15 August 2020

Steadylah bang Mat...

A LYING HIPPOCRITE..

Lim Guan Eng yang saya kenali...

"Komunis, bersekongkol dengan negara asing dan mencabul hak Melayu." Keseluruhan ayat ini terdengar seperti karya fiksyen: momokan Melayu paling utama.

Ini adalah dongeng yang diturunkan dari satu generasi ke satu generasi dan saya adalah seorang daripada mereka yang terpesona dengan kisah seperti itu pada usia muda. Cerita mengenai seorang ahli politik dari DAP. Cerita mengenai Lim Guan Eng.

Ketika saya mula berkhidmat dengan kerajaan ketika itu yang dipimpin oleh Najib Razak, saya melihat Lim Guan Eng, yang popular dikenali sebagai LGE, dari jauh sebagai seseorang yang harus saya waspada, seseorang yang, jika orang Melayu tidak berhati-hati, akan menggigit hak Melayu di belakang mereka, dan kemudian meludahnya.

Saya tidak bersendirian, banyak lagi orang Melayu merasakan hal yang sama. LGE berjaya dijadikan momokan kepada orang Melayu. Seseorang yangdahagkan kuasa yang ingin mendapatkan takhta untuk memijak orang Melayu.

Tanpa diduga, berkat takdir, saya akhirnya berada di lorong bertentangan, bukan sekadar berjuang untuk tujuan yang sama tetapi bekerjasama untuk memastikan masa depan negara kita tetap mempunyai harapan. Ketika itu, saya mula menyedari bahawa lelaki yang selalu dimomokan itu sebenarnya tidak begitu mementingkan kuasa. Dia hanya seorang negarawan - matlamatnya cuma satu, matlamat mendorongnya menceburi politik pada tahun 1980-an, satu matlamat untuk membina sebuah Malaysia yang lebih baik.

Ketika itulah saya mula mengenalinya dengan lebih dekat dan mereka yang menyokong dan mengikuti karier politik LGE akan mengetahui bahawa lelaki itu adalah seorang pejuang dan bersedia untuk berusaha memastikan bahawa keadilan bukan hanya didengar sebagai slogan, tetapi dilihat berfungsi. Dia pernah dihumbankan ke penjara semata-mata kerana mahu memastikan gadis bawah umur yang menjadi mangsa pemerkosaan mendapat keadilan.

Walaupun di penjara, LGE tidak melupakan perjuangan. Dia boleh hanya diam dan menikmati kuasanya sebagai seorang wakil rakyat, tetapi dia memilih untuk berjuang. Perkara yang menyedihkan adalah tidak banyak rakyat, khususnya orang Melayu, tahu mengenai perkara ini, terutamanya hakikat bahawa gadis bawah umur itu berbangsa Melayu dan seorang lelaki Cina sanggup membantu dan akhirnya dipenjara kerana cuma mendapatkan keadilan buatnya.
Guan Eng diseru jadi anak jantan lawan di mahkamah - Utusan Digital

Ketika dan kisah seperti ini adalah cerita yang harus diberitahu secara terbuka untuk menunjukkan apa yang dilakukan oleh rakyat Malaysia sejati. Ini adalah jenis cerita yang perlu disebarkan untuk menghilangkan mitos LGE sebagai momokan.

Bergerak ke depan, semasa detik bersejarah Mei 2018, LGE dilantik sebagai menteri kewangan. Sekali lagi, dia dijadikan momokan bahawa lelaki Cina itu akan mengekang hak orang Melayu dan kedudukan menteri kewangan tidak seharusnya diberikan kepada orang Cina. Sekali lagi, ramuan rasis disebarkan untuk menyemai kebencian. Ini bukan perkara baru. Perkara itu pernah terjadi sebelum ini ketika mendiang Tan Siew Sin bertugas sebagai menteri kewangan di bawah perdana menteri pertama dan kedua.

Saya tidak akan berbohong. Bekerja dengan LGE bukannya mudah seperti berjalan-jalan di taman. Bukannya dia secara terang-terangan menolak idea dasar kamu tetapi kerana dia (dan saya yakin masih) sangat tegas dalam memastikan cara setiap satu sen duit negara ini akan dibelanjakan dengan bijak dan bertanggungjawab. Dia adalah orang yang sangat terperinci yang menyusun kertas dasar bersama menteri yang mencadangkannya dan berusaha dengan tekun untuk menjadikannya lebih baik.

Dia adalah antara arkitek terhebat di sebalik Malaysia @ Work yang kini terbengkalai. Ini adalah rancangan induk bernilai RM6.5 bilion untuk memastikan 350,000 pekerjaan dicipta dalam lima tahun. Skim ini ditetapkan untuk memastikan majikan akan mendapat insentif untuk mengupah, dan pekerja mendapatkan gaji yang lebih tinggi jika mereka memenuhi syarat dalam skim tersebut. Ini adalah projek kesejahteraan sosial yang tersusun untuk memastikan pelaburan belia dalam pendidikan tidak akan sia-sia. Sangat menyedihkan bahawa projek besar yang menggabungkan usaha pelbagai kementerian kini akan menjadi sia-sia.
Image may contain: 1 person, standing, beard and outdoor

Bagi saya, secara peribadi, saya berdepan pertarungan berterusan dengan LGE untuk memastikan belanjawan yang lebih besar untuk kementerian saya, Belia dan Sukan ketika itu. Tetapi dengan dirinya sebagai menteri kewangan membuat saya begitu teliti dan mencabar saya untuk mencuba penyelesaian kreatif untuk memastikan mendapat peruntukan lebih besar.

Motonya adalah, "tidak ada gunanya membuat besar-besaran jika rancangan itu tidak akan bertahan lama." Jadi, kami mencadangkan belanjawan sukan yang lebih besar melalui pemotongan cukai gula dan pemotongan yang lebih besar dari Sports Toto. Tahap jaminan ini akan mewujudkan ekosistem sukan yang lebih mantap yang memberi keyakinan kepada atlet semasa dan akan datang. Contoh utama ini adalah peningkatan anggaran untuk NFDP dan rancangan agresif untuk merekrut lebih banyak atlet wanita melalui Wanita dalam Sukan.

Saya memahami tugas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, saya memohon agar rakyat Malaysia tidak cepat menilai. Walaupun kes terhadap LGE ini akan diadili di mahkamah, saya mahu semua rakyat Malaysia memberinya ruang untuk membersihkan namanya. Saya percaya pada Lim Guan Eng yang saya kenali. Seorang lelaki berprinsip. - Syed Saddiq Syed Abdul Rahman
Image may contain: 1 person, crowd, text that says '112 BYE! BYE! BERSATU'
Muhyiddin heads to Johor 
amid Bersatu defections...

Prime Minister Muhyiddin Yassin will be spending time in his home state of Johor this weekend amid defections from his party Bersatu. At least one Bersatu division in Johor has already quit the party to side with Muhyiddin's rival, Dr Mahathir Mohamad, and more are expected to follow suit.

According to his schedule released by his office, Muhyiddin will be spending his Saturday in Johor Baru, where he will be meeting civil servants, attending a National Youth Day celebration and be going on a walkabout.

Meanwhile, a circular, purportedly from Umno, states that the Bersatu president will be meeting with Perikatan Nasional leaders tomorrow night. The circular is being shared on social media. Malaysiakini is trying to determine if it’s authentic. Muhyiddin will then head to Desaru on Sunday to attend a development meeting.

On Tuesday, the Kota Tinggi Bersatu division collapsed after its central committee, together with eight branches, quit the party to side with Mahathir. Mahathir's new party Pejuang is being set up to fight against Bersatu, Umno, and PAS. It will not be aligned to either Pakatan Harapan or Perikatan Nasional.
Image may contain: 5 people, people standing and suit, text that says 'Dejuang'
Sri Gading MP Shahruddin Salleh, a former Muhyiddin strongman, believed that up to 70 percent of Johor Bersatu grassroots members would be defecting. A senior Johor Bersatu assemblyperson also told Malaysiakini that interest among the party's grassroots to join Mahathir's party was "quite evident".

Previously, during the height of the Sheraton Move crisis, 19 out of 26 Johor Bersatu divisions had declared their support for Mahathir after Muhyiddin had reportedly greenlit a coup in the state. It is not clear if these allegiances remain the same as Mahathir camp's state leader then, Johor Bersatu chief Mazlan Bujang, is now part of the PN state government. 

Mazlan and the other Bersatu assemblypersons have publicly dismissed any possibility that they themselves would defect or that there would be a revolt in the Johor party chapter. - mk

Time will tell and traitors will drown!!!...

Image may contain: 3 people, people standing and suit, text that says '@CIMBRK BREAKING NEWS TRUMP: ISRAEL, UAE REACH HISTORIC PEACE DEAL CNN Statement: Israel also agreed to pause annexation plans in the West Bank DOW 0.17% STAY WITH CNN FOR MORE ON THIS AND THE LATEST INTERNATIONAL NEWS'
West Bank annexation plan put on hold...

On 13th August 2020 was another historic day. President Donald Trump has "crossed over into North Korea" again. The quite unthinkable has happened. President Trump has brokered peace and diplomatic relations between Israel and the United Arab Emirates.

Before you read further the UAE comprises of Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Fujayrah and a total of seven "emirates".  And the UAE is a huge partner in the GCC or Gulf Cooperation Council which comprises of the UAE, Saudi Arabia, Kuwait, Bahrain, Qatar and Oman. 

Meaning it is a matter of time before all the GCC countries (well maybe except Qatar) will also establish diplomatic relations with Israel.  Israel already has diplomatic relations with Jordan and Egypt.

The Arab leaders have come out saying that the UAE's formal recognition of Israel has saved the Palestinians. Crown Prince of Abu Dhabi Sheikh Mohammed Bin Zayed ..tweeted  “an agreement was reached to stop further Israeli annexation of Palestinian territories." While Egyptian President Abdel-Fatah a-Sisi similarly called it “the agreement to stop Israel’s annexation of the Palestinian Territories”...

This means that Malaysian Muslims can also visit and pray at the Al Aqsa Mosque. This will be a first since 1967. To make this deal happen Israel has had to give up their plans to annex portions of the West Bank. The entire West Bank annexation plan was just a red herring. It was never going to happen. 

I believe the so called "annexation of the West Bank plan" (which was never objected to by the UAE, Saudi or the GCC)  and now Israel 'suddenly giving it up' was all just a pre-planned "face saving device" or camouflage to help the UAE (and soon Saudi Arabia and the GCC Arab countries) sell the idea of diplomatic relations with Israel to their own people. Wayang tinggi Donald Trump, Israel dan Pak Arab GCC.

The Arab monarchs can now tell the people on Arab Street 'Look at what we have done. We have saved the West Bank from Israeli annexation. Recognising Israel and opening our embassy in Israel is just a small price to pay. We have saved Palestine." The question is where will they open their embassies in Israel? In Tel Aviv or in Jerusalem?

This also confirms that the Salafis and the Wahabis will now be pro Israel.  Otherwise they may not get any more Saudi money.  The few countries that are not part of the equation here are Shia majority Iraq and Iran as well as Shia ruled Syria and Lebanon. The Sunni Arab countries are teaming up with the Jews.  
Image may contain: 6 people, text that says 'Dulu, mereka (PAS) kafirkan UMNO 즈 SIDANG MEDIA KHAS PENGUMUMAN CALON BARISAN NASIONAL PRK N.58 SLIM TARIKH TARIKH 060S FELDA IDENCE SR suararakyat Sekarang.. jadi tukang baca doa selamat UMNO..'
Bagi bani Melayu pula fahamlah baik-baik. Apa yang sedang berlaku adalah orang Arab sedang jaga periuk nasi mereka. Semuanya selalu pasal 'shoru' atau periuk nasi. 

Serupa juga dengan Parti Lebai kita di Malaysia. 

Hari ini dia boleh sumpah laknat geng yang tidak menguntungkan dia. Esok bila dia nampak ada untung bagi dia, sumpah laknat boleh bertukar menjadi peluk-memeluk, timang-timang dan cium-mencium orang yang dulu dia laknat itu.

Pendapat saya begini - asalkan orang tidak kena dera, asal orang tidak kena bunuh. Asalkan orang mempunyai segala peluang hidup untuk mencapai segala cita-cita mereka dan bagi anak mereka di masa depan - untuk hidup secara aman dan makmur maka itu adalah peluang yang baik bagi masa depan umat manusia.  Untuk hidup dan maju dalam aman dan makmur.

Soalan cepu mas : Habis Tabung Tin Milo Jihad Palestin nak jadi apa? - Syed Akbar Ali

Donald Trump Holds Campaign Rally In Tulsa
The Real Reason Why Trump 
Wants To Ban TikTok?...

President Trump says TikTok is kaput in America. The president has vowed to ban the app as soon as today. He and other officials have cited national security concerns for doing this, publicly expressing worry that the Chinese-owned company will share user data with the Chinese government.

But what if there’s another reason why Trump wants to turn off TikTok, something driven not by high-minded policy but by something as simple as hurt feelings.

A theory explaining all this has quietly and persistently circulated among TikTokers since the ban was first discussed a few weeks ago: What if this has nothing to do with China, nothing to do with national security? What if this does have everything to do with Trump’s rally in Tulsa, Oklahoma, in June? The event was supposed to mark a return to the campaign assemblies that the president covets, a comeback show of force with nearly 20,000 people in attendance after months of Covid 19 lockdown. And it was totally ruined for him by TikTokers and other young people online who coordinated a campaign to register for tickets to the event and never show up. So, what if the ban on TikTok is retaliation for that?

It’s a theory. And surely no one other than Trump and perhaps a few other White House denizens understand the president’s true motivations for the ban. But as a hypothesis, it makes sense and has a compelling timeline.

“I think his people have told him enough that ‘Yeah, it did have an effect on your Tulsa rally,’” says Mary Jo Laupp, 51, of Fort Dodge, Iowa, who was an unlikely chief organizer of the movement on TikTok against Trump’s rally. “I think that these Gen Zers made him look bad.”
Shortly before June 20, the Trump campaign said it had nearly 1 million people registered to attend. But when the big night came, the BOK Center in Tulsa filled to perhaps to a third of its total capacity. Televised broadcasts showed Trump at a podium framed by large swaths of empty blue seats. The online campaign against him had worked, though TikTokers are fully aware that their efforts aren’t the only reason that attendance was low. Surely the pandemic kept a few people home; the Trump campaign blamed it on protests in Tulsa, though reporters there that night identified few protests happening.

And for the community of TikTokers who’ve spent time mulling it over, they’re now considering another question: Was it worth it? Was poking the president—foiling his plans—worth losing something that has grown from a source of entertainment into a wellspring of political activism?

“If TikTok goes down, it was fun while it lasted, and we did get to stick it to Donald Trump,” says Sawyer McDuffie, a rising junior at the University of South Carolina.

“If anything being a member of Gen Z has taught me is that no matter what rules they make, we will get around them,” he says. “Whenever they banned Instagram and Snapchat on school wi-fi [in high school] we would just get VPN. Whenever they told us we couldn't go to certain websites on our school laptops, we would figure out a way to get around it.” - Forbes
Image
Image
cheers.

No comments: