07 March 2014

Anwar tak perlu tidur di penjara malam ini...


Rayuan mendapati Anwar Ibrahim bersalah atas dakwaan meliwat pembacuh kopinya enam tahun lalu. Anwar dipenjara 5 tahun tapi tak perlu tidur di dalam penjara hujung minggu ini. 

Hakim membenarkan Anwar ikat jamin sebanyak RM10,000. Mahkamah membenarkan ikat jamin dibayar selewat-lewatnya 11 pagi, Isnin. Dengan perkembangan terbaru ini bermakna pelan transisi, Kajang Move sudah berkecai.

Malam ini Anwar akan tampil di Kajang dipentas ceramahnya seperti biasa. Mungkin ada amanat penting yang beliau hendak sampaikan malam ini.

Seperti diduga senario politik Malaysia juga akan berubah 360 darjah. Mereka yang selama ini benci dan dendam kepada Anwar boleh bersorak dan melompat. Apa yang mereka hajati dan doakan telah termakabul.


Kepada Najib Razak tidak semestinya lautan politik beliau tenang apabila Anwar disumbat ke dalam penjara. Anwar mungkin hanya harimau di dataran kepada Najib, tetapi jerung dan pauh yang menanti Najib masih ada dalam lautan dalam.

Begitu juga kepada Abdul Khalid Ibrahim. Beliau boleh tersenyum dan melakar peta politik lebih luas lagi. Mungkin jawatan timbalan presiden yang diidamkan boleh ditukar kepada jawatan presiden. Khalid dan kuncu-kucunya boleh merancang pada malam ini juga ekoran keputusan mahkamah rayuan hari ini.

Untuk Pas bersiap sedia untuk mengharungi samudra politik secara bersendirian. Sekiranya Pas ingin selesa, tidak mahu bersakit-sakitan nah, ini masa untuk bersama Umno. Anwar tidak menjadi penghalang lagi. DAP dan Pas boleh menjadi musuhnya semula.

Kepada Anwar beliau kena terima suratan yang telah ditetapkan terhadapnya. Berani mencincang bahu hendaklah sanggup memikul. 

Cuma saya nak sebut kali ini, pemenjaraan Anwar tidak akan mencetus riak dan gelombang seperti tahun 1998 dulu. Rakyat sudah letih dan rakyat mahu kepada game yang berlainan pula. Cukup setakat ini dulu.- Mohd Sayuti Omar 

Anwar's Sodomy II verdict serious injustice... 

Stay granted, Anwar walks free... for now...

The atmosphere was tense with Anwar Ibrahim looking at the possibility of having to spend the next three nights in prison after being slapped with a five-year sentence for Sodomy II this evening.

However, the Court of Appeal allowed a stay of execution pending an appeal with the Federal Court and ordered Anwar to post the RM10,000 bail by 11am on Monday.

Prior to sentencing, Anwar had described the development as deja vu.

"The 1998 incident is repeating itself... It is all over again, they want to put me in the lock-up. That is why they want to continue with the mitigation," added the 67-year-old politician.
      
When the Court of Appeal announced its verdict in upholding the prosecution’s appeal, Anwar’s wife Dr Wan Azizah Wan Ismail and the couple’s children, including Lembah Pantai MP Nurul Izzah, could not hold back their tears.

Six years in prison

Anwar was sacked as deputy prime minister in 1998 and later charged with sodomy and abuse of power.

After having spent six years in prison, he was released after the Court of Appeal overturned the conviction.

In 2008, he was charged with sodomy again. This time, following a police report lodged by his former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Like the previous charge, Anwar has claimed that the current case is also a political conspiracy by his rivals.

Meanwhile, the Court of Appeal's decision this evening riled up his supporters who were gathered outside the Palace of Justice in Putrajaya.

The familiar chants of "Reformasi" and "Bebas Anwar" reverberated.- malaysiakini


Justice rushed is justice crushed...

Winners, losers and others in Sodomy II





cheers.

No comments: