01 April 2012

UMNO lah punca tanah masjid Bayan Mutiara hilang...

 NGO Kongres Melayu Pulau Pinang hari ini mendakwa Umno merupakan pihak bertanggungjawab dalam memastikan bahawa tanah masjid di Bayan Mutiara tidak dijual kepada pemaju.

Presidennya Rahmad Isahak berkata, Umno yang menyertai pentadbiran Pulau Pinang sebelum ini sepatutnya telah memastikan bahawa tanah berkenaan dipecahkan kepada lot selepas pelan fasa 1 projek tersebut diluluskan majlis perbandaran pada 2006.

Katanya, Umno tidak bertindak untuk menggazetkan tanah berkenaan dalam tempoh satu tahun lima bulan, sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran negeri itu pada 2008.
 

Rahmad mempersoalkan tindakan yang dilakukan Umno untuk memastikan bahawa tanah itu dipecah lot untuk dimilik Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP), memandangkan pelan yang diluluskan itu kini telah tamat tempoh.

Mengikut undang-undang, pejabat tanah tidak dapat mengeluarkan geran milik tanah kepada MAIPP, atau untuk memindahkan milikan tanah itu sekiranya tidak dipecah kepada lot, katanya.

"Apa yang telah Umno lakukan daripada 2006 hingga 2008, sebelum negeri itu diambil alih Pakatan Rakyat.

"Di mana bukti undang-undang bahawa tanah itu telah digazetkan dan dipunyai MAIPP seperti didakwa Umno," kata bekas kakitangan mahkamah itu lagi.-malaysiakini



Loss of Bayan Mutiara mosque land Umno's fault

The Penang Malay Congress has thrown the ball into Umno's court by saying the party was responsible for ensuring that the mosque land in Bayan Mutiara was not sold to a private developer.
Its president Rahmad Isahak said Umno, which was part of the previous administration under BN, should have ensured that the land was subdivided after the project phase I layout plan was approved by the local council (MPPP) in 2006.


"One year and five months passed before Pakatan took over the state in 2008. It shows there was no urgency to gazette this land for a mosque because Umno thought that BN would rule again," he stressed.


Rahmad said the MPPP approved plan had now expired but questioned what Umno had done to ensure that the land for meant for a mosque was subdivided for ownership by the Penang Islamic Council (MAIPP).


Legally, if the land was not subdivided, the state land office would not be able to issue a qualified title or transfer land ownership to MAIPP, he added.

"What has Umno been doing from 2006 to 2008, before the state was taken over by Pakatan Rakyat?" Rahmad asked.

"Where is the legal proof that the land has been gazetted and owned by MAIPP as claimed by Umno?" queried the former court staff.


Umno's two week challenge


Rahmad was referring to Penang Umno Youth insistence that Chief Minister Lim Guan Eng, via state agency - Penang Development Corporation - had sold a plot of mosque land in Bayan Mutiara to Ivory Properties Group Berhad (IPGB).


Lim is suing the wing's chief Shaik Hussein Mydin and Umno-owned Malay daily Utusan Malaysia for accusing him of disposing land meant for a mosque and angering Muslim sensitivities.

Datuk Zainal Abidin Osman, penang umno chief
Yesterday, Penang Umno chief Zainal Abidin Osman (left) issued Lim a challenge to reply within two weeks on the sale of the mosque and school sites in Bayan Mutiara.

He said Penang Umno would consider applying for a court injunction or any other steps to prevent the development of the land if Lim failed to give a concrete reply within the period.


Lim, in a statement on Thursday, had already said the 41.6 hectare of land was sold by open tender, that there was no sub-division of title but the entire piece had been sold.

He added that there are standard requirements for schools and places of worship like surau or mosques that are compulsory by local government and must be included in any development project.



In a statement yesterday, IPGB deputy chairperson and executive director Nazir Ariff said the company will comply with the necessary requirements in accordance to the guidelines of MPPP.

"Community facilities for public purposes such as legal access, bicycle tracks, infrastructures, low andmedium cost housing, schools, mosque and place of religious worship for non-Muslims will be provided accordingly should the need arises," he added.- malaysiakini



Ugutan ke atas Lim akibat fitnah Umno...

Pegawai khas kepada ketua menteri Pulau Pinang, Zairil Khir Johari menuntut supaya Umno dan juga media TV3 dan Utusan Malaysia supaya bertanggungjawab atas "ugutan ganas" oleh pertubuhan pro-Melayu, PERKASA berhubung penjualan sebidang tanah rizab di negeri tersebut.

Zairil berkata, ugutan berkenaan tidak boleh diambil ringan kerana media berkenaan telah menyiarkan "fitnah bahaya dan rasis" bahawa ketua menteri tersebut, Lim Guan Eng telah menyebabkan kehilangan tanah rizab masjid tersebut.


Kenyataannya itu timbul ekoran perhimpunan yang dijalankan PERKASA, Jumaat lalu untuk menuntut Lim supaya menjawab sekiranya tanah rizab di Bayan Mutiara itu telah dijual kepada pemaju.

Pertubuhan itu juga mahu Lim menjelaskan mengapa tapak masjid dan sekolah itu tidak diletakkan di bawah Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

"Saya telah dimaklumkan bahawa PERKASA telah berkelakuan secara tidak beradab dan ganas, sampai mengugut untuk menentang ketua menteri secara peribadi seperti yang dilaporkan dalam New Straits Times

"Adakah PERKASA akan menganjurkan demonstrasi yang sama dan membuat ugutan yang sama terhadap Umno jika dakwaan-dakwaan ini dibuktikan sebagai fitnah dan pembohongan?," soalnya.


Katanya, ugutan seperti itu membimbangkan para penyokong Lim yang beragama Islam.

"Ramai orang awam, terutamanya yang beragama Islam, sudah pun menasihati supaya ketua menteri lebih berhati-hati," katanya.
(semalam) sekiranya ketua menteri tidak menjawab dalam masa tujuh hari.

Oleh itu, Umno, TV3 dan Utusan Malaysia perlu bertanggungjawab sekiranya keselamatan Lim terjejas ekoran ugutan berkenaan, tambahnya.

"Pihak polis juga harus mengambil berat tentang impak fitnah Umno yang mungkin menjejaskan keselamatan Ketua Menteri," kata Zairil lagi.


Tambahnya, polis sebelum ini tidak mengambil tindakan ke atas media Umno Online yang menyiarkan dakwaan bahawa anak lelaki ketua menteri itu telah mencabul kehormatan seorang pelajar perempuan.

"Walaupun kejadian ini telah dibuktikan sebagai fitnah, sampai sekarang tidak ada tindakan yang diambil oleh pihak polis," katanya lagi.

Ketua pemuda Umno Pulau Pinang, Shaik Hussein Mydin yang menimbulkan dakwaan berkenaan juga pada Jumaat lalu mencabar Lim supaya mengemukakan saman terhadap dirinya berhubung dakwaan berkenaan.

Tidak cukup dengan itu, Shaik Hussein berkata Lim juga perlu mengambil tindakan undang-undang berhubung dakwaan kemungkin berlaku "pecah amanah dan rasuah" dalam penjualan 41.6 hektar tanah di selatan Jambatan Pulau Pinang.

Menurutnya lagi, Lim juga patut menyamannya berhubung dakwaan bahawa penjualan tanah itu oleh Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang kepada Ivory Kumpulan Properties Group Berhad, tidak dibuat melalui tender terbuka.

Lim dan Ivory Properties sebelum ini telah menegaskan bahawa penjualan bernilai RM1 bilion itu dijalankan melalui tender terbuka, dengan mengurangkan tempoh pinjaman dari lapan kepada lima tahun.- malaysiakini

cheers.

No comments: