09 October 2007

Angkasawan atau "Space Participants"......

Angkasawan Malaysia yang terpilih menyertai misi Soyuz TMA-11 Rabu ini bakal diterbangkan dengan kapal angkasa esok. Tahukah anda bahawa program angkasawan negara itu merupakan persetujuan timbal balik pembelian 18 jet pejuang Sukhoi SU-30 MKM bernilai RM3.4 bilion dari Rusia yang ditandatangani pada 5 Ogos 2003. Dan berapakah jumlah timbal balik pembelian yang dibayar gomen untuk program ini? - RM 95 juta !

RM 95 juta bukanlah sikit,sebaliknya kita boleh guna wang tersebut untuk membantu gulongan miskin bagi mendapatkan rumah kos rendah atau membantu pelajar-pelajar miskin yang tidak mampu untuk belajar di IPTA dan IPTS.

Tahukah anda bahawa angkasawan kita ini berstatus 'Space Participant' macamlah kalau kita nak pergi ke Singapura dengan kapalterbang,kita hanya perlu beli tiket dan terus menaikki kapalterbang yang menghala ke Singapura itu. Tetapi,menaikki ke angkasa lepas tidak semudah menaikki kapalterbang dengan sekeping tiket saja,perlu ada latihan dan sebagainya. Program sebegini sudah ada di USA dan siapa saja yang berminat menjadi "space participant" ini boleh bayar antara USD8-10 juta untuk melawat ke angkaslepas.

Aku tak sanggup bayar RM95 juta untuk terbang ke angkasa,pasal RM10.00 pun tak ada dalam poket aku....

cheers.

1 comment:

Unknown said...

Salam 'Aidil Fitri kpd Tuan 'Ali sekeluarga dari bakaq a.k.a. ~penarik beca a.k.a. sang kutu sekeluarga.. من العائدين والفائزين