29 March 2014

Inmarsat kata teori "Berakhir di lautan" bukan dari mereka, itu teori Najib...


Bagaimanapun, pengumuman telah membangkitkan kemarahan di

kalangan keluarga penumpang China, yang enggan menerima kesimpulan itu sehinggalah pesawat tersebut ditemui.

Jurucakap Inmarsat Jonathan Sinnatt berkata Inmarsat hanya menyediakan maklumat dan terpulang kepada kerajaan Malaysia untuk membuat kesimpulan sendiri, laporan China Daily.

"Kami menyediakan maklumat kita kepada rakyat Malaysia, dan mereka menggabungkannya dengan maklumat yang lain yang mereka ada, yang kita tidak tahu tentangnya, dan kemudian mereka membuat kesimpulan daripadanya dan membuat pengumuman mereka sendiri.

"Kami tidak terbabit dengan apa yang Malaysia umumkan, itu terpulang kepada mereka, kerana mereka melihat gambaran penuh. Kami hanya menyumbang satu set maklumat," jurucakap itu dilaporkan berkata.

Sementara itu, Reuters melaporkan Xinhua hari ini berkata sebuah pesawat China telah mengesan tiga objek yang mencurigakan di kawasan carian baru di Lautan Hindi.

Barang-barang itu masing-masing berwarna putih, merah dan oren, kata Xinhua.

Manakala Astro Awani pula memetik Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata hari ini bahawa protokol keselamatan
baru di pintu masuk negara, terutamanya KLIA, sedang dikaji dan diperbaiki jika perlu.

Imigresen akan memasang APSS atau sistem pemeriksaan penumpang yang akan dilaksanakan pertengahan bulan Jun.

Bagaimanapun beliau enggan menjawab ketika ditanya mengenai protokol ruang udara, sambil berkata ia terletak di bawah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan Kementerian Pengangkutan.

Mengenai pelanggaran keselamatan ruang udara kita seperti yang berlaku terhadap lencongan penerbangan MH370, Zahid berkata ia adalah satu perkara yang melibatkan Kementerian Pertahanan.

Katanya, ketika beliau menjadi menteri pertahanan, Tentera Udara diberi tanggungjawab untuk memintas apa-apa unsur asing, tetapi bukan pesawat komersial, kerana radar primary dapat mengenal pasti antara sebuah jet pejuang, pesawat tentera dan pesawat komersil.



Inmarsat washes hands off ' Najib's ended in ocean' theory...

Today marks exactly three weeks since Malaysian Airlines (MAS) Flight MH370 mysteriously diverted towards the Indian Ocean from its original destination Beijing, and vanished.

Yesterday, with new information the Australian-led search party for the Boeing 777-200ER shifted its search area 1,100 kilometres northeast from the original site.

British-based satellite company Inmarsat distances itself from Prime Minister Najib Abdul Razak's conclusion that MH370 has "ended in the Indian Ocean".

Inmarsat spokesperson Jonathan Sinnatt says Inmarsat had only provided the information and it was for the Malaysian government to draw its own conclusions, reports China Daily.
"We provide our information to the Malaysians, and they combine that with all the other information which they have, which we wouldn't know about, and then they draw their conclusions from that and make their own announcements on that basis.

"We aren't a party to what the Malaysians announced, that's up to them, because they see the full picture. We just contribute one set of information," he is reported saying.

Najib on the night of March 24 delivered a grim press conference announcing MH370 had "ended in the Indian Ocean" citing analysis of Inmarsat's satellite data.

However, the announcement has fuelled anger among the Chinese families of the passengers, who refuse to accept the conclusion until the aircraft is found.


Searchers have until about April 8 before the batteries on MH370’s underwater beacons - the pingers -  go dead, after which locating the aircraft’s black box will be that much harder.- mk


Serpihan Pesawat MH370 Dijumpai Selepas Raja Bomoh Buat Ritual Di Parit...

Raja Bomoh, Datuk Mahaguru Ibrahim Mat Zin menjelaskan beliau lega dan bersyukur dengan penemuan terbaru berhubung misteri kehilangan pesawat MH370 yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak malam tadi.

Menurutnya penemuan terbaru itu secara tidak langsung akan menguatkan lagi semangatnya untuk membantu usaha mencari yang dilakukan oleh kerajaan.

“Alhamdulillah berkat usaha yang dilakukan sebelum ini ditambah dengan doa seluruh rakyat Malaysia, misteri kehilangan MH370 ini akhirnya menunjukkan perkemangan positif.

“Kalau nak ikutkan, Datuk perlu lakukan sekurang-kurangnya tujuh upacara, syukur ke hadrat Allah, dengan 5 upacara yang dilakukan sebelum ini, sudah ada tanda positif yang ditunjukkan.

“Sebelum ini, Datuk lakukan 2 upacara di KLIA, 2 di Menara Condong Teluk Intan dan 2 hari lepas satu lagi upacara di lakukan di persisiran sungai Perak, Parit. Datuk yakin pesawat ini baru terhempas, paling lewat tengah hari atau petang semalam. Seperti yang Datuk katakan sebelum ini, ia sebelum ini tergantung,” katanya.

Ibrahim turut mendakwa, beliau akan tetap meneruskan semua usaha yang dijalankan sebelum walaupun dikecam oleh pelbagai pihak.

“Semua mereka yang mengutuk itu hanya pandai untuk bercakap, tapi langsung tiada usaha untuk membantu. Setidak-tidaknya Datuk berani untuk tampil membantu dengan ikhlas. Kita perlu tolong berdasarkan kemahiran masing-masing,” jelasnya lagi.

Perdana Menteri sebelum ini mengesahkan bahawa pesawat MH370 yang tidak dapat dikesan sejak 8 Mac lalu hilang di Lautan Hindi.



Dalam sidang media tergempar yang diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, beliau berkata, maklumat tersebut diperoleh dari data terbaru yang dianalisis oleh Inmarsat, syarikat United Kingdom yang menyediakan data satelit dan Air Accidents Investigation Branch (AAIB).

“Berdasarkan maklumat yang diterima, saya dengan dukacitanya memaklumkan penerbangan pesawat MH370 telah berakhir di selatan Lautan Hindi,”

“Maklumat ini telah diterima dan dianalisis AAIB berdasarkan data satelit yang disalurkan oleh Inmarsat,” katanya dalam persidangan media hari ini.

Menurutnya, berdasarkan teknik analisis yang belum pernah digunakan dalam siasatan sebegitu, mereka mendapat lebih banyak petunjuk mengenai laluan penerbangan MH370.- f/bk

Rajah Bomoh 1Malaysia cabar Mufti Perak buktikan ritualnya adalah syrik dan khurafat.


Rasanya sudah cukup lama kita tidak mengulas dan menganalisis politik serta ekonomi tanah air kerana kita mahu memberi peluang dan ruang yang secukupnya kepada semua pihak, khususnya kepemimpinan negara, menangani misteri MH370 tanpa gangguan.

Tetapi selepas lebih tiga minggu, misteri kehilangan pesawat Boeing 777-200ER MAS itu jauh daripada selesai dan kita pun sudah lihat dengan jelas buruk serta baik prestasi kepemimpinan kita menangani krisis.

Bukan krisis lesapnya MH370 sahaja. Serentak itu kita juga mengalami kemarau, kebakaran hutan, jerebu dan catuan air. Sebelum itu, wilayah kita dilanggar penjahat Filipina.

Kita sudah memberikan masa yang cukup lama dan panjang kepada mereka, khasnya Perdana Menteri, Mohd Najib Abdul Razak mengatasi krisis-krisis ini sehingga timbul tanda-tanda yang mereka berasa lega berselindung di sebalik tragedi MH370.

Saya tertarik dengan analisis sebuah portal berita yang mengatakan kedudukan Mohd Najib sebagai Perdana Menteri adalah selamat dan terjamin walaupun negara dan rakyat jelata menderita pelbagai krisis.

Kata portal berita itu, walaupun tahap keyakinan terhadap beliau mungkin berada di paras paling rendah sejak menjadi PM pada tahun 2009, beliau akan kekal sebagai PM.

Disember lalu, populariti beliau mengikut kajian Merdeka Center jatuh kepada 52%. Sebanyak 67% daripada orang yang dikaji menyebut peningkatan kos sara hidup dan inflasi sebagai punca mereka hilang keyakinan terhadap Mohd Najib.

Populariti beliau merudum di kalangan semua bangsa walaupun kejatuhan paling teruk adalah di kalangan orang India. Sokongan orang India terhadap beliau jatuh daripada 76% kepada 57% dan sokongan orang Cina jatuh 13% lagi kepada hanya 21%. Hatta orang Melayu yang menjadi penyokong utama beliau pun memberi penarafan yang lebih rendah – jatuh daripada 73% kepada 66%.

Main Selamat Baik Bagi Mohd Najib

Penarafan dan kritikan nampaknya tidak menjejaskan kedudukan Mohd Najib sebagai PM. Tidak nampak ada cabaran yang berwibawa agar beliau mengundurkan diri daripada kerajaan dan parti.

Tidak seperti (Tun) Abdullah Ahmad Badawi yang ditentang hebat oleh (Tun) Dr Mahathir Mohamad dengan bantuan Muhyiddin Mohd Yassin dan (Tun) Daim Zainuddin serta sekumpulan blogger pro-Umno selepas PRU 2008, Mohd Najib tidak menghadapi gerakan seperti itu.

Bukan itu saja. Malah tidak ada siapa pun di kalangan kepemimpinan kanan Umno sekarang yang berminat menjadi PM. Ini berbeza daripada zaman Abdullah apabila Mohd Najib cukup berminat untuk mengambil alih jawatan nombor satu itu.

Hal ini saya ulas dengan agak panjang lebar dalam buku terbaru saya “Mohd Najib Selepas Tsunami Cina”. Dalam erti kata lain, kelemahan Mohd Najib adalah kekuatannya.

Mohd Najib tidak popular. Penarafan beliau merudum. Tetapi beliau makin hari makin kuat. Malah cukup kuat untuk menutup mulut veteran Umno dan menggoncangkan mereka dengan menggunakan media arus perdana.

Baru-baru ini, dengan tidak semena-mena media arus perdana milik kumpulan Utusan dan Media Prima, memberi liputan luas kepada Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin apabila beliau membuat tuduhan terhadap Daim.

Wayang kulit media milik Umno itu menjadi lebih ketara apabila Mohd Najib membuat kenyataan ringkas menyesali serangan PKR terhadap Daim. 

Soalnya, adakah keadaan di mana PM yang tidak popular, tetapi tidak mungkin digulingkan adalah baik bagi negara dan rakyat jelata?

Kesan Kemiskinan Akibat Inflasi

Kenaikan harga barang dan perkhidmatan akibat penghapusan dan pemotongan subsidi serta kenaikan tarif elektrik memberi kesan langsung dalam “memiskinkan” rakyat.

Umum sudah tahu kesan kemiskinan akibat kenaikan kos sara hidup di kalangan rakyat dalam kategori isi rumah (household) 40% terkebawah yang berpendapatan purata RM1,800 sebulan.

Malah Mohd Najib sendiri mengakui kesan kemiskinan yang semakin meruncing itu apabila beliau memberikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada semua yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Akhbar The Star terbitan 27 Mac menyiarkan laporan bahawa hatta golongan yang berpendapatan isi rumah kurang RM5,000 pun menghadapi masalah untuk mengimbangi belanjawan mereka.  

Jadi, ada dikotomi atau pemisahan antara pelantikan Mohd Najib sebagai PM lima tahun lalu dengan kesejahteraan hidup rakyat. Manakala kedudukan Mohd Najib semakin terjamin kerana tidak ada lagi usaha menjatuhkan beliau, kedudukan ekonomi rakyat jelata semakin lemah.

Kita boleh mengatakannya satu keanehan atau ironi kerana Mohd Najib adalah PM Malaysia yang paling buruk prestasi pilihan raya (sejak krisis 13 Mei 1969), tetapi tidak tercabar.

Adakah ini disebabkan oleh Umno ketandusan bakat kepemimpinan atau sudah menjadi begitu autokratik sehingga Presiden tidak boleh dicabar lagi?

Atau adakah negara kita sebenarnya lebih terkongkong dan tidak bebas walaupun diuar-uarkan sebagai terbuka, liberal dan sederhana?

Keadaan ini mungkin boleh diterima oleh majoriti ahli dan penyokong Umno, tetapi sama ada ia akan diterima oleh pengundi dan rakyat jelata amnya adalah persoalan yang berbeza.

Sekali lagi mungkin ada dikotomi antara kedudukan Mohd Najib yang kukuh dan selamat sebagai PM dengan sokongan pengundi terhadap Umno dan BN.

PM vs Kelangsungan Umno/BN

Mohd Najib kekal sebagai PM sehingga PRU akan datang, tetapi adakah Umno dan BN akan kekal selepas itu?

Kalau pun Umno dan BN kekal ia bukanlah kerana Umno dan BN kuat, tetapi kerana Pakatan Rakyat mungkin menjadi lemah akibat kemungkinan pemenjaraan ketua de faktonya, Anwar Ibrahim.

Sedikit sebanyak trend pengundian Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Kajang 23 Mac lalu memberi gambaran awal bahawa sokongan terhadap PR di kawasan bandar dan separa bandar semakin kukuh.

Natijahnya, Mohd Najib wajib menjaga pengundi Bumiputera dan luar bandar dari aspek ekonomi dan emosi. Tetapi beliau nampaknya terus cuba menggula-gulakan pengundi Cina dengan pelbagai janji dan pemberian.

Sebaliknya, Bumiputera dan penduduk luar bandar yang berupa rakyat paling miskin adalah yang paling teruk dihimpit kesan kenaikan kos sara hidup, inflasi dan kejatuhan harga barangan utama seperti getah dan kelapa sawit.

Cuma mereka tidak mempunyai saluran yang luas dan bebas seperti di bandar untuk menyatakan keresahan. Mereka masih bergantung pada media tradisional yang umumnya prokerajaan.- A Kadir Jasin


In his latest blog posting, Datuk A Kadir Jasin wrote that Najib was comfortable in his current position as Umno president despite showing the worst performance as Malaysia's prime minister and the various issues plaguing the country. – The  Malaysian Insider pic, 29 March, 2014.


Why aren’t there any challengers to Najib’s position...

Has Umno become too autocratic or does the party lack talented leaders who can challenge Prime Minister Datuk Seri Najib Razak, a former Umno-linked English newspaper editor asked today.

In his latest blog posting, Datuk A Kadir Jasin wrote that Najib was comfortable in his current position as Umno president despite various issues plaguing Malaysia.

"Before the disappearance of MH370, Malaysians had suffered from drought, forest fires, haze and water rationing," said the former New Straits Times group editor-in-chief.

"Ratings and criticism do not appear to have threatened Najib's position as Malaysia's PM.

"Indeed, it can be described as an irony that while Najib is Malaysia's prime minister with the worst performance in a general election since the May racial riots in 1969, he is unchallenged.

"There does not seem to be any sustained challenge which can force him to step down from his position in Putrajaya and Umno," Kadir said.

He said it was different for Najib's predecessor Tun Abdullah Ahmad Badawi, whose rule was met with fierce resistance from various quarters.

Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad was a vocal critic of Abdullah.

Dr Mahathir was assisted by deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin and former Finance Minister Tun Daim Zainuddin as well as pro-Umno bloggers.

However, Najib has not faced a similar threat nor do any of the current Umno leadership seem overly interested in becoming PM, Kadir said.

"It is quite different from Abdullah's reign when Najib expressed an interest in assuming the number one position in Malaysia.

"In a nutshell, Najib's weakness is his strength," Kadir said, adding that Najib was unpopular and his ratings were dropping.

"But he seems to be getting stronger every day, strong enough to shut veteran Umno leaders and shake them using the mainstream media."

Kadir noted that recently, Umno mouthpiece Utusan Malaysia and the Media Prima group gave wide coverage to PKR Youth chief Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Shamsul had questioned why Daim had not been included in the list of Malaysia's 40 richest individuals when there was public perception he belonged in the ultra-rich category.

"The stage show became more evident when Najib issued a brief statement expressing regret over PKR's attack on Daim," Kadir said.

He also said there were signs that Najib and his administration were relieved to take cover behind the MH370 tragedy.

"After more than three weeks, the mystery of MH370's disappearance is far from being solved.

"We have seen first-hand the strengths and weaknesses of our leaders in handling an international crisis."

Kadir also noted changes he had observed following the Kajang by-election last weekend.

"The urban and semi-urban support for Pakatan Rakyat appears to be getting stronger," he said.

"Najib should be taking care of Bumiputera voters both economically and emotionally.

"But he seems to be more intent on trying to woo Chinese voters with various offerings and promises," Kadir said.

"The rakyat in the rural areas are the ones who are stuck between a rock and a hard place.

"They are stuck between rising cost of living, inflation and the falling prices of commodities such as rubber and palm oil."

Kadir added that these people did not have any avenues to voice their worries and anxieties like city dwellers as they still relied on traditional mainstream media. – tmi




cheers.

No comments: