lain.. Bayangkan Mufti belah utara yang datang sebagai wakil Ulama Ashabiyah pun tak berpuas hati dengan ucapan tun yang dikata tak berperisa..

Itulah Kebijaksanaan Tun Mahathir sebagai pahlawan sebenar Melayu.. walaupun dikepung dengan pemimpin pemimpin bani Ashabiyah Melayu.. Tun mampu bersilat keluar dari kepungan mereka.. Tun tetap berucap gaya Tun Mahathir..sedikit pun tak terpengaruh dengan suasana dan semangat Ashabiyah kongress Melayu..sampai ada yang marah marah tinggalkan dewan marah kepada Tun Mahathir...

Akhirnya yang terperangkap adalah orang yg cuba memerangkap Tun Mahathir dan pemimpin PH.. Seakan dirancang baik, UMNO pun selepas kongress tersebut menawarkan kepada Tun Mahathir menubuhkan Kerajaan perpaduan atas nama Melayu...Lagi teruk bila pelawaan Timbalan Presiden UMNO Mat Hassan ditolak secara terang terangan oleh Tun Mahathir..
Image may contain: 8 people, people smiling, people standing
Dr.M terperangkap dgn kepura2an maruah Melayu

Itu sebabnya kita dapat tengok begitu marah pemimpin bani Melayu semalam..orang PAS pun mengamuk sakan dalam Parlimen.. mana tak nya.. Kalau diibaratkan Kongress Melayu tu sebagai Majlis pertunangan, dah buat Majlis, dah buat Kenduri.. lepas tu pengantin lelaki nak hantar tanda, cincin..Tiba tiba pengantin tolak... mau tak mengamuk..

Lagi menambah perisa dan rempah kemarahan bani Ashabiyah Melayu, Pada petangnya depa tengok aksi mesra Tun Mahathir dan Ds Anwar dalam sidang media majlis Presiden Pemimpin Pakatan Harapan.. bila depa tengok aksi itu bayangkan perasaan depa... hancur luluh.. Kenduri dah buat.. dah duduk sekali dalam Majlis..orang ramai dah dipanggil datang kenduri....Tok Imam dan Tok Bilal dah dijemput bagi tazkirah untuk yakinkan orang yang dipinang calon lelaki ni..lekaki yang baik.. akhirnya Pinangan ditolak..

Hari ini bila dah takda modal sangat.. Depa mainkan video senda gurau Ds Anwar dan tun Mahathir dalam Majlis semalam.. punya lah marah, sampai ungkapan Maruah depa dengar Barua.. masih nak cuba lagi lagakan PH.. malangnya tak berhasil.. 

Yang betulnya Tok Guru Nik Aziz pernah sebut perkataan Barua pada UMNO.. dan Boneka UMNO pada pemimpin PAS yang nakkan perpaduan dengan UMNO.. itulah hakikatnya, Mereka lah Barua dan Boneka UMNO..bak pepatah Haji Hadi..ibarat Kambing buta berkepala Beruk.. - Ipohmali

Kongres maruah Melayu 
kucar-kacirkan UMNO...

Kongres Maruah Melayu (KMM) jelas tidak membawa hasil yang diharapkan. Tujuan pihak penganjur dengan memperalatkan empat buah IPTA untuk melihat Melayu bergabung, Melayu Bersatu, Melayu Umno dan Melayu Pam dengan sokongan seorang dua individu atau agamawan bertaraf Mufti tidak menjadi.

Dr Mahathir yang diundang memberi ucaptama di kongres itu juga turut sama dikecam. Jadi kalau Dr Mahathir dikecam maka individu lain yang hadir di kongres itu walaupun diajak disaat-saat akhir ikut sama terkena tempias.

Katanya, teks ucapan disediakan oleh pihak penganjur tidak dibaca oleh Dr Mahathir. Dr Mahathir membaca atau bercakap secara bebas. Penolakan Mahathir itulah kegagalan pertama. Dr Mahathir bukan mudah untuk diperangkap walaupun dia sedia dijadikan umpan dalam kongres itu. 

Mahathir pandai dan bijak membaca haluan angin dan juga gerakan awan di langit. Semua kena belajar daripadanya, jangan tahu berselfie sahaja. Apabila beliau sudah dapat mengagak kongres itu "dormant" maka beliau buatlah hala tujunya sendiri.

Wal hasil balik asal kongres itu tidak membawa untung sebaliknya mengundang rugi. Ada beberapa kesan atau bahana daripada kongres itu. Pertamanya di pihak Umno sendiri tidak dapat laba apa-apa. Kalau pun laba Annuar Musa dapat memegang tangan Dr Mahathir. Itu pun tidak sempat cium. Kempunan si Annuar.
Image may contain: 2 people, people smiling, text

Zahid Hamidi dan Mohamad Hassan pula berlaga angin sesama sendiri. Mat Hassan terus bodek Mahathir agar tubuh kerajaan Melayu, bersama Umno daripada kabilahnya, Pam, Bersatu dan PKR yang bernakidkan kepada Azmin Ali. Zahid tidak senang dengan cadangan Mat Hassan itu dengan menangkis ianya pandangan peribadi bukan pandangan parti.

