03 August 2011

EC denies permanent residents enlisted as voters...

The Election Commission (EC) has denied that permanent residents (PR) have been registered as voters, saying that the cases exposed yesterday could be a result of technical negligence on the part of National Registration Department (NRD).

"I think the list of PR names in the NRD's website was the old one and not updated," said EC chairperson Abdul Aziz Yusof (right) in a text-message to Malaysiakini late last night.

Abdul Aziz was responding to the controversy that PRs are registered as voters in the latest draft supplementary electoral rolls and that their status had been 'upgraded' to that of citizens in just a few hours in the NRD online verification system.

He reiterated that only Malaysians can apply to register as voters.

"PRs are not allowed unless the Home Ministry has approved their application as citizens. Otherwise their application to register as voters will be automatically rejected by (the) EC screening system after checking their status with NRD Agency Link-Up System (Alis)," he said.

However, Abdul Aziz stressed that EC will continue to display the quarterly supplementary electoral rolls to the public for a period of one week.

"The voters of that area can object (if they find any irregularity)," he added.

SPR nafi penduduk tetap didaftar sebagai pengundi

source:malaysiakini
Pembongkaran Mismah bersama IC Merah pada sebelah pagi itu telah menerbitkan perasaan panik di kalangan mereka yang membuat kerja-kerja jahat memastikan kemenangan BN pada PRU akan datang. Oleh kerana panik, terus 'mereka' tukar status IC Merah kepada IC Biru sepertimana yang dipunyai oleh rakyat Malaysia secara mutlaknya. Dengan pertukaran ini, Mismah telah dibenarkan mengundi, dan ia berlaku sekelip mata!

Namun demikian, hari ini telah dijawab oleh SPR bahawa ini adalah kesilapan teknikal JPN kononnya sistem tersebut tidak dikemaskini sepenuhnya. Kita boleh saja terima jika kesilapan ini berlaku sekali, tetapi bagaimana jika 'kesilapan teknikal ini berlaku berkali-kali, berpuluh kali, beratus kali dan beribu kali ?

Hari ini juga telah didedahkan oleh Lujnah IT PAS bahawa lebih 52 kes telah dapat dikesan di seluruh Selangor. Ini kes-kes yang berjaya dikesan, di atas keterbatasan pastinya lebih banyak yang tidak dapat dikesan. Tidak keterlaluan jika dikatakan telah banyak kes yang selesai 'urusniaga MoU' di antara warga asing yang diberi IC biru dan si penyangak SPR-JPN-UMNO supaya mereka mengundi BN dalam PRU akan datang sebagai syaratnya.

Bayangkan jika setiap DUN yang jumlah majoriti kemenangan Pakatan Rakyat di bawah seribu, diletakkan pula pengundi warga asing seramai seribu setiap DUN tersebut, maka tewaslah Pakatan Rakyat mengikut pengiraan logik. Ini bermakna, pertembungan sebenar sudah menjadi di antara rakyat dan penggadai bangsa yang dibantu oleh warga asing.

Jangan terkejut jika bukan Mismah sahaja yang statusnya penduduk tetap disebelah pagi bertukar menjadi warganegara sebelah petang, malah pertukaran serupa turut melibatkan ramai lagi.

Selepas heboh laporan menceritakan "kecekapan luar biasa" Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menukar taraf kewarganegaraan Mismah dalam masa empat jam, 52 lagi kes serupa ditemui PAS Titiwangsa. Baca seterusnya di sini.

source:edyesdotcom.blogspot.com

Itulah 'standard answer' daripada SPR. Orang yang berak atas jalan mana mahu mengaku...

Newdawn4pg@wordpress: Here we managed to track one 'Mismah'. How many 'Mismahs' are out there who have managed to slip through and become full-fledged citizens of Malaysia? In the end, we get tens of thousands of Mismahs who are citizens yet do not know how to sing Negaraku.

Tkc: Our NRIC number has the following hidden details: the first six digits denote one's birth date; the second two digits denote the state that one was born; and the last digit denotes whether one is male (odd number) or female (even number). If you look at Mismah's card, the middle two digits is '71' thus indicating that she was born in another country. The number '71' cannot be a state number because Malaysia does not have so many states unless NRD invents a new set of rules. Considering the above factors, Mismah's blue MyKad is positively a fake.

DesiKhan: My poor sister who studied in the Methodist Girls School, Ipoh in the 1960s and has applied for citizenship many times, and even pass the Bahasa Malaysia test, has yet to get her citizenship after all these years. She can't vote and can't buy any property. She has lived in Malaya - not Malaysia - since 1946. The government is probably only thinking of votes and not the local real Malaysians.

cheers.

2 comments:

otaklunyai said...

Ya Allah Tuhan Yang Maha Agung dan Maha berkuasa. Diatas segala sifat Rahim MU dan kegagahan MU aku memohon agar negara kami dan rakyat yang tidak berdosa dilindungi dari fitnah dan kezaliman pemimpin2 kami yang zalim dan jahat ini dan mereka yag bersubahat menjayakan kejahatan ini. Sesungguhnya kami tidak berdaya melawan kezaliman dan kejahatan mereka yg disokong oleh penguasa yang zalim. Diatas keberkatan bulan yang mulia ini dan diatas ibadah puasa yang kami lakukan hanya kerana MU Ya Allah Kami memohon kepada MU Ya Allah supaya ditukarkan kerajaan ini dan pemimpin2 ini dgn mereka yang lebih baik yang akan membawa kepada keadilan dan kemakmuran agar dapat kami kyushuk dan tawadduk berinadat kepada Mu Ya Allah. Ya Allah Tuhan yg maha Menghukum, hukumilah pemimpin2 yg zalim ini dan mereka yang bersubahat melakukan pengkhianatan ini supaya menjadi pengajaran.

Hanya kepadaMu lah sebaik2 tempat kami berlindung... Amin Ya Rabbal Alamin

Anonymous said...

Apply 2 to 3 inches of mulch over the plants root system once all foliage is removed and discarded.
Wear disposable gloves to keep from directly touching feces.
Sure, you had your occasional exception that stupidly borrowed from the local loan shark, but most learned to live on less.


my blog - mulching