18 June 2018

Kalu Najib tak salah 1MDB,pasai apa BN/UMNO kalah...

Related image

Anggota Parlimen Sepang, Hanipa Maidin mengulas laporan penyokong Datuk Seri Najib Razak yang berkata bekas perdana menteri itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah di mahkamah berhubung skandal penyelewengan syarikat pelaburan negara, 1MDB.

"Seronok juga membaca laporan media yang lapor komen setengah pengunjung yang hadir dalam majlis rumah terbuka 'eidul firtri mantan Presiden Parti Sarkas di Pekan.

"Saya tak kata prinsip atau maxim tu salah. Cuma bila main pakai secara sembrono, tak tahu dan tak kena pada tempat, masa dan keadaan, ia nampak lucu," kata Hanipa yang juga seorang peguam pada suatu hantaran di Facebook.

Pada hari raya pertama, kira-kira 500 orang menghadiri majlis rumah terbuka Aidilfitri bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan, Pahang.

Sebahagian besar hadirin yang ditemui oleh Malaysiakini tidak ambil kisah dengan segala pertuduhan oleh kerajaan baru di Putrajaya terhadap Najib, termasuk serbuan yang dijalankan ke atas rumah atau kediaman yang dikaitkan dengannya.

Bagi mereka, kerajaan berhak menyiasat, tetapi Najib tidak seharusnya dianggap bersalah sehingga dibuktikan di mahkamah. Sikap dwi standard sesetengah penyokong BN terhadap pemimpin HARAPAN ketika gabungan itu menjadi pembangkang dulu ditegur Hanipa.

Image may contain: one or more people and text

"Hai dulu masa kes Datuk Seri Anwar Ibrahim, awat (kenapa) hentam dia hingga lunyai sebelum mahkamah putus lagi.

"Masa kes komen Menteri Pertahanan dalam isu Bukit Kepong... belum pergi court lagi pun hang (kamu) dah buli dan belasah dia sakan... sampai suruh lucut kewarganegaraan beliau. Consistency brader!" Tegas beliau lagi.

Menurut pemimpin Amanah itu lagi jika memakai logik pengunjung rumah Najib di Pekan, Barisan Nasional tidak patut kalah dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

"Jika kita pakai dan ikut logik pengunjung di Pekan itu, logiknya parti yang didokong oleh MO1 tak wajar kalah teruk dalam PRU 14. Yelah MO1 belum diputuskan bersalah pun dalam kes 1MDB, awat hukum dia dan parti dia kaw-kaw dalam PRU?"

"Logik politik dan logik undang-undang bukan 24 jam sama saudara dan saudari!" katanya.

Najib Razak sedang disiasat SPRM mengenai penyelewengan dana 1MDB dan telah dua kali memberi keterangan di ibu pejabat suruhanjaya itu di Putrajaya.

Bagaimanapun, bekas presiden Umno itu secara konsisten menafikan sebarang salah laku dan peguam negara pada era pentadbiran Najib, Tan Sri Apandi Ali turut membebaskan beliau daripada sebarang pertuduhan. - Hanipa Maidin

Tak tau yang dia tak tau...

1. Bila baca kenyataan seorang agamawan (maaf yang saya tak pasti kat mana dia belajar ) tentang isu 1MDB dan MO1, saya agak kagum juga - sebab tahap "over confident" beliau yang melampau khususnya ketika berbicara tentang isu undang-undang. Nampaknya MO1 berhujah dengan nada yang hampir sama... macam wehdatul fikr.

2. Maka berteorilah agamawan itu seperti berikut - Tun M kata akan dakwa MO1 jika telah lengkap bukti-bukti yang kukuh. Maka , dia pun simpulkan begini :

Maksudnya sebelum ini belum ada bukti yang kukuh. Yang best lagi dia juga kata... itulah yang parti suci maksudkan... tapi mereka lambat faham, maka dia sarankan kita semua belajar Islam.

3. Bila kita tak tahu dan kita tahu yang kita tidak tahu, maknanya masih ada peluang nak dibantu dan dipulihkan. Tapi bila kita tak tahu dan kita pula tak tahu yang kita tak tahu... beratlah untuk dipulihkan. Yang lagi parah orang yang percaya kat golongan kedua ini, mereka juga tak tahu yang orang mereka percaya itu sebenarnya juga tak tahu yang dia tak tahu. Yalah mereka terpedaya dengan 'uniform luaran' orang itu. Maaf macam arwah A.R Tompel sebut dalam filem "Do re mi', tak silap saya... "takkanlah pak lebai nak menipu..."

4. Bila Tun kata nak lengkapkan bukti yang kukuh, itu bukan maknanya wahai pak sheikh, dulu belum ada bukti yang kukuh. Salah sangat kesimpulan sebegitu!

5. Pertama, kena faham betul betul 'nature' bukti kat luar mahkamah dan kat dalam mahkamah. Bila Tun kata nak lengkapkan bukti kukuh sebelum dakwa, itu sendiri sudah cukup jadi hujah yang dulu memang sudah ada bukti tapi bila nak kemukakan di mahkamah, kena prepare lain/lebih sikit. Kena bagi perkukuh lagi bukti2 itu. Maknanya, mana mana screw yang longgar kena perketat lagi. Itu maksud Tun. Amat jelas. Awat bodow pi konar kat lain?

5. Misalnya, dulu mungkin ada saksi yang jadi saksi kepada transaksi yang tipu, maka kena pastikan jika nak pergi mahkamah, keterangan saksi itu tak akan ditolak begitu sahaja. 
Misalnya , keterangan saksi tidak ditolak kerana keterangannya bersifat "hearsay" (keterangan dengar cakap ) atau saksi takkan goyang (shakeable) jika disoal balas . 
Misalnya juga, bukti-bukti transaksi palsu itu dapat dibuktikan dengan 'primary evidence' bukan dengan keterangan secondary. Keterangan saksi ada juga keterangan sokongan (corroboration) jika saksi itu juga misalnya adalah dikira 'accomplice' (rakan subahat penjenayah). Bila pergi mahkamah, semua benda itu misalnya kena diambil kira. Di luar mahkamah, mungkin itu semua tak begitu perlu seperlu di mahkamah.

6. Sebab itu, bila nak tangkap suspek atau nak geledah premis suspek penjenayah, misalnya, 'test' yang diguna pakai bukan test kena ada bukti kukuh (ironclad evidence) tapi cukup hanya sangkaan yang munasabah (reasonable suspicion) je. Nampak dan faham tak pak sheikh..!

7. Alhamdulillah kami juga belajar Islam dan makin hari makin nampak pak sheikh dan parti pak sheikh makin teruk mengarut..!!! ALLAH LEBIH TAHU... - f/bk

Image may contain: 1 person
Salah Faham Ahli PAS Tentang Islam...

Orang PAS tanya saya mana agenda Islam dalam manifesto PH. Yang tanya ni pensyarah universiti ada Phd. Saya tanya dia balik sila buktikan di mana dalam manifesto PH yang tidak Islamik atau menentang Islam. 

Apakah menentang penyelewengan ekonomi itu bukan tuntutan Islam? 
Apakah membela rakyat yang dibebani hutang itu tidak disuruh oleh Islam? 
Apakah menghapuskan cukai GST yang menindas kehidupan rakyat menyalahi Islam? Apakah menentang rasuah, penyalahgunaan kuasa dan institusi awam itu tidak dituntut oleh Islam? 

Islam PAS hanya terletak pada nama partinya saja. Islam PAS hanya hudud saja. Islam PAS hanya kafir, halal, haram dan lawan DAP saja. Saya tanya beliau lagi apakah undang-undang jalan raya, speed limit, berat muatan dan pakai tali keledar yang bertujuan menyelamatkan nyawa bukan Islamik?

Apakah berpuluh undang-undang untuk melindungi harta awam, harta negara dan rakyat tidak Islamik? Apakah undang-undang rasuah itu bercanggah dengan Islam? Semua undang-undang bertujuan baik, untuk kebaikan rakyat dan negara, cuma perlaksanaannya barangkali tempang dan perlu dipinda untuk lebih adil. 

Inilah puncanya apabila orang Islam melihat Islam dari sudut politik sempit, sedangkan Islam itu panduan hidup yang syumul, lengkap dan inklusif.

kita perlu undang-undang untuk umat Islam. Islam tidak perlu undang-undang tetapi Muslim, ummah perlu undang-undang. Sebenarnya umat Islam terlalu lama terperangkap dalam kekeliruan di antara Islam sebagai ADDIN, PANDUAN HIDUP dengan UMAT ISLAM. - Ustaz Nik Omar

Related image
The Malay Psyche...

On Friday June 1, two pro-Malay activists were forced to make police reports denying their involvement in alleged death threats and declaration of war against the new Pakatan Harapan (PH) government. The threats were directed at Prime Minister, Tun Dr Mahathir.

In a Facebook posting that went viral the originator calling himself, “Ayahanda Fadzley Mohd Yusof” claimed that Malaysia is currently in turmoil caused by a witch hunt. The Facebook posting called for “Zionist Prime Minister Dr Mahathir” to be jailed, labelled Defence Minister, Mat Sabu a “clown” and insisted that Deputy Prime Minister, Dr Wan Azizah unfit for the post because she is a woman.
Image result for “Ayahanda Fadzley Mohd Yusof

The post claimed that it received the support of right wing and pro-Malay elements such as the Red Shirts, Pekida and the Malaysian Muslim Consumers’ Association. Even fugitive Jamal (Jamban) is mentioned. It made veiled threats at ruling coalition Pakatan Harapan and called for the return of Barisan Nasional (BN).

Rani Kulup (pix,below), a former army warrant officer and a dandy with his fanciful uniform and trademark dark glasses, made yet another police report claiming that his outfit, Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia, was wrongly linked to the complainant. A guy by the name of Fadzley Mohd Yusof lodged a police report claiming the viral post was not from him as he is a PH supporter. He is worried for his safety following the posting.

So, what is the fuss all about then? Well, if you feel a perceived rise in racial sentiments then you are not alone. The feeling is being shared by many.

Image result for Rani Kulup

On Monday, May 28 a group calling itself Hindraf 2.0 made 25 demands to the Institutional Reforms Committee, of which my friend and former colleague, Brig-Gen (Rtd) Mohd Arshad, is a member. Among the demands were land schemes, business opportunities, repatriation of illegal workers and one that irritates the Malays most – opening up of Universiti Teknologi Mara (UiTM) to everyone not just the Bumiputeras. The reaction was spontaneous. The UiTM alumni association which is usually silent on many issues, including 1MDB and Rosmah’s huge collection of Birkin and Hermes handbags was up in arms. It started a petition opposing the opening of the institution of higher learning to non-Malays.

Nonetheless, it remains a travesty and an irony that UiTM accepts international students but not Malaysians other than Malays.

Dr Mahathir’s subsequent announcement of a committee to review and reform federal Islamic agency, Jakim riled Malay Muslims not used to (till now) having their privileges questioned. Pas kingpins Nasruddin Hassan and Ahmad Dusuki Rani questioned why Jakim when vices like 4-D Sports Toto, Magnum and the Genting Highlands casino are allowed to proliferate. It does not matter that the comparison is not only odd but laughable considering that no one is forced to part with their hard-earned money. It is entirely one’s choice but these so-called holier-than-thou Malay Muslims felt otherwise.
Related image

They don’t appreciate the fact that these gaming entities are part and parcel of a thriving economy, decadent though it may be. Magnum, Sports Toto and the Genting Highlands casino don’t impinge on the rights of those who don’t gamble or bet. Unlike 1MDB, a fake sovereign fund account whose objective was to launder money for use by the high and mighty of the land. Fortunately, the crooks have been identified and actions are presently being preferred against them. And mind you, all of these culprits are Malay Muslims.

A country with a sizeable Muslim population requires a federal agency of Islamic affairs to oversee and regulate seemingly petty tasks like the fixing of prayer times, halal certification, regulating of mosque and religious officials, drafting Friday prayers’ sermons and administrating pilgrimages and tithes. What it does not deserve is being placed under the Prime Minister’s Department to be used as a tool to control and manipulate the country’s citizens, especially Malay Muslims. Nor should it be allowed to espouse anti-human rights and impose anti-liberalism policies on Muslims in its bid to enhance its Islamist credentials. There is no necessity for Jakim to go beyond what it is designed for.

And surely the agency does not require an inflated annual budget of almost RM1 billion so it could focus its attention on “converting the LBGT”, inspecting the genitals of a perceived transgender celebrity, raiding budget hotels and brothels to flush out Muslim couples committing khalwat (close proximity) and apprehending Muslims who do not fast.

After a month of efficient house-cleaning and creating a new and now “reformed” Malaysia, PH has touched some raw nerves with those who resisted change. The Malays have been mollycoddled for over six decades by Umno to the extent that many consider the party their Saviour and protector. Other parties, particularly Democratic Action Party (DAP), they insisted is being led by chauvinistic Chinese whose singular objective is to wrest control of the country from them. This feeling is so entrenched in the Malays. A liberal-minded Malay like yours truly finds it difficult to convince his brethren that the Chinese in DAP meant no harm and they have no hegemonic tendency.

Image result for Tommy Thomas

The Malay psyche is not something difficult to fathom. It is the result of years of indoctrination (brainwashing) by a political party that is long on hopes but short on ideas. Fear mongering is Umno’s forte because the party believes that Malays are under threat. That their religion and their sultans are being assailed and belittled by imaginary goblins and make-believe enemies. The delay in endorsing Tommy Thomas (pix,above), an Indian, as the new Attorney General to replace Apandi Ali exemplifies this fear.

Anyone other than a Malay and a Muslim is considered unworthy to assume any sensitive appointments which are only reserved for Malays. But on hindsight it is the Malays who have let the nation and their own kind down. Najib Razak, Rosmah Mansor, Apandi Ali, Rahman Dahlan, Tajuddin Rahman, Khalid Abu Bakar, Jamal (Jamban) and all the obscenely-paid heads of government-linked companies are Malays. But this is of no consequence to a race that makes up over 60 percent of the nation’s population.  They continue to feel threatened. I call this a self-confidence deficit.

Pakatan Harapan’s major challenge in the months to come is to continue with its reform agenda while, at the same time, prevent divisive and malicious ethno-religious sentiments from flaring up before the next general elections. A tall order indeed for Tun Dr Mahathir and his multi-ethnic but highly motivated team. Time is running out on them. But with people like Lim Guan Eng, M. Kulasegeran, Dr Maszlee Malik, Tony Pua, Hannah Yeoh, Gobind Singh Deo and Anthony Loke around I am prepared to stick my neck out. - Fathol Zaman Bukhari

Related image



cheers.

No comments: