22 February 2020

Takdak apa berlaku dalam mesyuarat Majlis Presiden PH...

No handover date, it’s up to me, says Dr M. Proses peralihan kuasa 
akan berlaku selepas Sidang APEC 2020 pada 19 November ini...

Image result for majlis presiden ph

Boleh tutup buku. Begitulah yang boleh dikatakan buat mereka yang ghairah menanti untuk melihat timbul kekecohan dan ketegangan dalam mesyuarat majlis presiden PH esok. Mereka akan kecewa dan kantoi. Hasrat untuk melihat beraku kegemparan tidak akan terjadi?

Ini semua terlukis dan terjawab apabila Anwar Ibrahim salah seorang watak utama dalam isu peralihan kuasa itu dilaporkan sebagai "menasihat" agar jangan ada tekanan baik kepadanya dan juga kepada Dr Mahathir Mohamad dalam isu peralihan kuasa.

Peralihan kuasa itu katanya akan (biarkan) berlaku dalam keadaan tenang dan tenteram dan usah ditekan mana-mana pihak. Untuk mengurangkan kontroversi mengenai itu, katanya apa perlu dilakukan pada masa kini tumpu kepada masalah ekonomi negara.

Kenyataan Anwar itu adalah terbaik ketika ini dalam gegak dan gelora tuntutan agar berlaku peralihan kuasa kepadanya daripada Dr Mahathir dalam kadar segera. Kalau tuan badan sendiri sudah reda dengan apa yang berlaku, mengapa orang lain perlu sibuk dan memandai-mandai.

Bagi saya sikap dan pendirian Anwar itu tepat. Beliau tidak perlu tergopoh-gapah untuk menjadi perdana menteri yang dijanjikan itu. Beliau harus meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada Dr Mahathir. Lagipun tempoh dijanji masih belum lewat. Dan penting pengalaman lalu perlu dijadikan pengajaran.
Meragui.

Ramai orang meragui akan kesediaan Mahathir menunaikan apa yang disebut atau dikonsensuskan kerana berdasarkan kepada sejarah dan warna politiknya. Tetapi hakikat yang kena disedari dalam situasi hari ini Mahathir tidak boleh ditekan dan dicurigai tanpa sedikit memberi ruang kepadanya. Tidak perlu terasa dengan sinikalnya kerana itu caranya.

Untuk mengambil sikap "tasamuh" begitu, mungkin Anwar sudah melihat dan memperhitung dari segenap sudut. Perkara paling penting adalah pergolakan dan keretakan di dalam partinya sendiri. Selain itu, adalah usaha pembangkang yang beriya-iya untuk berkoloborasi dengan Mahathir bagi menghalangnya daripada menjadi perdana menteri. Tindakan pembangkang itu jika mengikut rukun politiknya songsang, tetapi itu yang berlaku.

Serangan dan halangan buat Anwar paling teruk daripada apa yang berlaku diera Umno dahulu (1998) apabila pembangkang sendiri menunjukkan sokongan kepada Mahathir dan memainkan peranan agar Anwar gagal daripada menjadi PM. Dan dalam hal ini semua pihak perlu memberi kepecayaan akan kesediaan dan keredhaan Anwar itu sendiri.

Anwar memahami desakan dan tuntutan pihak tertentu agar beliau segera diberikan jawatan itu. Beliau juga tentu baca implikasi dan risiko dihadapi kerajaan PH kalau tidak berlaku peralihan kuasa. Yang mendesak mereka ada alasan dan ada sesuatu yang mahu dicuri dari pelantikannya itu.

Tetapi cara itu mungkin beliau lihat tidak kondusif. Sebagai seorang yang telah menempuh beribu ranjau dan terperangkap dalam konspirasi politik yang mengazabkannya, Anwar sudah jadi lebih bijak dan berhati-hati. Apa lagi para konspirator yang memangsanya sebelum ini masih berdempet dengan Mahathir.

Beliau kini umpama seorang pelawan (atlet) di tengah padang yang disorak diharapkan menang oleh para penonton diluar, termasuk oleh penjudi. Dan beliau juga mahu kemenangan itu. Tetapi kalau untuk menjadi juara dalam sorakan dan hiruk pikuk sehingga beliau terlupa kemampuan dan kesempatan sebenar beliau, ia adalah sesuatu yang tidak bijaksana kerana membebankan diri. Anwar tidak perlu membinasakan diri sendiri.

Apa yang menarik dalam kenyataan "damai" Anwar yang dipetik itu, beliau memberi tahu soal peralihan kuasa, beliau sudah berbincang dengan Mahathir di mana perdana menteri katanya, ia akan berlaku selepas Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asean,  November ini, Ertinya pada Disember atau akhir tahun ini Anwar akan mengangkat sumpah menjadi perdana menteri.

Bagi kita biar menunggu lama asalkan jadi. Itu yang mustahak. Bukannya tergesa-gesa tetapi terlepas. Pun begitu saya nak sebut di sini, atas sifat politik itu berbagai ragam, berviriasi penuh dengan tipu muslihat, Anwar dan sesiapa juga tidak boleh berpegang kepada perjanjian lisan itu secara mutlak. Mungkin juga bagi Dr Mahathir juga. Terbaik baik Anwar ialah sementara menanti peralihan kuasa dan detik keramat itu tiba beliau beliau selesaikan dahulu beberapa perkara penting di sekitar dirinya. Salah satu ialah mendamaikan dahulu keretakan dalam partinya sendiri. - mso... Baca seterusnya...

Image may contain: 1 person, text
Keputusan meeting PH malam ini: Lebai Hadi kekal PM online...

Tiba tiba PAS buat kenyataan akan batalkan usul "Undi Percaya" pada Tun Mahathir.. kata depa, Sebab Majlis Presiden setuju kekalkan Tun Mahathir.. entah apa apa.. Apa kaitan dengan PAS dengan Pakatan Harapan ? takda sapa suruh buat..takda sapa suruh batal.. perasan betul PAS ni..

Dah berulang kali Ds Anwar kata dia takda masalah untuk Tun berundur selepas APEC.. Semalam hanya menguatkan konsensus bersama.. kesepakatan yang dicapai sebagai sebuah keputusan, dan Anwar sendiri memberi cadangan agar Tun M diberi kebebasan untuk membuat keputusan sendiri bila tarikh peralihan kuasa....

Tapi hakikatnya, Cadangan usul undi percaya Tun Mahathir yang dicadangkan PAS ditolak oleh pemimpin UMNO sendiri.. bukan hanya UMNO tolak..GPS pun tolak..hanya PAS yang bersungguh sungguh jadi broker politik kelompok kartel dalam PH sama seperti kerja jahat depa masa Langkah Kajang dulu..

Jadi berkuburlah impian dengan sokongan 138 sokongan ahli Parlimen, angan angan nak jadi menteri dibawah slogan Pakatan nasional.. tu sebab sebelum ni aku kata, aku tak takut sangat cerita pasal SD, Sokongan ahli Parlimen.. Aku lebih takut rencana sentimen Perkauman dan Agama yg cuba dimainkan kelompok Ashabiyah dan Khawarij.. - Ipohmali

Image result for suspek LTTE
ISIS VS LTTE

Saya sudah agak yang isu ini in the end akan jadi isu perkauman dan agama; hanya kerana AG dan suspek adalah dari bangsa yang sama. Sungguh memalukan orang yang berpelajaran tinggi, mutfi pun boleh terpengaruh dengan assobiyyah. Bila AG sudah bebaskan suspect LTTE, ia sebenarnya telah tetapkan satu duluan untuk kes yang akan datang.

Kenapa suspek ISIS simpan buku sahaja kena tangkap?

Kita kena lihat isu ini dengan berlapang dada, banyak yang sangkut kes ISIS sebab miliki buku atau gambar semua nya di dakwa di mahkamah waktu zaman kerajaan BN, termasuk lah Aishah ( yang sekarang sudah bebas), LTTE ini ada kes pertama di zaman PH.

AG ada kuasa masa pendakwaan atau rayuan, kalau dan di sabit bersalah oleh mahkamah, AG tak boleh buat apa. Kalau dah kena penjara kena dapat pengampunan Agong atau rayu pada mahkamah yang lebih tinggi (ini AG boleh campur tangan lepas precedent kes ini)

Sekarang manifesto PH ialah untuk menghapuskan undang-undang drakonian, jadi Kes LTTE ini adalah kes pertama di dakwa di bawah peguam negara yang baru.
No photo description available.

Now, ini adalah berita yang baik sebab Syahredzan Johan sendiri menjadi peguambela untuk suspek yang terlibat dengan ISIS dan di dalam proses rayuan...

- Guru kaunseling Razis Awang, 32; tangkap 30 Mac 2018, penjara 7 tahun

- Bekas anggota polis Mustaza Abdul Rahman, 30,tangkap 29 Jun 2016, hukuman 10 tahun penjara bagi setiap pertuduhan tersebut.

- Roshelmyzan 31, tangkap 2016, 4 tahun penjara mengaku salah

Dan baca part ini, penahanan semua orang Islam ini berlaku di zaman BN memenerintah dan kebanyakan tahanan SOSMA TERPAKSA memillih untuk MENGAKU BERSALAH sebab kalau nak lawan sampai mahkamah rayuan memakan masa yang sangat lama dan mereka tak di benar ikat jamin.

“Ini baru sampai peringkat Mahkamah Rayuan, setelah 3 tahun menanti dengan perit. Sebab itulah majoriti tahanan Sosma yang sudah ditahan memilih untuk mengaku bersalah bagi mendapatkan hukuman yang ringan."

Persoalan saya, jika AG boleh tarik balik kes Razis, Mustaza dan Roshelmyzan (kalau mereka merayu) adakah AG masih lagi zalim? - Mohd Mukhlis Mohd Sharif

Image result for Does Pakatan Harapan really care
Does Pakatan Harapan really care?...

It is axiomatic, I suppose, that many politicians take voters for granted once elections are over. At election time, they stand before voters and make their spiel about all the wonderful things they are going to do. They promise to be honest, attentive and responsive to the needs of the people.

Once in office, however, the YB-syndrome kicks in and it’s a different story. It has happened many times before, of course, but few expected to see it happen in Malaysia Baru, and so quickly too. The wheeling and dealing in Putrajaya has returned; cronies – old and new – are back. The jockeying for power and position is gathering pace.

Transparency in government, a hallowed cry of many PH leaders while in opposition, is now in full retreat. Talk to insiders and you might well be nauseated by some of the things that are going on. The interest of the people, it seems, is the last thing on anyone’s mind in Putrajaya these days.

The government talks about grand development plans and impressive-sounding visions but what does it all really mean for hard-pressed Malaysians in the B40 group who have to cope with rising costs? How many ordinary Malaysians, for example, will actually get to share in the so-called “Shared Prosperity Vision 2030” that was announced with so much fanfare?

Dr Mahathir Mohamad is always scolding the poor: they are too lazy; they don’t save enough; they should work harder and not depend on assistance, he says. But how many of the cronies that are big names today would have made it without the sweetheart deals, the privileged connections, the concessions, monopolies, special licences, approved permits, etc., courtesy of the government?

Perhaps, if people in the B40 group got some of the breaks that these cronies enjoy, they, too, might become successful. Malaysians are not lazy; it’s just that they are up against a corrupt economic and political system that squeezes them at every turn, that keeps wages low, that allows the elites to exploit them in a myriad of different ways.

Every time a utility bill or toll or basic food staple is paid for or bought, a crony somewhere gets a cut because of an unfair advantage. Every time a big government contract is signed, you can be sure that a crony is going to make a killing at the expense of the taxpayers. They say it’s Bumiputera empowerment but in truth, it is simply a way of enriching their cronies.
Image result for Lynas issue . The people have spoken.

People hoped for change but its business as usual in Putrajaya. Mahathir used to poke fun at Najib over his “cash is king” comment, but make no mistake, money talks just as loudly today. In other areas too, the voice of the people increasingly counts for little.

Take the Lynas issue for example. The people have spoken. They don’t want another hazardous rare earth processing facility in our country. They don’t want our nation to become a hazardous waste dump. They don’t want to see our ecology ruined or our health and well-being jeopardised. But this government is impervious to the concerns of the people. The interests of Japanese and Australian businessmen seem to matter more to the prime minister than anything else.

What’s more, reports indicate that the Perak state government and Putrajaya have now signed a deal with a PRC company to undertake the exploration of rare earth minerals in the state. Did they learn nothing from the Bukit Merah catastrophe?

Recently, the nation was also shocked by media reports of Orang Asli foraging in garbage dumps. Instead of the finance minister or the economic minister or the rural development minister getting involved, they send the minister in charge of national unity to visit them!
What’s he going to do? Gather everyone together and sing Kumbaya?

This same lack of empathy for the poor can also be seen by the government’s decision to cut millions of ringgits in subsidies and assistance to farmers and fishermen who are among the poorest groups in the country.

The finance minister has no trouble finding billions of ringgits to buy over highway concessions or fund major infrastructure projects but has little to spare when it comes to farmers and fishermen.

And look at what’s happening in Penang where a massive infrastructure masterplan is being hastily pushed through despite strenuous public opposition. It’s another white elephant, another ECRL in the making. Economists assert that it is not economically feasible. Environmentalists have expressed serious concern about its ecological impact. Fishermen are worried, and with good cause, about the loss of their traditional fishing grounds.

Image result for forest reserve in Kuala Langat

Credible individuals and groups are simply exercising their rights as ratepayers and voters to express concern and demand answers. Instead of listening to them and working with them, state leaders attack, belittle, demonise and taunt them. There was a time, not so long ago, when DAP fought for the rights of the common man; now they are behaving like bullies.

People everywhere are, in fact, just fed up with overdevelopment. They are dismayed and disgusted that land designated as green space, forest reserve or reserve land suddenly ends up in the hands of well-connected developers; they wonder how bigger and bigger buildings are allowed to take shape on smaller and smaller parcels of land; they are enraged that their voices count for so little with these politicians we voted for.

There was such great relief among the people of KL and PJ in particular when former federal territory minister Tengku Adnan Mansor was booted out of office. People honestly believed that finally they would get local authorities who would be responsive to the concerns of residents.

Instead, we see the same old situation continuing. PH ministers respond by blaming everything on the former government, that their hands are tied. Tied to whom? There are still those – like Hannah Yeoh and Fahmi Fadzil – who are willing to champion the rights of citizens. That is what we expect of our members of Parliament.

In the meantime, over in Selangor, the PH state government is making plans to develop some 930 hectares of permanent forest reserve in Kuala Langat to make way for mixed-development projects. When questioned, the menteri besar says that it’s all really about preventing bush fires. How stupid does he think we are?

No one denies, of course, that the government faces daunting challenges after decades of BN mismanagement, corruption and abuse of power. So much needs to be done. But how long do they need to say no to Lynas or engage dissenting voices or help the Orang Asli?

How long will it take to show they really care about the people who put them in power? Perhaps if they were not so busy fighting for position and power or dreaming up big projects of dubious value or chasing after flying cars, they might find time to serve the people. - Dennis Ignatius

Image may contain: possible text that says 'Muhamad Naim Ltem Ltem btl tu mujahit tu pula munafiq tu simpanan org islam tu org jadi sial Suka 6m Balas Ltem Ltem Muhamad Naim mujahid pengkhianat bangsa dan agama. 6m Suka Balas Muhamad Naim Mujahit ni patut di bunuh jei mmg manusial terbangsat dln dunia 5m Suka Balas'
Walaun yg ugut nak bunuh Menteri Agama... 

Bertaubatlah kalian walaun.Semoga menjadi pengajaran...


cheers.

No comments: