30 May 2018

Bila macai2 UMNO cuba laga2kan team Malaysia Baru...


Suasana gembira dan menyenangkan hati mengenai keajaiban yang berlaku pada 9 Mei masih dapat dirasa.

Adil juga untuk dinyatakan bahawa terdapat sedikit kekeliruan dan kebimbangan apabila berlaku ledakan berita apabila media tidak lagi disekat daripada melaporkan dengan benar.

Untuk ini, The Malaysian Insight berhenti sejenak bagi menjawab beberapa persoalan dan menentukan kesahihan beberapa dakwaan.



SOALAN 1: Adakah kerajaan Pakatan Harapan (PH) akan musnah akibat masalah dalaman?

Tidak.

Tapi ada teka-teki baharu yang disebut-sebut masa ini: Berapa lamakah Dr Mahathir Mohamad dan rakan-rakannya akan kekal mentadbir. Golongan yang giat membangkitkan perkara ini adalah orang-orang Umno, golongan yang mencari laba dan juga pemerhati politik Malaysia.

Tesis utama kumpulan ini adalah Anwar Ibrahim merupakan ahli politik yang bercita-cita tinggi dana akan menekankan pendiriannya dalam isu negara dan antarabangsa.

Pada satu masa, campur tangannya akan menimbulkan kemarahan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan akan menyebabkan perselisihan hubungan.

Perbalahan di antara PM dan bakal PM ini akan meracuni PH dan membawa kepada perpecahan gabungan parti yang menguasai 124 kerusi di Parlimen. Peraih utama yang mempromosi senario ini adalah Umno.

Ia tidak dapat memetakan jalan untuk pemulihan partinya, lalu ia berharap kepada perpecahan dalaman kerajaan PH untuk memberikannya jalan belakang dan kembali ke Putrajaya.

Jadi kita boleh jangka penulis blog dan ahli politik Umno membangkitkan perkara ini setiap kali Anwar menghadap Raja-Raja Melayu atau mengeluarkan kenyataan yang dilihat menegur Putrajaya.

Mereka mahu menimbulkan masalah di antara Dr Mahathir dan pemimpin PH lain dan juga Anwar. Mereka mahu seluruh rakyat terpaku pada drama ini. Umno mahu pentadbiran Dr Mahathir terganggu dengan drama ini.

Kita sudahpun melalui pengalaman ini – yang memberi kesan buruk kepada Malaysia, Dr Mahathir dan Anwar.

20 tahun lalu, satu kempen secara bisik-bisik dijalankan oleh Anwar dan Dr Mahathir. Ia akhirnya membawa kepada konfrontasi dan berakhir dengan pemecatan dan pemenjaraan Anwar dan kerosakan pada kewibawaan Dr Mahathir.

Kedua-duanya kini sudahpun diberikan peluang untuk bertaubat di usia senja masing-masing.

Bodohlah jika Anwar dan Dr Mahathir lupa siapa yang memberikan peluang kedua kepada mereka untuk kembali ke puncak.

Lebih buruk lagi, amat menyedihkan jika mereka membenarkan golongan berkepentingan untuk membawa mereka ke jalan kemusnahan seperti yang dilalui pada 1998.


Jawapan mengenai tempoh jawatan Dr Mahathir, cita-cita Anwar

SOALAN 2: Anwar tiada kedudukan rasmi dalam kerajaan. Jadi mengapa beliau berjumpa orang berpengaruh?

Anwar sudahpun menghadap Sultan Johor. Beliau juga menghadap bonda Yang di-Pertuan Agong di Kelantan dan belau juga dijadualkan bertemu Presiden Indonesia Jokowi Widodo.

Rentetan pertemuan peringkat tertinggi ini memberi gambaran bahawa beliau sedang bergegas, dan memberi isyarat kepada semua pihak bahawa beliau seorang tokoh penting dalam suasana pasca pilihan raya ini.

Perkara ini menjengkelkan beberapa pihak, yang menuduh Anwar memasang cita-cita yang terlalu besar.

Tapi, adakah bekas timbalan perdana menteri dan bekas ketua pembangkang ini harus menjadi suri rumah sahaja selepas ini? Anwar sentiasa dambakan tumpuan.

Walau ketika dalam penjara, beliau tetap mengeluarkan kenyataan akhbar dan membuat keputusan penting untuk PKR.

Mengapa rakyat Malaysia harus terperanjat dengan keinginan Anwar untuk didengar, dihormati dan dianggap sebagai kuasa besar di Malaysia hari ini.

Beliau akan menjad PM dalam tempoh dua tahun dan beliau tidak mahu sesiapapun lupa pada perkara itu. – malaysiainsight

Image may contain: 2 people
Bila Hj.Hadi flip-flop...

Soalan paling maut host Awani Nazri Kahar beberapa minit sebelum berakhir siaran.. Apa komen dan mesej Tok Guru tentang Parti Amanah yang dulu dituduh sebagai parti nyamuk.. tetapi kini ada yang sudah menjadi Menteri..begitulah lebih kurang soalan yang aku tonton sepintas lalu..

TG Hj Hadi agak tersentak dengan Soalan itu, Jawab Tok Guru, Diharap mereka ini, dapat mempertahankan Islam...membawa suara Islam,Sebab mereka keluar dulu pun dari PAS sebab Islam, akhirnya TG HJ Hadi terperangkap dengan Soalan dan akhirnya mengakui pemimpin Amanah juga membawa Islam dalam perjuangan depa..

Apa yang aku dapat lihat sepintas lalu, Pengacara Awani mereka lebih "faqeh" , memahami Politik Islam dan sejarah Politik PAS, mereka boleh mengungkap istilah secara spontan seperti ungkapan Dakwah Bil Hal.. mengungkap idea Konsep Memperkasakan Islam Melalui konsep zakat dan Waqaf dalam meralisasikan Islam dalam pememerintahan berbanding Undang2...

Walaupun Nazri Kahar mengumpan Soalan dengan baik dan bijak, Soalan ini gagal dijawab dengan baik Oleh TG HJ Hadi.. Sememangnya PAS tidak dapat membawa apa apa model,Bukti bagaimana Islam telah dicernakan,dizahir didalam pemerintahan, bagaimana ia direalisasikan dalam Pemerintahan PAS di kelantan dan Terengganu..

Tok Guru masih lagi menjawab dengan "template" yang sama, sepertimana pernah kita dengar dalam Kuliah dan ceramah TG Hj Hadi sebelum ini.. apa yang lebih teruknya , Tg Hj Hadi memabwa jawapan luar dari konteks yg terlalu jauh, Sehinggakan contoh perhambaan, hamba Abdi d Amerika/Eropah digunakan sebagai jawapan.. Tg Hj Hadi masih terbawa bawa dengan Kegemilangan Sejarah Islam terdahulu..

Akhir sekali, yang membuatkan TG Hj Hadi gagal menjawab dengan baik, Sebabnya TG Hj Hadi masih gagal keluar dari kepompong Perkauman dan Ashabiyah, masih memisahkan Islam yang dibawa PAS berbeza dengan Islam pihak yang lain, masih merasakan selain PAS adalah liberal, masih memisahkan dari sudut pemerintahan bezanya kedudukan mereka dari kalangan Islam dan Bukan islam, masih mengikat pandangan dari sudut Aqidah..

Yang Membezakan wacana ini, Nazri kahar cukup faham sejarah PAS , Politik gerakan islam sehingga Tg Hj Hadi sendiri takut untuk berbohong atau memanipulasi Hujjah sepertimana yang dilakukan TG Hj Hadi dan Pemimpin PAs dihadapan pentaksub dan penyokong PAS.. Memang agak sukar untuk berhadapan dengan Pengacara yang mempunya Kebijaksanaan yang tinggi.. itu belum lagi berhadapan dengan Panel dalam wacana perdebatan.. - f/bk

Najib’s night of despair and delusion...

"DO people really hate me that much?" two people heard Najib Razak say as the carnage of Barisan Nasional's (BN) devastating losses became clearly apparent as the May 9 night wore on.

His advisers were huddled near him at his Langgak Duta residence, faces getting paler and grim as the results trickled in. Federal seats were falling like ten-pins in Sarawak, while the state legislatures in Johor, Malacca and Negri Sembilan seemed to go Pakatan Harapan's (PH) way.

The two people who heard him mutter those words were silent. Words could not capture the depth of their feelings; the grief of losing had shocked them as the results streamed in.

"No one knew the extent of the anger against Najib and BN. I mean people did say they were going to vote for PH but we thought he could pull through," one adviser told The Malaysian Insight.

It wasn't like this when polling started that May 9 morning. Najib's BN had never lost an election since his father formed it in 1974, while the predecessor Alliance's victory stretched from the 1955 elections, two years before Malaya's Merdeka.



The Najib administration was confident it would keep the government in the 222-seat federal parliament, even predicting that it might regain its two-thirds parliamentary super-majority that allows it to pass constitutional amendments without the opposition's cooperation.

BN had the money, machinery and media behind it, as in previous elections, and believed that its political foes were in disarray, with Dr Mahathir Mohamad leading the PH pact that was forced to use the PKR logo as Bersatu was temporarily deregistered.

What could go wrong, a BN strategist told The Malaysian Insight, saying he was oblivious to the trouncing that happened that Wednesday. "We never saw it coming at all," he said.

He was not the only one who did not see the devastating losses coming. BN's array of well-paid strategists were confident of a huge win and inspired the top leadership to reassure jittery supporters that victory was theirs.

White roofed tents and marquees had been set up at Najib's posh Langgak Duta private residence in a leafy cul-de-sac opposite Istana Negara for the victory celebrations. Congratulatory advertisements were set to roll in newspapers controlled by BN parties.


Related image

"Najib was sure of 133 seats at least, the same as in 2013," one strategist said. Another said party deputy president Ahmad Zahid Hamidi reassured supporters on polling day that 142 seats were in the bag due to the big turnout that Wednesday.

It is learnt that even Najib's wife, Rosmah Mansor, had called the wives of some top leaders and confidently echoed her husband's earlier assessment that 133 seats were in the bag. "She called at 11.30pm and said BN would win with 133 seats," another strategist said.

But the win did not happen. And Najib did not make it to the Umno headquarters in the Putra World Trade Centre (PWTC), as was the custom of all winning party presidents. Instead, he stayed home, and senior party leaders silently made their way there to figure out the results.

"We were looking at big losses; Johor has fallen, Malacca has fallen, Negri, too," said an Umno MP who lost his seat to PH. He had expected to win with a slim margin due to the large number of voters but was trounced by a more than 10,000-vote majority by his opponent.

Other top BN leaders had also lost by 9pm, including MCA president Liow Tiong Lai, MIC president Dr S. Subramaniam, Felda chief Shahrir Samad and Najib's two lieutenants in Sabah, Salleh Said Keruak and Abdul Rahman Dahlan.


Image result for Dr Mahathir claimed victory just after midnight,

The delusion of a possible win despite the slew of defeats turned to despair as Dr Mahathir claimed victory just after midnight, despite the standstill in results announced by the widely derided Election Commission (EC).

Dr Mahathir had won for the sixth time in as many elections he has led, except this time, it was with PH and not BN. Najib remained silent through the night, with a spokesman saying a statement would come out in the morning.

The country's sixth prime minister was still wondering about the depth of the hate and anger against him and his colleagues while his aides waited for the final results to plot their next move.

Meanwhile, others celebrated PH's win. But the white marquees in Najib's garden were dark and empty. The crowd had disappeared from PWTC and only a few had turned up at his residence.

And newspaper workers had to pull the pages of congratulatory advertisements for BN while editors tried to figure out acceptable headlines capturing the historic and seismic change of government on May 9. – malaysianinsight

Malam jahanam BN

Cancelling HSR a mistake? Show us proof, says Dr M
Story kat SINI dan SINI  



Duit menabung Rosmah dari kecil...

Image may contain: 1 person, text
Kini sah geng engko pembangkang.
Soalnya PAS kera atau UMNO menyet...

Image may contain: 3 people, people smiling

Image may contain: 1 person, smiling, text


cheers.

No comments: