15 April 2012

Calon2 bakal MB UMNO...

UBN sudah mengira-ngira siapakah tokoh atau orang bakal dilantik menjadi MB atau Ketua Menteri. Lobi melobi untuk menjadi MB juga biasanya sudah kencang sebelum parlimen dibubarkan. Kerana sebaik parlimen dibubarkan Umno akan mengatur calon-calonnya, terutamnya orang yang akan menjadi Menteri Besar.

Memilih tokoh MB atau KM yang tepat dan berkelayakan penting untuk kemajuan negeri dan kesenimbungan kuasa.


Seperti mana Umno Kelantan telah mengatur awal-awal untuk meletakan Awang Adek Hussein sebagai calon MB Kelantan pada pilihan raya 2008. Pengerusi Umno Kelantan ketika itu Annuar Musa telah mengumumkan awal-awal nama Awang Adek semasa himpunan Anak-anak Kelantan di Bukit Jalil. Tetapi tindakan mengatur calon seperti itu tidak berlaku untuk kali ini. Kenapa?

Bukan saja untuk Kelantan tetapi di negeri-negeri lain juga. Kenapa? Jawabannya Umno tidak ghairah untuk bebuat begitu kerana lebih memikirkan apakah untung nasibnya dalam pilihan raya akan datang. Umno sendiri masih menggeletar dan cemas rimas apakah UBN akan masih kekal menjadi kerajaan ataupun akan tumbang bertukar menjadi pembangkang.

Justeru UBN lebih memikirkan soal menang kalah daripada mencaturkan calon-calonnya untuk kerusi MB dan KM. Barang kali soal siapa MB dan KM duduk di urutan nombor 33. Pn begitu biarlah di sini saya memberi gambaran mengenai tokoh-tokoh akan dilantik menjadi MB serta kedudukan MB yang sedia ada. Huraian ini berdasarkan kepada cakap-cakap dalaman Umno dan penganalisa politik tempatan. Mudah-mudahan dengan huraian ini memberi cahaya kepada UBN yang sebam kini.

Di Kelantan, tampaknya Mustapa Mohamed adalah calon MB Kelantan sekiranya Umno menang. Pujian Najib Razak kepada Mustapa yang dianggap berlebihan menjadi signal untuk Umno Kelantan. Mustapa dijangka akan bertanding di dua kerusi seperti tahun 2008. Selain kerusi parlimen Jeli kerusi menjadi pilihannya di Dun ialah Air Lanas.

Selain Mustapa, Adun Pengkalan Kubur Norzaidi Omar juga disebut-sebut bakal menjadi MB Kelantan. Najib dikatakan lebih percaya kepada Norzaidi daripada Awang Adek Hussein untuk diprojekkan menjadi MB. Begitu juga berbanding dengan Setiuasaha Politiknya sendiri, Fatmi Che Salleh dan bekas setiausaha politik bekas PM Mohamad Alwi bin Haji Che Ahmad. Najib tidak gembar kepada karektor Fatmi yang nampak seperti bangsawan hampir-hampir sama kaya dengannya.

Di Terengganu kedudukan MB Ahmad Said (Sa..id.. Sa..id) juga sudah disaluti kabus. Ahmad diberitakan tidak lagi akan dilantik menjadi MB. Ada dua faktor kenapa Ahmad tidak lagi akan dipilih untuk menjadi MB. Pertama, dia bukan calon MB Terengganu sejak dari awal. Pemilihan Ahmad dulu adalah sebagai calon alternatif apabila Idris Jusoh tidak disukai Sultan. Mat Said adalah calon 'tersepak batu' saja.

Ahmad Said sendiri tidak percaya kalau dia boleh menjadi MB. Tetapi kerana disuruh akhirnya dia sempat berlagak sebagai MB. Faktor kedua ialah kerana pihak tertentu di Terengganu ada calonnya sendiri untuk diletakkan sebagai MB sekiranya UBN menang. Orang ini sudah pun sepatutnya menjadi MB pada tahun 2008. Tetapi disebabkan permainan Idris Jusoh yang menyihir orang ini bertanding di parlimen menyebabkan peluang itu lepas.

Katanya orang ini akan diletak bertanding di kerusi Dun untuk memungkin dia menjadi MB. Nampaknya Ahmad Said yang mendapat penasihat politik yang setaraf dengan Hang Nadim pernah menerima hadiah besar dalam dunia kewartawanan akan menjadi MB hanya sepenggal sahaja. Cukuplah daripada tidak merasa langsung.


Selain itu tragedi keruntuhan berbagai bangunan dan stadium Sultan Mizan di Terengganu yang masih belum dibaik pulih hingga kini dikaitkan dengan kelemahan dan kurang tegas Ahamd sebagai MB. Begitu juga dengan tindakan kasar beliau terhadap Pas sejak kebelakangan ini yang menuduh Pas parti 'ajaran sesat' menyebabkan merkah Ahmad yang sudah rendah terus merudum. Sebelum ini Mat Said turut disenangi orang Pas tetapi selepas keceluparan beliau itu sokongan kepadanya berkurangan.

Di Pahang kedudukan Adnan Yaacob juga sama dengan Ahmad Said. Adnan tidak lagi akan dilantik menjadi MB. Kemungkinan juga dia tidak akan dipindah ke pusat untuk dilantik menjadi menteri seperti mana lazimnya. Ada kemungkinan Adnan akan direhatkan terus dari menjadi wakil rakyat. Adnan kini sudah menjadi pembawa wabak kepada Umno.

Beberapa penyelewengan atau isu yang timbul gara-gara Adnan dikatakan menjadi punca beliau akan dirihatkan. Kempen supaya Adnan tidak dilantik menjadi MB sudah dijalankan dari kalangan masyarakat Cina. Kempen itu katanya menjatuhkan moral Adnan. Selain dari itu isu Lynas juga dikatakan membabitkan Adnan. Isu ini bakal merubah peta politik Pahang. Adnan dikatakan dipertanggungjawabkan dengan isu ini.

Nama Anggota Exco, Mohd Sarkar disebut-sebut bakal mengambil alih tempat Adnan Yaacob.

Di Johor, Ghani Othman juga dikatakan akan dirihatkan dan diganti dengan muka baru. Awalnya Khalid Nordin diura-urakan akan dibawa balik ke Johor. Selepas pilihan raya lepas lagi sudah ada projek untuk membawa Khalid ke Johor. Tetapi di atas kehendak pihak istana Ghani dikekalkan disaat-saat akhir.

Bagaimana pun cadangan ini menjadi senyap akhir-akhir ini. Umno seperti mana dikatakan tidak membicarakan soal pertukaran ini kerana lebih memikirkan mengenai kalah menang. Angin perubahan kini sedang melanda Johor. Gara-gara itu Najib tidak sempat untuk menilitik sejauh mana kemampuan Khalid Nordin sebagai bakal MB. Najib lebih memberi tumpuan untuk mengekalkan sokongan Melayu Johor kepada Umno.

Cina di Johor sudah tidak menjadi 'gundal' lagi kepada Umno. Jarang presiden Umno turun ke Johor sekerap Najib hari ini. Ini semua merupakan petanda buruk kepada Umno di Johor. Johor yang satu-satu negeri yang konon menjadi fed-depoisit kepada Umno kini sudah pun menjadi negeri 'berpinjaman' tanpa cagaran.

Di Negeri Sembilan pula Mohamad Hasan juga akan berubah tempat. Mat Hasan katanya akan dibawa ke parlimen dan temnpatnya akan diisi oleh muka baru. Setakat ini belum dipastikan siapakah yang akan mengambil tempat Mat Hasan. Orang disebut-sebut ialah menteri kerja raya Shaziman Abu Mansor. Tetapi Shaziman Abu Mansor sendiri tidak mempamerkan dia akan mengambil alih tempat Mat Hasan mungkin tidak yakin kerana jawatan itu penuh dengan politiking sedangkan beliau bukan seorang mengejar kedudukan.

Negeri Sembilan sama masalah dengan Johor. Umno tidak berkokok kerana negeri itu katanya antara negeri baru yang bakal jatuh ke tangan Pakatan Rakyat. Jadi masing-masing lebih menumpukan kepada kemenangan daripada memikirkan kedudukan atau siapa bakal menjadi MB.


Melaka, kedudukan Mohd Ali Rustam tiada apa-apa berita tetapi dipercayai UBN akan membuat perubahan. Ali mungkin akan dibawah ke pusat untuk dilantik menjadi menteri. Namun orang yang bakal mengepalai Melaka belum jelas siapa. Ada beberapa nama tetapi tidak menyakinkan. Antaranya ialah ahli Parlimen Tangga Baru, Idris Harun, ahli Parlimen Masjid Tanah Abu Seman Yusuf, berpotensi untuk ganti Ali.

Bagaimana pun dalam pada itu ada juga usaha sedang dijalankan untuk membolehkan bekas CM Melaka Rahim Tamby Chik kembali semula ke Melaka. Kemungkinan ada sebagai membalas jasa Rahim kepada Rosmah. Tetapi Rahim sendiri berminat untuk ke kerusi Masjid Tanah. Kalau Rahim ke situ ini bermakna Abu Seman akan jadi Ketua Menteri Melaka.

Begitu juga dengan kedudukan Zambery Abdul Kadir di Perak tidak berapa kukuh. Umno kurang yakin dengan ketrampilan Zambery sebagai MB. Zambery dikatakan gagal untuk memulihkan sokongan Cina dan India kepada UBN. Namun disebabkan kedudukan Perak sangat kritikal kepada UBN menyebabkan soal MB tidak difikirkan.

Sementara tokoh disebut-sebut akan dibawa turun ialah Ahmad Zahid Hamidi. Ada keperluan untuk Zahid diturunkan ke Perak bagi mengurangkan pengaruhnya di peringkat Pusat. Ini semua adalah percaturan untuk menjaga kroni dan periuk nasi. Najib dikatakan tidak begitu gemar Najib bermain di pusat kerana ia boleh membayangi pengaruh adik sepupunya Hishamuddin Hussein.


Di Perlis Shahidan Kassim berusaha untuk kembali semula ke kerusi MB. Memandang Perlis tiada tokoh berbekas seperti Shahidan mungkin hasrat pemilik beras negara itu berjaya. Ini juga terpulang maklum kerpada bagaimana mood istana Perlis. Sekiranya isu ketegangan Shahidan dengan istana lengsai, harapan itu.

Di Kedah ada orang berangan-angan untuk jadi MB. Pengerusi Umno sekarang Ahmad Bashah dikatakan tidak mencapai 'standard antarabangsa' untuk jadi MB terutamanya mengenai kelulusan. Politiknya juga dangkal tidak menampakkan pro. Makanya anak Matahir, si Mukhriz dicadangkan untuk memimpin Kedah. Mahathir bagaimana pun menafikan ura-ura sebaliknya penafian itu merupakah pengesahan. Perpindahan Mukhriz ke Kedah dengan harapan menjadi MB adalah sebagai latihan untuk Mukhriz menjadi perdana menteri 10 atau 15 tahun akan datang. Tidak dapat disembunyikan Mahathir menyimpan cita-cita untuk menaikkan anaknya.

Akhirnya di Selangor, dua nama disebut-sebut untuk menjadi MB Selangor. Mereka ialah Noh Omar dan Mohd Zain Abdullah. Tetapi malangnya agan-angan mereka tidak berapa subur bila mana bekas MB Khir Toyo mengatakan sukar untuk Umno menang di Selangor. Mungkin sebab itu Noh lebih selesai untuk bertanding di parlimen dari bertanding di state.

Sehingga hari ini belum pasti siapa bakal MB Selangor dari UBN. Ezam Mohamad Nor dan Hasan Akidah juga ikut sama bermimpi untuk jadi MB. Tetapi sayangnya mereka usahkan terlelap tidur pun belum macam mana hendak bermimpi jadi MB. Boleh jadi juga nama akhir bakal MB dari UBN ialah seorang korporat besar negara. - mohd sayuti omar @
msomelayu.blogspot



 

 Who ‘owns’ Dataran Merdeka?

Minister in the Prime Minister’s Department Nazri Aziz has curtly asked electoral watchdog Bersih 3.0 to obtain consent from the owners of Dataran Merdeka if it insists on using the site for its April 28 sit-in protest.

Now that is new. Who really “owns” Dataran Merdeka? And each time the federal government or big-wig corporate companies uses the square to organise events, do they too seek perrmission from the “owners”?

It is annoying how the ruling government is going in a roundabout manner to kill off the April 28 rally, sparing no effort in trying to wear down Bersih 3.0 which is not about to scout for another location.

Bersih 3.0 steering committee chairperson S Ambiga is determined to proceed with the sit-in protest at Dataran Merdeka due to its historical relevance to the people’s struggle for independence and a democratic Malaysia.

“We do not agree that there is a necessity to change the venue to other places,” she said in a statement.

Ambiga added: “We certainly do not see any reason why Dataran Merdeka is unsuitable in the light of the many events that have recently been held there, including 205th anniversary of the Royal Malaysian Police [PDRM].”

But Home Minister Hishammuddin Hussein is unwilling to cooperate and instead wants Bersih 3.0 to be “sincere” and “realistic” and compromise on the location.

Hishammuddin is contradicting himself when, on the one hand, he says the government does not view the April 28 rally as a security issue and, on the other, objects to Dataran Merdeka being chosen as the venue.


If the Bersih 3.0 April 28 protest is no security threat as claimed by Hishammuddin, then there would be no reason to make matters difficult for the coalition. And unlike Bersih 2.0 and “all things yellow” which were banned, Hishammuddin will also see to it that Bersih 3.0 would not suffer the same fate under the excuse that it was inciting people and creating an atmosphere of unrest.

Hishammuddin has cautioned Bersih 3.0 that the rally would only be given the greenlight if it does not break the laws, which translates to not being stubborn in holding the rally at Dataran Merdeka.

As was the case with its July 9, 2011 “Walk for Democracy” rally, the election watchdog has yet again given its commitment in working with the police to ensure its April 28 rally takes places smoothly.

Ambiga hoped the police would assist in facilitating the traffic flow on April 28 for Bersih 3.0 as the authority did for several public gatherings.

Meanwhile, Hishammuddin remains firm that Bersih 3.0 discusses with the police to determine a suitable place that guarantees the rally will not interfere with the daily lives of the people.

Government in no mood to help Bersih 3.0

The ruling Barisan Nasional (BN) government is sending out a false message that it is not against the Bersih 3.0 April 28 rally but the truth is otherwise. By refusing to allow the election watchdog to use the Dataran Merdeka as its preferred venue, the government is doing what it did to Bersih 2.0 during its July 9, 2011 rally.

Even though Bersih 2.0 had planned to march through the streets of Kuala Lumpur on July 9, the coalition after consultations with the Yang di-Pertuan Agong, decided instead to organise the “Walk for Democracy” at Merdeka Stadium.


But the venue compromise by Bersih 2.0 was far from being appreciated by the BN government. The demonstrators were unable to congregate at Merdeka Stadium as they were forced to disperse by police who were heavily deployed throughout the city. Then, police arrested more than 1,600 demonstrators including Ambiga and several opposition figures.

The police had also detained six Parti Sosialis Malaysia (PSM) members, including Sungai Siput MP Dr Michael Jeyakumar Devaraj, for 60 days under the Emergency Ordinance in relation to the July 9 rally.

But come April 28, should the BN government use a high-handed approach in cracking down on the gathering as it did during July 9 last year, Ambiga warns that an international condemnation was likely, a stark reminder of the castigation that the federal government suffered at the hands of the global community vis-à-vis the July 9 rally.

Hopefully, Najib has put on his thinking cap and is all ears to what Ambiga is saying. To play “hide-and-seek” with Bersih 3.0 will worsen matters and further malign the already tainted BN government.

BN has to ‘grow up’

Thus far, the BN government’s reaction to the coming April 28 rally has been far from favourable and marks a sign that its leadership has yet to “grow up”.

Instead of cooperating and giving Bersih 3.0 the benefit of doubt, the Najib administration has come out with nonsensical demands or remarks which tell that BN has either failed to learn or refused to learn its lesson from the July 9 episode.

It is still not too late for the federal government to take cognisance post-July 9 and ensure that democracy is no longer manipulated to suit the agenda of the “powers-that-be”.

 

Najib has hinted that the 13th general election is not far away and this, to Bersih 2.0 co-chairperson and national laureate A Samad Said, makes the April 28 sit-in protest all the more necessary, for it served to warn the rakyat that Malaysia was about to face its “dirtiest” polls ever.

That is not all. Should Najib and his cousin Hishammuddin get busy plotting ways and means to extinguish the April 28 protest, they should bear in mind the shame their “conspiracies” would bring to the nation.

Ambiga had put it well when she said that it was “shameful that Burma can propose a more democratic law,” referring to Myanmar’s military-dominated Parliament which passed a law last year allowing citizens to protest peacefully with five days’ notice instead of the 10 required here under the Peaceful Assembly Act, which Ambiga said despite being passed in Parliament recently had yet to be given an “effective” enforcement date.

Looks like Najib has forgotten the basic tenets of democracy which include personal liberty, the practice of electing representatives to make laws and a legal system based on a constitution – all which for a long time now have been exploited and abused by the “powers-that-be”.-Jeswa Kaur,  FMT


Dataran Merdeka milik rakyat, kata BERSIH



cheers.

No comments: