11 January 2020

Baru faham mengapa lebai Hadi & Nik Bedoh tak didakwa...

Image result for hadi dapat 90 juta on tumpang sekole

Kita orang Islam hidup di bumi Malaya... Dalam hidup kita terikat dengan dua undang-undang, iaitu perintah dan larangan agama, dan yang kedua ialah undang-undang negara Malaysia yang berdaulat.... Kena bezakan antara dua peraturan itu.

Sebagaimana iman, ada tingkat-tingkatnya, begitu juga kufur ada tingkat-tingkatnya; maka begitu juga kesalahan yang dilakukan yang melanggar larangan agama dan melanggar undang-undang negara, ada tingkat-tingkatnya.

Tidak sama kesalahan mencuri buah jambu dengan kesalahan memiliki senjata api... Salah, ya dua-dua salah, tetapi tingkat kesalahan itu berbeza, hukuman pun berbeza.

Melanggar peraturan agama, kebanyakannya melibatkan dosa peribadi... Orang yang melakukan dosa peribadi walau tersembunyi dari pengetahuan orang ramai, hukuman terhadapnya kita serahkan kepada Allah untuk membuat pertimbangan ke atas dirinya, samada di dunia atau di akhirat kita tidak tahu, itu urusan Alah, bahkan kalau dia bertaubat dan Allah ampunkan dia pun, kita tak tahu.


Dalam negara, kesalahan melanggar peraturan agama atau dosa peribadi, kalau ditangkap, maka ia dibicarakan di bawah mahkamah syariah.... Ada juga perbuatan yang menyalahi kedua-dua undang-undang agama dan undang-undang negara, tetapi tingkatannya tidak sama.

Ada kesalahan yang pada Agama ia menjadi suatu dosa besar, tetapi ia tidak menjadi suatu kesalahan yang sangat besar menurut undang-undang negara.... Ada kesalahan yang menurut undang-undang negara menjadi kesalahan yang besar dan hukumannya juga berat tetapi sebesar mana kesalahan itu kepada agama kita tidak tahu.

Misalnya perbualan telefon antara Najib dan Rosmah dan Dzulkifli dan Apandi Ali; menurut undang-undang dunia ia adalah kesalahan yang serius, kerana di situ ada unsur-unsur pengkhianatan kepada negara, rekaan bukti palsu, berkomplot dengan orang negara lain dan seumpamanya; tetapi menurut Agama, siapa tahu berapa besar dosa mereka yang terlibat? KIta tidak tahu... Bagaimana bentuk hukuman yang Allah akan kenakan kepada mereka, kita juga tidak tahu.

Dosa meliwat sesama jantan, menurut Agama memang suatu dosa yang sangat besar, tetapi menurut undang-undang negara bagaimana...? Salah memang salah, tetapi tidaklah begitu besar kesalahannya menurut hukum negara.... Dan kalau pun negara ini mengamalkan hukuman hudud, orang yang meliwat akan direjam sampai mati; bukannya dipecat dari jawatan.
Image may contain: 1 person, possible text that says 'TAK PEGI MEETING KA BABY? KAN TENGAH SIBUK NI.. ESOK LUSA NK NK REPEAT LAGI'

Undang-undang itu kadang-kadang terlalu komplikated... Dalam isu video semburit misalnya, kita nak bercakap dari segi apa... adakah dalam soal Agama atau soal undang-undang negara....? Kenapa pengamal undang-undang seperti peguam dan hakim mendiamkan diri? Kerana mereka lebih tahu dan faham tahap mana video tokak telinga dan jilat punggung itu mengikat pelakunya di bawah undang-undang negara.

Sebagaimana orang lain, saya, secara peribadi sangat percaya bahawa yang dalam video itu ialah dia.... Tetapi kepercayaan itu hanya berdasarkan kepada penglihatan saya sendiri sebagai orang yang bukan pengamal undang-undang, saya tidak tahu bagaimana undang-undang negara melihat kes itu.... 

Saya pernah bercakap dengan dua tiga orang peguam tentang kes itu, semuanya mengatakan dia tidak boleh didakwa hanya berdasarkan kepada video clip.... Dan kalau didakwa pun, mungkin dia akan lepas, dan kalau dihukum pun, cuma denda beberapa ribu saja, kerana perbuatan suka sama suka di tempat tertutup begitu tidak menjadi jenayah yang besar kepada negara, walaupun menurut hukum Agama ianya merupakan dosa besar yang dilaknat Allah.... Kita kena tahu membezakan antara dua tu... antara kes video dan kes audio... antara hukum Agama dan undang-undang negara.

Prinsip perundangan yang diamalkan di seluruh dunia bahkan dalam Islam pun; lebih baik membebaskan sepuluh orang yang bersalah daripada menghukum satu orang yang tidak bersalah..... Ini kita kena sedor kita kena pahang. - Awang

Kes video lucah Haziq boleh dibuka semula bila kerajaan PH tumbang

Perihal penyerahan kuasa PM...

Bila bercakap pasal penyerahan kuasa PM daripada Dr Mahathir kepada Anwar, PM itu dan para haiwanan peliharaanya akan bercakap mengenai tidak ada tarikh khas mengenai peralihan kuasa itu. Kelupaan dan kegagalan menetapkan tarikh itu dijadikan alasan dan dalih. Dr Mahathir pun bermain-main dengan caranya menggunakan kekosongan tarikh berkenaan.

Walaupun tanpa tarikh tetapi asas kepada konsensus perlu dipatuti yakni Mahathir kena serahkann jawatanh itu kepada Anwar, itu janji dan persetujuan telah dicapai dan dunia sudah mengetahuinya.

Dr Mahathir tidak perlu tarikh khusus atau mencari tarikh berkenaan dalam mana-mana perjanjian, atau pun dalam mana-mana ucapan. Apa yang penting beliau perlu sedar tentang peri pentingnya jawatan PM diserahkan kepada Anwar dengan perkembangan yang berlaku kini.

Keselamatan yang perlu dijaga ialah kerajaan PH bukannya keselamatan atau mengenai diri Mahathir. Untuk jawatan PM seterusnya Mahathir tidak perlu memikir sesiapa lagi atau cuba hendak mengangat mana-mana Pak Kadok atau Pak Pandir menjadi PM, Yang perlu diinsafi ialah kelangsungan kerajaan PH selepas PRU15 kelak.
Image result for rate your minister on malaysiakini

Prestasi dan penerimaan rakyat terhadap kerajaan PH kini semakin hari semakin menipis dengan ditimbulkan pelbagai isu. Kritikan dan kecamana serta ejekan kepada kerajaan PH yang dipimpin Mahathir bertaliu arus. Mahathir tidak merasakan kebimbangan itu sebab beliau tidak akan memikul segala beban selepas ini. Tetapi kelangsungan dan beban kerajaan PH dimasa depan terletak di atas pundak para pemikul seterusnya.

Rasa tidak senang dan keluyuran kerajaan PH bukan sahaja dirasai oleh rakyat negara ini tetapi rakyat diluar juga. Dunia tidak lagi melihat Mahathir penting dan hebat seperti dahulu. Ertinya kedudukan Mahathir kini sebagai PM tidak memberi apa-apa input dan impak untuk negara. Kegagalan Summit KL lalu menjelaskan bahawa suara Mahathir sudah tidak dikagumi dunia Islam lagi.

Justeru menghitung dan menghimpun itu semua, Mahathir tidak perlu menunggu masa yang disukainya untuk melepaskan jawatan PM kepada Anwar. Sebaik-baiknya beliau serahkan secepat mungkin untuk memastikan imej kerajaan yang rosak dan tidak diyakini rakyat dan dunia kini dapat diperbaiki.

Lainlah kalau Mahathir suka kerajaan PH kini tumbang dan diganti dengan kerajaan Muafakat Nasional beliau terus berkeras dan mendabik dada mengakui dia masih popular dan diterima rakyat.

Justeru saya setuju dengan pendangan Rafizi Ramli sekiranya tidak ada tempoh ditetapkan untuk penyerahan kuasa kepada Anwar, maka rakyat boleh menentukannya dan Mahathir boleh dipaksa. Apakah perlu ada gerakan memaksa Mahathir? - MSO

Analysis: Malaysia's Razak may be held accountable for 1MDB cover-up
Latheefah Koya's Blockbuster Expose... 

Ok first things first lah. Suddenly some goody two shoes are asking if MACC Chief Commissioner Latheefah Koya should have made the information public.  

Well allow me to refresh your memory. Please watch this TWO minute video. This is US Attorney General Loretta Lynch and her entire team at the US Justice Department (including the FBI) giving a full briefing to the Press about the 1MDB scandal (in July 2016).  

The son was mentioned, the name of that movie company was mentioned and other names were all revealed.   Loretta Lynch revealed more details, names, facts and figures  than Latheefah Koya. And this was before any charges were filed in the US Courts about this 1MDB and its related scandals.

No one complained that Loretta Lynch's open airing of the FBI's investigation papers into the 1MDB scandal was wrong or in breach of any law.  It was entirely in the public interest. 

So let us be thankful to Latheefah Koya for taking the bold step to make this information public. Yes it is in the public interest.

My only advice to Latheefah would be to be more precise. Just state clearly the day, date, time (don't forget to say AM or PM) the recordings were made.   Then there would be no need for the reporters to ask you again a second time.  (Latheefah missed mentioning a couple of those AMs and PMs.)  

Thank you for exposing all this information but I would caution against some of the language. 


The MACC is a legal body authorised with investigating, interrogating and arresting people for corruption etc. These are serious matters. In my view use of language like: 

abuse of power, national security, fabrication of false evidence, connivance, obstruction of justice,  criminal conspiracy, whole sordid episode,  betrayal of public trust, criminality, cover up, abuse of power, offenses, breach of OSA, very disturbing, pretty scary

suggests a degree of presumption. The Police and the AG are fond of using the word "alleged".  
Latheefa Koya adalah KP SPRM paling berjaya dan tegas dengan pendedahan kali ini. Ia membantu rakyat untuk fahami apa yang Najib buat dulu menggunakan kuasa sebagai PM untuk cover jenayah mereka lakukan dengan sewenang-wenangnya...

The MACC should also be precise and sure of what it says.  Telling the journalists / reporters  

Tell me what you think 
You can decide for yourselves  
You can take a guess what that conversation was about 

suggests uncertainty and a degree of speculation. I think the language must be precise and factual. 

There are also international ramifications (which I personally really don't care about) when both the recordings and Latheefah Koya mention the Sultan and the Crown Prince of Scooby Dooby.   It looks like the camel sh_ggers were in on the act.  (Tak habis-habis lah, tuan-tuan kena liwat pak arab lagi).  

Akhir kalam congratulations are due to Latheefah Koya.  I hope all Malaysians will give our support to Latheefah and her team at the MACC and fully stand behind her in bringing the wrongdoers to justice. - OSTB

Image may contain: 2 people, text
Image may contain: 3 people
Patutlah bluuur...

Image may contain: 18 people, people smiling, text that says '"You 've got fools around you" Rosmah. Siapa "fools" disekeliling Najib?'
Image may contain: 1 person, text that says 'MYKMU.NET Kredibiliti and intigriti SPRM Tok Mat i Semasa Najib Razak tiada seorang pun pemimpin Umno yang persoal kredibiliti SPRM'
cheers.

1 comment:

Wanizzah said...

Selagi najib & konco2nya belum masuk jel, aku tetap undi kjaan PH. Dsai tu cakap mmg pandai dan tak serupa bikin, jika jadi PM hancur M'sia ni dan percayalah dia tidak ditakdirkan jadi PM. His time has passed, he ruined his chance last time.