19 December 2007

Banjir dan Karnival Jomheboh - apakah orang Melayu tidak serik........

Banjir teruk yang melanda Johor dan negeri-negeri Pantai Timur telah meragut 29 nyawa dan seramai 34,000 orang sedang ditempatkan dibeberapa buah pusat pemindahan banjir. Hujan dijangka turun sehingga akhir minggu ini. Ramai daripada mangsa-mangsa banjir di negeri-negeri ini dan yang berada dipusat pemindahan banjir juga adalah terdiri daripada orang-orang Melayu.

Banjir di Kelantan bertambah buruk apabila tebing Sungai Golok pecah melimpah ke kawasan-kawasan rendah di sempadan Selatan Thai dengan Kelantan. Sungguhpun bencana banjir ini merbahayakan namun ramai daripada penduduk di kawasan-kawasan ini menganggap kedatangan banjir ini sebagai satu pesta air. Akibat kecuaian nyawa jadi terkorban.

Sikap orang Melayu yang suka berpesata dan berkarnival sememangnya sukar hendak dipisahkan. Beberapa minggu lalu ketika negara sedang menghadapi bencana banjir di negeri-negeri Johor,Pahang,Kelantan dan Trengganu,di Shah Alam karnival Jomheboh menggegar kota tersebut selama 3 hari 2 malam. Kemuncak acara jomheboh ini adalah pertunjukkan nyayian dan tarian oleh artis-artis terkenal tanah air yang bermula pada pukul 8 hingga lewat malam.

Kadangkala aku hairan betapa obsesnya orang,terutama orang Melayu dengan hiburan yang gila-gila ini. Begitu juga kesanggupan orang ramai untuk datang berduyun-duyun membawa anak cucu semata-mata nak tengok artis-artis ini buat show.

Apakah pihak penganjur hiburan ini tidak perihatin terhadap masalah orang yang kehilangan harta benda termasuk rumah mereka,sama ada ditenggelami banjir atau rosak dihanyut air bah akibat bencana banjir itu? Sehingga petang semalam, lebih daripada 34,000 mangsa banjir di Johor, Kelantan dan Pahang turut dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan. Kedah dan Perlis juga baru mengalami bencana tersebut.

Selama ini gomen telah belanja berjuta-juta ringgit untuk pembangunan dan baru-baru ini gomen telah melancarkan projek mega Koridor Selatan dan Koridor Timur yang bernilai berbilion-bilion ringgit. Tapi apa gunanya pembangunan mega ini kalau masalah banjir yang membelenggui rakyat di negeri-negeri ini tidak ditangani?

Bila mengenang telatah orang Melayu ini,teringat aku pada sebuah sajak yang pernah aku terima daripada seorang rakan tempoh hari berjudul "Di mana boleh cari ramai Melayu" yang sebahagiannya berbunyi......

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu
Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemuilihan, dulu di Pudu
Dan di jalan, lumba haram, rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun sapu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
Di malam kemerdekaan dan malam tahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu

Kalau hendak berhibur pun biarlah berpada-pada dan kena pula waktunya. Kepada keluarga yang kehilangan orang yang disayangi akibat banjir ini,aku sampaikan salam takziah dan kepada mangsa-mangsa bencana yang lain tabahkan hati,mudah-mudahan musim banjir akan reda dalam tempoh terdekat. Sama-samalah kita berdoa ke hadrat Illahi.

cheers.

2 comments:

Unknown said...

Aku bukan la seronok nak kutuk bangsa sendiri tapi orang Melayu ni agak terpesong sikit dalam orientas dia. Dekat raya, depa putih jari jadi macgyver, ataih jalan depa race macam orang gila, depa suka dadah, depa suka lepak, depa suka jadu bohsia, lani time banjir depa derma nyawa. Orang dok menangis susah depa berpesta dengan jom heboh. Why? Apa Imam Hadhari takdak ikhtiar ka? Atau dok sibuk denngan politik, bini dan tidoq saja?

Anonymous said...

Betoila komposer sajak tu, tu-pun ada lagi2 yg tak sedar diri lagi. Sekarang ni ada banyak yg nak cari kerja datang interview, dapat agak juga appearance mereka ni - mat rempit yg hilang jari, tempang kaki & bekas parut accident. Susahla ni kalau ada banyak anak tapi tak tau jaga anak!