Begitu juga dengan PAS. PAS juga turut menerima bahanan dan kecewa dengan kongres itu. Ramai pemimpin PAS dikerah, dan mereka hadir kerana Kadhi besar mereka hadir. Kalau tidak hadir nanti dikatakan tidak wala' pula. "Walakisme" adalah aliran baru dalam PAS.

Sungguh Dr Mahathir kecewa, tetapi beliau tidaklah menampakkan kekecewaannya. Tetapi hakikatnya itulah yang cuba disembunyikan. Cuba kalau kongres itu jadi "wau" dan meledak mungkin suasana selepas kongres itu berbeza. Tidaklah pula kelihatan Mahathir bergurau mesra dengan Anwar setelah beberapa jam kongres itu berakhir jika kongres itu mencapai matlamatnya.

Kegagalan kongres itu menunjukkan kegagalan dan kekecewaan penganjur golongan yang cuba membina lebuhraya untuk laluannya di tengah-tengah bukit bukau dan hutan rimba. Seeloknya golongan akademik jangan cuba bermain politik kerana politik tidak mudah berjalan mengikut sifir yang dihafalkan.

Bukan bermakna kamu mengundang kambing buta dan berok tepok untuk berhadapan dengan harimau, ia mencapai tujuan. Kena ingat kayu tas yang boleh menakutkan haiwan itu ada ditangan rakyat. - mso

Image may contain: one or more people, text and outdoor
The Death Of Oldest Malay Newspapers...It’s 6-Million UMNO-PAS Fanatics’ Fault For Not Saving Utusan’s Dignity...

We wrote more than a year ago that “Utusan Malaysia”, the oldest Malay newspaper may close shop. Founded as “Utusan Melayu” in 1939, almost 2 decades before the country’s independence in 1957, the generosity of the newly crowned government of Pakatan Harapan has allowed the highly controversial and racist newspaper to operate without interference.

On Wednesday (Oct 9, 2019), after working for decades, truckloads of the employees were in tears as they took their last photographs in the newspaper’s office and carried boxes of their belongings out – Utusan officially closed down for business. Effectively, 862 people became jobless. But there was no point crying over spilt milk. It may sound cruel, but they deserve it.

In the circular, the company’s management said that the plunging sales as well as failure to hit RM4 million advertising revenue to stay afloat had led to the shutting down of the company. But the problems were well known to the top management for decades. They knew the reasons why the toxic newspaper failed to attract advertisers and readers, but they had chosen to ignore them.

Utusan Malaysia’s circulation peaked at 350,000 copies a day in the 1990s and it was one of the largest selling newspapers in Malaysia. However, its circulation started to decline to about 250,000 copies in 2004 and further down to 144,438 copies in the first half of 2016. According to ABC’s Audit Report, the number plunged to 112,050 copies during the period of July – Dec 2017.

In reality, Utusan – mocked as not worthy even as toilet papers – was UMNO’s mouthpiece in the form of a propaganda newspaper. The political party had a 49.77% controlling stake (as of annual report ended 31 Dec, 2017) in the company. It was game-over after the stunning loss of UMNO, the backbone of the defeated Barisan Nasional (BN) coalition government, in the May 2018 general election.

As the gravy train stops on the night of May 9, 2018, Utusan was as good as dead. Without any cash injection from UMNO, Utusan defaulted on a RM2.9 million loans owed to Affin Islamic Bank in August 2018. Its stock price dropped like a rock and had never recovered. Dumbfounded by its political master’s unexpected loss, the company didn’t know what to do.
13 General Election - Post election Utusan Malaysia
Utusan Malaysia

The company had been registering losses for years with zero gross dividend and negative EPS (earnings per share). Its reserves of RM169 million in 2013 were totally wiped out by 2016. Since 2016, late salary payment was the daily breakfast for its employees. For the financial year 2017, Utusan had negative RM65 million reserves – obviously deep in debts!

Still, the management, while in denial and dismissed the company was in financial trouble, had urged – even begged – the Malay community to give its full support to what it said was the last remaining newspaper company that represents the so-called Malay struggle. As far as the management and employees were concerned, their survival depended on charity from UMNO.

Utusan played an important role as the biggest influence in shaping the racism and extremism among the 68.8% of Malays and Bumiputeras in the country. Just a day after the 2013 General Election, of which the ruling BN coalition suffered its worst-ever results, Utusan published a highly racist feature article with the headline “Apa lagi Cina mahu?” (“What else do the Chinese want?”).

That’s fine. Other newspapers belonging to political parties aligned to Barisan did the same propaganda drama too. But unlike Utusan which refused to change, other newspapers made instant changes to survive. For example, English newspaper “The Star”, owned by MCA (second biggest component party of BN), has immediately adopted a more neutral stance to stay relevant.

After its demise yesterday, National Union Journalist (NUJ) Utusan representative Mohd Taufek Razak immediately slammed the owners of Utusan, calling them cowards for failing to meet their employees and explain the situation following the decision to liquidate the company. He said – “They have all run away. They are all cowards – with no guts to tell us whether they will pay us compensation or our due salaries.”

Apparently, the employees, once the darlings of UMNO for jobs well done in spewing hatred against minority ethnics Chinese and Indians, did not receive any termination letter, let alone compensation. Heck, the company also owed them at least 2 months of salary. Mr. Taufek said – “Despite them not paying us for months, we still worked. We love this company.”


Image may contain: 4 people, people smiling, text

Well, that’s what you get for working blindly for the racist and corrupt political party. The simple fact that the employees loved the company despite it consistently produced false, fake and extreme news speaks volumes about their problems. They still couldn’t see what was wrong with the company not being able to survive – even after they were left in a lurch.

They didn’t blame the management for being too radical and extreme, which had caused the newspaper to continuously losing readership – even among the Malay community – and hence advertising revenue. Sure, worldwide, the mainstream newspaper industry is facing the toughest period as they compete with social media and free content providers.

But instead of closing down, others adopt, embrace and reinvent a new business model. After 122 years, Malay Mail, the oldest newspaper in Malaysia, has since gone online in December 2018. Staffs affected by Malay Mail’s new business direction were given opportunity to decide whether they want to leave or stay on and retrain for new roles in the revamped organisation.

In comparison, while all publications under the Utusan Group are expected to resume publication on Nov 1 under a new management (Aurora Mulia Sdn Bhd, a company linked to billionaire Syed Mokhtar Al-Bukhary), a large number of its 862 employees reportedly will not be re-hired. Clearly, the new owner believes the old employees are not “unemployable” for obvious reason.

Therefore, it’s laughable for UMNO president Zahid Hamidi to blame the government for the Utusan’s closure. He argued that UMNO was unable to help the cash-strapped Utusan because its accounts had been frozen by Mahathir administration due to its involvement in the 1MDB scandal. The disgraceful Zahid should instead explain why UMNO supporters didn’t help Utusan instead.
Yes, despite the “Buy Muslim-made First (BMF)” campaign triggered by UMNO’s racism and extremism initiative to put Malays and non-Malays at loggerheads, it was a surprise that the political party’s 4-million supporters had refused to support the Malay last remaining newspaper. And if the 2-million fans of the PAS Islamist party had joined the party as well, Utusan could definitely be saved.

In August, executive chairman Abdul Aziz Sheikh Fadzir said the price of Utusan Malaysia would be increased from RM1.50 to RM2, while the price of Kosmo would be raised from RM1 to RM1.50. By increasing the price of the papers, the company had hoped to generate about RM2.3 million a month, and in the process reduce its monthly deficit from RM3 million to RM750,000.

So the question is: why Utusan could not even sell 200,000 copies a day when UMNO has a mind-boggling 4-million diehard fans? Former Prime Minister Najib Razak had boastfully claimed that the party has 3-million members. Assuming all the members were real humans being and not donkeys, it’s a humiliation that less than 10% purchased a RM2 newspaper called Utusan.

To make matters worse, PAS Islamist party, despite having been UMNO’s new ally since more than a year ago, hadn’t mobilised its 2-million fanatic fans to support Utusan newspaper. With a combined forces of 6-million Malay-Muslim supporters, how hard could it be to purchase at least 200,000 copies, or even 350,000 copies (its peak circulation in the 1990s) a day for that matter?

It’s absolutely an insult to the community that the UMNO-Malays and PAS-Muslims, two biggest Malay parties in the country, were powerless at rescuing the dignity of Utusan. It doesn’t matter when or who was responsible for the erosion of public confidence which led to the demise of Utusan. A mixture of incompetency, racism and extremism was the recipe of Utusan’s embarrassing death. - FT
Mesti pandai pembohong, 
mesti pandai temberang..
Tetapi jgn sampai, 
hai pecah tembelang...

Jika Utusan dah mampos...
Boleh membaca di HaramKah...
Kalau..dua2 dah kojol...
Ana buka Uuuutukah...😁
- Zus Din

World Cup - Vietnam vs Malaysia 1-0 Goals Vietnam 2019
Image may contain: 2 people, people smiling, text
Image may contain: 5 people, people standing
cheers.

No comments: