15 December 2023

Legally not wrong, politically is quite impossible ...

No legal restrictions on 
non-Malay as PM, but..

Lawyer Haniff Khatri Abdulla concurs that there are no provisions in the Federal Constitution that prevent a non-Malay person from becoming the prime minister of Malaysia. He said that, however, certain quarters are against the idea out of fear that the position of Malays would be affected.

“Based on discussions and ideas given, many are mistaken that a prime minister who is not Muslim and non-Malay (would threaten four main factors). “The factors are the position of Islam as the official religion, the position of the Malay language as the official language, the special position of Malays as well as the position of the Malay rulers. “But the reality is, their concern is unfounded,” he said in a video posted to the YouTube account MalayaDailyCom.

Haniff explained that not many were aware that Article 159 of the Federal Constitution also stipulates that the aforementioned factors are not provisions that could be easily amended. Article 159(5) requires that a law, including federal law, not be passed unless the law is first approved by the Conference of Rulers. “If the Conference of Rulers doesn’t agree to it, then the amendment cannot be made,” he said.

Article 43(2)(a) of the Federal Constitution states that the only requirement for someone to be prime minister is that the person be an MP, who, in the Yang di-Pertuan Agong’s judgement, has majority support in the Dewan Rakyat.

However, Haniff also opined that prime ministerial candidates, regardless of race, should be an individual who is patriotic and proficient in the Malay language.“How can we have a prime minister that speaks ‘pasar’ Malay, or one that does not understand the main elements of the position of rulers?” he questioned.

Recently, DAP adviser Lim Kit Siang came under fire from pro-Malay groups and politicians after raising the possibility of a non-Malay being appointed as the prime minister. Lim has also been summoned by the police over this. - mk


Perihal Lim Kit Siang...

Bagi mereka yang bersikap terbuka, mengenepikan soal sentimen bangsa yang sempit, tidak akan merasa apa-apa salah pun kenyataan dibuat Lim Kit Siang yang mengatakan sesiapa sahaja termasuk bukan Melayu boleh menjadi perdana menteri negara ini. Kit Siang mengatakan begitu berdasarkan fakta dan tidak bertentangan dengan Perlembagaan negara, sambil memetik frasa berbunyi, "Yang diPertuan Agong boleh melantik sesiapa sahaja jadi perdana menteri asalkan mempunyai majoriti, sokongan," tanpa menyebut syarat-syarat lain dengan jelas.

Bagi Kit Siang kenyataan tanpa sandaran bersyarat itu membawa maksud sesiapa sahaja boleh dilantik menjadi perdana menteri. Tetapi kenyataan Kit Siang itu mudah ditafsirkan sebagai mengancam kuasa orang Melayu, lalu ia dibuat laporan polis menyebabkan pemimpin spiritual DAP itu telah dirakam percakapan oleh polis. Sebanyak 27 set soalan mengenai itu ditanya polis terhadap Kit Siang berhubung perkara itu yang dimasukkan dalam blognya. 

Bagi saya, tindakan melaporkan Kit Siang berhubung kenyataan itu dibuat oleh mereka (baca Melayu) yang takut kepada bayang-bayang sendiri, serta yang buta dan jahil mentafsir Perlembagaan negara ini serta yang tidak tahu nilai kekuatan diri dan bangsa. Mereka yang mengakui kepada hantu tetapi tidak pernah berjumpa pun dengan hantu.

Disebabkan kelemahan itu, ditambah rasa takut menghasut diri sendiri mereka melihat kenyataan kit Siang itu sebagai mengancam kuasa politik mereka dan kedudukan mutlak oraang Melayu di negara ini. Secara waras Melayu tidak perlu takut kepada sesiapa, atau mana-mana pihak sekali pun. Kit Siang tidak khilaf dalam soal ini, atau cuba menimbulkan sesuatu yang baru, tetapi Perlembagaan yang telah menyatakan syarat jelas tentang siapa berhak dilantik jadi perdana menteri. Beliau hanya menyebut dan mengulangi itu. 

Sekiranya kita waras dan faham perkataan berbunyi "sekiranya ada majoriti" itu sudah jelas dan nyata untuk tidak membimbangi apa yang Kit Siang lafazkan itu. Bahawa orang bukan Islam tidak mungkin dilantik menjadi perdana menteri. Kenapa? 

Bukankah ini yang PAS janji dulu...

Iya, realiti politik dan demokrasi di Malaysia ini orang bukan Melayu boleh sahaja memegang jawatan itu sekiranya mereka disokong oleh orang Melayu. Namun selagi orang Melayu tidak sedia menyokong orang bukan Melayu tidak boleh jadi PM kerana tiada majoriti. Apa yang Lim Kit Siang kata itu berdasarkan fakta yang jelas. Dimanakah kesalahanya?

Sebelum bangkit dan marah kepada kenyataan Lim Kit Siang yang dianggap menghiris jiwa itu, orang Melayu perlu menepuk dada sendiri apakah mereka sedia melepaskan kerusi nombor satu kepada bukan Melayu atau tidak. Sanggupkah mereka? Apakah mereka sedia mengenapkan majoriti kepada mereka?

Jika mereka tidak mahu, mereka sudah ada senjata untuk menyelamatkan kekuasaan mereka. Mereka harus mengguna dan memegang senjata berupa kunci itu sekemas mungkin untuk memastikan kerusi itu milik Melayu selamanya. Kunci atau senjatanya ialah PERPADUAN, Melayu perlu bersatu, tidak berpecah dan tidak mudah pula dibela oleh bangsa lain lain. 
Tidak sedia diperalat ataun dijual beli oleh  bangsa lain seperti mana berlaku di zaman kolonial dahulu. 

Kesimpulan tindakan ke atas Kit Siang itu mendedahkan kedangkalan cara kita berfikir, kita (baca Melayu) masih belum mengerti kekuatan dan rahsia yang ada kepada diri kita sendiri, belum mengenali diri sendiri, maka itu menyebabkan kita mudah ralat bila ada orang seperti Kit Siang bercakap demikian walaupun ia berlandas kitab hidup negara ini dan hanya merupakan sesuatu daripada seorang Cina tua yang cukup memahami akan lemah serta mudahnya Melayu melatah bila dicucuk pinggangnya.

Apabila ada laporan dan soal siasat keatas Lim Kit Siang bermakna beliau masih hidup, bertenaga dan mampu menimbulkan sesuatu bagi mengombak politik negara ini pastinya bagi kepentingan kaum mereka. 

Status dan permainan Kit Siang sama taraf dengan cara dan permainan politik bipola Mahathir Mohamad sahaja, dan dimana keadaan stail mereka berdua itu cuba pula diikuti oleh Tok Dor Hadi untuk menunjukkan dia masih berakal walaupun pandangan dan tanggapannya tentang sesuatu sudah tidak relevan lagi. - mso

Level ulamak politik PAS...

Buat malu saja...

The most powerful forces in the world attacked them 
with all their might, & the world did not move an inch.

Poor girl...She doesnt look like a Hamas fighter to me!!! 

“They were all killed, executed at gunpoint.” Witnesses describe the horrific 
sights they encountered inside a school in northern Gaza following an Israeli attack.

The War on Gaza's children continues...

Zionists desecrate cemetery....
WTF do they have in their brains ?

Since when killing 1000s of civilians 
& children is a victory for Isreal?


cheers.

No comments: