08 September 2016

Melayu dalam DAP bukan ‘Melayu tongkat'...


Kempen politik murahan mengaitkan DAP sebagai musuh Melayu dan Islam muncul kembali dengan pelbagai gambaran buruk dan jahat yang semata-mata dicipta untuk menakut-nakutkan dan mejauhkan sokongan orang Melayu terhadap DAP.

Kempen fitnah yang bertali arus menyerang DAP itu dibuat seiring kemelut kepimpinan dan skandal kewangan terbesar yang membelenggu pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Umno melibatkan 1MDB dan individu MO1.

Menurut pakar undang-undang Dr. Abdul Aziz Bari, gambaran buruk terhadap DAP itu hanyalah sekadar persepsi yang ditanam oleh Umno dan media yang dikawal mereka.

Beliau berkata, kempen memburuk-burukkan DAP itu bukanlah baru dan telah dijalankan berpuluh-puluh tahun lamanya termasuk oleh agensi-agensi tertentu milik kerajaan.

“Ia (propaganda) dimasukkan secara halus di dalam sukatan pelajaran dan kursus oleh agensi tertentu seperti Biro Tata Negara (BTN).

“Perlu kita ingat dalam beberapa insiden MCA juga mempersoalkan isu-isu bangsa dan agama. Mereka malah pernah menuntut TPM kedua 30 tahun lalu. Bagaimanapun MCA dan Gerakan dilabel sebagai ‘Cina baik’ (kerana bekerjasama dalam BN),” kata Dr Aziz.

Beliau menegaskan bahawa DAP merupakan sebuah parti politik berdaftar yang menjunjung perlembagaan malah ia diulangi dalam dasar bersama gabungan pakatan oposisi sebelum ini.

“Adalah satu fitnah untuk mengatakan DAP anti Melayu dan Islam; sepatutnya ia boleh dibawa ke mahkamah,” ujarnya.

Dengan capaian media sosial secara meluas dan mudah, agenda perjuangan dan imej DAP semakin baik meski digasak secara berterusan oleh jentera dan tentera siber pro-BN.

Justeru, ia telah berjaya menarik minat sebahagian dari masyarakat Melayu khususnya golongan muda untuk menyertai dan aktif bersama DAP.

Menurut Dr. Aziz, ahli-ahli dari kalangan kaum Melayu yang menyertai DAP boleh memainkan peranan yang besar dalam membentuk mesyarakat Malaysia yang mampu keluar dari ‘tema-tema politik perkauman’ seperti yang dijaja Umno dan parti-parti yang bersekongkol dengan mereka selama ini.

“Mereka (ahli-ahli kaum Melayu) perlu menunjukkan bahawa mereka boleh ke depan tanpa diberi tongkat; satu budaya negatif yang ditanam dalam Umno.

“Mereka juga perlu selesa dengan tema-tema politik baru seperti akauntabiliti, ketelusan dan sama rata. Orang Melayu dalam DAP tidak harus terperangkap dan menari dengan tema perkauman dan agama sebagaimana Umno dan PAS.

“Mereka perlu menunjukkan imej progresif; mereka perlu menunjukkan imej Melayu yang berbeza dari Umno dan PAS,” tegas bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa itu.

Sertai DAP langkah berani, mendahului masa

Komited mengangkat perjuangan DAP yang menekankan konsep keadilan dan kebebasan, Dr. Aziz yang juga Ahli Jawatankuasa DAP Selangor mengingatkan penyertaan kaum Melayu ke dalam DAP tidak semestinya memberi kelebihan.

“Saya lebih melihat penyertaan Melayu dalam DAP sebagai satu langkah berani; langkah menentang arus. Sesuatu yang mendahului masa.

“Saya melihat penyertaan Melayu dalam DAP sebagai usaha untuk menambahkan pilihan dan alternatif kepada parti-parti yang sedia ada,” jelas beliau.

Katanya, kedudukan kaum Melayu telah diabaikan sejak sekian lama oleh Umno manakala PAS yang kononnya turut memperjuangkan ‘agenda Melayu-Islam’ itu mengambil sikap menyebelahi Umno.

“Mereka gagal membela nasib orang-orang Melayu.

“Namun, sikap dan budaya politik DAP yang sama rata dan telus boleh memberi harapan kepada orang Melayu khususnya generasi muda yang telah muak dengan politik rasis, politik korup dan politik lama yang tidak memberi ruang kepada demokrasi, ketelusan dan seumpamanya,” tegas Dr. Aziz.

DAP mangsa ‘kambing hitam’ dakyah jahat Umno

Bagaimanapun, agenda ‘Malaysian Malaysia’ atau ‘Malaysia untuk Rakyat Malaysia’ yang mengangkat agenda keadilan, kebebasan dan kesaksamaan seperti yang diperjuangkan DAP selama ini sering menjadi mangsa ‘kambing hitam’ dakyah jahat Umno untuk memusnahkan DAP.

“Ini pun satu kempen negatif. Pada hakikatnya Malaysian Malaysia ini tidak banyak berbeza dengan konsep bangsa Malaysia yang Umno promosikan pada tahun-tahun 1990an.

“Bahkan kita boleh mengatakan bahawa Umno – dengan konsep itu – telah meniru apa yang DAP mulakan. Gagasan atau gimik 1Malaysia juga ada ciri-ciri Malaysian Malaysia,” jelas Dr. Aziz.

Menegaskan kenyataannya, beliau mengingatkan bahawa intisari Malaysian Malaysia telah wujud dalam perisytiharan kemerdekaan dan tidak bertentangan dengan apa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

Ditanya pandanganya terhadap perkembangan politik semasa melibatkan gerakan yang diterajui bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad yang kini menubuhkan Parti Pribumi Bersatu (BERSATU), beliau berkata kewujudan parti tersebut penting untuk menumbangkan Umno.

“Kemunculan Bersatu dalam politik Malaysia perlu dilihat dalam konteks dan senario politik semasa; khususnya skandal 1MDB dan lain-lain sekarang.

“Bersatu penting untuk menggoncang Umno yang memainkan politik agama dan rasis. Dominasi Umno ini perlu dipecahkan; begitu juga di Sabah dan Sarawak yang sehingga kini masih merupakan deposit tetap bagi Umno-BN.

“Saya fikir kemunculan dan peranan Bersatu perlu dilihat dalam landskap politik Malaysia yang berbeza dengan negara lain,” katanya lagi. – Dr.Aziz Bari,Roketkini.com

Image result for The Rise,Jalan S.P. Chelliah,
Gomen P.Pinang beli 320 rumah di tengah-tengah George Town mahal,jual murah untuk Bumiputera saja...

Kerajaan Negeri Pakatan Harapan Pulau Pinang hari ini yang digambarkan anti Melayu membeli 320 rumah kos sederhana rendah (KSR) semahal RM140,000 seunit di The Rise dekat Jalan S.P. Chelliah, untuk dijual semula kepada pembeli Bumiputera sahaja dengan harga semurah RM72,500.

Ketua Menteri, Y.A.B. Tuan Lim Guan Eng berharap langkah itu mampu memastikan lebih 30 peratus kuota Bumiputera yang diperuntukan dalam projek perumahan di tengah-tengah bandar raya George Town tersebut turut mampu dimiliki oleh mereka yang layak.

"Ia (320 unit rumah KSR) tidak akan dilepaskan sekiranya tidak dapat dijual, sebaliknya tetap akan disimpan," tegas Guan Eng yang juga Setiausaha Agung Parti Tindakan Demokrasi (DAP) kepada pemberita di sini baru-baru ini.

Sebelum itu, Guan Eng yang juga Exco Hal Ehwal Tanah & Pembangunan Tanah, Penerangan, Kebudayaan & Kesenian, Warisan dan Hal Ehwal Bukan Islam menyaksikan Majlis Menandatangani Perjanjian Persefahaman (MoU) Jual Beli 320 Unit Rumah Mampu Milik Jenis B (KSR) The Rise, antara wakil Kerajaan Negeri dan pemaju, sebelum melawat tapak projek pembinaan.

Setiausaha Kerajaan Negeri Dato' Seri Farizan Darus yang mewakili Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) dan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) menandatangani MoU tersebut, dengan Pengarah syarikat pemaju Zubicon Sdn. Bhd. (Zubicon) Lim Beng Keong.

Timbalan Ketua Menteri I, Dato' Mohd. Rashid Hasnon yang juga Naib Pengerusi I Parti Keadilan Rakyat (KeADILan) Negeri, Jagdeep Singh Deo (Exco Perancangan Bandar & Desa dan Perumahan merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri Datuk Keramat), serta barisan pemimpin Kerajaan Negeri dan beberapa ADUN lain turut menyaksikan majlis MoU tersebut.

Difahamkan, sebanyak 2,093 unit rumah mampu milik (RMM) dibina dalam projek The Rise di atas sebidang tanah berkeluasan 11.04 ekar di dalam Kawasan Dewan Undangan Negeri (KADUN) Datuk Keramat.

Mengikut kategori, 883 unit RMM dengan luas lantai 800 kaki persegi ditawarkan dengan harga jualan RM200,000; 165 unit RM luas lantai 900 kaki persegi ditawarkan dengan harga jualan RM300,000; dan 275 unit luas lantai 1,000 kaki persegi ditawarkan harga jualan RM400,000.

Dalam projek sama ini, sejumlah 770 unit KSR dengan luas lantai 700 kaki persegi turut dibina, dengan 320 KSR sahaja dibeli oleh Kerajaan Negeri untuk dijual semula kepada Bumiputera.


Guan Eng(tujuh dari kiri), barisan pemimpin negeri dan wakil pemaju Zubicon selepas majlis MoU, turut melawat serta merakamkan gambar kenang-kenangan di tapak projek pemajuan The Rise dekat Jalan S.P. Chelliah baru-baru ini.

Menurut Guan Eng, Kerajaan Negeri mengeluarkan sejumlah RM44.6 juta daripada dana Akaun Amanah Perumahan Bumiputera Pulau Pinang (Tabung Bumiputera) untuk membeli semua 320 unit rumah KSR itu.

Tambah beliau, harga jualan kepada Bumiputera sahaja sepatutnya kita-kira RM100,00 kerana harga seunit rumah sahaja berjumlah RM72,500, manakala, RM25,000 merupakan nilai bagi satu-satu petak parkir di sini.

Namun, katanya lagi, Kerajaan Negeri menyerap RM25,000 lagi tiap-tiap unit KSR yang dibeli oleh Bumiputera kelak.

Berdasarkan MoU itu, difahamkan, bayaran sebanyak RM72,500 seunit bagi 320 unit KSR berjumlah RM23.2 juta akan dibayar kepada pihak Zubicon.

Manakala, baki RM 67,500 bagi 320 unit KSR yang berjumlah RM21.6 juta lagi akan diberikan kepada MBPP, sebagai sumbangan bagi menampung kerugian mereka memberikan tanah tersebut.

"Hari ini, satu cek RM2.32 juta dibayar sebagai bayaran 10 peratus kepada Zubicon Sdn Bhd.

"Hasil pembayaran daripada jualan ini akan dipulangkan semula ke dalam 'Tabung (Bumiputera') berkenaan.

“Ini bukan amalan (Kerajaan Negeri era Barisan Nasional) dulu, yang mana wang pembayaran oleh pembeli tidak dipulangkan semula.

"Tetapi kini, Kerajaan Negeri Pulau Pinang akan memulangkan semula pembayaran sepenuhnya (RM72,500) oleh pembeli ke dalam tabung berkenaan, agar dapat digunakan semula dan beri manfaat kepada pembeli lain pada masa depan,” jelas Guan Eng.- malaysiadateline

15bc
Tugu Negara Is A "Big Sin"...

Perak Mufti Harussani Zakaria has declared that it is a "big sin" to build monuments in human forms.

The religious leader was referring to the iconic Tugu Negara sculpture, explaining that such statues are considered haram in Islam.

He explained that building monuments in the shape of humans was haram in Islam as in the hereafter, God would ask those responsible to give life to their creations.

He told Malaysiakini that it became a bigger sin when people were invited to hold ceremonies at the National Monument as it bordered on idolatry or idol worship.

"Any living creatures, except for trees, cannot be built as a replica or monument if it is done in a condition with all limbs complete," added Harussani, as reported by The Malay Mail Online on 4 September.

The Tugu Negara serves a symbol of bravery to commemorate the fallen warriors during Malaysia's struggle for independence. It is also the world's tallest freestanding bronze sculpture grouping.

Adding to that, Harussani also lambasted the government's plans to include the Tugu Negara as part of the RM650 million rainforest park project

58ea

Perak deputy mufti Zamri Hashim recently commented on Langkawi's eagle statue, asking for it to be demolished because it is haram.

On 3 September, Malay daily Berita Harian reported Zamri as saying that it is forbidden in Islam to sculpt or idolise statues of living things such as humans and animals. 

He went on to say that such statues in existence must be demolished in line with the beliefs of the religion. - says.com

Image result for kuala penyu
Lunatics at the gates...

Start getting worried – really worried. The lunatics are at the gates – baying for blood from concrete, plastic, styrofoam and anything solid. Even gel and jelly (if hardened and upright) may not be spared, depending on the moods of the aggressors. Lock up the children.

If you have heard of squeezing water from the proverbial stone, someone has tried it and succeeded. The result is that the readings of the water have been interpreted to mean that it is wrong to produce, possess or display statues of living creatures such as humans or animals.

The president of the Malaysian Association of Accredited Taxidermists said this did not come as a surprise. "We knew it was coming because there's no security at the asylum, the doors are not locked and the gatekeepers have been sleeping on the job."

The Souvenir Shops Guild of Malaysia echoed similar sentiments. "Malaysians deserve this. Many years ago, we told the authorities of these mentally-skewed-the-wrong-way people who are trying to ruin our business. Now that they have been let loose, they have become uncontrollable."

What does this mean to the Joe Public like you and me? This means the nice porcelain pieces of art which we had collected over the years during our travels will have to go – your favourite cat, dog or even the parrot which cannot talk! Out go the rubber snake which we used to play pranks; the miniature dragons which spewed no fire and even the little green frog which forms part of the decoration in the aquarium.

Image result for Taxidermists

Hey boys! You can't collect toys of your superheroes like Batman or Spiderman. Big brother is coming after you. And girls who collect Barbie dolls, your mind can get confused by playing with them! And boys, they say that you should not go near these figurines of women because they can "cause moral decay".

Those selling statues online, beware. Your site is going to be blocked by the step-brother of Big Brother, who believes only he has the right to know which website you have access to. So, in accordance with the wishes of Big Brother, you are hereby forbidden to sell anything to anyone.

To our filmmakers who want to make it big on the international scene, forget about collecting or even touching an Oscar. The statuettes are illegal. The younger brothers at the country's entry points will ensure that such objects of art will not corrupt the minds of our young people. Sorry, you cannot show off your triumph in a ticker-tape parade.

Wow! Several shops at Central Market in Kuala Lumpur will have to put out a notice to announce their closure to comply with the diktat. Elsewhere, laboratories in our universities and colleges will have to empty their cupboards of dummies and other student aids which may be deemed illegal. Hurry up, the turban-wearing dean with the flowing robes is already on the way up.

Now, the bad news is that Big Brother will have to send his demolition crew to Sabah and Sarawak. With the latter squabbling over more jobs for locals, will the mob get the job to demolish the Cat Museum in Kuching?

Image result for tugu kuching di sarawak

In this building, there are four galleries containing over 4,000 artefacts including paintings, statues, stuffed specimens and memorials related to cats. Exhibits include a mummified cat from ancient Egypt, a gallery of feline-related advertising, and the five species of wild cats found in the state. One section of the museum is dedicated to the five species of wild cats found in Borneo. In fact, the museum claims it has the only mounted specimen of the world's rarest cat – the Felis badia. Fire up the incinerator at the nearest crematorium. It's time for them to burn in hell!

Bring on the drills and sledgehammers across the high seas. Sabah's infamous sculptures on the roundabouts will have to go. In Kuala Penyu, there're statues of turtles – four of them. There are three large prawns in Kunak. In Sandakan, there's a statue of a standing croc welcoming people and in Kota Kinabalu, there's a giant marlin statue.

At the golf club in Johor, the stuffed toman with a golf ball in its mouth must be kept out of view of the marauding eyes of the "hit squad". It must be saved for posterity for it is the first time a fish mistook a golf ball for a good meal!

The latest we hear is that Tourism Malaysia, on being alerted on the latest developments, has asked inbound operators to launch a new campaign: "How to squeeze water from stone to get atoned for your sins." Response to date, it has been reported, has been encouraging.

Many countries want to send directors of their sanctuaries for madcap persons on a lawatan-sambil-belajar to Malaysia, to which one of our ministers quipped: "You lose some, you win some." - R.Nadeswaran,thesundaily



cheers.

No comments: