11 August 2016

PAS nak saman SR pada hari Selasa jugakah...


Report Polis yang di buat PAS Kedah terhadap Sarawak Report adalah satu tindakan yang separa matang. 

Sepatutnya PAS perlu membuat Report Polis untuk menangkap siapa yang mendedahkan maklumat DEDAK RM 90 juta dari MO1 untuk kepimpinan tertinggi PAS itu kepada Sarawak Report.

Ini bagi memastikan supaya segala maklumat sulit tidak bocor kepada pihak lain & boleh mengheret pembocor maklumat itu ke muka pengadilan, kerana ianya mampu menggugat keselamatan negara. 

Seelok2nya PAS segera SAMAN SR untuk membersihkan maruah PAS yang sudah tercalar jangan jadi macam Malaysian Official 1 yang miss beberapa kali Selasa nak saman WSJ...


Isu RM 90 juta untuk kepimpinan tertinggi PAS oleh MO1, "Saya boleh memberi keterangan bahawa tanggapan itu memang meluas, beberapa rakyat Malaysia bertalian rapat dengan orang ternama telah memberikan MAKLUMAT untuk di perhatikan perkara ini kepada saya"  - Sarawak Report.

Berdasarkan kepada jawapan SR ini, jelas SR mempunyai bukti seperti transaksi bank dan ke mana 90 juta itu dialirkan atau di"curi". Mungkin juga SR menunggu Hadi Awang dan pemimpin2 tinggi PAS membuat penafian sebelum SR melondeh secara terperinci cara dan teknik transaksi RM90 juta itu dibuat dan sapa pula penerimanya. Kita tunggu SAMAN dari PAS & siri pendedahan lebih detail dari SR. - f/bk

Najib dan misteri Selasa tak kunjung tiba

PAS,fasik dan 90 juta...

Pemimpin PAS ramai yang sedar bahawa sebahagian besar rakyat sudah meluat dengan sikap dan tindakan mereka. PAS dibawah pimpinan Haji Hadi dilihat sebagai sebuah parti yang reaksioner; mempertahankan Najib yang melakukan kemungkaran dan maksiat; mahu memposisi dirinya sendiri sebagai kumpulan yang mesti ditaati secara absolute.

Kenapa PAS bersikap begini? Mungkin kerana pemimpin PAS sudah dibeli.

Sekarang sudah timbul cerita mengenai PAS menerima wang dari kerajaan Najib atau Najib. Kita tidak tahu ianya benar atau tidak. Tapi, dengan Najib tidak ada yang mustahil. Seperti yang kita tahu, Najib membeli jalan keluar dari segala masaalah.

Jika ianya fitnah, bukan sahaja PAS yang mesti saman SR, Najib juga mesti saman. kerana tulisan SR itu menggambarkan Najib sebagai pemberi rasuah. Ini dimensi baru. selama ini, SR menggambarkan Najib melakukan rasuah dimana wang mengalir kepada nya.

Jika wang itu wang haram, adakah ia bersih sebab PAS menerimanya? Atau PAS beroperasi atas prinsip wa haraamun jika makan sorang, wa halaalun jika kongsi sama?

Jika demikian rupanya, maka PAS beroperasi atas prinsip expediency- yakni yang menyenangkan mereka,mereka pakai. Yang menyusahkan mereka, mereka buang.

PAS akan baca ayat yang mengatakan jangan dengar cerita dari orang kafir atau sumber yang meragukan.  Tok lebai PAS akan baca ayat 6 dari surah Al Hujurat.

Jika ada orang fasik membawa berita- hendaklah kamu teliti dahulu. Kita semua telitilah. Berita ini belum sahih. Kita tidak diperintah menolak nya, kita diperintah teliti. Ertinya, walaupun sumber berita fasik, mungkin ada kebenaran dalam cerita tersebut. Bercakap benar bukan monopoli orang Islam. Bercakap benar tentu sekali bukan monopoli orang PAS.

Katalah, berita mengenai PAS menerima RM90 juta tidak benar, berita lain bagaimana? Ada kawan saya kata- suruh PAS define mana bahagian tidak benar? tidak benar mereka menerima wang, atau wang yang diterima lebih dari RM90 juta?Menuduh PAS terima RM90 juta manakala jumlah nya lebih besar, pun suatu fitnah!

Adakah PAS akan suruh rakyat tolak berita mengenai 1MDB, SRC, berita mengenai Musa Aman, dan berita mengenai Taib Mahmud?

Tapi berita lain yang dibawa oleh Sarawak Report sudah pun terbukti  kejadian nya oleh DOJ Amerika. Oleh yang demikian, berita mengenai PAS menerima bayaran dari Najib tidaklah boleh dietepikan begitu sahaja.

Bagaimana kita faham konsep fasik? Maksud sebenar ialah mereka yang mengengkari atau menyimpang dari perintah Allah. Lihat Al Quran 18:50. - terjemahan spt. berikut...

"Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam"; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya. Oleh itu, patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya sebagai sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripadaku? Sedang mereka itu ialah musuh bagi kamu. Amatlah buruknya bagi orang-orang yang zalim: pengganti yang mereka pilih itu." - Surah Al-Kahf 18:50

Bila Allah memerintah sekalian malaikat dan jin tunduk kepada Adam, mereka semua menurut perintah kecuali Iblis, Dia engkar dan menentang perintah Allah. Allah memberi peringatan bahawa adakah kita mahu  menjadikan Iblis dan keturunan nya sebagai pemimpin?

Inti pati ayat ini, dalam konteks isiu yang kita perbahaskan ialah orang fasik yakni yang melanggar perintah Allah, tidak boleh kita jadikan pemimpin.



Ustaz2 PAS tahu siapa yang fasik. Tapi mereka menyeru kita mempertahankan si fasik. Jika PAS melakukan demikian, menjadi apa mereka? Mereka jadi golongan reaksioner yang menyekat kemajuan rakyat dan  golongan yang mempertahankan maksiat dan kemungkaran sebab mereka pun turut menerima habuan.

PAS tidak perlu saman. mereka harus bersumpah waallahi, wabillahi, watallahi sahaja untuk mengatakan mereka tidak mengambil dan menerima wang dari Najib. Ustaz PAS tentu lebih takutkan Allah dari manusia.

Mulakan dengan Haji Hadi, Harun Din, Nik Abduh dan Nasrudin Tantawi, Nasrudin Mat Isa tidak perlu dipanggil- satu dunia tahu dia sudah di kompromi.

Apa perkara yang paling utama dalam kes 1MDB misalnya? Ianya ialah menegakkan kebenaran dan keadilan. Siapa yang fasik dalam kes ini? Yang fasik ialah mereka yang tidak memelihara amanah, tidak jujur, mencuri wang, rasuah, berbohong. Wajibkah kita percaya orang seperti ini?

Wajib kah PAS suruh kita percaya Najib, Shahrol Azral, Arul Kandasamy, Jho Low, Tarek Obaid, Qadem al Qubaisi, Badawi Huseni?

Setakat ini, yang kita tahu fasik ialah Najib Razak dengan geng2 nya. Maka, jika mereka yang membawa berita kepada kita, berita mereka itu yang kita kena teliti.

Adakah orang PAS faham konsep konteks? Kita tidak menolak kemestian dan keperluan meneliti pemberitaan. Kalau berita itu datang dari orang jual kacang putih ditepi jalan, orang jual air batu- mungkin kita kena teliti dan curiga. Tapi kalau berita itu datang dari orang yang ada rekod mendedahkan kemungkaran dan kejahatan dan kemudian pendedahan nya didapati benar pula, maka berita dari mereka ada kredibiliti.

Jika pembawa berita itu ketua kampong, berbanding dengan ahli parlimen misalnya, maka kredibliti ahli parlimen tentulah lebih tinggi. Ketua kampong- sumber nya mungkin borak2 kedai kopi. Ahli parlimen ada maklumat dari jabatan keajaan, sumber yang boleh dipercayai.

Janganlah kita samakan sumber berita secara borong- berita yang disampaikan oleh seorang berpeleseran di kedai kopi tentu tidak sama dengan berita yang disampaikan oleh ahli parlimen.

Sebgai contoh ada pemimpin UMNO yang baca ayat al Quran supaya tidak percaya kepada berita yang dibawa oleh Rafizi Ramli mengenai Tabung Haji. Rafizi Ramli bukan ketua kampong atau ahli rela. Maklumat yang dia ada , kenalah orang bangun tersentak mendengar nya. Kalau pembawa berita itu, si ali atau si Buyung,  maka kita kena waspada sedikit.- senapangsakti.

What does PetroSaudi whistleblower Andre Xavier Justo’s Thai royal pardon mean to Malaysia and 1MDB probes in six countries?

Justo pardon conjunction with King's 70 years 

Justo sentenced three years’ on 17/8/15 in Bangkok for attempted blackmail of employer, PetroSaudi . Received royal pardon yesterday. The questions being raised who hastened the early pardon – Thai royalty or US? Or his wife, Laura who leaked secretly taped telephone conversation last month?

July 28, Guardian published ‘1MDB: inside story of world’s biggest financial scandal’, included audio link to taped conversation. Taped conversation between Justo's wife Laura and PetroSaudi’s business affairs director Patrick Mahony revealed immense information on 1MDB scandal which was not revealed before.

Mahony spoke in French with Laura in November 2015.  He refers to a powerful person who could help reduce Justo’s sentence.

“I told you the other evening, who the ultimate person is controlling this, and I am due to have another meeting with him soon… This guy is still stressed because it’s his political career on the line. He’s in deep shit and that’s all he cares about, nothing else.”

Mahony says: “You are ready to denounce all the people who are conspiring against him (the politician) …You can help the situation or you cannot help the situation.”

Terrified and angry Mahony snaps when Laura pressed for Justo’s release.

“..a lot of other people are in the shit. A prime minister of a country is in deep shit .”

OSTB - The Royal Pardon is a reduction of the jail sentence by one third. Justo will be released in 2017. My view is he will be released even earlier. It is obvious that the Thais government feels really stupid that they too have been manipulated by this 1MDB related scandals. Whoever was touched by this scandal has either been tainted or suffered some kind of loss.

It is really astonishing that todate ALL the major crooks involved in this scandal are still Scot free and  enjoying their ill gotten gains. But they better count their days. The US, Singapore, Switzerland, Hong Kong, Luxembourg and other countries are not moving fast enough. I believe there is only one big reason - the huge political fallout. 



The US under the Obama Administration has also been tainted by this scandal. For most certainly Obama (through his Democrat friends) has benefited from some of this stolen money as well. Remember this black guy here? His name is Frank White. Frank White is Obama's No. 1 fund raiser. This is the guy who was instrumental in bringing Obama to Malaysia TWICE in two years. 

Prior to this, the only other US president to visit Malaysia was Lyndon Johnson in 1968. Not only did Obama come here twice but he stayed in KL a record FOUR DAYS - quite unheard of for any US President to spend that many days in any foreign country.

What exactly did the US get from Obama's TWO visits in two years to a Third World country? Not much.  The bigger question is what did Obama get from his TWO visits in two years to a Third World country? Getting paid with stolen money (for campaign contributions) is one thing but seeing an innocent fellow (Xavier Justo) getting thrown into jail for whistleblowing on a crime is quite something else.

The recent expose by Britain's Guardian newspaper on the unfair and unjust treatment meted out to Xavier Justo in Thailand has certainly caused severe embarrassment not just for the Thais but also to the United States.  Obviousy that is the reason for the Royal pardon for Xavier Justo.

In the United States, instead of being jailed a person like Xavier Justo would have immediately been protected by the FBI's Witness Protection program.  It is still not too late.  His wife must know that Xavier Justo's life could be in danger. This is a very unfortunate situation but n'theles it must be anticipated. The Thais must be reminded to take extra precautions over Justo's safety while inside jail, especially now that his jail term has been reduced by the Thai King.

It is also embarrassing for the US because most certainly some of the characters named in the FBI's recent Court filing plus the criminal prosecution that will follow (plus also the prosecutions in Singapore, Switzerland, Luxembourg etc) will turn 'whistleblowers' or State witnesses.  In other words they will squeal.  

It has been suggested that Jho Low himself may turn prosecution witness in exchange for immunity or a much lighter jail term plus immunity for his father and / or brother.  Jasmine Loo Ai Swan, Casey Tang and Eric Tan will certainly be exploring how to cooperate with the prosecution in exchange for lighter sentences or immunity. Because most certainly they are NOT the main players in this scandal. They are just the clerical staff and the office peons who were swayed by easy money.

If all these folks can cut a deal with prosecutors (in at least six countries), where then is the justice in jailing Justo who spilled the beans on this greatest financial scandal in world history in the first place?   This is why I think Xavier Justo has been partially pardoned and will most likely be released from prison in shorter time. But he will be a marked man living on that island in Thailand. 

This scandal is far reaching and getting more dangerous. With the amounts of money they have stolen and which they have to keep hidden, these crooks will be tempted to commit all sorts of other crimes to cover their tracks. - SOTB



cheers.

No comments: