07 July 2015

3 daripada 6 akaun dibeku milik Najib...


Pasukan petugas khas mendedahkan bahawa ia telah membekukan enam akaun bank yang berkaitan dengan dakwaan bahawa RM2.6 bilion dana 1MDB telah dipindahkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak.

Manakala pasukan itu tidak menyatakan pemilik akaun berkenaan, Malaysiakini difahamkan bahawa tiga daripadanya adalah milik perdana menteri.

Ini menurut sumber yang biasa dengan siasatan tersebut.

"Ya, tiga akaun kepunyaannya (Najib)," kata sumber itu dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.

Bagaimanapun, sumber itu enggan mendedahkan butiran mengenai tiga akaun lain.

Pembekuan akaun itu ekoran penyiasatan selama empat hari oleh empat badan yang terdiri daripada Bank Negara, polis, Jabatan Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Ini dibuat selepas laporan Wall Street Journal (WSJ)mendakwa AS$700 juta (RM2.6 bilion) telah didepositkan ke dalam akaun peribadi Najib.

Pada hari Sabtu, dilaporkan bahawa Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail mengesahkan pasukan petugas itu juga membuat serbuan ke atas tiga buah syarikat pada hari Jumaat dan merampas dokumen dari pejabat mereka.

Tiga syarikat itu ialah SRC International Sdn Bhd, Gandingan Mentari Sdn Bhd, dan Ihsan Perdana Sdn Bhd.

Perdana Menteri telah menafikan dakwaan tersebut dan menuduh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di belakang sabotaj politik terhadapnya.

Beliau juga telah mengancam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap pengkritiknya, dan sedang menimbang untuk menyaman WSJ.

WSJ mempertahankan laporannya, dengan berkata ia berdasarkan penyiasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa Malaysia.

Three of six frozen accounts belong to PM, says source....

The special taskforce revealed it has frozen six bank accounts in connection with the allegation that RM2.6 billion of 1MDB funds were transferred into the personal accounts of Prime Minister Najib Abdul Razak.

While the taskforce remained tightlipped on whose accounts these were, Malaysiakini learnt that three of them belonged to the prime minister.

This was revealed by a highly placed source familiar with the ongoing investigation into the scandal that has threatened Najib’s political career.

"Yes, the three accounts are his (Najib's)," said the source, who spoke on condition of anonymity.

"We have to be careful and tread cautiously on this matter," he told Malaysiakini, but declined to reveal details on the other three accounts.

The freezing of the accounts followed four days of investigation by Bank Negara, the police, the Attorney-General's Chambers and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

This was after a report by The Wall Street Journal alleging that US$700 million (RM2.6 billion) was deposited into Najib's personal accounts, based on information from Malaysian investigators. - mk
 

A screenshot of one of the many documents WSJ posted online in relation to its report on the money trail that led to the prime minister's bank accounts.

WSJ tunjuk dokumen aliran wang ke akaun Najib...

Akhbar The Wall Street Journal (WSJ) yang mendedahkan mengenai AS$700 juta dana didakwa disalurkan ke akaun bank peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kini memuatnaik dokumen online yang memperincikan perjalanan wang itu.

Dokumen-dokumen itu termasuk borang permohonan kiriman wang, surat kebenaran deposit tunai dan carta yang menggariskan aliran wang tersebut.

Beberapa angka bagaimanapun dihitamkan dalam dokumen itu. - tmi


WSJ puts documents online showing money trail to Najib’s accounts...

The Wall Street Journal (WSJ), which broke the news about US$700 million (RM2.6 billion) of funds going to private bank accounts of Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, has now posted documents online that detail the money trail.

These documents include a remittance application form, a cash deposit authorisation letter and charts outlining the flow of money.

Some numbers, however, have been blanked out in the documents.
- tmi

The documents included presentation slides alleging that money was transferred into bank AmIslamic Bank Bhd accounts, allegedly belonging to Najib, backed by bank transaction records.

There were three rounds of transactions, one being the bulk of the funds that was done through overseas entities before the 2013 general election and two other smaller transactions that were done locally long after the general election.

The overseas transaction was in the form of two tranche of US$619,999,988 and US$60,999,988 from Tanore Finance Corp through Falcon Private Bank, transferred on March 21, 2013 and March 25, 2013 respectively.

They were backed by MT103 credit transfer documents that were computer generated.

Billion Ringgit CSR?

The local transactions occured on December 2014 and February 2015 and were backed by hand-filled transfer forms.

For the December 2014 transaction, former 1MDB subsidiary SRC International Sdn Bhd transferred RM40 million to its subsidiary Gandingan Mentari Sdn Bhd on the 24th which was subsequently passed on to Ihsan Perdana Sdn Bhd on the same day.

RM32 million from this amount found its way into two of the Ambank private bank accounts two days later, in two tranches of RM27 million and RM5 million.

Both transactions were backed by AffinBank remittance application form.

Ihsan Perdana Sdn Bhd's account was with AffinBank.

According to the remittance application form, it said the transfer to the Ambank account were for "CSR (corporate social responsibility) programs".

The third round of transaction in 2015 took the same pattern with two tranche of RM5 million being transferred from SRC International Sdn Bhd on Feb 5 and Feb 6 respectively.

Both tranches of RM5 million were then transferred to Ihsan Perdana Sdn Bhd on the same days before being transferred in a single transaction of RM10 million to Najib's account on Feb 10, 2015.

This was also backed by an AffinBank remittance application form.

Similarly, the "details of payment" was listed as "Fund transfer for CSR programs". 


Documents revealed by The Wall Street Journal claim that Tanore Finance Corp transferred US$619,999,988 and US$60,999,988 into an AmBank account which allegedly belonged to Najib on March 21 and March 25 respectively.- mk


Dokumen penyaluran wang ke ambank dan dimasukan kedalam akaun sorang BADUT... didedahkan tadi oleh WSJ...

Penafian dari Ambank dan Bank Negara Malaysia Mana...

PM Najib dan penyokong nya lakukan apa yang biasa dilakukan oleh mereka yang terperangkap. Nafi segala nya. Itulah yang dia buat.

Itu hak dia dan dia mesti diberi segala ruang dan peluang untuk mempertahankan diri nya. Nasib baik, dia mempunyai sumber yang tidak terhad.

Tapi Najib ialah interested party. Penafian darinya sendiri tidak releven dan tidak ada nilai. Ianya dibuat semata mata untuk konsumsi orang kampung supaya terus mempercayai nya.

Dukacita saya lapurkan bahawa jumlah orang yang percaya pada PM makin berkurangan. Dua pihak yang paling releven tidak buat penafian mengapa? 

AMbank- dimana 3 akaun itu disebut tidak menafikan kenapa?  Ambank mesti boleh tegaskan bahawa akaun2 ini yakni 2112022011880 dan 2112022011906 dan 2112022009694 BUKAN akaun Dato Najib Tun Razak. Habis cerita!

Kenapa pihak Ambank tidak menafikan nya? Bank negara yang menjaga transaksi dan aliran wang tidak lapur mengapa?

Jika USD681juta masuk dalam akaun si fulan dalam Ambank, BNM mesti diberitahu. Ada atau tidak pihak ambank lapurkan dan ada atau tidak BNM memperakui nya?

Jikalah akaun itu kemudian nya ditutup dan wang dipindah keluar negara, transaksi ini pun mesti dilapurkan kepada Bank Negara. Ada atau tidak?

Dua pihak ini yang sepatutnya tampil kehadapan dan memberi jawapan. bukan Najib, bukan Salleh Said keruak, bukan KJ, Bukan Zahid Hamidi dan jelas sekali bukan Harun Din.

Dan Najib hendak berterima  kasih kepada Harun Dun mengapa? Kebenaran sesuatu melepasi batang tubuh Harun Din, Najib dan kita semua.  Perakuan dari Harun Din tidak akan membersihkan Dato Najib.

Tapi cuba bayangkan perkara ini. Bank ada rekod, orang2 lain ada rekod bank statement. Jika bank nafikan nya sekarang, kalau kemudian muncul salinan penyata dan butiran bank macam mana? Dengan bank2 sekali masuk lokap.


Jika bank enggan menafikan, saya rasa lojik nya ialah mereka sedar dokumen mengenai butiran bank ada dalam tangan ramai orang.

WSJ ada dokumen tersebut dan mereka sudah tentu membuat salinan dan menyimpan nya dengan peguam. Mereka mungkin juga telah memberi salinan kepada ejensi berita lain supaya jika Najib mahu menyaman atau mengambil tindakan mahkamah, dia terpaksa menyaman suatu sistem industry penyiaran di Amerika.

Siaran berita NBC tidak akan menyiarkan berita ini jika tidak ada bukti dan dokumen sokongan yang mantap. Ini bukan stesyen siaran picisan.

Bayangkan kemungkinan ini.

Dokumen itu ada dalam tangan ramai orang tempatan- katalah Dr Mahathir dan beberapa orang lain. Bukan setakat itu- apa Najib hendak kata jika dokumen berkenaan, butiran bank dan transaksi nya ada dalam tangan pihak2 istana?

Apa Najib hendak buat jika dokumen itu ada pada peguam negara, ada pada ketua hakim, ada pada IGP atau pada SPRM? Ada pada gabenor, ada pada MB2 dan ada pada pemimpin2 lain?

Dan kenapa mahu confine desakan mendedahkan apa yang Najib lakukan dibuat oleh Dr Mahathir sahaja? Apa jadi jika ada pihak seperti istana mungkin yang berminat mendedahkan apa yang Najib lakukan?

Apa kata jika sumber pendedahan itu dirancang oleh mereka yang ambisius dalam UMNO sendiri?

Kerana dokumen dan fakta mengenai butiran bank dan transaksi sudah berada dalam ‘pasaran’ , maka bank seperti Ambank enggan menafikan akaun itu tidak ujud atau akaun itu bukan Najib yang punya.Melakukan demikian seperti membunuh diri.


Bank  Negara pun enggan menafikan nya. Kerana ia sedar salinan dan dokumentasi transaksi sudah tersibar.

Dalam scenario ini, saya tidak hairan lansung jika PM Najib dan soldadu nya mengenakan tekanan yang berat untuk institusi2 ini supaya mengikut kemahuan nya. Yakni dari bank – menafikan segala nya. Dari BNM, menafikan berlaku pemindahan wang.

Maka jawapan Najib yang berkata kalau dia hendak guna wang curi dia tidak simpan dalam bank dalam negeri tidak ada kesan lansung. Takde orang minat pun dengan penafian Najib lagi.

Malah orang akan counter, PM berani melakukan demikian sebab dia ingat dia kebal kerana menguasai semua dalam negara. Itu sebab dia lakukan.

Dan kepada mereka yang kata tak lojik, sukalah saya jawab melakukan benda mungkar mana ikut hukum lojik? - Dato' Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz@sakmongkol ak47

Laporan lengkap beserta dokumen tuduhan WSJ terhadap Najib...Anda Lihat Sendiri Bukti...

ariff-sabri
AmBank and BNM have not denied WSJ’s allegations...

Until AmBank and Bank Negara make their denials, it’s reasonable to assume that the Wall Street Journal (WSJ) was reporting the truth when it said that nearly US$700 million (RM2.6 billion) of 1MDB funds flowed into Prime Minister Najib Razak’s personal accounts before the 13th general election, Raub MP Ariff Sabri asserts in his latest blog posting.

“Since Najib is an interested party, his denial is irrelevant and has no value,” Ariff says.

He believes that Najib made the denial only for the consumption of “kampung folk” so that they would continue to support him.

“I regret to report that fewer and fewer people believe that Najib is speaking the truth,” he says.

Ariff suspects that AmBank and Bank Negara, in refusing to come up with their denials, are trying to protect themselves against being exposed as liars. He believes that both institutions are aware that many people are in possession of documents that could prove the truth of WSJ’s allegations.

“If WSJ has those documents, one can be certain that it has made copies for safekeeping by its lawyers,” he says.

“It’s also possible that WSJ has given copies to other news organisations so that Najib will have to take on the entire American communication industry if he decides to go to court.

“NBC, for instance, would not have broadcast the WSJ report if it was not supported by solid evidence. It’s not a cheap station.”

Ariff says it would not surprise him if Najib and his soldiers had been pressuring AmBank and Bank Negara to make their denials, but the two institutions would not do so because the “evidence is out there on the market”.

He tells his readers to consider the possibility that ambitious people in Umno were the sources of WSJ’s expose and that the relevant documents were with several parties, including law enforcers and even a royal personage.

Referring to Najib’s statement that he would not have used a local bank if he wanted to steal money, Ariff says one could easily counter that by saying that he thought he, as Prime Minister, had control over everything in the country and was therefore invincible. - fmt

Quote... If indeed the money is in an account bearing Najib Razak’s name and he is the owner of the account, he’s toast– James Chin, Director of the Asia Institute at Tasmania University

 
AMBANK dan BANK NEGARA MALAYSIA boleh sahkan bahawa kewujudan akaun “DATO’ SERI NAJIB TUN RAZAK”

Ekoran dari pendedahan oleh Asian Wall Street Journal (AWSJ) dan Sarawak Report (SR) bahawa sejumlah RM2.6 bilion (pada kadar tukaran matawang terkini) atau USD692 juta telah dipindahkan dari 1MDB dan anak syarikat 1MDB ke akaun peribadi milik Dato’ Seri Najib Tun Razak, kedua-dua pihak sekarang saling mempertahankan fakta dan pendirian masing-masing.

AWSJ dilaporkan menyatakan di dalam satu temuramah di Hong Kong bahawa maklumat yang mereka perolehi adalah tepat dari satu siasatan rasmi mengenai 1MDB. Dato’ Seri Najib Tun Razak pula dilaporkan menafikan pernah mengambil wang bagi tujuan peribadi.

Perkara ini boleh diputuskan dengan mudah melalui satu kaedah iaitu mengesahkan sama ada akaun di Ambank di bawah nama “Dato’ Seri Najib Tun Razak” itu benar-benar wujud atau tidak.

Sebelum ini, saya telah menyebut bagaimana 3 kakitangan pengurusan tertinggi Ambank telah ditukarkan kerana pemegang saham bank itu tidak puas hati dengan keterlibatan Ambank di dalam isu-isu membabitkan 1MDB. 


Pendedahan AWSJ dan SR bahawa Dato’ Seri Najib Tun Razak mempunyai satu akaun di bank itu yang menerima pemindahan wang sejumlah RM2.6 bilion menimbulkan kembali persoalan sejauh mana keterlibatan Ambank di dalam urusan berkenaan 1MDB dan Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Oleh yang demikian, untuk membersihkan namanya Ambank perlu mengesahkan atau menafikan sama ada akaun bernombor seperti yang didedahkan oleh AWSJ di bawah nama Dato’ Seri Najib Tun Razak itu benar-benar wujud. Ini akan memberi gambaran paling baik kepada rakyat sama ada Dato’ Seri Najib Tun Razak benar-benar terlibat dalam mengambil dana milik rakyat seperti yang didedahkan oleh AWSJ dan SR itu.

Saya pasti jika Dato’ Seri Najib Tun Razak tidak ada apa-apa yang hendak disembunyikan, cara terbaik untuk mematikan serangan ke atas kredibiliti beliau ini ialah dengan membenarkan Ambank (atau mana-mana bank di negara ini) mendedahkan secara keseluruhan setiap bank akaun yang pernah beliau buka sejak menjadi Perdana Menteri dalam tahun 2009.

Jika terbukti bahawa akaun di Ambank seperti yang didedahkan oleh AWSJ dan SR itu tidak wujud, maka dengan mudah sahaja Dato’ Seri Najib Tun Razak boleh menghentikan isu terbaru ini.

Saya juga menyeru supaya Bank Negara Malaysia menggunakan semua kuasanya di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan untuk merungkai kontroversi ini dengan mengesahkan sama ada akaun yang nombor dan namanya didedahkan oleh ASWJ dan SR itu benar-benar wujud.

Jika ia tidak wujud, perkara ini tidak perlu dipanjangkan.

Jika ia wujud, maka satu siasatan segera perlu dibuat dan Dato’ Seri Najib Tun Razak perlulah bercuti dan seorang pemangku Perdana Menteri boleh mengambilalih pentadbiran Kerajaan Persekutuan sementara siasatan sepenuhnya diadakan.


RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN


Suing is not as easy as buying murtabak

Malaysia's Prime Minister Najib Razak arrives for a news conference at a mosque outside Kuala Lumpur, Malaysia on July 5.
Scandal in Malaysia...

The Journal broke the news Friday that Malaysian government investigators have discovered evidence of potential corruption involving Prime Minister Najib Razak. Almost $700 million linked to the state-owned investment fund 1Malaysia Development Bhd., or 1MDB, was allegedly transferred into his personal accounts. Neither the original source or ultimate destination of the money is clear.

Mr. Najib’s office put out a statement that “there have been concerted efforts by certain individuals to undermine confidence in our economy, tarnish the government and remove a democratically-elected prime minister.” It called the Journal article a “continuation of this political sabotage.”

The size of the alleged diversion is shocking, but the abuse of public entities for private gain is politics as usual in Malaysia. The scandal is a case study in the effects of one-party rule by the United Malays National Organization (UMNO) on the country’s institutions.

Mr. Najib helped set up 1MDB in 2008 when he was Deputy Prime Minister to facilitate investment from the Middle East. It quickly took on $11 billion in debt as it bought assets in energy and real estate. After a plan to sell shares in an energy subsidiary fell through, the fund has had difficulty servicing its debt and has switched auditors at least twice. The debacle has pushed up yields on Malaysian debt as it eroded investors’ faith in the government.

Many of the fund’s complex web of transactions raised troubling questions when they became public. The Journal reported last month that after 1MDB apparently overpaid for the assets of a company, that company donated to a charity led by Mr. Najib that spent heavily ahead of the 2013 general election in the battlefield state of Penang. The Prime Minister’s Office called the story baseless.



Oh No Jho Low! - SCOOP PHOTO TELLS ALL
 Dulu orang tu kata wallahi saya tak kenal Jho Low.
Oh No Jho Low!-Scoop Photo Tells All...

Much of the coverage of 1MDB within Malaysia has focused on the role of Jho Low, a young deal-maker and friend of the Prime Minister’s stepson who has described himself as a “concierge service” for investors. Leaked emails show he used a federal loan guarantee from Mr. Najib that didn’t have proper central-bank approval, and that he brokered a $2.5 billion joint venture with an obscure Abu Dhabi company called PetroSaudi that quickly fell apart. Mr. Low says he holds no position at 1MDB and denies wrongdoing.

An important facet of the 1MDB story is the allegation by UMNO and opposition politicians that 1MDB underpaid for public assets such as land and overpaid for assets bought from influential Malaysians. After the fund was forced to delay debt repayments and the political cost for Mr. Najib began to rise, the fund began to sell some of its assets to other public entities at suspiciously high prices.

This is a familiar story. A government investment scheme is launched with grandiose promises of moving up the value chain and other economic jargon. Then the asset stripping begins. If the project goes reasonably well, the ruling party has an accomplishment to point to, with the high costs conveniently forgotten. If it fails, public money bails it out in some form, with the state-owned oil monopoly Petronas the ultimate backstop.

The trouble of late is that the falling price of oil has drained the trough of public money out of which the politically well-connected are used to feeding. That has led to internal strife within the ruling elite. Former Prime Minister Mahathir Mohamad has become the public leader of a campaign to push Mr. Najib to resign. But many in the government remain loyal to the Prime Minister out of fear that if he goes, the whole system could come crashing down.

UMNO has ruled Malaysia for a half century by keeping the Malay majority loyal with racial preferences and patronage. As the country’s middle class has grown, awareness has spread of the true cost of the system and the ruling coalition’s electoral machine has begun to falter.

If the allegations against Mr. Najib prove true, Mr. Mahathir and others are right to call for his resignation. But incompetence and greed won’t be rooted out until Malaysia’s democracy matures into a true multiparty system. - the wall street journal


Malaysian man admits profiting from Mara deals...

The businessman who had allegedly profited from two of Mara Inc Sdn Bhd's property acquisitions in Melbourne has defended the deal, stressing that it was above board, said Pandan MP Rafizi Ramli.

He said the businessman had met him yesterday to tell his side of the story, following Rafizi's series of press conferences exposing alleged overpayments for the transactions.


"He said he had indeed sold at a high price that I have stated before. That means he confirms all the financial details that I have revealed: such as buying at A$22 million and selling A$31 million to Mara and all that. He admitted everything.


"However in his view, it was a good business and above board business because he happened to have a good property that Mara decided to buy off from him.


"He also admitted that he profited from the price paid by Mara, and he felt that it was a normal business transaction," he told reporters at a press conference today at the National Oversight and Whistleblower (NOW) headquarters.


Rafizi said he had told the businessman to explain the transactions to the public himself, because the public has a right to know how he was able to buy and sell the properties within months for millions in profit.


The two properties involved are the office buildings at 51, Queen Street and 333, Exhibition Street.


Malaysiakini is withholding the name of the businessman, a Malaysian citizen, until he responds to requests for comments.- mk

Penjual mengaku kaut untung 

NOW reveals UMNO link in RM63 mil Mara kickback


Story kat SINI dan SINI  


cheers.

No comments: