11 December 2023

Kenapa tuntutan e-Madani RM100 tunai anda ditolak...

6 sebab mengapa tuntutan percuma RM100 eMadani 
anda ditolak & mengapa anda perlu merayu...

Lebih 10 juta orang telah memohon untuk program eMadani – wang percuma RM100. Kredit e-dompet sekali sahaja telah menarik ramai pemohon sehingga apabila proses penebusan bermula pada 4 Disember, sistem itu serta-merta ranap kerana trafik yang tinggi. Sebagai contoh, Petronas Setel dan Maybank MAE, yang dipilih untuk inisiatif e-dompet buat kali pertama, dilanda isu teknikal.

Tidak seperti skim bantuan kewangan BSH (“Bantuan Sara Hidup” atau Bantuan Sara Hidup), di mana bantuan tunai dimasukkan terus ke dalam akaun bank, eMadani eWallet RM100 telah dikreditkan ke dalam salah satu daripada empat aplikasi dompet elektronik – Setel, MAE, Shopee atau Touch 'n Pergi. Oleh itu, terdapat sedikit keluk pembelajaran untuk pemohon yang"buta teknologi", terutamanya warga emas.

Walaupun kerajaan akan kehilangan kawalan ke atas corak perbelanjaan penerima dalam skim BSH, eMadani eWallet RM100 akan merekodkan setiap transaksi. Ini membolehkan kerajaan menganalisis dan melihat bagaimana wang itu digunakan. Sudah, ia dengan jelas menyatakan bahawa wang itu hanya boleh digunakan untuk "pembayaran runcit dalam kedai", yang bermaksud kedai fizikal yang menerima e-dompet anda.

Bukan sahaja anda mesti menggunakan RM100 sebelum 29 Februari 2024, jika tidak, sebarang jumlah yang tidak digunakan akan "burned" atau langsai, anda juga tidak boleh menggunakannya untuk membayar bil, prabayar atau pasca bayar, apatah lagi memindahkannya keluar daripada akaun e-dompet anda atau ditukar menjadi wang tunai. Ia bertujuan mempromosikan perbelanjaan e-dompet tanpa tunai kepada 1.8 juta peniaga fizikal, meningkatkan perniagaan kecil dan sederhana (PKS) tempatan dan membantu rakyat Malaysia di bawah kumpulan B40 dan M40.

Kira-kira 4 juta orang telah pun diluluskan permohonan mereka dalam masa kurang daripada 48 jam menunjukkan bahawa proses kelulusan telah dilakukan secara automatik oleh sistem, yang bermaksud satu set program komputer telah digunakan untuk melakukan pengesahan. Ini menjelaskan mengapa sesetengah orang mendapati permohonan mereka berjaya, manakala yang lain ditolak walaupun memenuhi syarat.


Menurut Kementerian Kewangan (MOF), terdapat kriteria yang perlu dipenuhi oleh rakyat Malaysia untuk layak menerima pemberian RM100:

1) Warganegara Malaysia

2) Berumur 21 tahun ke atas pada 2023

3) Penerima Sumbangan Tunai Rahmah (setakat 7 November 2023)

4) Mendapat RM100,000 atau kurang setahun berdasarkan rekod LHDN (setakat 15 Julai 2023)

5) Belum menerima kredit eWallet RM200 di bawah eBeliaRahmah

6) Telah menyelesaikan proses pengesahan e-dompet masing-masing

Jadi, berdasarkan kriteria sahaja, terdapat ramai pemohon yang layak ditolak. Menyedari perkara ini, kementerian kewangan telah menasihatkan mereka yang gagal menebus kredit eMadani RM100 untuk membuat rayuan. Berikut adalah beberapa sebab bodoh mengapa permohonan anda telah ditolak, sedangkan ia tidak sepatutnya berlaku pada mulanya.

Sebab 1 - Butiran Salah Seperti Nama Penuh Atau Nombor MyKad...

Nama penuh dan nombor MyKad (Kad Pengenalan) anda dalam aplikasi e-dompet anda mestilah sama dengan MyKad sebenar anda. Ya, wang itu tidak dikreditkan dengan serta-merta semasa pendaftaran. Selepas permohonan, anda akan menerima mesej yang mengatakan ia sedang diproses dan anda akan dimaklumkan jika berjaya (yang mengambil masa kurang daripada 24 jam walaupun apps mengatakan boleh mengambil masa sehingga 5 hari).

Dalam tempoh pemprosesan ini, sistem akan menyemak, mengesahkan dan mengesahkan maklumat yang anda serahkan terhadap pangkalan data. Atas sebab yang jelas, jika nama penuh dan nombor kad pengenalan anda tidak sepadan dengan MyKad sebenar anda, sistem akan menolak permohonan anda secara automatik. Ia mungkin ralat taip atau aksara khas (seperti @, &, *) yang tidak boleh diproses.Sistem akan menolaknya.

Setakat sistem berkenaan, anda boleh menjadi penipu (scammer) atau orang asing jika identiti anda tidak dapat disahkan. Terdapat orang yang cuba menipu sistem, berharap terdapat kelemahan kerana logik pengaturcaraan yang lemah atau kekurangan ujian atau pengesahan. Berita baiknya ialah, selepas anda menyerahkan semula maklumat yang betul, rayuan anda kemungkinan besar akan diluluskan.


Sebab 2 - Tidak Mengisytiharkan Cukai Pendapatan 2022...

Jangan memandang rendah kepentingan memfailkan cukai pendapatan anda, walaupun anda memperoleh terlalu sedikit untuk dikenakan cukai yang anda fikir tidak penting sama ada anda mengisytiharkan atau tidak. Setakat LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri atau Lembaga Hasil Dalam Negeri), ia tidak tahu sama ada anda dikenakan cukai atau sebaliknya sehingga anda melakukan e-filing pendapatan tahunan anda.

Dalam erti kata lain, walaupun Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) berkata individu yang berpendapatan minimum RM34,000 setahun bersih selepas ditolak KWSP perlu membayar cukai, mereka yang berpendapatan kurang daripada angka itu juga perlu membuka fail cukai. Tanpa "fail cukai pendapatan" anda untuk membuktikan bahawa anda tidak dikenakan cukai, LHDN / LHDN menganggap anda tidak membayar cukai pendapatan - atau cuba mengelak cukai.

Walau bagaimanapun, terdapat hujah yang sah mengapa ada yang tidak mengisytiharkan cukai pendapatan 2022 mereka. Bagaimana mereka boleh mengisytiharkan cukai pendapatan 2022 mereka sedangkan mereka baru memulakan pekerjaan pertama mereka pada 2023, bukan? Malangnya, mengikut kriteria kelayakan, anda tidak layak walaupun baru mendaftar sebagai pembayar cukai tahun ini (2023) dengan pendapatan tahunan di bawah RM100,000.

Sebab 3 - Tebus Berbilang Kali Menggunakan E-Dompet Berbeza...

Agensi kerajaan Malaysia terkenal dengan ketidakcekapan dan ketidakcekapannya. Begitulah cara rasuah dan ketirisan berlaku pada mulanya. Setiap kakitangan kerajaan kelihatan tidur di tempat kerja. Program eMadani eWallet RM100 memberi peluang keemasan untuk mempermainkan sistem, dengan ada yang berharap untuk mendapatkan RM400 dan bukannya RM100.

Jika anda menuntut RM100 setiap satu pada keempat-empat platform berbeza – Setel, MAE, Shopee dan Touch ‘n Go – mungkin ada peluang bahawa semua permohonan akan diluluskan dan horray, anda lebih kaya RM400. Walaupun tiga daripadanya gagal, sekurang-kurangnya anda akan mendapat minimum RM100. Selain itu, tiada sekatan yang mengatakan anda tidak boleh memohon kepada kesemua empat penyedia e-dompet, jadi tidak ada salahnya mencuba.

Strategi salah!! Mereka yang pintar yang cuba menuntut lebih daripada sekali melihat permohonan mereka ditolak. Oleh kerana keempat-empat platform tidak disepadukan antara satu sama lain, ia mewujudkan persepsi yang boleh anda gunakan secara berulang-ulang. Walau bagaimanapun, sesetengah orang mungkin telah memohon lebih daripada sekali untuk meningkatkan peluang kejayaan, bukan cuba menipu. Walau apa pun, sistem akan menolak – secara automatik – sebarang percubaan untuk menuntut kredit eMadani tambahan daripada e-dompet lain.



Sebab 4 - Sebelum ini telah menerima RM200 Melalui “eBeliaRahmah”...

Pada Jun tahun ini, kerajaan mengumumkan peruntukan RM400 juta untuk program “eBeliaRahmah”. Belia Malaysia dan pelajar sepenuh masa di institut pengajian tinggi boleh memohon eWallet RM200 mereka untuk membantu mengurangkan beban kewangan mereka. Ia adalah program yang sama seperti program eMadani, tetapi hanya untuk belia berumur 18 hingga 20 tahun.

Satu-satunya perbezaan ialah bantuan kewangan “eBeliaRahmah” boleh ditebus daripada tiga e-dompet iaitu Boost, Setel dan Touch ‘n Go. Walaupun penerima “eBeliaRahmah” tidak layak ke pusingan ini, ia tidak menghalang mereka daripada mencuba nasib untuk program eMadani RM100. Sesetengah yang pernah menerima eBeliaRahmah sebelum ini mungkin berpendapat bahawa mereka telah menamatkan pengajian dan mula bekerja.

Sesetengah yang berumur 20 tahun tetapi berusia 21 tahun pada 2023 mungkin juga menganggap mereka layak. Walau bagaimanapun, selagi anda telah menerima kredit eBeliaRahmah, anda tidak layak untuk program ini. Butiran peribadi anda akan disahkan melalui pangkalan data Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) yang disediakan oleh kementerian berkaitan.

Sebab 5 - Tidak Pernah Memohon Bantuan Kerajaan Atau Kemas Kini Pendapatan Terkini...

Sementara pemohon yang tidak memfailkan cukai pendapatan akan ditolak, Timbalan Menteri Kewangan Steven Sim berkata mereka yang tidak pernah memohon bantuan kerajaan atau mengemas kini pendapatan terkini mereka dengan LHDN juga akan ditolak. Ini bermakna suri rumah, pesara dan mereka yang tidak mempunyai pendapatan mungkin ditolak untuk mendapatkan kredit eMadani RM100 hanya kerana kerajaan tidak dapat mengesahkan kelayakan mereka.

Sekali lagi, LHDN / LHDN amat sensitif terhadap rekod cukai lapuk anda, yang mungkin tidak menggambarkan tahap pendapatan semasa anda dengan tepat. Walau bagaimanapun, anda harus merayu jika anda mempunyai justifikasi atau alasan yang kukuh bahawa penolakan itu harus dikaji semula. Sudah tentu, ia tidak berbaloi dengan masalah demi RM100 jika anda sengaja mengelak daripada membayar cukai pendapatan.


Sebab 6 - Anda Bukan Warganegara Malaysia...

Anda mestilah warganegara Malaysia untuk menikmati kredit eMadani RM100. Butiran peribadi anda akan disahkan melalui Jabatan Pendaftaran Negara (JPN). Oleh itu, sekiranya status kediaman anda tidak dinyatakan sebagai warganegara Malaysia atau anda bukan pemegang MyKad, permohonan anda akan ditolak secara automatik. Begitu juga, jika nombor IC anda tidak wujud atau tidak lagi sah dalam rekod JPN, permohonan anda akan ditolak.

Untuk menutup kelemahan, seperti apabila Rosmah Mansor - isteri keji kepada bilionair bekas Perdana Menteri Najib Razak, juga dikenali sebagai Imelda Marcos dari Malaysia - dengan lucu diluluskan untuk menerima RM800 di bawah bantuan tunai Bantuan Prihatin Nasional (BPN) pada 2020 , program eMadani telah melaksanakan pemeriksaan yang lebih ketat untuk menghentikan ketirisan yang tidak masuk akal.

Keutamaan rayuan akan diberikan kepada mereka yang menerima Bantuan Tunai Rahmah (STR) atau “Sumbangan Tunai Rahmah”, yang telah memanfaatkan 8.7 juta orang. Jika anda salah seorang penerima STR, kemungkinan besar rayuan anda akan berjaya. Jika anda telah berjaya menebus kredit eWallet RM100, pastikan anda menghabiskan semua wang RM100 sebelum penghujung Feb 2024. - FT


The never-ending complaints 
about eMadani application rejections...

Since its rolled out on Dec 4, there have been complaints about the RM100 eMadani initiative. The complaints range from elderly people having difficulties registering via apps or those facing outright rejections upon application even though they earn much less than RM100,000 a year.

The eMADANI is an initiative from the government for eligible beneficiaries with an annual income below RM100,000.This programme is estimated to benefit approximately 10 million Malaysians in the form of RM100 in e-wallet credit that can be used for purchases in brick-and-mortar businesses through participating e-wallet service providers.

Yet, not everyone is happy with the initiative. Some find it too little, while others are asking when the M40 will get help while the government plans to eradicate subsidies that benefit the M40 group.DAP Facebook page posted a list of ‘bantuan’ kerajaan that are earmarked for the year 2024. And this too was met with hostilities and rejections from social media users.


For Facebook user Tkk Tan these are all short-term aid initiatives. He wants to know what the government has in store for a long-term solution.


Not agreeing with the ‘bantuan’ initiatives, this user, Paramesvaran Karthigeyan had this to say:


And there were grievances over the rejections of the eMadani applications.  focusM








168 countries voted to stop this yesterday. 
The US wants it to continue...


cheers.

No comments: