07 August 2011

Government paid FBC Media USD 5 million for the first year alone to promote Najib & Co....

Sarawak Report has already exposed how BN’s leading political figures, including Najib Razak, Abdullah Badawi, Musa Hitam and Taib Mahmud, paid the UK production company FBC Media to illegally gain positive publicity on global TV news shows.

We can now reveal an even darker side to this campaign. The same contracts also included a series of negative blogging campaigns targetted against BN’s political opponents. All these dirty tricks have, of course, been conducted at the expense of the Malaysian taxpayer!

Details of the FBC Media contract

Sarawak Report has exclusive details of the contract agreed between FBC Media and Abdul Taib Mahmud, which includes a commitment to mastermind a cyber-war against online critics of the Chief Minister’s corrupt government, such as this blog.

In a letter to the Chief Minister in January the Chairman of FBC Media, Alan Friedman(left,below), pledged to “assist in countering false and negative perceptions that have been spread at home and abroad” and stated that he had “the tools and international experience to make a genuine and visible difference“.

The tools outlined by Friedman were “television reporting and an interview with yourself plus press tours and online sites and special blogging that should provide a blanket of positive messaging about you and Sarawak to the Western media“.

The PR/ production company chief explained to the Chief Minister that he would “work both on the positive messages and to counter negative perceptions and falsehoods that have been spread unfairly about environmental matters ranging from the Bakun Dam, timber, mining and palm oil. We would also counter false allegations that have been made about corruption.”

FBC would then work to “bounce back” into the Sarawak Press “this international recognition, thus bringing positive results for the people of Sarawak to see” . In other words he was proposing to cheat people in Sarawak with his manufactured publicity (funded by taxpayers) into thinking the world was impressed by Taib!

In his attached contract proposal, which amounted to a staggering $5 million for the first year alone, Friedman allocated $55,000 (RM165,000) per month just to the blogging operation. For this he was providing “Online digital strategy and blogging, site creation and management, blogging and articles, video reports on line”.

For another RM 138,000 per month Friedman added “in-bound press and blogger visits, press, foreign visit support, interview placement, writing, disseminating, media training, media analysis, mapping” services!


Anwar Ibrahim and Sarawak Report become top targets for bloggers. Read here.

Sarawak Report telah mendedahkan bagaimana tokoh politik BN, termasuk Datuk Seri Najib Tun Razak, Abdullah Badawi, Musa Hitam dan Taib Mahmud, syarikat membayar penyiaran Media FBC bagi mendapat publisiti positif secara haram di dalam berita TV secara global.
Sekarang kami akan mendedahkan bahagian gelap di dalam kempen ini. Kontrak yang sama termasuk satu siri kempen blog negatif yang disasarkan terhadap musuh-musuh politik BN. Semua helah kotor ini, sudah tentu telah dilakukan dengan menggunakan wang pembayar cukai Malaysia!

Maklumat tentang kontrak FBC Media

Sarawak Report mempunyai maklumat eksklusif kontrak yang dipersetujui di antara FBC Media dan Tan Sri Abdul Taib Mahmud, yang merangkumi komitmen sebagai dalang perang siber terhadap pengkritiknya di dalam talian terhadap kerajaan Ketua Menteri yangv, seperti blog ini.

Dalam satu surat Pengerusi FBC Media, Alan Friedman(kiri), kepada Ketua Menteri pada bulan Januari lalu yang berikrar untuk "membantu dalam menangani persepsi palsu dan negatif yang telah disebarkan di dalam dan di luar negara" dan menyatakan bahawa dia mempunyai "peralatan dan pengalaman di peringkat antarabangsa untuk menjadikannya perbezaan yang tulen dan nyata".

Alat-alat yang dimaksudan oleh Friedman ialah "laporan televisyen dan temu bual dengan diri anda ditambah dengan lawatan media dan laman web di dalam talian serta blog khas yang harus menyediakan liputan mesej positif mengenai anda dan Sarawak kepada media Barat".


Ketua PR/ produksi syarikat menjelaskan kepada Ketua Menteri bahawa dia akan "bekerja dengan kedua-dua mesej yang positif untuk menangkis persepsi negatif dan salah yang telah berleluasa seperti perkara-perkara berkaitan alam sekitar seperti Empangan Bakun, balak, perlombongan dan kelapa sawit. Kami juga akan melawan tuduhan-tuduhan palsu yang telah dibuat mengenai rasuah."

FBC kemudian akan beusaha untuk "melantun kembali" ke dalam Akhbar Sarawak dimana "pengiktirafan antarabangsa ini, sekali gus akan membawa hasil yang positif kepada rakyat Sarawak untuk melihat". Dalam erti kata lain, beliau akan menipu rakyat di Sarawak dengan publisiti rekaan (yang dibiayai oleh wang pembayar cukai) supaya mereka menyangka bahawa dunia kagum dengan Taib!

Dalam proposal kontrak yang dilampirkan, jumlah bayaran yang mengejutkan sebanyak USD5 juta untuk tahun pertama sahaja, Friedman memperuntukkan USD 55,000 (RM165, 000) sebulan semata-mata untuk operasi blog. Untuk bayaran ini beliau menyediakan "strategi Online digital dan blog, penciptaan dan pengurusan laman web, blog dan artikel, laporan video on line".

Untuk bayaran lain RM 138,000 sebulan Friedman menambah untuk perkhidmatan "menjalin hubungan dengan akhbar dan lawatan blogger, wartawan, sokongan lawatan asing, penempatan temu bual, penulisan, penyebaran, latihan media, analisis media, pemetaan"!.

source:malaysia today

Jadi apa saja perbincangan,debat dsbnya yang ditayang melalui rangkaian TV di seantero dunia sebenarnya adalah dibayar oleh gomen dengan menggunakan duit rakyat semata-mata nak mempromosikan Najib dan kuncu2nya....
cheers.

No comments: