04 October 2007

Panel Penyiasat Video Lingam - a lame duck & tak bermaya!

Malaysiakini melaporkan bahawa panel penyiasat kesahihan video 'V K Lingam' mengatakan bahawa bidang kuasa mereka adalah terhad dan tidak mempunyai kuasa-kuasa khas untuk memaksa saksi-saksi tampil memberi keterangan.

Sebaliknya panel yang terdiri daripada bekas Hakim Besar Malaya,Tan Sri Haidar Mohd Noor,Tan Sri Tan Sri Lee Lam Thye dan bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mahadev Shankar meminta mereka yang boleh membantu mengesahkan kesahihan klip video tersebut supaya tampil 'secara sukarela'.Sama ada panel tersebut akan memberi perlindungan kepada para saksi,Shankar menjawab; "Kebenaran adalah senjata terbaik. Keadilan adalah perlindungan terbaik".

Tetapi, apakah gomen ini sensitif terhadap kebenaran dan keadilan? Sejarah membuktikan bahawa kawaq dan penyamun terlepas lari sedangkan orang yang buat report kena tahan dan masuk lokap.

Nampaknya,penubuhan panel penyiasat ini hanya bertujuan untuk menutup kesalahan gomen saja dan gomen tidak mengambil kisah sama ada kandungan dalam video Lingam itu benar atau tidak. Macam juga dengan Laporan Audit 2006 yang penuh dengan kepincangan,kebebasan Eric Cheah,kes Datuk Zakaria,kes Altantuya,skandal PKFTZ,kes rasuah beberapa orang menteri dan sebagainya semua diperam dan dibuang dalam tong taik belaka.

If the panel is just a lame duck without any power, then why bother to even investigate? It's a waste of everyone's time and taxpayers' money.

cheers.

1 comment:

Anonymous said...

Tentu lame lame. They need crutches just to waddle. They just need to look into their hearts to see whether what they are doing is right.
The truth is the best armour, justice is the best protection.