18 May 2015

Najib told to respect Parliament, answer questions...


Rafizi Ramli, 1MDB, Parliament, Najib Razak

Pandan MP Rafizi Ramli posed two questions for Prime Minister Najib Abdul Razak but these were rejected.

The Parliament Secretariat's Office shot down the questions on the basis that the posers are meant to elicit the prime minister's "opinion", in breach of Standing Orders 23(1)(h).

This clause reads: "A question shall not be asked for the purpose of obtaining an expression of  opinion, the solution of an abstract legal case or the answer to a hypothetical proposition."

The word "opinion" was highlighted in bold.

An infuriated Rafizi (right in photo), who is also PKR vice- president, said if this is the case, then Parliament might as well be closed down.

"If I can't pick the prime minister's brain, we might as well close Parliament. We might as well not have a prime minister," he told a press conference in the Parliament lobby.

Rafizi had also sought confirmation from Najib on whether the government sold the Tun Razak Exchange land to 1Malaysia Development Bhd (1MDB) at RM64 per square foot.


Mahathir has alleged that the 70-acre piece of land had been sold to 1MDB at RM320 million, or RM64 per square foot (psf), when its real worth was RM7,000 psf.

He also wanted to know if Najib would resign, as demanded by former prime minister Dr Mahathir Mohamad.


“All that Tun Mahathir has been saying are exactly the same things we have been bringing to Parliament.” 

He pointed out that the issue of the land sale was well within public knowledge now. Therefore, he said, the question regarding it was pertinent.

“It has courted too much controversy over the past two to three weeks.

“Even if the Prime Minister does not want to respond to Tun Mahathir, he should, at the very least and out of respect for Parliament and the public, justify why the government has decided to sell that piece of land at such a price to 1MDB.”

These questions, Rafizi said, were those raised by both Mahathir and Pakatan, that needed to be addressed.

"(But) the prime minister didn't want to answer so he used the secretariat to reject these questions.

"Rejecting questions which have become the people's focus is an insult to the Dewan Rakyat.

"I'm not asking about his wife," a frustrated Rafizi exclaimed.

Bad for PM to dodge questions

The PKR lawmaker said Najib needed to justify why the TRX land was sold for cheap.

Whether he will resign due to pressure from Mahathir is also pertinent to the running of the government, Rafizi said.

"(If he resigns) we may have another period (where the government) is on autopilot where no one knows where the government is headed," he added.

PKR parliamentary whip Johari Abdul said the PM dodging questions were bad for the country.

"This invites speculation by the public that something is wrong somewhere and that what Mahathir said is right.

"This is bad for the country because the prime minister says one thing and the former prime minister is saying something else," he said.

Mahathir is on a warpath to remove Najib from office and has demanded answers to various questions including the 1MDB fiasco. The ex-premier has also challenged Najib to a public debate.

The prime minister, in return, has put up a Frequently Asked Questions (FAQ) list on his website to respond to Mahathir's questions on the Altantuya murder case.  - mk



Adakah ini penamat politik Husam Musa dalam PAS...

Datuk Husam Musa hari ini mengumumkan untuk mempertahankan jawatan naib presiden PAS disandangnya sebelum ini, sekaligus menolak pencalonan untuk bertanding jawatan presiden dan timbalan, pada pemilihan parti bulan depan.

Bekas exco kanan kerajaan Kelantan itu berkata beliau mengucapkan penghargaan kepada ahli dan kawasan yang memberi kepecayaan dan harapan kepadanya untuk bertanding kedua-dua jawatan tertinggi dalam parti itu.


Dalam politik, perangai berbeza mungkin jadi ancaman. Bagi naib presiden PAS Datuk Paduka Husam Musa, sikapnya yang kelihatan acuh tak acuh telah merugikannya.

Dia dikatakan sebagai pengganti berpotensi untuk menggantikan arwah mentornya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ketika tahun-tahun terakhir Nik Aziz memegang jawatan, Husamlah yang bertanggungjawab membantu ulama dihormati itu mentadbir negeri.

PAS mengalami kesukaran pada pilihanraya 2004 dan Husam lah yang merangka usaha untuk mengembalikan kuasa parti itu di Kelantan pada 2008.

Tetapi sikap menyendiri dan tidak mesra Husam tidak disambut baik oleh ahli-ahli PAS yang lain, menurut Hussein Idris, seorang pemerhati politik Kelantan.

Dia juga membuat kesilapan dengan mencari gaduh dengan ulama konservatif dan tidak berusaha untuk mengangkat dirinya naik dalam tangga politik.

Husam nampaknya optimis apabila ditemui dirumahnya di Salor, Kelantan, baru-baru ini. Dia merasakan Malaysia sudah menjadi negara yang berpecah belas maka PAS memerlukan pemimpin yang boleh menyatukan perbezaan kaum dan agama yang merbahaya ini.

Persoalannya kini adalah wajar atau tidak dia memimpin golongan teknokrat dalam muktamar tahunan- perhimpunan agung PAS di mana setiap delegasi memilih pemimpin untuk penggal baru- pada Jun nanti.

Seorang ahli ekonomi secara profesional, Husam telah menjadi simbol kepada teknokrat dalam PAS, sebuah parti dengan keahlian lebih daripada sejuta orang.

Sebaliknya, dia cepat menafikan anggapan bahawa terdapat pergeseran antara golongan teknokrat dan ulama dalam parti.

Golongan teknokrat terdiri daripada ahli-ahli parti yang mahukan kerjasama yang lebih erat dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat, PKR dan DAP. Mereka percaya yang mereka makin hampir menakluk Putrajaya.

Husam dan pengikutnya percaya yang mereka mampu mencapai matlamat itu, Pakatan perlu mendesak kesederhanaan dengan memainkan peranan pembangkang yang baik di Parlimen.

Tetapi golongan ulama, percaya bahawa pendekatan Islam konservatif masih lagi penting dan pelaksanaan hudud ialah keutamaan paling tinggi.

Husam menolak untuk memberitahu samaada dia akan mempertahankan jawatan naib presiden atau bertanding jawatan lebih tinggi.

Walaupun begitu, dia sudahpun menerima beberapa pencalonan untuk jawatan presiden parti, kini disandang oleh MP Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Apabila Nik Aziz tewas kepada penyakit kanser dan meninggal pada usia 84 tahun bulan Febuari lepas, Husam terpinggir dalam pergelutan kuasa.

Untuk menambah kesukaran Husam, terdapat pemimpin di Kelantan yang tidak menyokongnya. Malah dia juga dituduh meluluskan terlalu banyak konsesi balak.

Mengimbau kembali masa lepas, Husam mengakui yang dia merasa dikhianati oleh beberapa rakannya yang dirasakan meninggalkannya berdasarkan andaian semata-mata “berbanding bertanyakan kepada dirinya untuk memahamkan isu-isu tertentu”.

Satu andaian selamat yang Husam akan bertanding dalam pemilihan parti tahun ini. Rakan-rakannya menjangkakan dia samaada mempertahankan kedudukan naib presiden atau mencabar Mohamad Sabu untuk jawatan timbalan presiden.

Dalam politik Malaysia, agak asing untuk merebut jawatan tertinggi tanpa melalui hierarki yang tersedia, jadi Husam tidak dijangka akan mencabar Hadi.

Sementara itu, Husam mengambil tindakan bijak menyembunyikan rancangannya. “Tunggu dan lihat. Ia akan menjadi kejutan,” katanya.

Jika dia bertanding dan menang, ia boleh menyeimbangkan pengaruh ulama dalam parti. Jika tidak, PAS akan kembali kepada imej konservatif Islam pada tahun 1980-an, kata Hussein.

Pergaduhan dengan DAP mengenai hudud juga boleh mempegaruhi pemilihan parti PAS pada Jun. Peliknya, DAP sudah memutuskan hubungan dengan Hadi tetapi memutuskan untuk kekal menjadi rakan pakatan.

Ini dan beberapa isu lain pastinya akan menjadi isu hangat debat dalam muktamar PAS. Kerjasama pakatan dengan DAP pastinya akan menjadi isu utama.

Golongan teknokrat terpaksa menjelaskan hasrat mereka untuk kekal menjadi kawan dan sekutu dengan DAP ketika ramai daripada golongan ulama pastinya mahu menamatkan kerjasama yang terjalin kini.- Ian McIntyre,theantdaily




cheers.

No comments: